A Szentírás emberei :Ezékiás
Egy újabb király életéből
próbálunk tanulni, üzenetet kapni. Minden élet egy nagy lecke a mi számunkra,
így az Ezékiásé is, akiről most beszélni fogunk.Hétszáz évvel Krisztus
születése előtt uralkodott Júdában.Huszonöt éves korában lépett a trónra és
majdnem harminc évig uralkodott, egy szép és hosszú idő ez egy ember életében.Ő
volt az egyik legistenfélőbb királya Izrael népe történetének. Ebben is látjuk,
hogy Isten minden időben gondoskodik arról, hogy neki legyenek gyermekei, nem
csak a nép egyszerű fiai között, hanem a legfelsőbb körökben is. Mi néha úgy
kétségbe esünk, hogy megfogyatkoztak az igaz keresztyének, de ez az ige is
biztasson minket, hogy ne tegyük ezt, hogy bízzunk abban, amit a holland
hitvallás így fogalmaz meg: Jézus Krisztus egy olyan király, aki nem marad
sohasem alattvalók nélkül.Különös kegyelem az, hogy ez az istenfélelem nála nem
szülői örökség, hisz édesapja Akház az egyik leggonoszabb király volt. Milyen
jó, hogy ilyen értelemben se igaz mindig az, hogy az alma nem esik messze a
fájától.Nagy szomorúság az, amikor egy hívő szülőnek hitetlenek a gyermekei, de
milyen nagy öröm az, amikor hitetlen szülőknek hívő gyermekeik lesznek.Mert
ilyen is van.És olyan is lehet, hogy egy hitetlen nemzedék után istenfélő
nemzedék támad.Mi most meg vagyunk döbbenve a mai nemzedék hitetlenségén,
istentelenségén, de merjük remélni és hinni azt, hogy jöhetnek még áldott
nemzedékek, Istent kereső korszakok ennek a világnak az életében.Isten adhat
váratlan fordulatokat az Ő kegyelméből.
Az északi ország már nem is létezett, hisz
azokat már elhurcolták Samáriába, ott már király sem volt. De Jeruzsálemben még
igen, Isten még adott nekik kegyelmi időt, ennek is vége szakadt egykor, de
ennek még nem jött el az ideje. Mi is kegyelmi időben élünk, hogy meddig nem
tudjuk, de azt igen, hogy ennek is vége lesz egyszer. Ezért jó az, ha ez
tudatos bennünk, s a kegyelmi időt jól s jóra használjuk fel. Mit tett Ezékiás?
Megújította az Istennel kötött szövetséget.Miért kellett ezt megtenni? Hát
azért, mert ezt a szövetséget az előző nemzedék, apjával az élen megtörte,
sárba tiporta. Ennek látható jele az
volt, hogy a templom kapui ismét megnyíltak. Hihetetlen, de apjának, Akháznak
látszólag nem volt szüksége a templomra, megvolt jól anélkül is. Olyan is volt
az élete.Nem véletlen mondja nagy reformátorunk : templom és igehirdetés nélkül
az emberek olyanok lesznek, mint a vadállatok, bolyonganak az erdőkön és
mezőkön. A templomon és igehirdetésen kivül, nincs más, csak romlás-tanítja.
Ezékiás azonban tudta, hogy a maga és népe számára semmi sem fontosabb, mint a
templom és igehirdtés, az Istennel való találkozás.
Most, hogy a templom
megnyílt, megtisztult lehetségessé válik a Páska ünnepének a megtartása is..
Azt nagyon jól tudjuk, hogy ez volt Izrael népének egyik legnagyobb ünnepe,
amikor arra emlékeztek, hogy Isten öldöklő angyala elment az izraeliták házai
mellet, s az ő elsőszülötteik életben maradtak, miközben az egyiptomiakéi
megölettek. Ez az ünnep mindig azt jelentette a nép számára, hogy Isten
szabadításával új kezdetet ad az Ő népének. Az ünnepek mindig nagyon áldott
alkalmak arra, hogy hitünk megújuljon, megerősödjön. Hisz a mi ünnepeink
kivétel nélkül a Jézus életéhez, az üdvtörténet nagy eseményeihez kapcsolódnak.
Milyen jó, hogy most is újra elkezdődhet az ünnepes félév, amikor többször és
több napon át is ünnepelhetünk, jöhetünk az Isten házába, tanulhatjuk az Isten
dolgait.
Ezékiásnak nem maradt sok
ideje az ünnep megszervezésére, a nép összehívására, ezért gyorsan kellett
cselekedni. Ő ezt úgy oldja meg, hogy egyfajta körlevelet ír a népnek, amit a
küldöncök mindenhova elvisznek, ezt a levelet mindenütt nyilvánosan
felolvassák. A levél többször is komoly megtérésre szólítja fel a népet, majd
azt is hangsúlyozza, hogy a mostani generáció ne legyen olyan, mint atyáik,
akik megkeményítetteék szívüket. Hát ilyen is van. Sokszor lehet és kell
tanulni az előttünk járó nemzedékektől, de bizony olyan is van, amikor ők
negatív példát szolgáltattak nekünk, s akkor tőlük azt kell megtanulni, hogy
hogyan nem kell cselekedni. Aztán jön egy különös felhívás, ami a Szentírásban
egyedülálló : adjatok kezet az Úrnak. Ez egy nagyon merész kifejezés, hogy mi
kezet foghatunk Istennel, hiszen mi nagyon jól tudjuk, hogy a mi kezünk egy
bűnnel megfertőztetett kéz. Isten keze pedig szent. Hogy jövünk mi ahhoz, hogy
mi a szennyes, bűnös kezünket az Isten szent kezébe tegyük? De nem is mi
vagyunk azok, akik kezet fogunk Istennel, hanem Isten az, aki kzét nyújtja
felénk. Azért, mert Isten irgalmas Isten. S végső soron az Isten felénk nyuló
segítő keze nem más mint maga Jézus Krisztus. Ő az a lehajló kéz, aki minket a
bűnből, elesettségünkből felemel, magához ölel.
Nagyon fontos itt a
küldöncök, a híradók szerepe is, akik a király levelét mindenhova elviszik,
mindenki előtt ismertté teszik. Ezekben a küldöncökben, híradókban magunkat és
a mi feladatunkat kell felismernünk. Mert Isten igéje nem pottyan le az égből,
ahogy azt megint Kálvin mondja, hanem emberi közvetítéssel érkezik el hozzánk.
Minden keresztyén ember a Krisztus szája kell legyen. Bárcsak igaz lenne szép
énekümk szava : egy lélekért se érjen vádja téged, hogy temiattad nem látta meg
Őt. Az is különös itt, hogy Ezékiás azt akarja, hogy ez az üzenet Dántól
Beérsebáig eljusson, vagyis az északi országrészbe is, ahonnan már 200 éve
elhurcolták a zsidókat és helyettük assszírokat telepítettek be. Ezékiás szíve
már megdobban a pogányokért is, azt akarja, hogy ők se vesszenek el, így ő lesz
a külmisszió előfutárává, mondhatjuk egy kis túlzással.
A meghívásra háromféle válasz érkezik. Az első
a csúfolódás.Efraim, Manassé és Zebulon törzsének emberei kigúnyolják és
kikacagják a követeket. Milyen rettenetes ez! Ebben a gúnyban az van, hogy mi
jól megvagyunk páskaünneplés nélkül is. Ezzel a reagálással ma is számolni
kell. Egyre többen vannak és lesznek olyanok, akik azt mondják: lehet Isten
nélkül, egyház nélkül, evangélium nélkül is. Milyen igaz már most : az
evangélium a zsidóknak botránkozás, a görögöknek pedig bolondság. Vannak,
akiknek nem kell a páska, nem kell Jézus, nem kell az Ő áldozata, ők megvannak
kegyelem nélkül is. Isten őrizzen minket, hogy ezek közé tartozzunk, mert
először is a csúfolkodó ember soha nem lehet boldog, másodszor Isten nem
csúfoltatik meg és ennek rettenetes lesz a bűntetése majd az ítéletben. De
milyen jó, hogy még ezekből a törzsekből is voltak s hozzájuk az Áser
nemzetségéből is csatlakoztak, akik nem csúfolkodtak, hanem megalázkodtak és
eljöttek Jeruzsálembe ünnepet ülni. Milyen jó, hogy mindig is volt és mindig is
lesz egy szent maradék, ez tulajdonképpen az igazi egyház, akik alázattal
megvallják bűnös voltukat és jönnek a kegyelem asztalához, jönnek az
úrvacsorához. Magyar egyházunk egyik áldott emlékezetű tanítója azt mondja :
jaj lesz ennek, a világnak, amikor már nem lesz úrvacsorázó gyülekezet, de jó
ennek a világnak, amíg még van ilyen közösség. Legyünk mi is ennek a kicsiny,
de áldott és boldog közösségnek a tagja. A harmadik dolog, ami e levél nyomán
támadt :az egyetértés, egy akarat. Áldott egység jött itt létre, épp a páska
ünneplésén. A Jézus Krisztus áldozata az egységnek az a csodálatos forrása, ami
minket minden keresztyénnel egyesít. Hadd legyen ebben az újabb adventben is a
hitvallásunk : aki Krisztus áldozatát elfogadja, s benne bűnei bocsánatát, az
nekem az Úrban áldott testvérem. Adjon az Úr nekünk ebben az ünnepi félévben
sok ilyen áldott közösséget, egységet, örömöt és áldást.
Olvasandó igék :
5Móz.16,5-7, 2 Krón. 29,2, 10, 30,1-13, Ján.17,21, 1 Kor.1,23
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése