A Szentírás
emberei : Bálám
Magyar református népünk
egyik legnagyobb tanítója, tudós professzora karácsony pogány prófétájának
nevezte Bálámot. Nagyon jó dolog karácsonykor nem csak az újszövetségi
történeteket olvasgatni, magyarázni, hanem az ószövetségi ígéreteket is számba
venni, amelyekben a megszületendő Megváltóról jövendőltek . Az Ószövetségben
nagyon sok olyan ige van, ami arról szól, hogy Isten meg fogja ajándékozni ezt
a világot a Messiással, a Megváltóval, aki elhozza a várva várt szabadulást és
békességet a földre. Ezek között kiemelkedő helyet foglal el Bálám jövendőlése,
ami azért is nagyon értékes, mert Bálám nem Izrael népe közül származott, hanem
egy idegen pogány népnek a tagja.
De ki is volt ez a Bálám?
A honfoglalás idején élt, amikor Izrael győzelmesen vonult előre, sorra
foglalta el Szihonnak, az emoreusok királyának, Ógnak, a Básán királyának
országát. Lassan a moábiták határához érkeznek, de hírük megelőzi őket és Moáb
királyát, Bálákot nagy félelem keríti hatalmába. Ő, mint akkor az uralkodók
tették, megpróbálja természetfeletti erők segítségül hívásával elhárítani a
közelgő veszedelmet. Tőle messzi távolban, Péthorban élt egy híres szentember,
Bálám, a Peór fia. Őróla az hírlik, hogy isteni titkok tudója és csodás erőkkel
rendelkezik, melyeket adott esetben mozgósítani tud. Ha most Bálám átkot
mondana a közelgő Izraelre, akkor az bizonyára megtörné erejét. Bálám nehezen
indul el erre az útra, csak két küldöttség és sok kincs unszolására Nem sima az
útja, még szamara is megszólal, hogy figyelmeztetsse őt, de végre csak
megérkezik. Bálák király a tisztes vendéget felviszi egy hegy tetejére, ahonnan
már látható a síkságon táborozó Izrael. Megkezdődik a titokzatos átok-művelet,
nagy ceremóniákkal készíti elő a természeetfeletti erők mozgósítását. De ekkor
megjelenik neki maga Isten s ennek következtében átok helyett áldás hagyja el
az ajkát. Nem sikerült a tervezett dolog, minden visszafelé sült el. Bálák nem
nyugszik bele a kudarcba, újabb próba következik, ezennel a Piszga tetejéről.
De az eredmény változatlan, Bálák tovább erőlteti a dolgot, de ez is csődöt
mond, hisz átok helyett szebbnél –szebb áldások hangzanak el. Csillagról szól,
mely Jákóbból származik és királyi pálcáról mely Izraelből támad. Ezek után
hazamegy távoli lakhelyére, Bálákon és népén pedig beteljesedik Isten ítélete.
Ezek után lássuk meg, hogy
mit üzen nekünk ez a történet? Először is azt, hogy Isten kijelentése nincs
korlátokhoz kötve.Kiválasztott népéhez szüntelen szólt prófétáin keresztül. Ma
az egyház az a hely, ahol az igehirdetésen keresztül állandóan szólítgatja,
bátorítja, vigasztalja népét. De íme itt most azt látjuk, hogy Isten a
választott nép, az egyház körén kivül is megszólalhat, közölheti akaratát.
Bálámnak semmi köze se volt az Isten népéhez, ő egy babonákban, mágiákban
elmerűlt népnek a tagja volt és a csodálatos, hogy ennek a babonás mágusnak
olyan tiszta igei látomásai voltak, amelyeket csak Isten jelenthetett ki neki
Szentlelke által. Milyen jó dolog ezt tudni épp karácsony táján, amikor mi a
családban és a gyülekezetben olyan bensőségesen, olyan lelki melegséggel
ünneplünk , de jó reménységünk lehet azok felől, akik még ilynkor se jönnek el
már az Isten gyülekezetébe, akik már a pogányság sötétségébe sűllyedtek, hogy
nekik is juthat a karácsony öröméből, Isten áldott Kijelentéséből.
Bálám története arra is
megtanít,, hogy mi az igazi próbája az Istennel való találkozásnak. Amikor
Isten megszólal, akkor az embernek nincs más választása, mint eszköznek lenni
az Ő kezében. Hisz minden pogányságnak, babonának, külső vallásosságnak az a
jellemzője, amit Bálám és Bálák életében is látunk: az isteni erőket a maga
vágyainak, kívánságainak szolgálatába akarja állítani az ember. Ez tette
híressé Bálámot, hogy ő a természetfeletti hatalmakat megjelölt célokra tudja
irányítani. Eddig mindig megrendelésre szolgáltatott vagy áldást vagy átkot. Az
apostoli levelekben is így jelenik ő meg, mint aki lelki képességét anyagi
nyerészkedésre kamatoztatja. Eddig ez mindig be is jött neki, de most egészen
másképp alakulnak a dolgok. Hiába rendelt Bálák átkot, hiába adott busás
jutalmat, ígért nagy tisztességet, Bálám most nem igazodhatik emberi vágyakhoz
és érdekekhez. Jó ezen a történeten a mi ünneplésünket is lemérni, hányszor
vagyunk a karácsonyi örömmel is úgy, hogy elővesszük valahonnan, ilyenkor karácsonykor
megcsillantjuk, s aztán újra elraktározzuk egy esztendőre. Aki igazán ünnepli
ezt az ünnepet, akihez igazán szól Isten, az nem tehet mást, mint engedelmes
eszközzé lesz az Isten kezében. Akkor nekünk se lehet más célunk, hogy amit az
Úr szól, azt mi is tovább mondjuk, azt megvalósítsuk a mi mindennapi
életünkben.
A történet harmadik nagy
üzenete, hogy az Isten népe a legváratlanabb helyekről is kaphat támogató
szövetségest. Bálám célja az volt, hogy veszedelmet hozzon Izraelre, hogy eltorlaszolja
az előrenyomulás útját, de végül dicsőséget prófétál és megnyitja a pályát és a
győzelem útját egyengeti Izrael népe előtt. Isten gyermekeinek ezért sohasem
kell rettegni, mert Isten segítsége nem csak az Ő híveinek seregére
korlátozódik, íme adott esteben Isten hatalma és Kijelentése még az ellenséget
is baráttá teheti. Isten kiválasztott gyermekeinek van egy nagy biztonsága. Aki
csak a földiekben reménykedik,az mindig kell rettegjen, hogy valami vagy valaki
ellene fordulhat. De aki az Isten ügyéért, az Ő katonájaként harcol a bűn, a
világ és a Sátán ellen, az tudhatja, hogy semmilyen erő, hatalom nem
győzedelmeskedhetik felette. Még ha meg is átkozna valaki, az is áldásunkra
fordul. Milyen nagy biztonság van ebben mindnyájunk számára. Nincs, nem létezik
ezen a világon olyan bűn, vagy ártó hatalom, aminek a mi Urunk ne parancsolna,
aminek ne a mi javunkat és üdvösségünket kellene munkálnia. Akik az Istent
szeretik, azoknak minden javukra van, tanítja az apostol is.
Ez a történet csodálatos
biztatás lehet az egyház számára is. Jöhetnek sokan, akik átkot mondanának,
akik el akarnák törülni a Föld színéről az egyházat, tagadhatják
létjogosultságunkat, de semmit el nem érhetnek, támadásaik is mind csak
segítségünkre vannak. Jó reménységünk lehet azok felől is, akik most még átkot
mondanak ránk, hogy egyszer ők is áldásmondókká lehetnek. Az az Isten, aki a
dühöt lihegő Saulusból Pál apostolt formált, mért ne tehetné ezt meg a mai
ellenségeivel is? Ez a történet arra bíztat, hogy legyünk jó reménységgel azok
felől, akik most még nagyon távol vannak, akik csak papíron tagjai az
egyháznak, vagy még azon se már, hanem ott harcolnak az egyház ádáz
ellenségeinek a sorában. Az egyik próféta a megszületendő Messiást Immánuelnek
nevezte, ami annyit jelent : velünk az Isten, s ha az Isten velünk, kicsoda
ellenünk? Senki, bizonyára senki mondotta nagy református fejedelmünk.
Ezen az ünnepen, ezen a
Karácsonyon azt szemlélhettük, hogy felvette a mi testünket, magára öltötte a
mi sorsunkat, azonosította magát a mi ügyünkkel, akkor még mitől félhetnénk
hát? Nekünk egy hatalmas Istenünk van, teljességgel Reá bízhatjuk magunkat.
Bálám , Karácsony pogány prófétája így válik az Isten értünk küzdő csodálatos
hatalmáának a bizonyságává, hordozójává. Mi most már még jobban tudhatjuk, hogy
Akit ő még csak messziről látott, Az soha többé el nem halványuló csillag
üdvösségünk egén, és az a királyi pálca, ami Izraelből támadt, az örökké
uralkodik a mi életünk és sorsunk felett. Legyen Bálám személye mindig
emlékeztető a mi számunkra, s főleg ezen az ünnepen legyen az ő üzenete
boldogító és vigasztaló a mi számunkra.
Olvasandó igék. 4
Móz.22,23,24 fej. És.7,14, Róm.8,28, 2Pét.215-16, Júdás 11, Jel.2,14
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése