A Szentírás
emberei : Heródes Agrippa
Kr.u.
27 körül született, a hírhedt Bernice és Druszilla testvére. Rómában
nevelkedett. Amikor 17 éves korában apja meghal jelentkezik kinevezésre a római
császárnál, aki azonban fiatalnak találja erre a tisztségre és először még egy
római prokurátort nevez ki Júdea tartományban, s csak nagybátyja halála után
lesz király.Megkapja a templom felügyeleti jogát azzal a felhatalmazással, hogy
ő nevezheti ki illetve válthatja le a főpapot is. Nem volt kedvelt uralkodó, a
testvérével, Bernicével való vérfertőző kapcsolata általános felháborodást vált
ki. Amikor Festusnál protokoll-látogatásra megjelenik, az előterjeszti neki a
Pál ügyét s együtt hallgatják meg Pál védőbeszédét. Jeruzsálem lerombolása után
Tituszt Rómába kíséri Bernicével együtt és ott hal meg öreg korban a 9o-es évek
derekán vagy végén. Ő egy mondat által vonult be az egyháztörténetbe, amin
érdekes elgondolkodni. Miután végighallgatja Pál védőbeszédét azt mondja : majdnem
ráveszel, hogy keresztyénné legyek. Ez az őszinte vallomás egy olyan
embertípust leplez le, amiből igen sok van a mi gyülekezeteinkben is. Erről
pedig azért kell beszélni, mert ezek a majdnem-keresztyének nagyon sokat
ártanak a Krisztus ügyének. A keresztyének legveszedelmesebb ellenségei sokszor
nem az ateisták, a templomkerülők, az egyház gúnyolói, hanem az ilyen emberek ,
akik meghallgatják ugyan az
evangéliumot, de ez semmilyen nyomot nem hagy az életükben.
Agrippa
jól érzi, hogy most döntés elé van állítva. Érzi, hogy most vagy meghódol Jézus
előtt, vagy pedig minden marad a régiben. Ő jól tudja, hogy ki ez a Názáreti
Jézus, tudja ezt az Írásból, vagyis az ószövetségi próféciákból, ő mindent tud,
csak annyi lenne már hátra, hogy ez az ismeret hasson az életére, hogy döntsön
Jézus mellett. Olyan ember ő, aki eljut egy háznak a küszöbéig, már csak egy
lépést kell megtennie, hogy belépjen, de épp ezt nem teszi meg és így kívül
marad.Agrippa majdnem keresztyénné lett, de végül is nem lett azzá. A majdnem
szót így is fordíthatjuk : kis híján, kevés hiányzott ahhoz... Mi hát ez a
kevés, ami hiányzott? A határozott, személyes és öntudatos döntés. Mert senki
se születik keresztyénnek, mindenki azzá lesz, de nem úgy magától, hanem úgy
hogy eldönti magában, hogy szívvel-lélekkel igent mond Jézusnak. Sajnos
manapság nagyon sok olyan ember van, aki úgymond örökölte a keresztyénséget,
szülei is azok voltak, meg is keresztelték, szívesen el is jár a templomba
hallgatni az igét, igenli is az ott hallottakat, de még sohasem döntött Jézus
mellett. Pedig egyre inkább olyan korban élünk, amikor ez a
majdnem-keresztyénség kimegy divatból, amikor az emberek nagyon is öntudatosan
döntenek Krisztus, az egyház mellett vagy ellen. Jézus maga is világosan beszél
erről, amikor ilyeneket mond : ha valaki követni akar engem, az tagadja meg
önmagát és vegye fel keresztjét, vagy: ha valaki az eke szarvára veti a kezét
és hátra tekint, az nem méltó az Isten országára. Pál is határozott döntésre
buzdít: szánjátok oda a ti testeiteket élő,szent és Istennek kedves áldozatul.
Nyilván
ennek a döntésnek akadályai is vannk. Az ilyen ember hajlandó kell legyen arra,
hogy szembenézzen múltjával, bűneivel, rendezetlen kapcsolataival. Agrippa is
nagyon jól tudja, hogy ha ő most meghódol Jézus előtt, akkor el kell engedje
tisztátalan kapcsolatát testvérével, de ezt nem hajlandó megtenni, inkább a
megalkuvást folytatja tovább. Agrippa nagyon jól érzékeli, hogy Krisztus
vagy-vagy döntés elé állítja. Vagy engedi, hogy szabadítsa meg bűneitől, vagy
pedig bűnei fogják elválasztani Krisztustól. Nekünk sem lehet megosztani a
szívet Krisztus és a bűn között. Vagy megszabadít Krisztus a bűneinktől, vagy a
bűneink szabadínak meg Krisztustól, mondta egy áldott budapesti igehirdető.
A
majdnem keresztyén embernek sajnos a cselekedetei is majdnem- cselekedetek. Az
ilyen ember tele van jószándékkal, de ezek sohasem lesznek valósággá az
életében. Ezt nagyon szépen látjuk megvalósulni ebben a történetben is. Agrippa
napnál is világosabban látja, hogy Pál ártatlan, hogy semmi fogságra való bűnt
nem cselekedett, hogy el kellene engednie őt a fogságból,de mégsem teszi, mert
mit fognak szólni a zsidók, meg nem meri vállalni a felelősséget a rómaiak
előtt sem. Meg kellene tennie valamit és nem teszi meg. Az ilyen keresztyén
ember általában buzgón elhatározza, hogy szakít egy szenvedélyével, hogy
bocsánatot kér attól, akivel már rég haragban van, hogy meglátogat valakit,
akit már évek óta nem látogatott meg, hogy ezután rendszeresen fog járni a
templomba,de mindig közbe jön valami és marad az elhatározás, marad a jó
szándék, de cselekedet sohasem lesz belőle. Egy ismert mondásunk szerint a
pokol felé vezető út is csupa jószándékkal van kikövezve. Az ilyen ember majdnem
szeret, majdnem megbocsát, majdnem segít valakin, de a végső eredmény egy nagy
semmi. A majdnem-keresztyén mindent holnapra vagy egy későbbi időre halaszt.
Hányan mondják manapság: majd ha nyugdíjba megyek, majd ha több időm lesz,
akkor járok majd templomba, keresem majd Istent. Azt is szoktuk mondani, hogy a
holnap vagy ezután az ördög szótárában van, Isten szava a ma és most.
Ki
kell mondjuk a végső ítéletet a majdnem-keresztyénség felett: ez semmit sem ér.
Aki csak majdnem elérte a buszt, az nem érte el és lemaradt, aki csak majdnem
követi Krisztust az egyáltalán nem követi Őt. A majdnem-keresztyének nem
keresztyének, sokszor rosszabbak, mint a pogányok, szégyent hoznak az Isten
nevére. Sokszor épp a majdnem-keresztyének miatt nem csatlakoznak vágyakozó,
jószándékú emberek a hithez, egyházhoz, mert joggal mondják : ha a keresztyének
ilyenek, ha a keresztyénség ilyen akkor nem kérünk belőle. A világ nem a
majdnem-keresztyének megjelenésére sóvárog, hanem azokéra, akik valósággal és
egészen azok.
Gondoljuk
csak meg: mi lett volna velünk, ha Isten is csak majdnem szeretett volna
minket, ha csak majdnem könyörűlt volna rajtunk? Pedig Jézusnak épp ezt
ajánlották ellenségei, amikor a kereszten függött: szállj le a keresztről. Mi
lett volna velünk, ha Jézus nem vállalta volna az utolsó lépést, a halált? Ha
tényleg leszállt volna a keresztről, ha csak majdnem váltott volna meg és nem
egészen. De hála Istennek, nem így történt, ő engedelmes maradt mindvégig, a
keresztfának haláláig. Ő ezt azért tette, hogy a mi válaszunk is hálából ez
legyen: nem félig, nem majdnem, hanem egészen adjuk magunk neki. Isten most is
ezt várja tőlünk. Erre bíztat, erre ad erőt. Heródes Agrippa példája legyen egy
komoly felkiáltó jel az életünkben. Ne az ő rossz példáját kövessük, hanem a
Jézusét és azokét, akik teljes szívvel és teljes lélekkel követték Őt. Akik
mindent vállatak érte. Ne legyünk hát majdnem keresztyének, hanem legyünk
egészen azok. Így leszünk boldogok és így leszünk hasznosak az Isten
országában.
Olvasandó igék:Mát.16,24, Márk 15,32, Luk.9,62,Ap.csel.26,26-32, Róm.12,1
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése