A Szentírás
emberei : Barnabás
Pál apostol egyik legkedvesebb munkatársának a
személye kerül itt figyelmünk középpontjába. Egy olyan ember, akinek Isten
komolyan munkálkodott az életében Szentlelke által. Először akkor találkozunk
vele, amikor nem sokkal a pünkösdi események után Barnabás felajánlja vagyonát a jeruzsálemi gyülekezet
szegényeinek a javára. Nem csak szivét és lelkét, hanem vagyonát is szívesen
bocsátja az Isten rendelkezésére, országa előmenetelére. Mert Isten gyermeke
sohasem áll önmagában, mindene amije van, az Úré is, és a gyülekezeté is.
Krisztusnak nincsenek földi javai és mégis olyan gazdag, épp azért mert az övéi
mindent a rendelkezésére bocsátanak. Bárcsak tudnánk mi is mindennel, amink van
Istennek és felebarátainknak szolgálni.
Barnabás Ciprusból
származik, egy olyan sziget ez, ami abban az időben erkölcstelenségéről és
bálványozásáról volt ismert. Zsidó ember volt, lévita, papi család
leszármazottja. De ő ezt kárnak és szemétnek ítélte akkor, amikor Krisztust
megismerte és a gyülekezet tagja lett. A gyülekezetben kapta a Barnabás nevet,
ami azt jelenti : vígasztalás fia. Biztos, hogy nem véletlenül kapta ezt a
nevet. Ez volt a legjellemzőbb és a legfontosabb szolgálata a gyülekezetben.
Ezt látjuk majd abból is, amit a Szentírás elmond róla. Olyan ember volt aki a
kellő időben a legtalálóbb szót tudta kimondani. Bizonyára hamar meglátta azt,
ha valakinek bánata, keserüsége volt és úgy fordult és szólt hozzá, hogy az
hamarosan megvígasztalódott. De nem csak emberi szavakkal, hanem az evangélium
ígéretével vígasztalta meg azokat, akiknek erre oly nagy szükségük volt. Minden
szavával és minden cselekedetével rámutatott a minden vígasztalás Istenére, aki
minket is minden helyzetünkben megvigasztal, hogy a magunk rendjén mi is
megvígasztalhassunk másokat. Mi is a vígasztalás fiai és leányai lehetünk, a
családban,a gyülekezetben, a világban.
Másodszor akkor
találkozunk Barnabással, amikor Pált magához veszi annak megtérése után. Pál
ekkor egy nagyon nehéz helyzetben volt. Hisz régi barátait elveszítette, a
damaszkuszi gyülekezet szeretettel befogadta ugyan, miután Anániás
meglátogatta, de onnan hamarosan menekülnie kellett. Az üldözőből egyszerre
üldözött lett. Ekkor Pál a jeruzsálemi
gyülekezethez próbált csatlakozni, de ennek a tagjai bizalmatlanul fogadták,
nem is csoda hisz nem sokkal azelőtt még véresen üldözte ezt a gyülekezetet. El
tudjuk képzelni, hogy a gyülekezet arra is gondolt, hogy ez egy újabb ravasz
fogás, hogy most aztán belülről mérjen halálos csapást a gyülekezetre. Akik
közülünk megértük az ateista rezsim üldözését tudjuk, hogy ilyen cselek nem is
voltak ritkák, amikor szekusok atyafiaknak adták ki magukat, sokszor bőröndnyi
Bibliát is hoztak magukkal. Egy bölcs testvérünk ekkor arra kérte az egyiket,
hogy olvassa fel a napi igéjét és imádkozzanak együtt. Ekkor lehullott az
álarc. Ilyen időkben nem könnyü különbséget tenni az igazi testvér és a
barátnak álcázott ellenség között. Mindkét fél magatartása érthető, persze ez
most rendkivül fájhatott Pálnak, hisz a közmondás szavával élve két szék között
a pad alatt volt. Barnabás azonban...másképpen cselekszik. A vígasztalás fia
nem cáfol rá a nevére. Barnabás finom lelkével ráérez arra, hogy Pál megtérése
igazi és nyugodtan be lehet fogadni a gyülekezetbe. Ahogy valaki mondotta : Barnabás
olyan ember, aki másról hamarabb elhiszi, hogy az Isten gyermeke, mint saját
magáról. Barnabásban itt valami Krisztus gyöngéd és befogadó szeretetéből tükröződik
vissza. Bárcsak tudnánk mi is így befogadni egymást.
Barnabást a jeruzsálemi
gyülekezet Antiókhiába küldi. Ott már megalakult a gyülekezet és most
munkatársakra van szükség. Amikor Barnabás megérkezik a gyülekezetbe örül, mert
látja, hogy Isten Lelke komolyan munkálkodik ennek a gyülekezetnek a tagjaiban.
Barnabás nem csak külső dolgokat lát, hanem mindenekelőtt Isten kegyelmét, ami
erre a gyülekezetre gazdagon kiáradt. A kegyelem és az öröm az Isten országában
elválaszthatatlanok egymástól. Milyen jó lenne, ha mi is annak örvendhetnénk,
hogy Isten kegyelme ma is hatalmasan munkálkodik, hogy emberi életek változnak
meg, hogy olyan emberek, akik eddig távol voltak Istentől és a gyülekezettől,
közelvalókká lesznek. Barnabás egy józan ember és tudja, hogy a Sátán támadni
fog, hogy ezeket a nemrég hitre jutott keresztyéneket Krisztustól eltávolítsa.
Ezért állhatatosságra inti őket, a hitben való megmaradásra. Hányszor mi is
szomorúan látjuk, hogy a kezdeti nagy felbuzdulás szalmalángnak bizonyul sok
gyülekezeti tag életében. Amilyen hamar fellángolt a lelkesedés, éppen olyan
hamar el is alszik a láng. Barnabás azért tudta így vígyasztalni a
gyülekezetet, mert hittel és Szentlélekkel teljes férfiú volt. Nem önmagával
volt tele. Aki önmagával van tele, az hamar megkeseredik és irígykedővé válik,
de aki hittel és Szentlélekkel van tele, az a kegyelemnek örvend. A Szentlélek
a jóság és a hit Lelke, az Istenben való bizalom Lelke. Barnabás szentül hiszi,
hogy Isten ezt a gyülekezetet meg fogja tartani és meg fogja őrizni.
Az is kedves vonása
Barnabásnak, hogy Pált Antiókhiába hívja, hogy segítsen az egyre gyarapodó munkában.
Pedig jól tudja, hogy Pál sokkal tehetségesebb ember, mint ő, de ő kész a
második helyet is elfoglalni. Nem az ő dicsősége a fontos, hanem a gyülekezet
előmenetele. Mennyire kellene ebben is tanulni tőle. Miután a gyülekezet
imádkozik és bőjtöl a Szentlélek világossá teszi, hogy Pálnak és Barnabásnak
Isten most egy még nagyobb feladatot készített: el kell indulni az
evangéliummal olyan emberek felé, akik még soha nem hallották azt. Ütött a
misszió nagy és döntő órája. De merre kell indulni? Isten Lelke ezt is
megmutatja. Akit Isten ilyen munkára hív el, annak az irányt is megmutatja,
kijelöli a szolgálat helyét. És milyen csodálatosak Isten útjai. Barnabás a
misszió útja során először oda érkezik, ahonnan származott, ahol gyermek és
ifjúkorát töltötte. Azoknak mondhatja el az evangéliumot, akikkel együtt
nevelkedett. Nem is olyan könnyü szolgálat ez, hisz Jézus is megmondta, hogy
senki se lehet próféta a maga hazájában. De a kivétel erősíti a szabályt, mert
Barnabásnak megadatik, hogy saját hazájában próféta lehessen.
Különös dolgok is
történtek Barnabás életében. Egyszer istenként kezdték el tisztelni őket. A mi
időnkben ez nem gyakran történne meg. De azért ez tetszik az embernek,
simogatja a büszkeségünket. Vigyázzunk és utasítsunk el magunktól minden olyan
tiszteletet, ami csak Istent illeti meg. Aztán a sok üldözés, szenvedés, amit
főleg a saját népük részéről kell elszenvedjenek, s ezért ez még sokkal
fájdalmasabb. De az a nagyszerü, hogy őket nem lehet megfélemlíteni,
visszariasztani a feltett céljuktól. Ha egyik helyeről távozni kell, mennek a
másik helyre. És mindenütt erősitik, bátorítják a híveket. Elmondják nekik,
hogy sok nyomorúságon át kell nekünk az Isten országába bemenni. Legyen ez
nekünk is vigasztalásul.
Egyszer aztán nyoma vész
Barnabásnak, mégpedig egy szomorú félreértés, viszály következtében. Pál nem
hajlandó a második térítői útra János Márkot magával vinni, mivel ő az első
útról a nehézségeket látva visszafordult. Barnabás könnyebben meg tudott
bocsátani, Pál ebben a dologban hajthatatlan maradt. Kinek volt igaza? Ki tudja
ezt megmondani? Mind a kettőjüknek tulajdonképpen. De egyiknek mégis engedni
kellett volna, hisz nem volt üdvösség kérdése.De Isten még ebből is jót hozott
ki, ahogy valaki mondta: Isten még a görbe vonalainkon is egyenesen tud írni.
Ilyen kegyelmes Istenünk van nekünk.
Olvasandó igék : Ap.csel.
4,36, 9,27, 11,24, 13,4 ,14,12.22, 15,39
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése