A Szentírás
emberei : Dávid, mint zsoltáros
Dávid a Szentírás azon emberei közé
tartozik, akik nem csak életükkel, cselekedeteikkel, hanem műveikkel,
írásaikkal is beírták nevüket szivünkbe. Dávid neve elválaszthatatlan azoktól a
zsoltároktól, amelyek a legkülönfélébb élethelyzetekben születtek és adhatnak
nekünk is bátorítást és vígasztalást. Tekintsünk be néhány zsoltár
gazdagságába, szépségébe.
A 4. zsoltár egy esti
ének. Talán késő éjjel született meg a szívében.. Elalvás előtt a zsoltáros még
visszatekint a mögötte lévő, már-már eltelt napra. Sok minden történt ezen.
Egyik nehézség, baj jött a másik után. Ahelyett, hogy segítséget, támogatást
kapott volna az emberektől, azoktól is sebeket kapott, akiktől ezt egyáltalán
nem várta volna. Jöttek a csúfolódók, a nagyotmondók, s ez elkeserítette Dávid
szívét. De most ezzel a keserűséggel térjen álomra? Nem, ő nem maradhat az
embereknél s a saját keserűségénél, most is felnéz Istenre. S abban a
pillanatban mélységes öröm tör fel a szívéből. Mert ellenségeinek van búzájuk
és boruk, neki pedig van egy csodálatos, szabadító Istene. Nekünk is lehetnek
olyan napjaink, amikor emberileg semmi okunk se volt az örömre, de mi egy ilyen
napnak az estéjén is örvendezhetünk és hálát adhatunk Istennek. Így minden este
lelki békével feküdhetünk le és hajthatjuk álomra fejünket.
Olvastam, hogy egy család
elveszítette az egyik gyermekét. A sírkőre a 23. zsoltár első versét írták : az
Úr az én pásztorom, nem szűkölködöm. Nemsokára meghalt a második gyermek is,
ekkor tovább írták a sírkőre a zsoltárt: füves legelőkön nyugtat engem, a
harmadik gyermek halálakor ezt írták : lelkemet megvídámitja, s amikor a
negyedik gyermek is meghalt ezt: még ha a halál árnyékának völgyében járok is,
nem félek. Igen, nem véletlenül hasonlította valaki ezt a zsoltárt a csalogány
énekéhez, ő a legsötétebb éjszakában is énekelni tud. Mérhetetlen vígasztalás,
bátorítás van ebben a zsoltárban. Ez a zsoltár annyi embernek adott csodálatos
erőt az életben és a halál pillanatában. Jó lenne szavait kívülről is
megtanulni, naponta elmondogatni. Jó lenne ezt a zsoltárt nekünk is minden
veszteségben, bánatban, gyászban, próbában nem egy sírkőre, de szívünk
hústábláira írni. Nekünk annál is inkább lehet ezt tennünk, mert tudjuk, hogy a
Jó Pásztor már eljött és életét adta értünk, juhaiért.
A hívő ember egy napot se
élhet Isten jelenléte nélkül. De lehetnek olyan napok, amikor úgy érezzük, hogy
Isten is elhagyott minket. De ilyenkor is meg lehet Istent szólítani. Ha nincs
örömöm, hálám, akkor sírjam el keserűségemet neki, öntsem ki panaszos szívemet
előtte. A 32.zsoltár erre bíztat minket. Mondjuk el őszintén Istennek azt,
amiben vagyunk, ahogyan itt Dávid is elmondja. Ilyenkor azt is meglátjuk, hogy
bizony mi megérdemeljük Isten fenyítéseit, bűntetéseit, mert bűnös emberek
vagyunk. Az úrvacsoránál olyan könnyen valljuk, hogy : bűntetést, halált és
kárhozatot érdemlünk, de tudjuk-e ezt akkor is kimondani, amikor egy súlyos
próba alatt vagyunk? Alázzuk meg ilyenkor magunkat és lássuk meg, hogy mi
kegyelemre szorult bűnösök vagyunk. Ha ezt tesszük, mi is megtapasztalhatjuk
azt, amit Dávid is megtapasztalt : a bűnbocsánat édességeét és hogy van tovább.
Fel lehet kelni és tovább lehet menni új kegyelemmel, új erővel.
Amint az elején mondottuk,
sok zsoltár egy valóságos élethelyzetben született. Sok helyen a zsoltár első
versében meg is van ez nevezve, mint a 34. zsoltárban is. Ezt a zsoltárt Dávid
akkor írta, amikor Isten csodálatos szabadítást adott neki a filiszteusok
városából, Gáthból. Ő oda Saul haragja elől menekült, gondolva, hogy ott
nagyobb biztonságban lesz. Abimélek, a város király azonban azonnal megérzi,
hogy itt ellenségről van szó, bezáratja a város kapuit, Dávid végveszélyben
van. Ekkor cselhez folyamodik, őrültnek tetteti magát, így szabadul meg
csodával határos módon. Ha Dávid egy hitetlen ember lenne, akkor ezek után
büszkén mondaná : jól tuljártam a filiszteusok eszén, rászedtem őket, mert én
minden helyzetben kivágom magam. De Dávid és vele együtt minden hívő ember még
ilyen helyzetekben is, amikot nagyon ügyesnek bizonyult, nem önmagát dicsőiti,
hanem egyedül Istent.. Ő tud adott esetben okossá , ravasszá is tenni. Mi
mindenért Őt kell magasztaljuk.
A 65.zsoltár Isten
kiválasztó kegyelméről beszél. Ez a tan ne legyen botránkozás kövévé, hanem az
Isten imádásának oltárává, mondotta Kálvin, akinek születéséért, életéért az
elmult napokban adtunk hálát Istennek. A zsoltáros telve van ámulattal,
csodálattal. Magasztalja és imádja Istent, aki olyan csodálatos világot
teremtett és aki üdvösségre választott el minket. A zsoltáros tudta és mi is
nagyon jól tudjuk, hogy ez a kiválasztás nem a mi érdemünk. Ez egyedül Isten
kegyelme, egyedül Isten műve. Mi azt is tudjuk, hogy a kiválasztásunk tükre
Jézus Krisztus. Ő azért lett elvetett, azért lett elhagyott, hogy mi
választottak lehessünk. Kiválasztottnak lenni azonban nem csak ajándék, hanem
feladat is. Isten arra váalsztott el minket, hogy itt szent életben járva
legyünk az Ő dicsőségének magasztalására.
Van egy kedves virágunk,
neve : nefelejts. Hát a 103.zsoltár is ilyen. Figyelmeztet minket, hogy ne
felejtsük el Isten jótéteményeit. Sokszor szoktuk ezt idézni olyan esetekben,
amikor Isten valakit egy nagy próbából, betegségből hoz ki.
Megszámlálhatatlanok Isten jótettei, amelyekben egy élten át részesít minket.
Gondolhatunk itt sok emberi dologra : egészség, család, munka, de azt se
felejtsük el, hogy Isten legnagyobb jótette mégis az, hogy megbocsátja minden
bűneinket. Mi hajlamosak vagyunk erről megfeledkezni. Mi sokkal inkább azt
jegyezzük meg, amit az ember alkot, vagy amit épp mi alkottunk. Vagy sokszor
azt, amit emberek tettek velünk, és azokból is legtöbbször csak a rossz
dolgokat őrizzük meg emlékezetünkben. A megemlékezés Isten jótetteiről azért is
fontos, mert miközben Isten múltban elvégzett cselekedeteire gondolunk, az Ő
segítsége, kegyelme a jelenben is valóságossá válik. Találóan mondotta valaki :
Isten jótetteire emlékezni olyan, mint amikor a méhecske rászáll a virágra és
onna kiszívja az édes nektárt. Az ilyen emlékezés megédesíti az életünket és
hálássá teszi a szívünket.
Az életünk egyik legnagyobb
ajándéka az, hogy nem vagyunk egyedül, hogy vannak szeretteink, van családunk,
vannak barátaink, és mindenekelőtt az, hogy vannak lelki testvéreink is, akik
szeretnek minket és akiket mi is szerethetünk. Erről szól a 133.zsoltár is.
Tulajdonképpen egy vándorének, amit Izrael fiai a templom felé haladva
énekeltek, míg mentek a siralom völgyén. Óriási ajándék, hogy mi ezt az életet
olyan testvérekkel járhatjuk végig, akik Krisztusban lettek azzá számunkra.
Akikkel nem csak a vér, közös nyelv, szokások, hanem az élő Istenbe vetett hit
köt egybe. Ez egy csodálatos család, óriási család, amibe Isten Krisztus
váltsága által helyezett. Ezáltal rendkívüli módon meggazdagodik az életünk. Az
igaz, hogy Isten gyermekei se bűntelenek, bennük is vannak emberi gyarlóságok,
hiányosságok. De éltükben ott munkálkodik Isten kegyelme, és jó rácsodálkozni
arra, hogy Isten egy-egy életben mi mindent tudott kimunkálni, kiformálni. És
ehhez a családhoz nem csak a most élők tartoznak, ebben a családban ott vannak
az előttünk jártak, ott vannak a tanítványok, a reformátorok, hitvalló őseink,
szüleink, és ott vannak az utánunk jövő nemzedékek is. Nincs áldottab közösség
ezen a világon, mint Isten gyermekeinek a közössége. Legyünk ennek mi is élő
tagjai!.
Olvasandó igék. Zsolt 4,8, 23,1-4,
32,5, 34,7, 65,5 103,2,
133,1
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése