A Szentírás
emberei : Gedeon
Hét éven át pusztították a
midianiták Izrael földjét, mindent kifosztottak, elvittek, az ország
leszegényedett. Amikor már reménytelenné vált a helyzet, elkezdtek az Úrhoz
kiáltani. Milyen szomorú dolog ez, miért nem kiáltottak kezdettől fogva, sok
nyomorúságot megspórolhattak volna, csak amikor már végzetesnek tünik a
helyzet, akkor gondolnak Istenre. Hány ember van ma is így. Hagyják, hogy az
életüket a különböző bünök, szenvedélyek teljesen lerombolják, aztán amikor már
türhetetlen a helyzet, akkor kezdik keresni a megoldást. Sokszor már túl későn.
Azt gondolnánk, hogy ezek
után Isten is azt fogja mondani : ha eddig jól megvoltatok nélkülem , akkor még
várjatok nyugodtan hét évet. De Isten nem így tesz, azonnal prófétát küld
hozzájuk. Mert Isten nem gyönyörködik a bünös halálában, hanem alig várja, hogy
könyörülhessen rajta. Ő ezt teszi a legszívesebben. Isten sokkal irgalmasabb és
kegyelmesenbb, mint ahogy mi azt el tudjuk képzelni.A könyörület először kemény
vádként érkezik a néphez. Isten szemére veti népének, hogy Ő mindent megtett
értük és ezért csak engedetlenséget és bálványimádást kapott. S ha most
szabadítást fog adni, akkor azt komoly bünbánat és megtésérs kell megelőzze.
Nincs ez másképp a mi életünkben sem
Amikor a szabadítás ideje
elkövetkezik, akkor Isten erre eszközt is keres a fiatal Gedeon személyében.Úgy
tünik, hogy ő egyáltalán nem számít arra, hogy népe számára már vége lenne a
nyomorúságnak. Most épp azon fáradozik, hogy valami kis tartalékja legyen, ha újra
jönnének a fosztogatók. Emberileg nézve Gedeon se tünik alkalmasnak arra, hogy
birává tegyék. Ő se volt különb, mint a többiek. Isten mégis kiválasztja őt a
szabadítás szolgálatára.Ezt követe által közli vele. Nekünk is jó
tudatosítanunk, hogy elhivatásunk nem valami olyan emberi tulajdonságunk,
képességünk eredménye, amit Isten meglát , hiszen önmagunkban mi alkalmatlanok
vagyunk Isten szolgálatára. De ez nagy vigasztalás is a mi számunkra, hisz ez
azt jelenti, hogy alkalmatlanságunk, emberi gyengeségünk nem akadály a kegyelem
útjában. Nem az a fontos, hogy mi mit látunk magunkban, vagy mit gondolunk
magunkról, hanem az, hogy meghalljuk Isten szavát és higyjünk abban, hogy ha
Isten velünk van, akkor minden jól lesz az életünkben.
Gedeon nem egykönnyen hitte
el, hogy Isten épp őt választotta ki Izrael szabadítójának a midianiták
kezéből. Ezért Gedeon egy jelet kér, hogy bizonyos legyen afelől, hogy Isten
vele van. Isten kétszer is világosan válaszol jelkérésére. Ez mindig egy nagy
kédés Isten gyermekei között, hogy kell és szabad-e Istentől jelet kérni akkor
ha valamiben nem vagyunk bizonyosak? Egy biztos : hitetlenségből nincs értelme
a jelkérésnek, ha valaki nem hisz az igének, akkoz az nem fog hinni rendkivüli
dolgok láttán sem. De ha valaki hitének erősítésére kér jelet, akkor ezt Isten
elfogadja és ad is jelet. Ő tudja, hogy mi nagyon gyarlók vagyunk és hitünk is
gyenge sokszor.
Eljön az a pillanat is,
amikor cselekedni kell, Gedeon meg kell tegye mindazt, amit Isten parancsol
néki. Össze is gyüjt egy nagy csapatot, hogy így menjen az ellenség ellen. De
különös dolog történik, mert Isten nem nagy sereggel akar harcba indulni, csak
háromszáz ember marad végül is a seregben. Miért cselekszik így Isten? Ő minket
ezzel is bátorítani, vígasztalni akar. Ha az Úr velünk van, akkor nem kell
számolgatnunk. Akkor nem a számok a döntőek. Ha Vele számolunk, a többi nem
számít. Ez a történet nagy segítség számunkra a mostani időkben, amikor a
gyülekezetek lélekszáma egyre jobban apad, vagy a természetes apadás vagy pedig
a hitetlenség miatt. Az Úr nem azt mondta, hogy Ő ott lesz, ahol legalább
néhány százan együtt vannak, hanem ott ahol ketten vagy hárman egybegyülnek az
Ő nevében. Azért is csökkenti le ennyire Isten a csapatlétszámot, hogy ne
mondhassák és gondolhassák, hogy az ő erejüknek, sokaságuknak lenne köszönhető
a győzelem. Igy lesz Istené minden dicsőség. Isten népének mindig meg kell
tanulnia, hogy az Úr kegyelme elég nekünk és hogy mindenben az Övé legyen a
dicsőség.
A Gedeon életének vannak
nagyon szomorú fejezetei is, tele vérontással és bosszúval. Hallunk a
midiánitákról, akik elestek, és Gedeon bosszújáról, királyok kivégzéséről.
Amikor ilyen „véres” fejezeteket olvasunk a Szentírásban valósággal megírtózunk
és tele vagyunk kérdésekkel. Miért a sok háború, a sok vérontás, népírtás?
Legyünk nagyon elővigyázatosak ezekben a dolgokban. Semmiképpen se az legyen a
következtetésünk, hogy íme a Szentírásban is annyi vérontás és háború van,
ezért ez egy jó dolog és ennek így kell lennie. Sokkal inkább azt kell
megtanulnunk, hogy Isten gyülöli a gonoszt és azt ki akarja írtani népe
szívéből. A bünnel és annak minden formájával szemben legyünk éppoly
kiméletlenek, mint azt az Ószövetségben látjuk a pogányság ellen. Mások felé
legyünk irgalmasak, magunk felé pedig nagyon szigorúak. Ez legyen e nehéz
fejezetek tanulsága.
A Szentírás egy nagyon
őszinte könyv, leplezetlenül szól Isten nagy embereinek a hibáiról, büneiről
is. Gedeont először hatalmas hősként látjuk, aki mindenben engedelmeskedik
Istennek és nagy szabadítást szerez népének. Nem akar magának dicsőséget
szerezni, mert tudja, hogy az egyedül Istent illeti meg. Amikor Izrael fiai
királlyá akarják tenni, határozottan elutasítja. Sajnos Gedeonnak van büne is.
Az ékszerekből, amit a zsákmányból összegyüjt efódot készíttet, ami végül is
bálványozáshoz vezet. Meg hallunk a sok feleségéről is, ami megint nem válik
tisztességére. Mert Gedeon is csak egy ember volt, ő is csak egy nyomorúlt
bünös. A Szentírás azért írja le olyan leplezetlenül a hivők büneit, hogy annál
inkább megérizzen minket az emberdicsőítés minden formájától. Meg természetesen
az öndicsőítéstől is. Ezért olvasunk a Szentírásban az Ábrahám, Dávid, Jákób,
Péter és mások büneiről.Mert még a legszentebb ember is csak kegyelemből
él.Gedeon is csak a bocsánatból élhet. Szó se lehet a „szentek” imádásáról vagy
a cselekedetekből való üdvözülésről. A legnagyobb csoda, amit soha meg nem
érthetünk, hogy Isten ilyen embereket használ fel az Ő országa építésében,
olyanokat, mint Gedeon, mint én meg te.
Van itt még egy ennél
szomorúbb dolog is. Miután Isten Gedeon által ilyen csodálatos szabadulást
szerzett, miután már nem kellett rettegni a midiánitáktól, azt várnánk, hogy
most az egész nép komolyan odafordul az Úrhoz, mindnyájan komolyan
elhatározzák, hogy hálából ezután Isten dicsőségére élnek. De nem így történik,
hamar elfelejtik, hogy mit tett Isten értük és ott folytatják a bünt, ahol
abbahagyták. Jó lenne most ezen nekünk nagyon mélyen elgondolkodni.Mennyi jót
tett velünk is az Úr! Személyes és közösségi életünket megáldotta. Vajon
hálásak leszünk-e mindezekért Istennek? Ne mondogassuk könnyelmüen, hogy
elvégre bünösök vagyunk és nem lehetünk tökéletesek. Az ilyen olcsó
mentegetőzés nem ment fel minket a hálás élet kötelezettsége alól. Senki és
semmi nem oldoz fel minket azon szent kötelességünkből, hogy mi hálából egész
életünket Istennek kell szenteljük és már e jelenvaló világban, mint az Ő
megváltott gyermekei az Ő dicsőségére kell éljünk. Ezt olyan automatikusan kimondjuk
és megfogadjuk minden úrvacsorázás alkalmával, de vajon mi valósul meg
mindebből, mi lesz ezzel és hasonló szép igéreteinkkel? Mennyivel nagyobb a mi
felelősségünk, mint az Ószövetség népéé! Ők csak ideiglenes és emberek általi
szabadítást ismertek, mi pedig a véglegest és tökéletest, amit Isten Jézus
Krisztusban adott nekünk. Legyünk hálás és méltó gyermekei Istennek. Igy
leszünk a reformáció drága örökségének is méltó sáfárai!
Olvasandó igék: Birák
6,6.12.38.4O, 7,7, 8,1O.17.21.27.34 ,
Zsid.11,32
LőrinczIstván
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése