A Szentírás
emberei : Apollós
Az egyiptomi Alexandria
városa óriási szerepet játszott a 2-7 század között a keresztyénség történetében,
de különös az, hogy e gyülekezet eredetéről nagyon keveset tudunk.
Tulajdonképpen csak ez az egy név fémjelzi ezt a várost : Apollós. Őt Pál többször is említi a Korinthusbeliekhez írott
első levelében, majd az Apostolok cselekedeteiről irott könyvben is találkozunk
vele. Még a Tituszhoz írt levélben is találkozunk vele, de nevén kivül nincs
ott lényeges feljegyzés róla. A leghitelesebben őt Pál leveleiből lehet
megismerni, s bár Lukács is ír róla, az nem valószínü, hogy ő találkozott volna
Apollóssal. De ő időben és térben pontosan elhelyezi őt és így ez is nagyon jó
háttérinformációt ad róla.
Apollós a nagy Alexandria
zsidó közösségének tagja. Azt tudjuk róla, hogy kiváló szónok volt, aki jól
ismerte az irásokat. Komoly felkészültséggel és nagy tudással rendelkezett.Nagyon
sokat utazott, két dolgot is végzett
egyszerre: kereskedelmet folytatott, üzleti ügyeket bonyolított és ugyanakkor
sokat beszélt az emberekkel, tanította őket. Josephus, a nagy történetíró is
említ két ilyen zsidó kereskedőt, akik az Adiabene nevü királyi családot
térítették meg és oktatták a hitben. Apollós nem csak az Ószövetségnek volt
kiváló ismerője, hanem Jézust is ismrte és csatlakozott az „út” követőihez,
vagyis Krisztus követője lett. Amikor tehát városról városra utazott, a zsinagógákban tanított és megpróbálta a
zsidóknak bebizonyítani hogy Jézus a megígért Messiás, akinek a jövetelét a
próféták megjövendőlték. Igy jutott el 52 nyarán az efézusi zsinagógába is, épp
abban az időben, amikor Akvila és Priscilla Korinthusból Efézusba költöztek.
Pál ekkor csak rövid ideig maradt Efézusban, hiszen tovább ment, hogy Szíria és
Júdea gyülekezeteit végiglátogassa. Akvilla és Priscilla hallották tanítását az
efézusi zsinagógában, felfigyelnek rá és azonnal megérzik, hogy lelkileg egy
hullámhosszon vannak, vagyis hogy Apollós a hitben testvérük. Ugyanakkor azt is
meglátják, hogy vannak némi hiányosságok Apollós ismeretében és hitében,
ugyanis csak a Keresztelő János keresztségét ismerte. Ezért kedvesen meghívták
a saját hajlékukba, hogy ott bővebben elbeszélgessenek az evangélium dolgairól
és a hiányosságokat pótolhassák. És itt álljunk meg, mert egy fontos dolgot
tanulhatunk meg tőle, éspedig az alázatot. Egy hatalmas tudással rendelkező,
müvelt teológus kész elfogadni egyszerü egyhéztagoknak a tanítását, akik
azonban a hit útján már előbb járnak és világosabban látják az összefüggéseket.
Hisz azt is mondhatta volna : hogyan jösztök ti ahhoz, hogy engem tanítsatok,
mit tanulhatok én tőletek, esetleg fordítva lehet szó erről, mégpedig úgy hogy
én tanítsalak titeket. Ő azonban alázattal elfogadta a tanítást, a kiigazítást.
Feltevődik itt a kérdés,
hogy miképp lehetséges az, hogy Apollós nem ismerte a Jézus nevében való
keresztséget, tehát valószínü, hogy a pünkösdi eseménykről sem hallott, vajon
kitól hallott Jézusról, aki még ezeket az eseményeket nem ismerte? Annyit
tudunk, hogy a keresztyén tanítást szülővárosában, Alexandriában ismerte meg.
Nagy kérdés az, hogy ki hozhatta először az evangéliumot Alexandriába? Azt
feltételezhetjük, hogy ide is úgy jutott el az evangélium, mint Antiókhiába,
vagyis az István vértanúsága után támadt üldözés nyomán jeruzsálemi atyafiak
ide is eljutottak. De akkor van itt egy még nehezebb kérdés : hogyan lehetséges
az, hogy a jeruzsálemi atyafiak nem voltak tisztában a pünkösdi eseményekkel, a
Jézus nevében való keresztséggel? Ez annál is érdekesebb, mert épp az
Apollósról való tudósitás előtt az Apostolok Cselekedeteiben arról olvashatunk,
hogy Efézusban is voltak olyan keresztyének, akik azt se tudták, hogy volna
Szentlélek. Azt nem feltételezhetjük, hogy Apollós a Szentlélekről nem tudott
volna, hiszen azt olvassuk, hogy lélekben buzgó volt. Látjuk itt is, hogy sok mindenben nem látunk
világosan az első század keresztyénségében, de az is biztos, hogy ezek nem
lényeges dolgok, és ezek a kérdések is tisztázódnak majd az örökkévalóságban.
Rész szerint van bennünk az ismret, senki se bizakodjon el, hogy ő mindent
tudna, mert a teljes ismeret egyedül Istennél van, de jól van ez így különben
még hajlamosabbak lennénk arra, hogy túl sokat gondoljunk magunkról. Maradjunk
csak meg az alázatban, bármennyit is tudnánk, ez Isten gyermekeinek a helyes
magatartása.
Azt is tudjuk, hogy Apollós
Efézusból Korinthusba ment és ott olyan erővel hirdette az igét, hogy nagyon
sokakat megnyert, el egészen addig, hogy egyesek őt tartották a legjobb
igehirdetőnek. Sajnos ez odáig fajult, hogy egyesek csak őt akarták hallgatni,
Pált is megvetették, s azt mondták : mi az Apollósé vagyunk. Mások meg azt hogy
mi meg a Pálé ismét mások a Kéfásé s voltak olyanok is, akik a Krisztuséinak
vallották magukat. Itt bizony van egy nagy veszély, mégpedig az ember-dicsőités,
az emberekhez, igehirdetőkhöz való túlzott ragaszkodás és ez nem jó, Pál
keményen szembe is száll ezzel. Bármennyire is áldott legyen egy igehirdető,
vagy lelkipásztor, ne az ő személyéhez ragaszkodjunk, hanem az általa hirdtett
Krisztushoz. Talán nem véletlen az, hogy a Szentírás olyan őszintén és kendőzetlenül
szól az ilyen nagy próféták és apostolok büneiről, épp azért, hogy ne embereket
dicsőitsünk, magasztaljunk fel, hisz ők is mind csak kegyelemből és
bünbocsánatból élnek.
Pál apostol is nagyra
értékelte Apollós munkáját, hisz ő vitte tovább Korinthusban a munkát, ő
öntözött miután Pál vetett, ő épített tovább a Pál által vetett fundamentumra.
Kétségtelen, hogy Pál teljességgel megbízott Apollósban, ez abból is kitetszik,
hogy Apollóst magával együtt példaképként állítja a gyülekezet elé. Az is
biztosra vehető, hogy Pál személyesen ismerte Apollóst, még akkor is ha
személyes találkozásról nem tudósit a Szentírás. Valószínü, hogy Efézusban
találkozhattak, Apollós meglátogatta a gyülekezetet az alatt a három év alatt,
amíg Pál Efézusban munkálkodott. Erre Pál is utal az első korinthusi levél
utolsó fejezetében.
Azt is feltételezhetjük, hogy Krétát is
meglátogatta egy másik tudós társával Zénással együtt, akiről nevén kivül semmi
többet nem tudunk. Pál Tituszt arra kéri, hogy Apollóst és társát lássa el
mindennel, amire az utazása során szüksége lesz.
Érdekességképpen még
említsük meg azt, hogy sokan úgy gondolják és feltételezik, hogy ő írta a
Zsidókhoz írott levelet, közöttük Luther is. Ennek az az alapja, hogy Apollós
ismerte ennyire az Ószövetséget és neki volt ennyire müvelt és csiszot irodalmi
stílusa az első században. Ha ez így van, akkor annál inkább hálásak kell
legyünk Istennek az ő személyéért és munkájáért. Isten felhasználta az ő
hatalmas tudását, müveltségét, komoly teológiai képzettségét az ő országa
építésében. Ilyen hívő tudósokra, professzorokra ma is nagy szükség van a
Krisztus anyaszentegyházában, legyünk hálásak értük. És legyünk hálásak
mindenekelőtt Apollósért, ezért az Alexandriából származó zsidó testvérünkért,
aki egy ilyen nagyformátumu egyéniség volt, ennyire ismerte az irásokat, akinek
útja egy rövid időre keresztezte a Pál útját, aki kedvessé lett az efézusi és a korinthusi
gyülekezetek előtt, és aki ezekben a gyülekezetkben és lehet hogy másokban is
áldott munkát végezhetett. Ezek után eltünik a szemünk elől, nem tudunk többet
róla, de ez elég. Isten egy adott időben néhágy gyülekezetben felhasználhatta
őt országa építésében, gyarapításában. Eszkoz lehetett az Isten kezében, mint
ahogy mi is eszközök lehetünk . Lehet, hogy mi nem kaptunk ilyen szép és nagy
ajándékokat, de amiket kaptunk azt használjuk hüséggel és lelkiismeretesen mi
is.
Olvasandó igék :
Ap.csel.18,4.24-28, 19,1-7, 1Kor.1,12,
3,4-7, 16,12, Tit.3,13
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése