A Szentírás
emberei : Anániás
Pál apostol első barátja a
megtérése után a damaszkuszi Anániás, aki először nevezte őt testvérének a
Krisztusban, aki egy igazi barát volt a szükség idején. Hiszen a megtérése
utáni napok nagyon nehezek voltak az apostol számára. Gondoljuk csak meg:
egyetlen pillanatban elveszítette a régi barátait s arra nem sok esélye volt,
hogy rövid időn belül új barátokat kaphasson. Azok, akik őt elkísérték annyit
épp segítettek, hogy elvezették az Egyenes utcába, de fogalmuk se volt arról,
hogy mi is történt védencük életében. Isten külön felszólítására volt szükség,
hogy Ananiás elmenjen és felkeresse Pál apostolt életének ebben a kritikus
pillanatában.
Személyéről sajnos nem
sokat tudunk. Nevének jelentése : az Úr kegyelmes. Minden valószínüség szerint
egy damaszkuszi zsidó ember volt, aki eljutott a Krisztus megismerésére és
követésére. Az is valószínü, hogy egyet s mást hallhatott már Pálról, de nem
voltak részletes és pontos ismeretei róla. Pál később egyik védőbeszédében úgy
jellemzi őt, mint törvény szerint istenfélő férfiut, kiről az ott lakó zsidók
mind jó tanúbizonyságot tesznek. Persze mi nagyon kiváncsiak lnnénk arra, hogy
hogyan lett ő Krisztus tanítványa és arra is, hogy ki hozta az evangéliumot
Damaszkuszba. Sajnos ezt nem tudhatjuk meg. Úgy tünik, hogy Anániást is nagyon
meglepte a Pál megtérésének a híre. Szinte nem jön, hogy elhigyje ezt a nagy
csodát. Az akkori keresztyének mindent elképzelhetőbbnek tartottak, mint azt,
hogy a keresztyének esküdt ellenségéből Krisztus tanítványa legyen. De az a
nagyszerü, hogy amikor Isten ezt elmondja neki, akkor egy percre sem kételkedik
és kész minden előítéletét félre tenni és elindulni ennek az izgalmas feladatnak
a teljesítésére. Kész a most még vak embert a Krisztusban testvérként
üdvözölni. Milyen jó lenne, ha mi is megtanulnánk félretenni az
előítéleteinket. Mert hányszor megtörténik az a mi gyülekezteinkben, hogy nem
tudunk valakit elfogadni, aki igazán megtért és még mindig a múltja határozza
meg a hozzá való viszonyulásunkat. Hányszor eltaszítottunk így embereket, akik
sokszor visszakényszerültek a világba, mert az jobban várta őket, mint mi.
Ananiás kézrátétel által visszaadta Pálnak a látást és lehet, hogy utána rögtön
meg is keresztelte, ezt nem találjuk a Bibliában, de feltételezhetjük, hisz
erre utal is Pál szintén a védőbeszédében. Nyilván, hogy ez nem egy lényeges
kérdés, nem az a fontos, hogy ki szolgáltatta ki nekünk a keresztséget, hanem
sokkal inkább fontosabb, hogy kinek a nevében kaptuk a keresztséget Efelől
pedig nincs kétségünk : Pál és mi is a
Jézus nevére kereszteltettünk meg, annak a nevére, akiben egyedül van üdvössség
mennyen és földön . Az is valószínü, hogy nem ez volt az egyetlen szolgálat,
amit Ananiás Pál felé elvégzett. Hisz ő a feltámadott Jézus tanítványaként
érkezett Pálhoz és jóllehet Pál azt magától Istentől hallotta, hogy ő Isten
választott edénye, aki elhívatott a szolgálatra, de hogy ennek a szolgálatnak
mi a lényege, hogy ezt egyáltalán hogyan kell és lehet elkezdeni, azt
kétségtelenül Ananiás mondta el neki. Bizonyára sokat mesélt neki a damaszkuszi
gyülekezetről és a keresztyénség akkor helyzetéről, a tanítványok életéről, a
már teljes gőzzel müködő keresztyén-üldözésről. És ki tudja, hogy még mennyi
kérdése lehetett a frissen megtért Pálnak, mennyi mindent el kellett
Aanániásnak mondania neki. Egy felejthetetlen találkozás és beszélgetés
lehetett ez mind a kettőjük számára. Kétségtelen, hogy egész további életükben
nagy szeretetettel emlékeztek vissza erre a nevezetes napra, amikor Isten az ő
útjaikat együvé vezérelte és úgy megáldotta. Áldott legyen Isten az ilyen
találkozásokért, beszélgetésekért a mi életünkben is. Áldott legyen
mindazokért, akik segítettek nekünk a keresztyén életben az első lépéseket
megtenni. Akiket Isten a mi életünkben is eszközként használt fel, hogy
Krisztushoz vezessen, vagy hogy a hitben erősítsen.
Ez az Anániás nem volt egy
nagy személyiség, nem volt olyan, mint az apostolok, vagy amilyenné később Pál
is válhatott. Ő egy egyszerü tanítvány volt, aki azonban továbbadta azt az
üzenetet, amit rábíztak és hüségesen elvégezte az Isten által neki adott
feladatot. Isten nagyon megáldotta őt ebben a szolgálatban, hisz ebben a
pillanatban Pálnak épp egy ilyen emberre volt szüksége. Talán Anániás ebben a
pillanatban sokkal alkalmasabb eszköz volt Isten kezében, mint amilyen egy
nagynevü apostol lett volna. A csodálatos az, hogy Pál minden további nélkül
elfogadta Anániás szolgálatát, nem mondta : hát egy ilyen nagy személyiség,
mint én mégiscsak egy rangosabb látogatót érdemelt volna. Isten áldott
eszközeinek a nagysága épp az alázatukban áll, abban hogy ők egy egyszerü
testvér szájából is el tudják fogadni a tanítást. Pál ezen a napon úgy fogadta
az Anániás szavait, mintha azt egyenesen Isten mondta volna neki.
Miután Anániás elvégezte a
feladatát el is tünik a szemünk elől, soha többé nem találkozunk vele a
Szentírásban. Az biztos, hogy Anániás, ha még élt egyáltalán, akkor nagyon
sokat hallott Pálról és arról az óriási munkáról, amit Isten általa
elvégezhetett az Ő világra szóló nagy tervében. És afelől se lehet kétségünk,
hogy valahányszor Pálról hallott mindig
felmelegedett a szíve és mindig visszagondolt arra a napra, amikor Isten
őt ott Damaszkuszban, az Egyenes utcába hozzá küldte. És mindig nagy hála
lehetett a szívében, hogy Isten épp őt választotta ki erre a szép szolgálatra,
hogy a keresztyén élet első lépéseit épp ő tanítsa meg ennek a későbbi nagy
apostolnak. Ahogy azt gyakran mondani szoktuk: ő csak egy embert veuetett el
Krisztushoz, de Pál már ezreket vagy tízezreket. Ha valaki csak egy embernek az
életében lehet Isten eszköze, annak hitre vezetésében, az óriási dolog és nagy
nyereség lehet az Isten országa számára. Aki csak egy embert is elvezethettt
Krisztushoz, az legyen boldog, kimondhatatlanul boldog, az nem élt hiába ezen a
földön. Isten országában nagy szükség van az ilyen emberekre. Ők is
nélkülözhetelenek, nélkülük üresek lennének a templomaink, sokkal szegényebbk
lennénk. Áldott emlékezetü Ravasz László püspök irja a tálentumokról szóló
prédikációjában : Isten is nagyon szereti az egytálentumos embereket, mert
belőlük teremtett a legtöbbet.
Damaszkuszban Anániáson
kivül még nagyon sok keresztyén volt, hisz Pál nem jött volna akora
„apparátussal” ide összefogdosni és üldözni a keresztyéneket. Pál apostol kereszytén
életének első npjait az ő körükben tölthette el. Itt tapasztalta meg először a
keresztyének előítéletek nélküli, közvetlen vendégszeretetét. Biztos, hogy ez a
gyülekezet számára is nagy élmény és esemény volt, nekik is felejthetetlenek
maradtak ezek a Pállal töltött napok és később mindig hálásan és jó értelemben
véve büszkén gondoltak vissza erre a napra. Ez a nap mindnyájukra mély
benyomással volt. Velük úrvacsorázott először és velük tanulmányozta először az
Irást, úgy hogy az Ószövetségben megláthatta az elvövendő Messiást. Nagy öröm
és áldás lehetett azokat szívére ölellni, akik még néhány nappal azelőtt
reszketve várták az érkezését. Ezek a barátok nem csak szavaikkal mutatták meg
iránta való szeretetüket, mert amikor Pál élete veszélybe került, akkor
éjszakának idején egy kosárban lebocsátották a várfal mellett s így
megmentették az életét. Erre is bizonyára mindig hálásan emlékeztek vissza.
Érdekes lenne tudni, hogy
Pál apostol további élete során visszajött-e még valaha is Damaszkuszba.Erről
sajnos nem tudósít a Szentírás és a hagyomány sem tud erről semmit. De nem is
ez a fontos, hanem az, hogy ott volt Krisztusnak egy ilyen engedelmes
tanítványa, aki kész volt elvégezni a rá bízott munkát. Kövessük az ő szép
példáját!
Olvasandó igék : 1Sám.14,6b, Ap.csel.9,1O19, 25, 22,12
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése