A Szentírás
emberei: Démás
Isten kegyelméből egy újabb esztendőbe léphettünk.
Ennek az esztendőnek az elején egy figyelmeztető személy áll előttünk, aki elhagyta Isten ügyét, elhagyta
lelki atyját, s elhagyta-legalábbis egy időre, de lehet végleg- Istent is.
Ilyen emberek mindig is voltak és sajnos lesznek is. Egy ilyen ember Démás.
Bunjan „Zarándok útja” című könyvében ő név szerint is szerepel. Ez annál is
különösebb, mert ebben a könyvben, mind szimbólikus, jelképes nevek vannak. Van
a könyvnek egy jelenete, amiben arról van szó, hogy Démás, aki nem messze a
keskeny úttól egy ezüstbányát üzemeltet, meghívja a keskeny úton járókat, hogy
tekintsék meg a bányáját. Akik elfogadják ezt a hívást, soha többé nem térnek
vissza a keskeny útra. E könyv szerint is életveszélyes dolog ezzel az emberrel
szóba állni, vele barátkozni.
Démás üzenete ma
időszerűbb, mint bármikor. Egy olyan időben élünk, amikor már a mi tájainkon is
egyre többen elhagyják az egyházat, a hitet, Istent. Ma sokan választják a
Démás útját. Lehet, hogy még hisznek Istenben, lehet, hogy papíron még
egyháztagok maradnak, de azt már nem tartják szükségesnek, hogy komolyan
járjanak a keskeny úton, hogy kövessék Jézust. Ezért jó már most, az év elején
az, hogy az ige figyelmeztet: a Démás útja nem jó út, ha ezen indultál volna
el, gyorsan fordulj vissza, térj meg! Hagyd el a magad útját és gondolatait és
térj vissza az Úrhoz.
De ki is volt ez a Démás,
honnan származott? A nevével háromszor találkozunk a Bibliában. Először a
kollosébeliekhez és a Filemonhoz írt levélben találkozunk vele. Ezeket a
leveleket Pál minden valószínűség szerint a római fogságában írta és Tikhikus
által juttatta el a címzettekhez. Démás ott
van az üdvözlők sorában mindkét levélben, mint Pál apostol munkatársa. Mindkét
esetben Lukáccsal van együtt említve, s meg kall adni, ez nem egy rossz
társaság. A Timótheushoz írt levélben is találkozunk vele, ami azt jelenti,
hogy a Pállal való barátsága, közössége nem szalmaláng-lelkesedés volt, hanem hosszú
időn át tartott. Több éven át volt Pál munkatársa. Valószínűnek tarhatjuk, hogy
Thesszalonikából való lehetett, hisz oda távozik. Az egészen biztos, hogy őt
megragadta Krisztus. Hogy hosszú időn át szolgálta is az evangéliumot,
prédikált, szolgált gyülekezetekben és szolgált személyesen Pálnak is. Azt
mondhatjuk, hogy Pál egyik lekiválóbb munkatársa volt. De a második
Timótheushoz írt levélben, Pál keserűen írja, hogy Démás engem elhagyott. Hogy
mennyire megviselhette ez Pált, az abból is kitűnik, hogy miután ezt megírja
kedves barátjának, azonnal kéri, hogy igyekezzen hozzá jönni, nyilván azért,
hogy valakivel megoszthassa ezt a nagy fájdalmát, hogy kiönthesse szívét. Pált
ekkor sok más dolog is nyomasztotta, ott függ felette a halálos ítélet és kivégzés
lehetősége, de ezeket mind feldolgozta már, de most ez már túl sok számára. Pál
az „elhagyás” szóra egy nagyon kemény kifejezést használ, ugyanazt, amit is
Jézus a kereszten, amikor az Atyától kérdi, hogy miért hagyta el őt. Ez a szó
átvágást jelent, egy olyan szakítást, ami végleges és helyrehozhatatlan. Pál
ebben a levélben azt mondja: ama nemes harcot megharcoltam, Démás pedig ezt
mondja: én feladtam a harcot.
Feltevődik a nehéz kérdés:
hogyan volt lehetséges ez?
Hogyan hagyhatta el Démás Pált és az Isten ügyét? Démás először nem
számolta fel a Krisztus-követés költségeit. Azt gondolta, hogy hátha sok előnye
is lesz abból, hogy Pállal együtt van. De amikor látta, hogy a dolog kezd
komollyá válni, amikor azt látta, hogy ez egy olyan ügy, ami az életébe is
kerülhet, akkor Démás azt mondta: ez nekem már túl sok, erre azért nem vagyok
hajlandó. A halálos fenyegetettséget már nem tudom vállalni. Ha Jézus
magvetőről szóló példázatára gondolunk, akkor Démás a köves talajra esett gabonamag,
aki hallotta az igét, fel is lelkesült azon, de amikor botránkozás és üldözés
támad, akkor már nincs tovább. A gazdagság csalárdsága megfojtja a magot. Démás
is hitt, de csak egy ideig, s ezzel mások is így vannak. Sokan gyorsan
fellelkesülnek és boldogok egy ideig. Az ilyenek hűséges egyháztagoknak
látszanak, még bizonyságot is tesznek, de egy fontos dolog hiányzik az
életükből: a Jézussal való személyes kapcsolat, az iránta való személyes
szeretet. Démásnak nem volt üdvözítő hite, amely hit percig ig sem élhet
Krisztus és az Ő kegyelme nélkül. Ó, hány ilyen egyháztagunk van sajnos.
Először olyan boldogak és lelkesek. Járnak a templomba, bibliaórára, ifire és
még áldozatokra is készek. De aztán egyszer csak eltűnnek, visszaesnek a
hitben. Ezért nagyon fontos most az év elején is feltenni magunknak a kérdést:
vajon csak lelkesült ember vagyok, vagy pedig van élő, személyes kapcsolatom
Jézus Krisztussal? Ismerem-e a Krisztus gazdagságát, amit a világ összes
kincséért se tudnék odaadni?
A másik nagy kérdés, hogy
hová ment Démás? Kálvin igyekszik reménykedőleg beszélni Démásról, mondván,
hogy nem biztos, hogy Krisztust is megtagadta és az istentelenségbe vetette
magát. De itt az áll, hogy Démás a jelenvaló világhoz ragaszkodott, és az
eredeti szöveg igealakja azt sejteti, hogy itt egy végleges döntésről volt szó.
Sajnos itt nem egy bűnbe való esésről, hanem egy bűnben, hitetlenségben való
maradásról van szó. A ragaszkodás szót így is fordithatjuk: megszerette. Démás
tehát egyre jobban megszerette ezt a jelenvaló világot és ezért elhagyta Pált
és Krisztust.
De mit jelentsen a
jelenvaló világ? A szószerinti értelem szerint ez a mostani világ, az a világ, amiben
élünk, aminek értékei szöges ellentétben vannak annak a világnak az értékeivel,
amit mi várunk, amit Jézus Krisztus fog hozni az Ő visszajövetelekor. Az igaz,
hogy nem kell azt gondolnunk, hogy Démás cégéres bűnökbe vetette magát, hogy
züllött, parázna életet élt.Lehet, hogy emberi mérték szerint becsületes,
rendes élete volt. A gazdag ifjú se élet ilyen bűnökben, sőt még Isten
parancsait is komolyan vette, csak épp a földi javai fontosabbak voltak
számára, mint Isten országa.
Sokan felteszik a kérdést:
vajon mi lett Démással, mi lett az ő további sorsa? Isten igéje nem ad erre
választ. Az apokrifus iratokban viszont több változat is van az ő életéről. Az
egyik irat szerint jól alakult az élete. E szerint Thesszalonikába ment, ahol a
keresztyén gyülekezet nagy szeretettel körülvette, bizonyságot tettek neki
Krisztus szeretetéről, Démás megtért, és egész további életében Istennek
szolgált, nagy kegyelemnek tartva, hogy Isten őt másodszor is kegyelmébe
fogadta. De van egy másik változat is, mely szerint Démás végig megmaradt a
megkeményedésben. Pap lett egy bálvány-isten kultuszában,és esküdt ellensége
lett a Krisztus gyülekezetének. Mind a két változat megtörténhetett, de most
számunkra nem ez a fontos. Nem az a fontos, hogy mi történt Démással, hanem az,
hogy mi történik velünk.
Démás annak az embernek a
megtestesítője, aki nem volt messze az Isten országától, aki megízlelte az
Istennel való járás örömét, de nem maradt meg abban. Démás a félutas
keresztyén, aki elindul,de sohasem érkezik meg. Épp olyan, mint az
Ószövetségben Orpa, aki elindul, de Moáb határánál visszafordul és örökre
eltűnik az üdvtörténetből. Démás az, aki fellelkesül, aki egy ideig szolgál is,
de aztán hátat fordít, nem tudja vállalni a következményeket.
Szomorú példája legyen
ennek az évnek az elején komoly figyelmeztetés számunkra. Számoljuk fel a Krisztus
követés költségeit, és maradjunk mindvégig következetesek ebben az Új Évben, és
életünk minden napján is.
Olvasandó igék: Ruth
1,14-15, Mát.13,21, Kol.4,14, Filem.24,” Tim.4,10
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése