A Szentírás
emberei : Áron
Vannak emberek, aki mindig háttérben maradnak. Ilyen Áron is. Testvére Mózes mindig az
előtérben van, ő pedig mindig a háttérben marad. Számára ez nem zavaró és nem
bántó, Áron elfogadja a második helyet, ő meg van elégedve azzal a hellyel,
amit Isten neki adott. Nagyon jó dolog az, ha valaki tudja hogy hol a helye ,
de még nagyobb dolog az, ha valaki azt is tudja, hogy Isten helyezett minket
arra a helyre, ahol vagyunk.
Tudjuk, hogy ez a két
testvér sokáig el volt szakítva egymástól.
Mózes már negyven éve a pusztában van és apósa Jetró juhait legelteti.
Isten juttatja eszébe, hogy neki még testvére is van. Akkor teszi ezt Isten,
amikor Mózes tiltakozik az elhívása ellen és arra hivatkozik, hogy ő nem tud
jól beszélni: Ekkor Isten bíztositja Mózest arról, hogy a nép kivezetésének
nagy feladatát nem egyedül kell elvégezze. Neked Mózes van egy testvéred! Ő
rendelkezik azzal a tálaentummel, ami neked nem adatott meg. Mózes meg kell
lássa, hogy maga Isten gondoskodik munkatársakról.
Talán mi azt mondjuk, hogy
nekünk Isten nem ad ilyen nagy feladatokat, mint Mózesnek és Áronnak. Ez így
igaz, de azért még van elvégezni való az Isten szőlőskertjében. Lehet, hogy
ebben a munkában mi is sokszor nagyon magunkra maradunk, egyedül érezzük magunkat.
Ilyenkor lehet bátorításunkra a gyülekezet közössége, az a tudat, hogy ezt a
nagy munkát Isten nem csak ránk bízta, hanem az egész gyülekezetre. Nem kell
nekünk minden tálentummal rendelkezni, elég az ami nekünk adatott. Csak ki-ki
használja és sáfárkodjon a kapott ajándékokkal.
Minden ember életének
vannak mélységei és magasságai. Így volt ez az Áron életében is. Az ő életének
mélypontja az volt, amikor Mózes felment a hegyre , hogy a Tízparancsolatot
átvegye Istentől, a nép már türelmetlenkedett és egy látható istenképet akarnak
maguknak. Elvégre a többi népnek is mind volt bálványképe, miért ne lehetne épp
nekik? Áron bűnét az is súlyosbítja, hogy ő nagyon jól tudta azt, hogy az
Izrael Istene nem képekben, hanem szavában, igéjében jelenti ki magát. Áron
mégis enged. Mózes is lángoló haraggal
néz a szemébe és kérdezi : hogy tehettél ilyet? Isten igéje nagyon őszinte,
nem rejti el Isten szolgái gyengeségeit, gyarlóságait. Áron is csak egy ember,
épp olyan, mint mi. De milyen jó, hogy az Áron számára is volt bocsánat. Isten
nem azt mondta : takarodj a színem elől, soha többé nem akarlak látni többé.
Ilyen emberekre nincs szükségem. Áron őszinte bűnbánat után újra Isten
szolgálatába állhat. Ilyen kegyelmes Istenünk van nekünk.
Az Úr a szent sátorban és
később a jeruzsálemi templomban valami rendkívülit ajándékozott népének.Izrael
népe a találkozás lehetőségét nyerte meg Istentől. Isten adott egy helyet,
ahova jönni lehetett minden örömmel és bánattal, gondokkal és bűnökkel
terhelten. Ezen a helyen szolgált a pap, aki a szent és kegyelmes Istent
képviselte a nép előtt. Ő mutatta be az Istennek tetsző áldozatot és ő áldotta
meg a népet Isten nevében. És Izrael népének első főpapja épp az az Áron lett,
aki az aranyborjú körül is forgolódott. Isten egy ilyen bűnös embernek ilyen
szent szolgálatot, tisztséget ad. Mózes szenteli fel őt erre a szolgálatra, ami
Jézus Krisztus szolgálatának az előképe. Ennek a felszentelő istentiszteletnek
van egy különös mozzanata. Mózes vesz az áldozati állat véréből néhány cseppet
és ezzel megérinti Áron fülét, kezét és lábát. Később úgyanígy tesz Áron
fiaival is. Mit jelentsen ez? Ez a vér az Istennek szentelt életről beszél.
Mintha azt mondaná Isten Áronnak : az én szolgálatom azzal kezdődik, hogy
hallgass rám, figyelj az én szavamra. E hallgatás nélkül nem lehet nekem
szolgálni. De nem maradhatsz a hallgatásnál. Hiszen tenned is kell valamit,
kezed is kész kell legyen a nekem való szolgálatra. Cselekedned is kell az
Isten akaratát. De a lábad is oda kell menjen, ahova én küldelek téged. A mi
életünkben ez a keresztségben történik meg. A Krisztus vére minket is elkötelez
a szent szolgálatra. Ezt egy kisgyermek még nem értheti meg, de azért vannak
szülők, keresztszülők és gyülekezet, hogy ezt minden megkeresztelt ember
megtudhassa és életét ehhez a szent ígényhez igazíthassa. Az ószövetségi, de a
mindenkori istentiszteletnek talán a legszebb pillanata, amikor a pap, lelkész
felemeli kezét és megáldja a gyülekezetet. Milyen nagy pillanat lehetett az
Áron életében is, amikor először emelhette áldásra a kezét, amikor megáldhatta
népet. Milyen jó, hogy mi is áldott nép lehetünk. Hogy Isten megáldott minket
minden lelki áldással. Enélkül az áldás nélkül minden hiábavaló lenne. Mintha
most is hallanám egy gyülekezeti tag keserű szavát : ebben a házban minden van
( az illető család nagyon jómódú volt) csak épp az Isten áldása hiányzik. Mert
Isten áldása nélkül az életünk minden külső ragyogás és csillogás ellenére csak
egy nyomorúlt, vergődő élet. Minden istentisztelet után menjünk ezzel a boldog
tudattal ki az életünkbe : áldott emberek vagyunk.
Sajnos, hogy nem csak Áron
követett el súlyos bűnt, mert íme a fiai is rettenetes bűnt követnek el. Idegen
tüzet visznek az oltárra, vagyis nem olyat ami az égőaáldozati oltárról való.
Hogy mi lehet ez az idegen tűz a mi életünkben? Egészen bizonyosan sok minden,
de mindenekelőtt az önfejűség és a saját magunk dicsőségének a keresése, a
felfuvalkodottság. Hogy magunk akarunk nagyoknak látszani és nem Isten
nagyságát akarjuk láttatni. Nagyon szomorú, ha ezt egy lelkipásztor vagy
egyházi tisztségviselő teszi. Az ilyen sokszoros kárt okozhat Isten ügyének.
Nádáb és Abihu halállal kell lakoljanak ezért a bűnért. A jeruzsálemi
gyülekezetben Ananiás és Safira jut hasonló sorsra. Mekkora felkiáltójel ez a
mi számunkra. Istennek nem lehet akárhogy szolgálni. Áron is hallgatott, amikor
fiait holtan látja az oltár előtt, jó most nekünk is elcsendesedni, és kérni
Istent, hogy könyörüljön rajtunk, bárcsak tudnánk igazán és szentül Neki
szolgálni.
Az Úr egy éjszaka az Áron
vesszeje által, amely gyorsan kivirágzik és gyümölcsöt is hoz, népének egy
csodálatos jelet ad. Mindez azok után történik, hogy egy nagy baj esik meg
Izrael népe között. Három izraelita férfi Kóré, Dáthán és Abirám lázadást
szítottak Mózes és Áron ellen a nép körében. Azt mondták : miért kell lelki vezető,
elvégre az egész nép szent? A lázadók látása szerint nincs szükség
tisztségviselőkre. Tudjuk azt, hogy a lázadók szomorú sorsra jutattak,
családjaikkal együtt meghaltak. De Isten nem akart csak egy ilyen szörnyű jelet
adni, ezért minden törzstől egy veszőt kérnek, amit elhelyeznek a szent
sátorban. Az Áron vesszeje kivirágzik, sőt már gyümölcs is van rajta, így
mindenki láthatja, hogy Áron Isten papja és szolgája. Tudjuk azt, hogy ez a jel
is Jézus Krisztusra mutat, aki Őt követi annak gyümölcstermő élete lesz.
Áronnak is el kell mennie
a minden élők útján. Csodálatos szolgálata volt, de eljött az ő életében is az
a nap, amikor a tisztét le kell tennie. Áron időt kap arra, hogy a halálára
felkészüljön. Mózesssel és fiával együtt megy fel a hegyre, hogy ott majd
meghaljon. A leírásból úgy tűnik, hogy nem pánikoltak és nem jajveszékeltek,
szépen és csendben mentek a hegyre fel. Tudták : ezt az utat is meg kell járni
és Isten ott is, a halálban is velük lesz. Halála előtt Mózes leveszi róla a
főpapi öltözetet és fiára helyezi. Isten munkája folytatódik a következő
nemzedékben. Áron nem főpapi öltözetben hal meg , a halálban minden emberi
dicsőség lehull rólunk. Meghalni mindenki csak szegény bűnösként halhat meg. De
mégis gazdagon, a Krisztus kegyelmében bízva.
Olvasandó igék : 2Móz.4,14,
32,24, 3Móz. 8,23,9,22,10,3, 4Móz.17,8, 20,28
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése