A Szentírás
emberei: Ezékiel
Ezékiel azt a feladatot kapta, hogy egy fogságban, tehát nagy szenvedésben
levő népet vigasztaljon. Ő, aki papi családban született, erre nem volt
felkészülve. Talán gondolta, hogy nehéz feladat vár rá az életben, de hogy épp ennyire
súlyos terhet kap, azt nem is sejtett. Meg hát ő nem is prófétának készült,
hisz az apja örökébe kart lépni és a papi szolgálatra készült. De a körülmények
egészen másképpen alakultak. Népének életében eljött egy szörnyű esemény: a
Babilonba való elhurcoltatás. És Ezékiel, a papfiú, egyszer csak fogságban
találja magát. Ő is, mint a vele levők tele lehetett keserűséggel. Telve
vágyakkal, tervekkel, ifjú emberként fogságba kerülni. Hát itt aztán vége a
karriernek, vége lehet még az életnek is. Még akik Jeruzsálemben maradtak, ők
még reménykedhettek, de akik Babilonba vitetnek, azoknak bizonyára minden
reményt fel kell adni.
De az Úrnál sem
reménytelen ember, sem reménytelen helyzet nincs. Isten jön Ezékielhez egy
látomás formájában. Egy nagyon megragadó kép az, amit ő most lát. Vihar,
villámlás és dörgés következnek sorban. Van egy trónus, ami kerekeken gurul, és
amit lelkes állatok toltak ide s tova. A kerekeken levő szemek mindent
figyelnek. Ez a látomás azt láttatja Ezékiellel és népével, hogy Isten jelen
van Babilonban is, nem csak Jeruzsálemben. És mindeneket ő hordoz, és mindent Ő
vezet a történelemben is.
Lehet, hogy sokszor mi is
úgy vagyunk, mint Ezékiel. Megvolt az elképzelésünk az életről, a szolgálatról,
s arról is, hogy hol akartunk szolgálni. De minden olyan másképp alakult,
terveink dugába dőltek, meghiúsultak. Ilyenkor talán mi is lázadoztunk: hol van
Isten? Miért engedte ezt meg az életünkben? Úgy érezhettük sokszor, hogy Isten
elhagyott és elfeledkezett rólunk. De később talán megláttuk, hogy Isten máshol
is meg tudott áldani és fel tudott használni. Isten egy áldott embere azt
mondta: Isten csak ott nem tud megáldani, ahol nem vagyunk. Ezékielt Isten
általában „embernek fiának” szólítja, s már ezzel is azt fejezi ki, hogy mi
csak emberek vagyunk, Ő az Isten, aki szabadon rendelkezik velünk, és oda
helyez, ahova kar. Annál csodálatosabb, hogy Isten mégis fel akar használni
minket, az Ő világot átfogó munkájában. Ezékielt is elhívja Isten, hogy ott a
fogságban hirdesse az Ő igéjét. Nem volt ezt könnyű elvégezni, hiszen egy
nagyon megkesere4dett s ebben megkeményedett népnek kellett igét hirdetnie. De
az ő feladata az volt, hogy mondja az igét, a többit pedig az Úrra kellett bíznia.
Isten egy újabb látomással bátorította. Egy olyan tekercset kap, amelyik
mindkét oldalán be van írva és ezt meg kell ennie. Csodák csodája, a tekercs
édessé válik a szájában.
Nyilván, hogy ennek a
látomásnak jelképes értelme van. Mi nem
kell Bibliát reggelizzünk, vagy ebédeljünk, ez a kép azt kívánja nekünk elmondani,
hogy az ige ne maradjon olyan valami, ami rajtunk kívül marad, hanem legyen
olyan, mint ami belénk kerül és átjár minket. Isten igéje a mi lelki eledelünk,
a mi lelki táplálékunk kell, hogy legyen. És az ige mindig édes végül, mert
javunkat és üdvösségünket munkálja.
Egy napon Ezékiel házába
Júda vénei érkeznek és megbeszélik vele a nép állapotát. Úgy tűnik, hogy tele
vannak bizakodással, már nem lehet sok hátra és a nép ismét vissza fog térni
ősei földjére. De a helyzet nem ilyen rózsás, mert Ezékiel egy látomásban
megtekintheti népének lelki nyomorúságát. Már a templom bejáratánál ott van egy
utálatos bálványkép, s így mindenki, aki csak a templomba lépett el kellett
mennie mellette. Továbbá látja, hogy hetven vén áldozatot mutat be
bálványképeknek, asszonyok siratnak egy másik pogány istenséget, mások megint a
Nap előtt hajlongnak. Csoda ezek után, ha Isten haragszik és nem fordítja el
népe romlását? Ez az ige Isten népét komoly önvizsgálatra indítja ma is. Hisz
mennyi mindent megtűrünk mi is, ami Isten akaratával ellenkezik. Hányszor
visszaélünk Isten nevével, hányszor cáfoljuk meg életünkkel azt, amit a
templomban olyan szépen megvallunk, hogy mi Isten gyermekei vagyunk. Van miért
megalázkodnunk és bűnbánatot tartanunk.
Ezékielnek sokszor kemény
ítéletet kell hirdetni. Hirdetnie kell, hogy Isten ítélete feltartózhatatlanul
közeledik, hogy betelt a Júda vétkének pohara. De Isten nem csak a bálványozást
és hitetlenséget látja, hanem észreveszi azokat is, akik nem futnak együtt a
romlás árjában, hanem mélyen meg vannak szomorodva és sóhajtoznak népük romlása
felett. Ezért nem csak öldöklő angyalok jönnek az ítéletet végrehajtani, hanem
előttük jön egy férfi, akinél íróeszköz van, és aki egy jegyet tesz mindazok
homlokára, akik sóhajtoznak a romlás miatt. Ez a jel menedék lesz az ítélet
idején, akiken ez a jel lesz, azok biztonságban lesznek. Isten reánk is
elhelyezett egy ilyen jelet, amikor a keresztség vize a homlokunkra hullott. Ez
a jel a Jézus keresztjére emlékeztet minket, ami az egyetlen menedék számunkra
az ítéletben. De ez a jel nem csak megvéd majd az ítéletben, hanem most
elkötelez minket egy Istennek odaszánt életre.
Ezékielnek nem csak prófétaként, hanem magánemberként is súlyosan szenved,
hisz Isten elveszi szemei gyönyörűségét, egyszer csak hirtelen meghal a kedves
társ, a felesége. Elveszti azt a társat, aki jóban és rosszban, itt a fogság
nyomorúságában is szüntelen vele volt, aki annyiszor megvigasztalta és
megerősítette őt. Micsoda csapás! Ilyenkor jönnek a fájdalmas miértek. Miért
kellett Istennek elvennie társam, mivel érdemeltem én ezt ki? Hisz olyan
hűségesen szolgáltam Istenemet. De Ezékiel nem kérdez, még a törvény által megengedett
gyászszertartásokat sem végzi el, mert Isten ezt parancsolja neki. De Ezékiel
magatartása azt kell kiábrázolja, hogy a nép se gyászolja Jeruzsálemet, az
elvesztett szülőföldet. Ezékielnek és a népnek és persze nekünk is azt kell
megtanulni, hogy sok mindent elveszíthetünk: szülőföldünket, szeretteinket, de
Istent nem veszíthetjük el, Ő megmarad a legfőbb jóként a mi számunkra. Jézus
akkor is Atyjának tudta szólítani Istent, amikor Ő mindent, az életet is
elvette tőle. Nagy lecke ez a mi számunkra, de ezt nekünk is meg kell tanulni.
Ezékielnek még azt a
fájdalmat is át kellett élnie, hogy népének pásztorai méltatlannak bizonyultak,
nem tudták úgy vezetni a nyájukat, ahogy kellett volna. Nem kis fájdalom ez számára.
De ez a tapasztalat is csak azt mutatja, hogy emberekben lehetetlen a mi
reménységünk, ahogy egy énekünk mondja. Sokszor csalódunk még lelkipásztorokban,
presbiterekben is és ez nem könnyű fájdalom. De Ezékiel már látja azt a Jó
Pásztort, akiben nem kell csalódni, akiben a juhok minden körülmények között
bízhatnak, aki megy a századik juh után is, amely eltévelyedett, hogy azt
hazahozza és újra a nyájhoz vigye. Emberekben csalódhatunk, de Benne soha. Rá
nézzünk hát szüntelen!
Ezékiel a reménység
prófétája, aki látja Istennek azt a Lelkét, aki megeleveníti a száradt
csontokat, aki életet támaszt ott, ahol most a halál uralkodik. Jó lenne, ha
Ezékielnek ez a csodálatos látomása nekünk is új hitet és reményt adna. Isten
helyre tudja állítani azt, amit mi emberek elrontottunk, új életet tud adni
ott, ahol most a bűn uralkodik és mindent tönkre tett. Merjünk hinni ebben a
saját életünkre nézve, de gyülekezeteinkre és népünkre nézve is. Imádkozzunk
buzgón lelki ébredésért, megújulásért. Isten meghallgatja a mi imádságunkat,
mert ezt Ő megígérte.
Olvasandó
igék:Ezék.1,3, 3,3, 8,15,
9,4, 24,16, 34,23, 37,14
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése