Jézus és a
zsidók. Igehirdetési sorozat húsvét nagyhetére
1. Nap.
Kajafás, mint főpap Text. Ján.11,50
Ennek a nagyhétnek témája : Jézus
és a zsidók. A tavaly Jézus és a rómaiak címmel tartottunk igehirdetési
sorozatot, az idén úgy gondoltam, hogy hadd foglalkozzunk azzal a szereppel,
amit a saját népe, vagyis a zsidók játszottak szenvedésének történetében. A mai
estén Kajafás, a főpap áll figyelmünk középpontjában. Ő itt úgy jelenik meg,
mint a ki prófétai módon szól a Krisztus szenvedéséről. Hogyan értsük ezt? Hisz
itt nagyon is nyilvánvaló, hogy Kajafás a maga érdekét keresi és tanácsbeli
társainak az érdekét. Ő az akkori egyházi vezetőség szószólója, aki minden áron
meg akarja őrizni magas pozicióját. Hisz Kajafás és társai Jézus fellépésében
és abban, hogy a nép szereti őt és hallgat rá, a saját poziciójának
veszélyeztetését látja. Úgy látja, hogy most már elérkezett az a pillanat,
amikor valamit tenni kell. Itt már nem lehet habozni, nem lehet tétlenül
szemlélni az események alakulását. Ezért Kajafás nagy sietséggel összehivja a
Szanhedrint, a Nagy Tanácsot és ezen a gyülésen ő elnököl. Nagy az általános
zavarodottság, mindenki csak néz egymásra, s ebben a pillanatban megszólal
Kajafás, mint aki látja és tudja, hogy most ebben a helyzetben mit lehet és mit
kell cselekedni.
Ez
a megoldás nagyon egyszerű. Jobb, hogy egy haljon meg, vagyis Jézus Krisztus.
Hisz ha nem ez történik, akkor itt esetleg egy nagy népmozgalom indul el,
aminek beláthatatlan következményei lesznek, esetleg az, hogy azt majd fegyverrel
kell vérbe fojtani és ennek a nép is meg vezetői is áldozatul eshetnek. Ezt
Kajafás szószerint így nem mondja ki, de mindenki érzi, hogy ez áll gondolata
mögött. Nyilvánvaló az is, hogy Kajafás elsősorban nem a nép, hanem saját maga
biztonságáért és megmaradásáért aggódik.
Kajafás
nem a jogot és igazságosságot tarja szem előtt, hanem azt, hogy mi válik neki
és társainak javára. Kajafás a pillanatnyi haszonnak az embere. Ezt ma
opportunizmusnak szoktuk idegen szóval nevezni. Ha arról van szó, hogy az „egy”
és a „több” között kell választani, akkor nem nehéz a döntés. Jobb, hogy egy
haljon meg, mint hogy sokan elvesszenek. Kajafás itt az emberi önzés szabályát,
törvényét fogalmazza meg. A Kajafás magatartása leleplezi a mi emberi
természetünk nyomorúságát. Ilyenek vagyunk mi emberek, mindig csak a magunk
javát tartjuk szem előtt, lényeg az, hogy mi boldoguljunk, hogy másokkal mi
történik, az már nem számít.
Ebben
nincs is semmi különös, a különös az, hogy János evangélista Kajafásnak ezt a
mondatát próféciaként fogja fel és annak is nevezi. Hogyan lehetséges ez? Hogy
lehet egy ilyen önző magatartás megfogalmazása isteni prófécia? Itt azzal a
titokkal állunk szemben, amivel a Szentírásban több helyen is találkozunk, hogy
az ember sokszor bűnös és önző gondolata egybeesik az Isten akaratával. Ahogy
egyszer egy nagy igehirdető megfogalmazta : Isten még a mi görbe vonalaink
által is egyenesen tud írni. Sokszor keresztezi egymást az ember gondolata és
Isten cselekvése. Itt is ez történik : egy számunkra titokzatos módon az emberi
önzés és az isteni megtartatás egybeesnek. Hiszen valóban ennek kellett
megtörténnie, Jézusnak meg kellett halnia a sokak helyett, mi helyettünk. És
Jézus ezt felvállalta, mégpedig önként, Ő az a pásztor, aki éleét adja
juhaiért. Amit Kajafás mond az hamis s mégis igaz lesz. Igaz lesz, mert így van
ez eldöntve az Isten üdvtervében. Ez a szó egy nagyon is önző, a maga javát és
megtartását kereső szívből jött, de mégis az Isten önzetlen , szerető szívének a gondolatát fogalmazza
meg. Jézus meghalt a Kajfás szava szerint, de az Isten szava szerint is. Ez az
a titok, amit mi nem tudunk megérteni, csak hittel elfogadni.
Végül
próbáljunk egy gyakorlati üzenetet is megfogalmazni ebből az igéből. A mi
önzésünk a halált jelenti. A Jézus önzetlensége, halált is vállaló szeretete és
áldozatkészsége az életet, az örökéletet jelenti a mi számunkra. Jézus ebben is
a mi helyünkre állt. Ő elfogadja azt, hogy Kajafás és a Főtanács őt halálra
ítéli. Ő meghal sokakért, meghal azért, hogy mi már ne legyünk, ne maradjunk
ilyen önző, csak a magunk javát és érdekét kereső emberek, hanem legyünk
krisztusi emberekké, akik készek leszünk másokért, s ha kell mások helyett is
áldozatot vállani.
2. Nap.
Júdás, a farizeusok és az irástudók Text. Ján.18,3
Micsoda
tarka társaság ez, amely jön hogy letartóztassa Jézust! Júdás halad a menet
élén. Hisz őt nevezi meg itt elsőnek a Szentírás. Ő nem csak elárulta Jézust a
farizeusoknak és egyházi vezetőknek, hanem most itt azt a kommandós csapatot is
vezeti, amely azért jön, hogy letartóztassa Jézust. Milyen emberekből áll ez a kommandós brigád?
Ott van a katonák egy csoportja. Nem tudjuk pontosan, hogy milyen katonákról is
van szó. Lehet, hogy a templomőrségből való katonák ezek, de az is lehetséges,
hogy olyan római katonákról van szó, akiket a főpap és társai felfogadtak ennek
a feladatnak az elvégzésére. Ez tűnik valószinűbbenk, hisz a zsidók nem akarták a római hatóságokat kihagyni ebből
az egész történésből. Ez túl kockázatos
lett volna a számukra. Nyilván, hogy ebben a tarka társaságban ott voltak a
főpap személyes szolgái, testőrei is, azok az emberek, akik a Nagy Tanács, a
Szanhedrin szolgálatában állottak. És
végül ott vannak a farizeusok, hogyan is hiányozhatnának épp ők ennél a fontos
mozzanatnál? Hogy hányan voltak, ezt nem tudjuk pontosan, de az biztos, hogy
őket nagyon érdekelte a dolog, már rég várták ezt a számukra oly óhajtott
pillanatot. Ez az elfogató sereg azután indul meg, hogy Kajafás kimondja, hogy
jobb hogy egy ember haljon meg, úgy ahogy azt már a tegnap este is hallottuk.
Ez a kijelentés Jézus számára a halálos ítéletet jelentette. Nos egy ilyen nagy
és népes sereg indul el Jézus elfogására. S hogy az evangélista még azt is
feljegyzi, hogy kardokkal, fustélyokkal, fáklyákkal indulnak el, szinte azt
érezteti, hogy milyen nevetséges ez a hatalmas készülődés, ez az óriási
apparátus. Úgy indulnak el Jézus ellen, mintha egy veszedelmes rablóvezért
akarnának elfogni, akit állig felfegyverzett emberei a végsőkig védelmezni
akarnák.
De
milyen megalázó ez a Jézus számára is, hogy őt egy ekkora sereg jön letartóztatni,
így felfegyverkezve, így megszervezve. Ez is azt mutatja, hogy sem Júdás sem a
főpap, sem az irástudók, sem a farizeusok nem értették meg a Jézus
igehirdetését, küldetését, akkor tudhatták volna, hogy Jézus nem fog emberi
módon ellenállni, nem fog erőszakra
erőszakkal válaszolni. De Jézus vállalta ezt a megaláztatást is. Ő ezt is
elhordozta.
Amikor
az elfogató csapat megérkezik Jézushoz, kiderül hogy itt nem ők az urai a
helyzetnek, hanem Jézus. Mert bár állig fel vannak fegyverkezve, elég Jézusnak
egyetlen kérdése, hogy mind a földre essenek. Itt nyilvánvalóvá válik, hogy az
ember még fegyverekkel a kezében is fél, s Jézus fegyverek nélkül is Úr és
szeret. Itt a nyers erőszak áll a teljes odaadással szemben. Jézus már kész az
elfogatásra. Az elfogatást megelőző percekben ő már mindent megbeszélt az
Atyával, ő már mindent megtusakodott imádságban. Ő most már kész arra, hogy
elinduljon a szenvedés utján. Őt már el lehet fogni, mert ő már kiszolgáltatta
magát az Atya akaratának, ami most itt szintén egybeesik ennek a seregnek az
akaratával.
Az,
hogy Júdás volt a csapat élén még külön fájdalmat okozhatott Jézusnak. Milyen
rettenetes volt látni azt a csapat élén, aki három éven át ott volt
tanítványként mellette. Úgy látszik, hogy Júdás ezáltal is naggyá akart lenni,
ő akart az első lenni ebben a szomorú eseménysorban. De ezt a történetet is
Jézus uralja. Itt nem Júdás vagy a főpap, vagy mások állanak a középpontban,
hanem Jézus. Jézus megmutatja, hogy az emberek fegyverei feleslegesek. A
szeretet sokkal többet meg tud tenni, el
tud végezni, mint bármely emberi módszer, fegyver.
A
mai estén magasztosuljon fel a Jézus személye előttünk. Ma nekünk is azt mondja : én itt vagyok és
kész vagyok segíteni, megváltani, megújítani, megszentelni az életedet.
Számunkra a kérdés így tevődik fel a mai estén : szemben állok-e Jézussal, az Ő
ellenségeinek a seregében vagyok-e, vagy pedig kész vagyok meghajolni előtte,
átadom magam neki?
3.Nap A
megszaggatott ruha Text.Máté 26,65
A főpap a gyász és döbbenet
jeleként, kifejezéseként szaggatja meg hivatali öltözetét, ruháját. Ez a
képmutatás cselekedete volt. A megszaggatott ruha után már semmi más nem
következhetett, mint a halálos ítélet kimondása, ezt a Nagy Tanácsnak, illetve
az elnöklő főpapnak kellett kimondani. Amint már mondottuk, a főpap Jézus
feletti szomorúsága nagyon erőltetett és képmutató volt. Nyilvánvaló volt, hogy
a Jézus kihallgatása ide fog kilyukadni. Ez a cselekedet megkönnyítette a bírák
dolgát is, hisz már tovább nem kellett kínlódni a vádak keresésén, végre ki
lehetett mondani a halálos ítéletet.
Az
istenkáromlás bűne volt a legsúlyosabb, amit Izraelben el lehetett képzelni,
amivel egy zsidó embert vádolni lehetett. Ez nem kisebb bűn volt, mint
szembeszállni az élő Istennel, mai nyelven fogalmazva : merényletet követni el
Isten ellen. Az istenkáromlás bűne nem csak azt jelentette, hogy valaki
elutasította Istent, hanem azt is hogy semmissé, semmivé nyilvánította. Ez nem
kisebb bűn volt, mint a „jó és igaz” Istent gonosszá nyílvánitani, hatalmát
tehetetlenségnek mondani, szeretetét gyűlöletnek minősíteni. Az istenkáromlás
tulajdonképpen azt jelentette, hogy az istenkáromló személy mindent a feje
tetejére állított, megfordított. Tulajdonképpen arról volt szó ennél a bűnnél,
hogy az ember állt az Isten helyébe, ő
nagyon is tudatosan szembefordult Istennel. Az istenkáromlónak azt
vetették szemére, hogy pont azt teszi Istennel szemben, ami megengedhetetlen,
azt nem adja meg neki, amit Ő megérdemel, amire neki joga van, hogy nem adja
meg neki a méltán és jogosan kijáró tiszteletet, imádatot és szeretetet, hogy ő
gonosz módon megveti és lebecsüli Istent.
A
főpap szerint Jézus most ezt a bűnt követte el. Pedig a főpap is nagyon jól
tudta, hogy Jézus ilyesmit nem tett. Senki nem beszélt nagyobb tisztelettel és
szeretettel Istenről,mint Ő. Nem csak szavaival, hanem sokkal inkább
cselekedeteivel mutatta ezt meg. Akkor miért ez a rettenetes vád Jézus
ellen? Hát egyszerűen azért, mert a
zsidók meg akartak szabadulni Tőle. Ők megbotránkoztak azon, hogy Jézus Isten
Fiának nevezte magát. Ez elviselhetetlen volt számukra. Hogy ez a názáreti
rabbi az Isten Fia, a Messiás lenne, ezt ők nem tudták elfogadni. S most bár ők
is érzik, hogy ez a vád teljesen jogtalan és hamis, mégis ezzel vádolják meg
Jézust. Ők nagyon is jól tudják, hogy Jézus szavai, cselekedetei nem
istenkáromlás volt, hanem a legszebb hitvallás és bizonyságtétel Istenről, most
a főpap a legszebb hitvallásból legsúlyosabb vádat formál, egy olyan vádat,
amiről nagyon jól tudta, hogy égbekiáltó hazugság és igazságtalanság.
Próbáljuk
most azt megvizsgálni, hogy mit üzen ez az ige a mi számunkra. Mert itt is
nagyon nagy a veszély, hogy mi azt mondjuk : hála Istennek ezt a bűnt mi nem
követtük el, mert nem káromoltuk Istent. Nagyon vigyázzunk, mert nem csak a
csúnya és ocsmány káromkodás hordozza ezt a bűnt magában. Tulajdonképpen minden
bűn istenkáromlás. Mert minden engedetlenség elutasítása és megtagadása
Istennek. Az is, amikor mi úgy gondoljuk, hogy még Istennél is jobban tudjuk a
dolgokat. Amikor az Isten szavát feleslegesnek és szükségtelennek tartjuk.
Ilyenkor mi is mindig Isten bölcsessége és jósága ellen fordulunk és
megtagadjuk őt.
A
mai estének az az örömüzenete, hogy Jézus ezt a vádat is magára vette, nem
mentette fel magát e vád alól. Pedig el lehet képzelni, hogy ebben a
pillanatban mi játszódhatott le a lelkében. Hogy Ő, aki oly forrón szerette az
Atyát, mint senki más, most azt kell hallja, hogy káromolja Őt. Azzal, hogy ezt
a vádat is elfogadja, a halálos ítéletet fogadja el, hisz nagyon jól tudta,
hogy ez mit von maga után. Magára veszi azt a bűntetést, amit Ádám és Éva
kapott ott a Paradicsomban.
De
ennek a pernek a menetét is az Atya irányítja. Ennek így kellett lennie,
Jézusnak ezt is magára kellet vállania- értünk. Ő meghal értünk
istenkáromlókért, hogy a bűnök eme legrettenetesebbikétől is megváltson minket.
Áldott legyen ezért szent neve!
4. Nap
Pofok a Jézus arcán Text: Máté 26,68
Jézust mindent lehetséges módon
kicsúfolták. Itt arra próbálják rávenni, hogy prófétáljon. Nyilvánvaló, hogy
ezzel az Ő prófétai küldetését és működését akarják nevetségessé tenni. Erre a
legmegalázóbb módot eszelik ki. Egyik professzorunk mondta nekünk : az ember
semmiben sem volt olyan találékony, mint hogy a felebarátját, embertársát
kínozza és kigúnyolja. Jézus szemét bekötik egy kendővel, azután arcon verik,
pofokat adnak neki, sőt az is valószínű hogy öklözik az arcát. Ez nem csak
megaláztatást, hanem súlyos testi fájdalmat is okoz Jézusnak. S ezek után jön a
csúfolódó kihívás : prófétáldd meg, hogy ki ütött arcon. Elvégre te próféta
vagy és akkor kell tudnod, hogy ki vert arcon.
Dehát
mit segítene az, ha Jézus valóban megmondaná, hogy ki verte Őt arcon? Akkor ezt
a bűnt is egyetlen ember, vagy néhány ember nyakába lehetne varrni, mások pedig
feloldozva érezhetnék magukat? Jézus nem mond neveket, azért hogy itt is mindenki
a maga nevét helyettesíthesse be. Mert miről is van itt szó?Jézus valóban a
Próféta. Az a Próféta, akit évezredek óta vártak, aki Isten nevében beszélt,
aki teljesen és tökéletesen kijelentette Istent ennek a világnak. Ő nem úgy
beszélt, prófétált, mint az irástudók, hanem úgy, mint akinek hatalma van, és
ezt mindenki meg is érezte. Az emberek elámultak próféciáin, érezték, hogy a
mögött a hatalmas és szerető Isten valósága áll.
Most
ezek az emberek, akik minden kétséget kizáróan zsidók voltak, ezt a prófétai
küldetést teszik nevetségessé. Ezek az emberek, most azt akarják bebizonyítani,
hogy Jézus nem igazi próféta. Úgy gondolják, ha Jézus nem tudja kitalálni, hogy
ki ütötte meg őt, akkor azt is nyugodtan mondhatják, hogy akkor minden eddig
mondott szava és próféciája is hamis, hitel nélküli, ezért nem kell hinni
abban.
Jézus
ezt a szenvedést is magára veszi, ezt is érettünk teszi, akik nagyon sokszor
nem vesszük komolyan az Ő szavát, prófétai küldetését. Mert mi a mi
legfontosabb küldetésünk ebben a világban? Hát az, hogy Jézus szavát komolyan
vegyük és azt másoknak is tovább adjuk. Vajon mi megtesszük-e ezt? Hányszor nem
mertük Jézus szavait prófétai módon felvállani? Hányszor nevettünk együtt ezzel
a világgal, ott ahol próféti szomorúsággal kellett volna bizonyságot tegyünk
róla?
A
mai estén alázzuk meg magunkat. Mert komolyan csak a magát egészen megalázó
ember figyelhet Jézus szavára. Tudjunk minden emberi szótól megüresedni, hogy
helye lehessen bennünk az Ő szavának. Ragadjunk meg minden alkalmat, arra hogy
a nagy Prófétára hallgassunk. És ne szégyelljük Őt megvallani az emberek előtt,
sokszor istentelen csúfolódó emberek előtt sem. Tudjuk prófétai küldetésünket
igazán betölteni. Meg lehetünk győződve arról, hogy ez a prófétai szolgálat nem
lesz hiábavaló, meg lesz az áldott gyümölcse.
5.Nap Jézus
vagy Barabbás Text:Máté 27:21
A Nagypénteken a Pilátus palotája
előtt összegyűlt tömegnek ez a nagy kérdése, mondhatnánk úgy is dilemmája, hogy kit válasszon : Jézust vagy
Barabbást. Ennek a választásnak nem kicsi a tétje, hisz akit nem választanak,
az menthetetlenül el kell induljon a kereszt , a kivégzés felé. Akit azonban
választani fognak, az már pár pillanat múlva szabad lesz. Ezt a választást, ezt
a döntést az előzte meg, hogy már előbb mind a két embert halálra ítélték. Itt
két halálraítélt, két halálos bűnös kellett választani. Az egyik azonban most a
nép döntése által egy óriási esélyt kapott : szabaddá lenni. Ez a választás
Pilátus ötlete volt, aki mindent elkövet azért, hogy Jézust felmentse, hisz
többször is azt olvassuk, hogy Pilátus belátta Jézus ártatlanságát, hogy ő
semmi halálra méltó dolgot nem cselekedett. A különös és érthetetlen, hogy
ennek ellenére mégis halálra ítélta Jézust. Most azonban támad még egy ötlete, ami által megmenthetné Jézust. Mintha
játszadozna Jézussal. Kimondja ártatlanságát, halálta ítéli, aztán meg újra fel
akarja menteni. Vajon miért tette ezt Pilátus ? Együttérzésből, részvétből?
Talán ez is igaz valamelyest. De talán még inkább azért, hogy megnyugtassa lelkiismeretét.
Ő érezte lelkében, hogy nem jól cselekedett. Tudatában volt annak, hogy
vétkezett az igazság ellen. Hogy most ezt a hibáját kijavítsa, van még egyetlen
lehetősége, hogy megkérdezze a népet. Ettől reméli Jézus felmentését, de hiába,
a nép Barabbást választja. Barabbást épp az ellentéte Jézusnak. Barabbás az
erőszak embere, Jézus a szeretetet hirdeti. Barabbás azt mondja, hogy az
ellenséget ki kell irtani, Jézus azt mondja, hogy az ellenséget szeretni kell.
Barabbás az, aki odaüt, visszaüt, Jézus pedig az, aki eltűri az ütlegelést.
Barabbás megöl másokat, Jézus meghal másokért. Különös dolog, hogy a világ
rengeteget szenvedett a Barabbások miatt és mégis mindig Barabbást választja.
Nem tudja és nem akarja elfogadni a Jézus lelkületét, mert az idegen tőle, nem
meri kipróbálni, hogy a szelídség mennyivel nagyobb hatalom, mint az erőszak,
az alázattal többre lehet jutni, mint mások megalázásával, hogy a türelem
sokkal többet ér, mint a bosszú.
Jézus
vállalja a keresztet, vállalja ezt a tömeget, amely Őt nem akarja vállalni, s a
mai estén azt kell meglátnunk, hogy Jézus minket is ki akar szabadítani a barabbási
lelkületből, jézusi emberré akar formálni minket. A mai estén az ige minket
kérdez : kit választassz, Barabbást vagy pedig Jézust. Az ember itt is
megpróbál alkudozni, a megalkuvás útját választja és azt mondja : mind a
kettőt, Barabbást is, meg Jézust is, de ez nem lehetséges, mert aki mind a
kettőt akarja választani, az végül is Barabbást választja. Ha nem merek és nem
akarok egészen Jézus mellé állani, akkor Barabbás maradok. Pilátus példájából
is látjuk, hogy nem maradhatunk semlegesek, a semlegesség döntés Barabbás
mellett.
Az
utolsó kérdés : hogyan lehet hát Jézust választani? Először is alázattal be
kell vallanom, hogy én barabbási lelkületü ember vagyok. De hiszem azt, hogy ez
a lelkület a Jézus Krisztus keresztjén halálra ítéltetett. Azután pedig hittel
belekapaszkodom abba, hogy Jézus azért halt meg, hogy én is szabaddá váljak a
barabbási lelkülettől. Ezek után kérem, hogy Jézus hozza rendbe az életemet,
teremtsen újjá engem. Ezt a döntést nem lehet halasztani, ezt ma kell
megtennem, vagy ha már megtettem, akkor ma kell megerősítenem. Jézus engem
választott, válasszam ma én is Őt.
6. Nap.
Király vagy császár Text: Ján 19,15
A zsidó népnek hosszú és
hányatott történelme alatt sok- sok királya volt. Nagyon jól tudjuk mindnyájan,
hogy Sámuel idejében hogyan kért a nép prófétájától királyt, és hogyan lett
Saul Izrael népének első királya. Azt is nagyon jól tudjuk, hogy Saul nem
váltotta be a hozzá fűzött reményeket, engedetlen lett Isten szavával szemben,
ezért Isten elvetette őt, és helyette Dávidot választotta királlyá. De azt is
tudjuk, hogy a Dávid házának adatott egy ígéret : hogy abból származik majd az
igazi Király, Jézus Krisztus. A próféták igehirdetésében újra és újra előbukkan
a gondolat, hogy a Dávid házából származik majd a Messiás Király. Dávid minden
gyarlósága ellenére messiási vonásokat hordoz magában.
A
Szentírás történeti könyveiből azt is tudjuk, hogy a Dávid utáni királyok
legtöbbike nagyon megromlott, eltávolodtak Istentől és az Ő törvényétől, ahogy
az egyik próféta fogalmaz Dávid sátora leomlott, vagyis megromlott. A Jézus
születésekor a Dávid dicsőségéből már semmi sem maradt. Minden csillogása
elhalványult. Maga a király csak egy bábu lett a rómaiak kezében, s már nem a
király szava a döntő, hanem a római császár az úr Izrael országa felett, aki
helytartóján keresztül gyakorolja a hatalmát ebben az időben. A rómaiak nem is
kell igazából féljenek az izraeli királyoktól, a Heródesek dinasztiájától.
Mindezt
azért kellett elmondanunk, mert csak így érthetjük meg a felolvasott igét,
amikor is a zsidók azt mondják, hogy nem királyunk van, hanem császárunk. Ezzel
a zsidók az adott helyzetbe való teljes belenyugvásukat fejezi ki. Itt nem a
Heródesek uralkodnak, itt a császár parancsol, neki kell mindenben
engedelmeskedni. Azt is látnunk kell, hogy milyen sajátos helyzetben hangzik el
ez a mondat. Ez a helyzet sokban hasonlít ahhoz, amiről a tegnap este
beszélgettünk, amikor a népnek Barabbás és Jézus között kellett választani.
Most is választani kell, mégpedig a császár és a király között. De nem
akármilyen király, hanem a zsidók Királya, azaz Jézus és a császár között.
Ebben az üdvtörténeti szempontból döntő pillanatban a zsidók újra rosszul
választanak, csak most épp fordítva , úgy hogy Jézust nem választják. Az imént
Pilátus palotája előtt Jézust választották- a halálra, most a császárt
választják, ami Jézus számára szintén a halált jelenti. A két döntés szoros
kapcsolatban áll egymással, ugyanannak a lelkületnek két különböző oldalát
mutatják meg.
A
zsidók azáltal, hogy a császárt választják, tulajdonképpen a saját
történelmüket tagadják meg, veszik semmibe. Ők mindazt megtagadják ezzel a
döntéssel, amit Isten a múltban tett értük és mondott nekik. Ők megtagadják
ezzel Istent és tulajdonképpen a saját létjogosultságukat kérdőjelezik meg,
hisz ez a nép épp azért létezett, mert Isten az Ő szövetségébe fogadta őket,
királyokat, prófétákat adott nekik, akik által őket a jó úton akarta vezetni és
megtartani. Mi ennek az oka? Hát épp annak a kegyelemnek a megtagadása, amiről
ez a Király, vagyis Jézus bizonyságot tett. Ők teljesen félreismerték azt, amit
Jézus épp értük tett. Ők csak valamiféle földi hatalmat és dicsőséget akarnak
helyreállítani. Mivel Jézus nem azt hozta el, amit ők nagyon is emberi módon
vártak, ezért most elfordulnak Tőle. Nyilván az a gondolat áll e mögött, hogy
ők választották volna Jézust, de csak akkor ha Jézus emberi eszközökkel,
fegyverekkel, hadsereggel a császár ellen fordul és legyőzi azt. Mivelhogy Ő egy egészen más országot,
királyságot képvisel, ezért elfordulnak Tőle. Megdöbbentő ez a történet, hisz a
zsidók épp azt a Királyt vetik el, akiben minden prófécia beteljesedett. Ők azt
a császárt választják, aki nem akar Istenről hallani, aki magát kiáltotta ki
Istennek.
Szinte
irónikus ebben a történetben, hogy Pilátus, a római császár helytartója jobban
ismeri a zsidók történelmét, mint ők maguk. Hisz ő azt iratja a kereszt fölé :
a Názáreti Jézus, a Zsidók Királya. Jézus valóban Király, de nem úgy, ahogyan
azt a saját népe elképzelte. A kereszten magára veszi népének teljes
hitetlenségét, elfordulását. Jézus ezáltal beteljesíti azt, amit ő maga mondott
a samáriai asszonynak : mert az üdvösség a zsidók közül támadt.
Ma
nagyszombat van. Ez az este különben is a teljes csend, a megalázkodás alkalma.
Ilyenkor mélyen magunkba kell szállnunk és a mai estén hadd gondolkozzunk el
azon, hogy mit is jelent az Ő királysága, az Ő uralma a mi életünkben.
Gondolkozzunk el azon és kérdezzük meg magunktól, hogy meghódoltunk-e már
igazán Ő előtte, ha igen ez milyen következményekkel járt a mi életünkben el
egészen a halálunk órájáig. S hadd virradjunk holnap azzal a boldog hittel és
meggyőződéssel : boldogok vagyunk, hogy ennek a Királynak, az Élet Fejedelmének
alattvalói lehetünk.
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése