A Szentírás
emberei: Jakab, az Úr testvére
Az a Jakab, akiről most
beszélünk, az Úr testvére volt, Józsefnek és Máriának fia. Ő Isten kegyelméből
sokat jelenthetett az Úr gyülekezete számára.
Később a jeruzsálemi gyűlekezet egyik vezető személye lett. Egy értékes
levelet is írt, ami nagy kincs a mi számunkra. Az ő életének fordulópontja az
lehetett, amikor a feltámadott Jézus neki is megjelent. Mert azelőtt ő sem
hitt, úgy mint a többi testvére se.
Milyen nehéz lehetett ez Jézus számára, hogy még a testvérei, közvetlen
családtagjai se hittek benne. Szinte hihetetlen és mégis lehetséges: ilyen
közel lenni az Úrhoz, vele együtt felnőni és mégsem hinni .Látjuk ebből, hogy
mekkora ajándék a hit, még azok számára is, akik hívő szülők gyerekeként nőnek
fel. Az ilyen családban nagyobb a kegyelem megtalálásának lehetősége, de ez sem
garancia erre. Jakabnak is össze kellett törni, fel kellett adnia
hitetlenségét, élő hitre kelllett jutnia És ez így van minden embernek az
életében, hitet nem tud senki se adni, csak egyedül Isten. Ez egyszerre int
minket alázatra és bizalomra is. Alázatra, mert be kell látnunk, hogy sem
szülőként, sem lelkipásztorként, sem barátként nem tudunk senkinek se hitet
adni, bármennyire is szeretnénk azt. De vígasztaló is, mert amit mi nem tudunk
megtenni, azt meg tudja tenni Isten. A Jézus testvérei is reménytelen eseteknek
tűntek, de íme Isten a maga idejében rajtuk és minden emberen könyörűlhet.
Jakabnak fontos szerepe
volt a jeruzsálemi zsinaton, ahol is egy nagyon fontos kérdésben kellett
dönteni, ami az akkori keresztyénséget szakadással fenyegette. A nagy kérdés az
volt, hogy mi legyen a pogányokból lett keresztyénekkel, ők először zsidóvá
kell legyenek, körül kell-e metélni őket vagy pedig nem. Pál apostol azon a
véleményen volt, hogy nem. Ő azt hirdette, hogy mi nem az ószövetségi törvény
előírásainak betartása által üdvözülünk, hanem egyedül kegyelemből , a
feltámadott Jézusban való igaz hit által. De sokan a gyülekezet vezetői közül
nem így vélekedtek. Ők úgy gondolták, hogy a körülmetélkedés szükséges az
üdvösség elnyeréséhez. A vitát végül is Jakab vitte dűlőre, rá mindenki
hallgatott, hiszen ő nagy tekintélyű ember volt a gyülekezetben. Látszik, hogy
nagyon otthonosan mozog az Írásban. Felmutatja, hogy a pogányok megtérése Isten
akarata szerint van. Erről már a próféták is szólottak. Jakabnak az a
véleménye, hogy a pogányok megtérését és gyülekezethez való kapcsolódását nem
kell még inkább megnehezíteni. Csak azt hagyják meg nekik, hogy tartózkodjanak,
a bálványáldozati hústól, a paráznaságtól, a fúlva holt állat megevésétől,
amelynek nem folyt ki a vére, és a vér evésétől. Egyik hollandiai professzorom
érdekes dolgot mondott erről: a teológiai megfontolás mellett volt egy
biológiai is, ugyanis a felnőtt korban való körülmetélkedés nagy fájdalommal és
sokszor seblázban való halállal járt. A fizikai fájdalomtól való félelem is
sokak számára visszatartó ok volt ahhoz, hogy ne csatlakozzanak a
gyülekezethez.
Ma ez már nem kérdés, de a
keresztyének ma is sok mellékes dolgon viatatkoznak, ami adott esetben komoly
választóvonal lehet közöttük. Nagyon fontos ezért ma is különbséget tenni, a
mellékes és az üdvösségbe vágó dolgok között. Amihez nem férhet kétség az az,
hogy üdvösségünk egyetlen alapja Jézus váltsághalála és feltámadása. Ezt nem
lehet soha se kétségbe vonni. A többire pedig vigyázni kell, mert választóvonal
lehet a keresztyének között. A mellékes dolgokon kár vitatkozni, megkeseredést
szűl és elveszi az örömünket.
Jakab néhány nagyon fontos
tanítással is megajándékozta a keresztyénséget. Jakab az az apostol, aki nagyon
gyakorlati módon beszél a keresztyén életről. Azt mondja, hogy ehhez
bölcsességre van szükségünk. Mert a keresztyén ember élete nem egyszerű, sok
nehéz kérdéssel kell szembenéznie. Sok olyan kérdés van, amire hiába keresünk
direkt választ a Szentírásban, de a Szentlélek ezekre is választ tud adni
nekünk. Hisszük azt, hogy Isten az övéit megtanítja úgy élni, hogy abból ne egy
nagy összevisszaság, zűrzavar legyen, hanem minden ékesen és szép rendben
lehessen az életükben.
Jakab tanít meg arra is,
hogy a boldogság és a megpróbáltatás nem zárják ki egymást az életben. Mi azt
gondolnánk, hogy csak az az ember lehet boldog, akit elkerülnek a bajok,
szenvedésk, megpróbáltatások, de Jakab boldogoknak mondja azokat, akik a
próbákban kitartanak. Tudjuk azt, hogy a gyülekezetekben ekkor már folyt az
üldözés. Jakab a próbákat pozitívan fogja fel és azt monddja, hogy ezek által
Isten megedzi a hitünket. A megpróbáltatásokban látszik meg, hogy van-e igazi
hit. Amikor benne vagyunk a megpróbáltatásban, akkor bizony nehéznek érezzük
azt, de tudjuk, hogy Isten ezekben is formál bennünket. Mert a szobrász is
rengeteget kell vésse, kalapálja a követ, amíg egy szép arc kiformálódik
belőle. Sok próbán át kell nekünk az Isten országába bemenni. De ki kell
tartani, csak akkor nyerhetjük el az élet koronáját.
Tudjuk azt, hogy Luther
nem nagyon szerette a Jakab levelét, szalma levélnek nevezve azt. Tudjuk, hogy
ez azért volt, mert Luther volt az, aki a hitből való megigazulást hirdette, ő
volt az aki az egyházat kiszabadította a cselekedetekből való megigazulás
középkori béklyójából. Luther Pál leveleire alapozva fejtette ki tanítását, s
itt pedig most megint a cselekedetek fontosságáról van szó, s ez zavarta
Luthert. Mi már sokkal józanabbul és világosabban látunk ebben a kérdésben.
Tudjuk azt, hogy Pál és Jakab nem kizárják, hanem kiegészítik egymást. Pál a
megigazulás forrásáról, Jakab pedig annak gyümölcséről beszél. Jakab is tudja
azt, hogy az üdvösséget nem lehet cselekedetek által megnyerni, de ő azt is
tudja, hogy cselekedetek, gyümölcsök nélkül elveszíthetjük azt. Jakab félt
minket egy gyümölcstelen, értéktelen hittől, s ebben igaza van. Jó megvizsgálni
mindig a hitünket a cselekedetek fényében.
Jakab az az apostol, aki a
legkomolyabban ír a nyelv bűneiről. A nyelv, a beszéd Istennek egy csodálatos
ajándéka, hiszen a szavak segítségével ki tudjuk fejezni gondolatainkat,
érzéseinket. S a legszebb, amit nyelvünnkel tehetünk, hogy magasztaljuk vele
Istent. De a bűn ezt is megrontotta s a nyelvünk sok kárt okozhat. Egyetlen szó
szétrombolhat egy házasságot, vagy emberi kapcsolatokat. Vagy még borzalmasabb,
amikor az ember Istent káromolja beszédével. Ó mennyi megbánni valónk van
nekünk ezen a területen! Jó lenne sokkal jobban meggondolni minden szavunkat,
nehogy ártsunk azzal. S imádkozzunk azért, hogy szavainkkal, építeni,
vígasztalni tudjunk.
Jakab apostolnak
legismertebb szava mégis az talán, ami a mi emberi terveink készítéséről szól.
Hozzátartozik nyilván az életünkhöz, hogy terveket készítünk, hogy megtervezzük
a holnapi napot. Hát mi rossz van ebben, kérdezhetné valaki? Nincs semmi rossz,
csak épp egy nevet ne felejtsünk el, amikor terveket készítünk, és ez az Isten
neve. Jakab arra tanít, hogy minden tervünk elé tegyük oda alázattal : ha az Úr
akarja és élünk. Mert a mi életünk bizony csak pára. Ma vagyunk és holnap már
nem. Ne Isten nélkül induljunk útjainkra , ne úgy hogy elmarad az imádság,
elmarad az áldás kérése. Ha Isten nem akar valamit, mi hiába erőlködünk, úgy se
lesz belőle semmi. Csak egy marad meg :az Isten akarata.
Olvasandó igék: Ap.csel.15,13, 1Kor.15,7, Jak1,5.12, 2,17 ,
3,6, 4,15
LőrinczIstván
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése