A Szentírás
emberei : Hóseás
A Hóseás neve azt jelenti:
Isten üdvösséget ad. Szülei ezt a szép nevet adták neki születésekor. Ez már
önmagában egy bátor hitvallás. De ez az üdvösség nem adatik olyan könnyen a
Hóseás életében. Hiszen ő azt a parancsot kapja Istentől, hogy egy parázna nőt
vegyen feleségül, aki őt nem fogja szeretni, nem lesz hűséges hozzá, sőt meg
fogja csalni őt. De miért kéri ezt az Úr tőle, hisz normális esetben az Úr nem
akar ilyet az ő szolgáinak az életében. Ez egy prófétai jelképes cselekvés,
Hóseás az Urat képviseli, akit szintén megcsal a népe a sok bálványimádással.
Népe elhagyta az Urat és Baálhoz fordult, aki épp a paráznaság istene. Hóseás
házasságában ki kell ábrázolja Isten fájdalmát hűtlen népe felett. A gyerekek
nevei, akik e különös házasságból születnek, Isten haragját fejezik ki hűtlen
népe felett. Az első gyermek a Jezréel nevet kapja, ami azt jelenti, hogy Isten
a kiontott vért megbosszulja, a második neve Ló-Ruchámáh, ami azt jelenti: nem
kegyelmezek, a harmadik pedig Ló-Ammi, aminek jelentése: nem népem. Olyan
szomorú, hogy ez a nép ismeri Isten akaratát, de nem akarja cselekdni azt,
tudatosan utasítja el. De az a csodálatos, hogy ez a fejezet mégis
kegyelem-hirdetéssel zárul, mert Isten kegyelmes marad népéhez.
A mi időnk is telve van
hűtlenséggel. Ma is sok ember van, aki már teljesen elszakadt Istentől s ez
meglátszik például a házasságok felbomlásában is. Aki hűtlen Istenhez, az
hűtlen lesz házastársához és egyáltalán embertársaihoz is.
Az Úr felszólítja népét,
hogy ne folytassa a gonoszságot, mert akkor rettenetes lesz az ítélet: olyan
lesz, mint egy csavargó, aki szaladgál szeretői után, de nem éri el őket,
szükség lesz az országban, nem lesz öröm, meg fogják támadni őket, egyszóval a
népnek bűnhödni kell, jön a fogság. De Isten újra és újra küzd az Ő népéért,
kiviszi a pusztába és szívére beszél. Van itt egy szép ígéret, hogy az Akor
völgye reménység ajtaja lesz. Ez a szó szerencsétlenséget jelent, s tudjuk ,
hogy itt hajtotta végre Isten a rettenetes ítéletet Ákán felett, aki elvett az
Úrnak szentelt javakból. A szerencsétlenség völgye a reménység kapujává lesz. Ez
az ige minket Krisztus áldozatára emlékeztet. Ő meghalt értünk nem egy
völgyben, hanem egy hegyen, a Golgotán, s így az számunkra az új élet
reménységét s az örök élet boldogságát jelentheti. De ez vigasztalás is
számunkra, mert sok olyan eseménye van életünknek, amit mi szerencsétlenségnek
érzünk, látunk, de az Úr valami nagy jót tud kihozni belőle. Ne féljünk még az
ilyen eseményektől sem, mert az Úr mindenből áldást tud adni nekünk.
A Hóseás feleségének sorsa
nem jól alakul. Ő elmegy és eladják rabszolgának.
Erre Hóseás utána megy és visszavásárolja őt, jóllehet hűtlen volt hozzá.
Tizenöt ezüstöt fizet érte s még körülbelül ugyanennyi értékben gabonát is ad
érte. Így jött össze a harminc ezüstpénznyi összeg, ami épp egy rabszolgának az
ára volt.Az asszony egy ideig el lesz különítve mindenki mástól, még férjéé se
lehet egy ideig. Erre az időre azért van szüksége, hogy magába szálljon, hogy
belássa bűneit és megtérjen azokból. Izrael népének ugyanezt az utat kell
járnia. Egy jó ideig nem lesz királya, majd jön a fogság, amikor nélkülözni
kell a templomot és istentiszteletet is. De ez a nép épp a mélységben tanul meg
Istenhez kiáltani, így találja meg Istenét. Így van ez a mi életünkben is.
Hányszor kell Isten mélységekbe, próbákba vezessen, hogy megtanuljunk mi is
Hozzá kiáltani? A felfelé vezető út először mindig lefelé vezet, a
megalázkodásig. Csak az jut el Istenhez, aki előbb teljesen megalázza magát előtte,
aki meglátja, hogy Isten nélkül semmit se ér az élete, s aki így könyörög
kegyelemért és megtartásért. Ez számunkra is el van Krisztusban készítve, csak
meg kell ragadjuk és hit által magunkévá kell tegyük.
Hóseás könyve nagyon
konkrétan beszél.Nem csak általában a nép bűneiről van szó, hanem megnevezi a
király, a főemberek és a papok bűneit is. S a papoknak nagyon kell figyelni,
hisz ők elsősorban hibásak azért, hogy a törvényt nem vették komolyan, hogy a nép
megfeledkezett Istenéről. A nép is olyan, mint a pap, vak vezeti a világtalant.
Nincs hirdetve az igazi tudomány, az istenismeret és ezért elvész a nép. Ez a
könyv megmutatja, hogy milyen nagy felelősség van a lelkipásztorok,
presbiterek, egyáltalán az egyház vállán. Jaj nekünk, ha mi is
bizonytalankodunk, ha mi se ismerjük és nem hirdetjük Isten akaratát. Az igaz,
hogy sokan már nem figyelnek reánk, hanem mennek maguk útján, de amit meg kell tennünk, azt
tegyük meg. Mi intsünk, mi tegyünk bizonyságot, akár hallják, akár nem.Ha
elmondjuk az Úr akaratát és az emberek mégsem engedelmeskednek, az már az ő
felelősségük, mi megmentettük a lelkünket. Ezért ma is szól a parancs:szólj és
ne hallgass!
Hóseás könyve azért
különös, mert sok benne az ítélet, de sok benne a kegyelem is. Sok benne a
fenyegetés, de nagyon szép ígéretek is vannak benne. És minden olyan konkrét,
minden néven van nevezve. Amikor megtérésről beszél, akkor az nem marad egy
teológiai fogalom, hanem nagyon is konkrét dolgok elhagyása és konkrét dolgok
cselekvése ez. Ez a könyv arra figyelmeztet minket is, hogy vizsgáljuk meg az
életünk különböző területeit és lássuk meg, ha valami nincs rendben az
életünkben és hozzuk rendbe azt. Milyen az Istenhez és embertársainkhoz való
viszonyunk? Hogyan áll házasságunk szentsége, hogyan járunk el anyagi
dolgainkban, hogyan szenteljük meg az Úr napját, mi a helyzet beszédünk
tisztaságával? Ha így teszünk, Isten sok mindenre rávilágíthat életünkben és
sok minden rendbe jöhet az életünkben.
Hóseás keményen hirdeti
azt, hogy a bűnnek meglesz a bűntetése, és Izrael népének fogságba kell mennie.
Micsoda nyomorúság tört erre a népre! Idegen országba vitetni, távol a
szülőföldtől, szeretteiktől. Isten népe idegen lett ott, ahol élnie kellett. De
valahogy ez az Isten mindenkori népének a helyzete. Hisz ma is egy istentelen
világban élünk, egy olyan világban, ami már nem Isten törvénye alapján van
berendezve. Sok olyan törvény van, ami teljességgel ellentmond a Szentírás
tanításának. A keresztyén ember egyfajta fogságként éli meg hitét ebben a
világban. De ez nem csak ítélet, hanem kegyelem is számunkra. Hisz épp ebben a
világban hívott el minket Krisztus arra, hogy sóvá és világossággá legyünk. Épp
ebben a sötét világban kell csillagokként fényljen az életünk egy elfordult és
elvetemedett nemzetség közepette. Isten népének nem volt soha könnyű a
küldetése ebben a világban, hányszor várt rájuk oroszlánok karma, máglya,
börtön és üldöztetés. De olyan jó, hogy a fogságban is van ige, vannak
próféták, akik hirdetik Isten szavát. Olyan jó nekünk, hogy van templom és
gyülekezet, ahova mindig jöhetünk erőt meríteni, ahol a testvéri közösségben
felbátorodunk és tudunk tovább menni..
Végül is Isten nem hagyta
végleg fogságban az ő népét. Oroszlánként ordít a pogányokra és azok se
tarhatják fogva népét. Izrael népe vissza fog térni hazájába, újra felépítheti
majd templomát és minden újjá lesz. Mi az Újszövetség népe tudjuk, hogy Isten
egykor majd minket is hazavisz, de nem egy földi országba már, hanem az Ő dicső
országába, az örök üdvösségbe. Mi nem valamit, nem körülményeink javulását,
ennek a világnak a változását várjuk, hanem Valakit várunk, a mi Urunk Jézus
Krisztust, aki ígérete szerint vissza fog jönni erre a földre, hogy majd itt
mindent újjá tegyen. Mi új eget és új földet várunk, ez a mi végső
reménységünk.
Olvasandó igék: Hós.1,2,
2,14, 3,2, 5,1, 6,1,9,7,11,10, Mát.5,13-14, Fil.2,15-16,2Pét.3,13
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése