A Szentírás
emberei : Heródes, a gyermekgyilkos
Megszoktuk már, hogy Karácsony a szeretet ünnepe. Ilyenkor még a hitetlen
emberek lelkét is betölti az ünnep hangulata, mindenkiben kellemes, romantikus
érzések támadnak. A kis Jézus, az angyalok, a békésen kérődző állatok a jászol
körül, az ajándékozás, kántálás mind
megannyi fénypontjai ennek az ünnepnek. De Karácsony nem csak ennyi. Hisz alig
múlik el az ünnep harmadik napja jön az ú.n. aprószentek ünnepe, amikor a
betlehemi gyermekgyilkosságra emlékszünk, arra a szürnyü és kegyetlen
mészárlásra, amit Nagy Heródes király rendelt el Betlehemben és környékén.
Bármennyire is ünneprontásnak tünik, próbáljunk ezen az ünnepen az ő
személyéről beszélni, s még sokkal inkább próbáljunk néhány üzenetet megérteni
ebből a rémséges történetből.
Ki is volt ez a Nagy
Heródes, aki ezt elrendelte? Egy edomita származású uralkodói ház tagja. E
dinasztia tagjai Kr. e. 47-től Kr. u. 79-ig ültek Izrael országának királyi
trónján. Nagy Heródes Kr. e. 37-től Kr.e. 4-ig uralkodott. (Tudjuk, hogy az
időszámításban mintegy 6-7 év eltolódás van) Ügyes diplomata és nagy szónok, a
hellenista kúltura nagy tisztelője, ugyanakkor rendkívüli hatalomvágy és
féltékenység, beteges hatalmi féltés volt benne. Több száz embert végeztetett
ki, köztük szenvedélyesen szeretett feleségét, három fiát, nagybátyját,
anyósát, Hirkanus főpapot. A harmadik fiát Antipatert halála előtt öt nappal
végeztette ki. Érdekes tény, hogy a betlehemi gyermekgyilkosságot a
történetírás nem jegyezte fel,, úgy látszik, hogy ez a történetírók szemében
már egy olyan „csekélység” volt a többi vérengzése mellett, hogy nem tartják
említésre érdemesnek.
E bevezető gondolatok után
próbáljunk néhány üzenetet megfogalmazni, amelyek megmaradva lelkünkben lelki
gazdagodást jelenthetnek számunkra ezen az ünnepen.
1. Ez az esemény is a karácsonyi történet része és természetesen az
Egyiptomba való menekülés is. Ezek az események is azt mutatják meg, hogy
milyen világba jött el Jézus. Éppen azért kellett eljöjjön Jézus, mert ennyire
rettenetes és romlott lett ez a világ. Ilyen indulatokkal, ilyen kegyetlen
cselekedetekkel, vérontással és könnyhullatással van tele. Ez a világ mind a
mai napig nem változott meg. Csak épp más nevet viselnek a Heródesek.
Vigyázzunk arra, hogy ne csak kegyetlen diktátorokra és véreskezü terroristákra
gondoljunk. A statisztikák szerint a mi országunkban is minden harmadik
családban van testi erőszak. Valaki egyszer így fogalmazott : ha az a sok könny
és vér, ami ebben a világban naponta kiömlik egy helyre tudna összegyülni,
akkor egy hatalmas, bővizü folyam lenne belőle. Igen, ilyen sötét és kegyetlen
világ volt akkor és ilyen van ma is és ebbe jött el Jézus. Ő vállalta ennek a
világnak a gonoszságát. Ő vállalta azt a sorsot, amiben menekülni kellett,
vállalta hogy egy olyan földi király alattvalójaként szülessen meg, akinek van
szive ártatlan kisgyermekeket hidegvérrel meggyilkoltatni. Ma is olyan világban
ünnepeljük az Ő születését, ahol szülők elhagyják gyermekeiket, ahol édesapák
elisszák gyermekeik szája elől az utolsó falat kenyeret, ahol szülők
megnyomorítják vagy megcsonkítják gyermekeiket, hogy azután koldusként az
utcára tehessék, ahol évente többmilliü embert adnak és vesznek, ahol ma is
véres háborúk dúlnak. Igen, ilyen világba jött el Jézus.
2. A második üzenet az, hogy Jézussal szemben mindig egy döntést kell
hozni. Senki sem maradhat közömbös Jézussal szemben. Krisztus születése egy
olyan megszólítása az embernek, az egész emberiségnek, ami nem maradhat válasz
nélkül. Jézus születésének a története világosan mutatja, hogy Jézus döntésre
kényszerít minden embert. A karácsonyi történet szereplői mind döntöttek.
Döntött Mária és József, a pásztorok és bölcsek, Simeon és Anna és döntött
Heródes király is. Ő önmaga mellett és Jézus ellen dönt. Krisztus születése
minket is egy határozott döntésre hív, vagy mellette vagy ellene, harmadik
lehetőség nincs. Keményen hangzik, mégis így igaz, hogy vagy azon az oldalon
vagyok, ahol Mária, József, a pásztorok, bölcsek vagy pedig azon ahol
Heródes, a farizeusok, egyszóval Jézus
ellenségei állanak. Ha nem döntök
Krisztus mellett, Őt nem fogadom be az életembe, ha nem hiszek és nem
engedelmeskedem, ez Krisztus-gyilkosság. Miért olyan nehéz Jézus mellett
dönteni? Azért, mert ez ugyanakkor egy önmagam elleni döntést jelent. Vagy
Krisztus vagy pedig a Heródes királysága jut uralomra bennem.
3. Akik Krisztussal kapcsolatba kerülnek, azok a Krisztusért való
szenvedést is fel kell vállalják. Krisztusban hinni annyit jelent, mint
részesedni az Ő szenvedésében. Nem azt jelenti ez, hogy nekünk minden áron
keresni kell a szenvedést, de aki Krisztus mellett döntött, annak előbb vagy
utóbb találkoznia kell az érette hordozott szenvedéssel és gyalázattal. Jézus
sokszor beszélt erről a tanítványainak, ha Őt gyülölte és üldözte a világ,
akkor mi se számítsunk jobbra. Azért van ez így, mert ez a világ a
Heródes lelkületét hordozza magában, a hatalmat, az erőszakot hirdeti és
dícsőiti. Jézus már pici gyermek korában szenved. Most még megmenekül az
Egyiptomba való menekülés által a haláltól, de csak azért, hogy egy sokkal
nagyobb szenvedésre tartasson meg. Egy régi legenda szerint a betlehemi jászol
és a golgotai kereszt egy fából készült. A betlehemi gyermekek és szüleik
rettenetes szenvedésen mentek át, de ez nem hasonlítható ahhoz a szenvedéshez,
amit Krisztus érettünk elhordozott.
4. Az evangélista ebben is Isten tervének a beteljesedését látta. Hisz itt
egy ószövetségi idézettel találkozunk Jeremiás könyvéből. Rákhel, egy édesanya
siratta fiait, akiket elhurcoltak Babilonba, de szól neki a biztatás : ne sírj,
mert fiaid még vissza fognak térni. A babiloni fogság és a betlehemi
gyermekgyilkosság nem történt Isten tudta és akarata nélkül. A Betlehemben
keservesen síró édesanyák tudhatták, hogy az ő gyermekeik halála által is Isten
üdvterve teljesedik be. Ezek a betlehemi édesanyák tudhatták, hogy az ő
gyermekeik is vissza fognak jönni, nem Betlehembe, hanem a mennyei házba, Isten
országába. Ott az üdvösség dicsőségében e síró édesanyák találkoztak a
Krisztusért meghalt gyermekeikkel.
5. Végül van ennek az igének egy vígasztaló üzenete azoknak az édesapáknak
és édesanyáknak, akik elveszítették hívő gyermekeiket. Ők is sírnak most, mint
Rákhel, mert egy anyai és apai szív rettenetesen fáj, amikor elveszíti
gyermekét. Ez Rákhelnek is fájt és azóta is rettenetesen fáj minden szülőnek.
De ők se sírjanak reménység nélkül. Felejthetetlen élményem, hogy amikor
egyszer egy édesapától megkérdeztem, hogy hány gyermeke van, akkor a
következőket mondta : öt gyermekem volt, négy itt van a földön, s az ötödik –
ezt könnybe lábadt szemmel és égre mutató kézzel mondta – ott fenn van az
Úrnál. Szerencsétlenségben meghalt húsz éves korában, de én hiszem, hogy ő ott
van és nemsokára találkozni fogok vele. Szemével, tekintetével még hosszan
nézett az égre, mintha lelki szemeivel látta volna is már a fiát az Úr keblén
nyugodva.
Lehet, hogy ezen a
karácsonyon sok édesanya és édesapa így kell ünnepeljen, gyásszal, veszteséggel
a szívükben, de még ők se ünnepeljenek igazi reménység és vigasztalás nélkül.
Lehet, hogy sok embernek könny fog megcsillanni a karácsonyi gyertya fényénél
az egyik szemében. De a másik szemében megcsillanhat egy más könnycsepp, a
Krisztus születésén örvendező szívnek a boldogsága. Krisztus eljött egy ilyen
világba, hogy megváltson minket a heródesi indulatoktól. Azóta ez a világ már
nincs reménység nélkül, ne legyünk mi sem.
Olvasandó igék : Jer.31,15,
Mt.2,13-18, Ján.16,33, Zsid.13,13
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése