Igehirdetési
sorozat húsvét nagyhetére
Jézus
öröksége
1.Nap Mit
hagyott a katonákra? Text. Ján.19,23-24
Ezen a bünbánati héten
arról lesz szó, hogy mit hagyott ránk Jézus az Ő halálakor. Amikor valaki
meghal, mindig hagy valamilyen hagyatékot, örökséget maga után. Minden embernek
van anyagi és szellemi, lelki öröksége. Az anyagi örökség miatt sokszor
elkeseredett harc, pereskedés folyik az utódok között. Ezért a legtöbb ember
ezt igyekszik még életének idejében rendezni. A legtöbb ember készít egy
végrendeletet, amiben pontosan és hivatalosan, közjegyző előtt rögzíteni
szokták, hogy az illető ember halála után kinek és mit hagy örökül. Jézusnak is
volt öröksége. Volt egy kis anyagi öröksége, a mai estén épp erről lesz szó, de
volt neki egy óriási, kibeszélhetetlenül gazdag lelki öröksége. Nem volt és nem
is lesz a világon senki, aki ilyen gazdag lelki örökséget hagyott volna a
világra, mint Jézus. Ha Isten megtartja életünket, akkor ennek az áldott bünbánati
hétnek az estéin arról fogunk
beszélgetni, hogy milyen örökséget hagyott Jézus erre a világra. Jertek ezért
testvéreim, lélekben álljuk körül Jézus halálos ágyát, jelen esetben a golgotai
keresztet, hogy kapjuk meg mi is gazdag örökségünket, hogy ez az örökség tegyen
minket is boldog, hálás szívü emberekké.
A mai estén vizsgáljuk
meg, hogy mit hagyott Jézus a katonáknak, a kivégzést végző vitézeknek. Rájuk
az Ő földi vagyonát hagyta. Úgy tünik, hogy ez egy jelentéktelen esemény ebben
a nagy és szent történetben, de azért ennek is megvan a maga jelentősége. A
római jog pontosan rendelkezett arról, hogy a halálra ítélt szerencsétlen
embereknek a vagyona a szolgálatot végző katonákat illette meg. Azért volt ez
így, mert úgymond ők dolgoztak meg ezért a kivégzés során, ami nem is volt
könnyü munka. Bármennyire is durva és kegyetlen emberek voltak általában ezek a
katonák, de az a borzalmas szenvedés, amin a halálraítélt emberek átmentek,
őket is nagyon megviselte. Ezt akarta a római jog „meghálálni” azzal, hogy az
elítélt földi vagyona a katonákra
maradt. Igy történt ez most a Jézus kivégzésekor is. Egész földi vagyonát, ami
pár ruhadarabból állott a vitézekre hagyta. Milyen döbbenetes ez! A világ
Megváltója ilyen szegénységben élt és ilyen szegényen távozik el ebből a
világból. Ez a szegénység végigkísérte egész életét. Még annyi sem jutott neki,
ami abban az időben minden embernek kijutott. Neki még egy bölcső sem jutott a
születésekor. És később se volt semmi vagyona. Ő maga mondja : a rókáknak van
barlangjuk és az égi madaraknak fészkük, de az Ember Fiának nincs hova fejét
lehajtania. Jézusnek nem volt se háza, se földje, se semmi más vagyona.
Szegényen jött és szegényen távozik ebből a világból. Pedig neki módjában lett
volna gazdagságban és bőségben élni. Ő mindent megengedhetett volna magának, de
nem tette. Jézus tudta azt, amit majd Pál így fogalmaz meg : semmit se hoztunk
e világra, viágos hogy semmit se vihetünk el belőle. Mezítelenül jöttünk s egy
rend ruha és egy koporsó, amit magunkkal viszünk ebből a világból. Mennyire
megítéli a Jézus élete a mi anyagias magatartásunkat, beállítottságunkat, mert
mi úgy szeretünk gyüjteni magunknak. Hány ember nem ismer megállást, nincs se
ünnepnap, se vasárnap, csak egy szüntelen hajsza a pénz és vagyon után.
Mennyire elfeledkezik az ember arról, hogy mindent itt fogunk hagyni, még a
gyürüt is lehúzzák majd dermedt újjainkról, hogy itt hagyunk házat, autót,
minden földi javunkat.
Persze ez nem jelenti azt,
hogy semmink se legyen, hogy koldusszegényen kellene leélnünk földi életünket.
Nem jelenti azt, hogy nem lehet egy házunk, ne legyen pénzünk, ne legyenek
ruháink, hisz mindezekre szükségünk van. De azt igenis jelenti, hogy tartsunk
mértéket. Ne legyenek ezek az első helyen az életünkben, ne ezekért
éljünk-haljunk, lelkesedjünk. Ne gyüjtsünk és ne halmozzunk feleslegesen
javakat, olyan javakat, amikre tulajdonképpen nincs is szükségünk. Mert az
ilyen ember végül is nagyon szegény marad. Milyen szegények ezek a katonák,
milyen szegényen távoznak ők el Jézus keresztje mellől. Mások, ezt majd az
elkövetkező alkalmainkon meg fogjuk látni, gazdagon távoznak el, nagy lelki
gazdagsággal, örökséggel, ők pedig csak néhány ruhadarabot szorongatnak a
kezükben. Ezek a katonák ott ülnek a kereszt alatt, sorsot vetnek az Ő ruháira,
de nem látnak Jézusban semmi mást, csak egy gonosztevőt, akinek ruháját most
megkaparinthatják. Mások örök üdvösséget, örök vigaszt vittek magukkal, ők
pedig csak néhány szegényes ruhadarabot és egyikőjük a köntöst, amire sorsot
vetettek. Hány ember van ma is így. Hány ember távozik ma is szegényen, áldás
nélkül a Jézus keresztjétől, ahol pedig bünbocsánatot és örök üdvösséget
lelhetne. Hány embernek a lelkülete hasonlít ehhez, ami a katonákban is volt,
akik itt a kereszt alatt lutriznak és játszanak. Hány ember nem látja ma sem,
hogy mi történik a kereszten, hogy milyen nagy esemény zajlik ott Jézus
halálában, legfeljebb csak egy történelmi eseményt látnak, vagy azt, hogy egy
ártatlan, jóhiszemü tanító áldozatúl esik kora elvakultságának,
igazságtalanságának. Az ilyen ember hasonló a katonákhoz, akik csak Jézus földi
vagyonát kapják meg. Az Úr őrizzen meg minket ettől a magatartástól, ettől a
lelkülettől.
2.Nap Mit
hagyott a jobbkeze felől megfeszített
gonosztevőre? Text Luk.23,39-43
A tegnap este elkezdtünk
egy igehirdetési sorozatot, melynek témája : milyen örökséget hagyott Jézus erre
a világra. Neki is volt öröksége, mint minden más embernek is. Volt valami csekély
földi vagyona, de volt egy csodálatosan gazdag lelki öröksége. A földi vagyonát
a római jog előírásai szerint a katonákra hagyta, akik a kivégzést végezték. Ők
ilyen szegényen távoztak Jézus keresztje alól. Láttuk a döbbenetes
figyelmeztetést : ma is lehet így távozni, Isten őrizzen minket ettől.
De íme volt olyan is, aki
sokkal többet kapott. Erre jó és szép példa a jobb kéz felől megfeszített
gonosztevő. Ő mennyei örökséget, bünbocsánatot, a visszanyert paradicsomot
kapta. Jézus már ott függ a kereszten megcsúfolva, mezítelenül, ruháitól
megfosztva. A földön már semmije sincs, mindent elvettek Tőle, még egy
talpalatnyi föld sincs a lába alatt, ruháit már lehúzták, köntösére is sorsot
vetettek. De van mégis mit adnia. Földi kincsei, anyagi javai nincsenek már, de
van mennyei öröksége, van egy Paradicsom, amivel Ő Úrként még rendelkezik, ezt
még annak adhatja, akinek akarja, amivel még egy halálba menő lelket boldoggá
tud tenni. Lássuk meg ebben a jelenetben a Jézus főpapi méltóságát és királyi
hatalmát. Mint főpap már megnyilatkozott, amikor bocsánatért esdekelt : Atyám,
bocsáss meg nekik, mert nem tudják, hogy mit cselekesznek. Most pedig mint
Király jelenti ki magát, amikor isteni hatalmával megkegyelmez a bünbánó
gonosztevőnek és már-már vonagló ajkaival megígéri neki : ma velem leszel a
Paradicsomban. Igen, ezt egyedül Ő ajándékozhatja valakinek. Azt a jogát, hogy
bünösöknek megbocsásson, hogy gonosztevőket Isten fiaivá tegyen, hogy az ítélet
félelmétől megszabadítson, hogy a mennyet a megigazult bünösök előtt megnyissa,
ezt az Ő drága vérével szerezte meg. És Ő ezt nem csak ennek az egy embernek
adta és adhatja. Hála Istennek kétezer év óta megszámlálhatatlan azoknak az embereknek
a serege, akik Jézustól ugyanazt kapták, mint ez a gonosztevő : büneik
bocsánatát, szívük békességét, vígasztalást a halálos ágyon, az életből való
távozás nehéz pillanataiban. A ma estén hangzik a boldog evangélium : Jézus
szenvedésével, halálával, keresztjével, kiomló vérével megnyitotta a mennyet
mindazok számára, akik hisznek Benne, akik üdvözülni karnak. A jobb kéz felől
megfeszített gonosztevőnek ott a kereszten életének utolsó perceiben érkezett
ez el. De milyen jó, hogy hozzánk már sokkal hamarabb megérkezhetik. Hisz már
csecsemő korunkban, amikor mi erről még semmit se tudtunk, homlokunkra hullott
a keresztség vize, ami már Jézus megtísztitó vérének jelképe volt. Mi már
gyerekkorunk óta hallottunk Jézusról. Mi már sokkal többet tudunk Jézusról,
amint amit ez a gonosztevő tudhatott. Te már ma megragadhatod az üdvösséget,
előtted már ma megnyílhat a mennynek ajtaja. Te már ma ott lehetsz a Paradicsom
előszobájában, az új élet örömeiben. Nehogy elszalaszd ezt a lehetőséget.
Ebből a történetből azt az
utat is megtudhatjuk, ami ezen mennyei örökség elnyeréséhez elvezet. Ez nem
más, mint a bünbánat és a hit útja. Más út nincs, ami ide vezetne. A Megváltó
keresztjemellett bal felől is fügött egy gonosztevő, ő is megnyerhette volna a
vígasztalást, az üdvösséget, de benne nem volt sem hit, sem bünbánat. Ő nem
nézett a maga szívébe, mint a másik társa, aki belátta, hogy ő joggal szenved,
ő megérdemli a halált, így bünbocsánatot és kegyelmet se kaphatott. Ő nem is
imádkozott, mint a másik, hanem csak átkozódott és gúnyolódott Jézussal még itt
a kereszten is. Pedig neki is csak ennyire lett volna szüksége : meglátni bünét
és hinni Abban, Aki bünét megbocsáthatja.
A mai estén a mi számunkra
is az a nagy kérdés: van-e bennünk igazi bünbánat, ahogy azt minden
úrvacsorázás alkalmával megvalljuk: büntetést, halált és kárhozatot érdemlünk?
Belekapaszkodunk-e hittel a mi Megváltónkba és esdeklünk-e mi is Hozzá : Uram
engem se hagyj el, rólam se feledkezz meg, rólam is emlékezzél meg, amikor
eljössz a te dicső országodban, előttem se zárd be a mennyek ajtatját, rajtam
is könyörülj végtelen irgalmaddal! Ha
ezt tesszük, bizonyosak lehetünk abban, hogy Ő mennyei örökségét nekünk is adni
fogja, s akkor a kereszt alól mi is végtelen gazdagsággal mehetünk el.
3.Nap Mit
hagyott Jézus hüséges tanítványára?
Text.
Ján19,25-27
Jézus örökségéről szól
estéről-estére az igehirdetés. Eddig a katonákkal foglalkoztunk, akik csak
Jézus földi örökségét, ruháit kapták meg, de a tegnap este láttuk a jobb kéz
felől megfeszített gonosztevőt, aki bünbocsánatot és a Paradicsomot kapta
örökségül.
A mai estén beszéljünk
János apostol örökségéről, Jézus szeretett tanítványáról. Ő egy nemes
feladatot, egy személyt kapott örökségképpen, Jézus édesanyját ,Máriát. Mit is
akart ezzel Jézus tenni? Hát először is ezzel a szavával átvágja, elvágja azt a
szálat, azt a családi és vérségi szálat, ami édesanyjához füzte. Eddig mint fiú
ragaszkodott édesanyjához és tisztelte őt. Persze nagyon jól tudjuk, hogy ez a
kapcsolat nem volt feszültségmentes, s a feszültség abból adódott, hogy
Jézusnak elsősorban mennyei Atyjának kellett engedelmeskedni. Ez a feszültség
már 12 éves korában jelentkezett és később mindvégig megmaradt. De most még ezt
a szálat is el kell Jézus szakítsa. Mielőtt bekövetkezne az a borzalmas
pillanat, amikor mennyei Atyja is elhagyja Őt, el kell következzen az a
pillanat, amikor az is el kell hagyja, aki Őt a világra szülte, akihez a
legbensőségesebb és legszorosabb szálak kötötték. Már az anya-gyermek kötelék
se létezhet az Ő számára. Jézusnak még ennyi emberi támasza se maradhat a
kereszten. Nem vigasztalódhat még azzal sem, hogy ha mennyei Atyám el is
hagyott, mégis van valakim, itt van az anyám, ő íme nem hagyott el engem. Ez
egy kísértés lett volna az Ő számára, ezért kellett ezt az utolsó szálat is
elvégnia. De ugyanez érvényes Jánosra, a tanítványra is. Hisz ő is hü maradt
Jézushoz. Ő az egyetlen a tanítványok közül, aki ott van a kereszt alatt.
Mekkora vígasztalás lehetett ez is Jézus számára. De Jézusnak most ezt a
szálat, a tanítvány-mester szálat is el kellett vágnia, János sem maradhat
emberi támasz számára. Világosan kell
látnunk azt, hogy Jézusnak azért kellett ezeket az emberi szálakat elszakítani,
hogy teljesen egyedül szenvedje át az Istentől való elhagyatottságot és a pokol
mélységes kínjait.
A másik dolog, amit ebben
a történetben megláthatunk, az a Megváltó mindhalálig való szeretete. A keresztrefeszítés
kínjai már egyre jobban átjárják testét-lelkét, a halál egyre közelebb érkezik
szívéhez, cseppről-cseppre fogyott a vére és ezzel együtt fogyott az élete is.
De a szeretete nem foogyatkozott el. Úgy szereti az övéit most is, mint ahogy
eddig szerette őket. S most se magával, a saját kínjaival van elfoglalva, hanem
most is másokkal törődik. Nem feledkezik meg fiúi kötelességéről, hogy
gondoskodnia kell anyjáról. Ő már nem maradhat többé vele, épp ezért rábízza
szeretett tanítványára, Jánosra. Most itt minkettőjüknek gazdag örökséget hagy,
az egymás terhének hordozását, az egymás segítését, vígasztalását. A kereszten
Jézus diakóniát végez, a kereszt körül megszületik a szolgáló gyülekezet. Itt
nem csak hinni kell, hanem cselekedni is. Nem csak magasztos érzések,
hitvallások hangzanak el, hanem itt meg kell fogni egymás kezét, segíteni kell
egymást.
Ezt az örökséget Jézus nem
csak Máriának és Jánosnak adta, hanem minden más tanítványának is. Ez is az Ő
végakarata : úgy szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket. Ezzel a
szavával Jézus minden szegény és elhagyatott ember számára gondoskodást kért.
Minden éhezőnek kenyeret, minden hajláktalannak fedelet, minden üldözöttnek
menedéket, minden sírónak vígasztalást. A keresztyén egyház ezt mindig is
komolyan vette és gyakorolta is ezt. Azt olvassuk, hogy az első keresztyének
között nem volt szükölködő. A keresztyén egyház mindig is elől járt a
diakóniában, a szeretetszolgálatban.
Jézus ezzel a szavával
egymásra bíz bennünket. Szól ma szülőknek és ezt mondja nekik : édesanya és
édesapa, ímé itt vannak gyermekeitek, véremen váltottam meg őket, vigyázzatok
rájuk, vigyázzatok testükre és lelkükre, neveljétek őket Isten félelmére és
Krisztus szeretetére. De azt mondja a gyermekeknek is És ímé itt vannak a ti
szüleitek, vigyázzatok rájuk, főleg akkor, amikor már gyengül az erejük, amikor
már nem tudnak magukról gondoskodni, ne feledkezzetek el róluk, látogassátok
őket, segítsétek őket. Azt mondja a férjeknek : imhol a te feleséged, akit az
Úr reád bízott, légy neki hüséges gondviselője. Ne hagyd el, szeresd őt, értsd
meg őt, gyámolítsad őt. Azt mondja az Úr a feleségeknek: imhol a te férjed, aki
az Úrtól neked rendeltetett, szeresd őt, értsd meg őt, támogassad,
vígasztaljad, erősítsed őt. Igy szól Jézus a keresztről hozzánk : itt van a te
szomszédod, munkatársad, barátod, az ellenséged, a koldus, a szerencsétlen, a
beteg : ne menj el közömbösen mellette, ha teheted segíts rajta, könyörülj
rajta. Ne mondd : ó, elvégre van nekem is elég bajom, miért segítenék a
másikon, boldoguljon kik-ki ahogy tud. Mert Jézusnak ez is öröksége és ezért is
számon fog kérni minket.
4.Nap Mit
hagyott Jézus a szenvedő embereknek?
Text.Mát.27,46,
Ján.19,28
Estéről-estére azzal
foglalkozunk, hogy mit hagyott Jézus halálakor örökségül az emberekre és reánk
is. Láttuk, hogy lehet itt nagyon keveset is kapni és szegényen távozni, ahogy
az a katonákkal történt, akik csak néhány ruhadarabbal távoztak, de lehet itt
üdvösséget, bocsánatot, a Paradicsomba való bemenetelt is kapni, ahogy az a
jobb kéz felől megfeszített gonosztevő esetében történt és lehet itt szent küldetést,
feladatot, szolgálatot is kapni, ahogy az János és Mária esetében is láttuk.
A mai estén azt lássuk
meg, hogy milyen örökséget hagy Jézus a szenvedő emberiségre? Mert mi
mindnyájan hordozunk szenvedést. Senki se mondhatja el magáról, hogy ő nem tartozik
ebbe az embercsoportba. Nincs és nem is lesz olyan ember ezen a földön, akinek
ne kellett volna valamilyen szenvedést hordoznia. Van olyan, aki testében
hordoz sok szenvedést, van aki inkább lelkileg szenved és vannak olyanok is,
akiknek mindkettőből bőven kijut. Ezért olyan jó hallanunk, hogy Jézus a
szenvedő embereknek is drága örökséget hagyott, mégpedig az Ő megváltó
fájdalmát. A Jézus Krisztus kiáltása és a sötétség között szoros összefüggés
van. A sötétség déli 12 órakor kezdődött és három órával később hangzik el a
kereszten a negyedik szó. A sötétség és az Istentől való elhagyatottság között
szoros összefüggés van. Tudjuk azt, hogy ez a kiáltás idézet a 22-ik zsoltárból,
ez a zsoltár egy sor panaszal kezdődik és Isten magasztalásával fejeződik be.
Ez a zsoltár szépen leírja a Megváltó szenvedéseit. Ő a csúfság és a megvetés
tárgya. Ő imádkozik, de Isten nem segít rajta. A kérdésre adott válasz elmarad.
Jézus sem választ, sem segítséget nem kap. A sötétéségről tudjuk, hogy az
mindig Isten ítéletének a jele. Az Atya teljességgel az emberek kezébe engedi
át Fiát, s ebben a sötétségben végbemegy az ítélet. A sötétéség olyan hosszú
ideig tart, hogy már nincs reménység a segítségre. De Jézus meg ekkor is így
kiált : én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engenmet? A személyes hang
most se marad el imádságából, bár nem úgy tapasztlja meg Istent mint Atyát,
mégis így szólítja meg. Jézus ebben a rettenetes helyzetben se veszítette el az
Istenbe vetett bizalmát. Akkor is beszél Atyjához, amikor semmilyen válasz nem
jön. Ugyanebben az időben hangzik el a rettenetes lelki kín mellett a fizikai
fájdalomban fogant kiáltás is : szomjúhozom. Tudjuk azt, hogy a vérveszteség és
a nagy meleg miatt a keresztre feszítetteket rettenetes szomjúság gyötörte. De
talán még valami másért is kérhette Jézus a folyadékot. Nemsokára nagy
fennszóval elkiáltotta : elvégeztetett! Azért is kérhette a folyadékot, hogy
hangszálait megnedvesítse, hogy hangja alkalmas legyen a diadalkiáltásra.
Tudjuk azt, hogy savanyú bort adtak neki, ez szomjúságát egy cseppet se
csillapította, de sokkal erőteljesebben tudott kiáltani, s Ő ezt is a mi
érdekünkben tette. Mert ezek a pillanatok, amiket Jézus átszenvedett
vígasztalást és erőt jelenhetnek a mi számunkra is. Jézus azért részesült a
legrettenetesebb lelki és tsti fájdalomban, hogy segíthessen rajtunk, akik
testileg és lelkileg egyaránt szenvedünk. Ezekben a szenvedéseinkben nem
vagyunk magunkra hagyatva. Minden ember életének vannak nagy szenvedésekkel
terhelt pillanatai. Vannak olyan időszakok, amikor egymás után jönnek a próbák,
amikor meginog a hitünk, amikor úgy érezzük, hogy Isten elfeledkezett rólunk,
amikor emberek is megvetnek, úgy érezzük, hogy senki se tud megérteni, senki se
tud segíteni rajtunk. Ilyenkor mi is felkiáltunk : én Istenem, én Istenem,
miért hagytál el engemet? Ilyenkor mindig jusson eszünkbe Megváltónk, aki
tényleg el volt hagyatva Isten és emberek által egyaránt, amikor teljes
sötétség volt körülötte, de Ő ebben a helyzetben se esett kétségbe,
győzedelmeskedni tudott a félelem és csüggedés felett. Ugyanakkor tudhatjuk azt
is, hogy Ő azért hagyatott el, hogy soha többé senki se kelljen úgy érezze,
hogy Isten őt elhagyta volna. Megpróbál, de el nem hagy az Isten, mondja egy
szép vers.
Amikor majd súlyos betegen
fekszünk jusson eszünkbe a szenvedő Jézus, amikor lüktet bennünk is a láz,
amikor nyelvünk eleped a szomjúság miatt, amikor tagjaink, szerveink felmondják
a szolgálatot, akkor gondoljunk arra, hogy én szenvedek, de Ő sokkal többet
szenvedett, mert nekünk nem kell keresztre feszíttetnünk, hanem puha ágyban
fekhetünk le naponként, s ha szomjúhozunk, nekünk nem savanyú bort vagy ecetet
adnak szeretteink, hanem finom, enyhítő teát vagy üditőt. Vigyázzunk, hogy soha
ne hasonlítsuk össze a mi szenvedésünket az Ő szenvedésével, és gondoljuk meg
azt is, hogy Ő ártatlanul szenvedett, mi pedig ha szenvedünk is, csak büneink
méltó büntetését vesszük. Legyen hát az Ő fájdalma, kiáltása, szomjúsága drága
lelki örökség, ami minket megnyugtat és megvígasztal.
5.Nap Mit
hagyott Jézus a bünös világra? Text.Ján19,3O
Négy örökséget vettünk
számba eddig, amiket Jézus reánk hagyott. Néhány ruhadarabból álló anyagi
örökségét a katonák kapták meg, a jobbkéz felől megfeszített gonosztevő
bünbocsánatot, Paradicsomba való belépést, János és Mária az egymásról való
gondoskodás szent feladatát, a szenvedő emberiség pedig megváltó fájdalmát
kapta. Láttuk minden este azt is, hogy ez milyen üzenetet hordoz a mi
számunkra. A mai estén arra a kérdésre keressük a választ : mit hagyott Jézus a
bünös világnak? A felelet nem más, mint hogy az Ő befejezett váltságmüvét
hagyta erre a bünös világra. Ez az igealak a görög nyelvben egy befejezett
igeidő. Azt fejezi ez ki, hogy ezt már nem lehet meg nem történtté tenni. A szó
maga azt jelenti : a cél el van érve, a feladat el van végezve. Jézus ezt a
szót már egyszer használta a főpapi imájában, amikor azt mondta : elvégeztem a
munkát, amelyet reám bíztál, hogy végezzem azt. Pedig akkor még a szenvedés
legnehezebb szakasza hátra volt. De most már ezen a szakaszon is átjutott. Az
irásmagyarázók azt mondják, hogy ez volt Jézus legrövidebb prédikációja, és
ebben az egy szóban mindaz bnne van, mindaz bnne foglaltatik, amit eddig
mondott. Ez a leghatalmasabb szó, ami a haldokló Jézus ajkát elhagyta. Ez a szó
tele van erővel, diadallal. Hisz most már a hatalmas mü tényleg el van végezve,
a jó mag el van vetve, az Isten országa meg van alapozva, úgy hogy azon még a
pokol kapui sem vehetnek diadalmat.
Ó milyen nagyszerü
örökséget hagyott maga után Jézus ezzel a szavával! Lehet, hogy ezt a szót sok
más ember is elmondta halála pillanatában. Sok hős és hires ember mondhatta ezt
el, sokan közülük hitték is, hogy valami nagyot és maradandót alkottak. Talán
így szólhatott Nagy Sándor is, amikor az egész akkori világ ott feküdt a
lábainál és mi lett elvégzett munkájából? Néhány évvel a halála után
meghódított birodalma szétesett, daraborra hullott. Vagy azt mondhatták azok
is, akik a Titanic hajót megépítették, hisz meg voltak győződve, hogy ez a hajó
elsüllyeszthetetelen, s nem is sejtették, hogy néhány hét múlva első útján már
darabokra hull szét s az óceán mélyén fog pihenni. A példákat sorolhatnánk a
végtelenségig. Csak e néháyn példából is láthatjuk, hogy az emberi munkák hamar
romba dőlnek, az emberi örökségeket olyan hamar elprédálják az örökösök. A
Golgota hőse nem dicsőségben hal meg, mint Nagy Sándor vagy más híres ember,
hanem elhagyatva és egyedül, az emberi társadalomból kitaszítva és megvetve,
emberi utód nélkül. Munkáját nem bízta senkire és mégis így kiáltott fel :
elvégeztetett! Be van fejezve, el van végezve mindaz, amiért az Atya elküldte.
Az az ország, amit Ő
alapított most is áll és ma is abból az örökségből táplálkozik, amit Jézus
ezzel a szavával hátrahagyott. Milyen drága örökség ezen felül Jézus minden
tanítása, amely erősít, vígasztal, int, fedd, helyreigazít, milyen drága
örökség az Ő kegyelme, amit ma is kiáraszt, és amit ma is meg lehet ragadni,
milyen drága kincs az az örökség, amit Ő létrehozott, milyen felüditő az a
vendégség, az Úrvacsora, amire minket újra és újra hív és vár. A mi üdvösségünk
a kereszten elvégeztetett, mi már élvezhetjük az Ő váltságmunkájának
gyümölcsét, igéje által taníttatunk, vére által megtisztulunk, Lelke által
vezettetünk, ereje által harcainkban diadalmaskodhatunk.
Ennek az igének van még
egy üzenete a mi számunkra. Isten nekünk is adott egy feladatot. Ádámnak és
Évának is adott feladatot, sajnos ők ezt nem teljesítették, ennek nem
engedelmeskedtek. A mi feladatunk az, hogy mi az Ő engedelmes gyermekei
lehessünk, az Ő képe kiábrázolódjék bennünk.Ez a kép a bünesetben megromlott,
eltorzult, de Jézus épp azért szenvedett, hogy istenképüségünket helyreállítsa.
Jézus Krisztus áldozata nem lehet hiábavaló. Ő élni akar bennünk. És Ő el tudja
bennünk is végezni a maga munkáját. Igy a Jézus kereszten elmondott utolsó
szava, a mi utolsó szavunk is lehet. Ő ami életünk és Ő lesz a mi halálunk is.
Ő kezdte el bennünk a jó munkát, Ő fogja azt be is végezni a teljes váltságnak
napjára. Úgy legyen.
6.Nap Mit
hagyott Jézus Atyjára? Text.Luk.23,46
Végére érkezünk ma este egy szép útnak, melyen Jézus örökségével
foglalkoztunk. Megpróbáltuk számba venni, hogy Ő kinek mit hagyott hátra
halálakor. Voltak, akik nagyon keveset kaptak, ezek a katonák voltak, akik egy
pár kacattal, ruhadarabbal meg is elégedtek, nem is akartak többet. De hála
Istennek, mások sokkal többet kaphattak. A jobb kéz felől megfeszített nyitott
ajtót a Paradicsomba, János és Mária az egymásról való gondoskodás áldott
terhét, a szenvedő emberiség Jézus fájdalmát, a bünös világ pedig elvégzett
váltságmüvét kaphatta ajándékba. Végül a mai estén lássuk, hogy mit hagyott
mennyei Atyjára? Neki az Ő nems lelkét adta. Ez a mondat a Jézus ajkán olyan
mint egy gyémántdarab, amit ahány irányba fordítunk, annyi színárnyalatban pompázik.
Ez a mondat is egy zsoltáridézet, a 36-ik zsoltár 6-ik verse. Milyen
csodálatos, hogy Jézus az Ő életének utolsó pillanataiban Isten igéjével
foglalkozik. Tudjuk azt, hogy ez a zsoltár a hívő izraelita gyermekek első esti
imádsága volt. Ez olyan imádság volt abban az időben, mint az „én Istenem jó
Istenem, lecsukódik már a szemem”, amit annak idején mindnyájan megtanultunk mi
is szüleinktől. Jézus ezt az imádságot mondja utolsó szavaként, amit már 2-3
éves gyermekként megtanult. Itt is látjuk, hogy mennyire fontos, hogy mit
tanítunk meg kicsiny korban gyermekeinknek, mert íme egy ilyen gyerekkori
imádság elkísérheti őket egy egész életen át. Ez az imádság a gyermek bizalmát
fejezi ki, aki elrejtettségben, biztonságban érzi magát mennyei Atyja
karjaiban. Ebben az imádságban annyi gyermeki bizalom és szeretet is van az
Atya iránt. Ezzel az imádsággal Jézus azt fejezi ki, hogy Ő nem
kétségbeesésben, nem kételyek között, hanem bizalomban és szeretetben hal meg.
Jézus hittel és bizalommal vesz búcsut a világtól, ez az imádság reménységet
sugároz. Az atya tovább fog menni az Ő müvével. Az Ő halála nem a véget
jelenti. Milyen megnyugtató érzés lehetett a Jézus számára, hogy mennyei
Atyjának kezébe ajánlhtatta lelkét. Eddig Jézus emberi kezekben volt, gonosz,
durva kezekben, milyen jó most a gyilkos, bünös, gonosz kezek közül az Atya
kezébe jutni. A föld véres munkamezejéről Jézus az Atya kebelébe térhet. Ez
számára a boldog halál. A középkorban egy egész irodalmi müfaj foglalkozott a
boldog halál müvészetével, latinul ezt úgy nevezték : ars beata muriendi. Jézus
íme erre is magtanít, hogy milyen a boldog halál. Egy nehéz, küzdelmes élet
után, egy borzalmas haláltusa után, kimondhatatlan testi és lelki kínok után
ilyen szép vége van ennek az életútnak. Igen, Jézus számára is megnyugtató volt
tudni, hogy most nem történik más, mint hogy visszatér oda, ahonnan 33 évvel
ezelőtt eljött. Mert Ő az Atya kebeléből, kezéből jött és most oda térhet
vissza. Most már egész életét, elvégzett váltságmüvét odahelyezi az Atya kezébe.
Ez az örökség a mi részünk
is lehet. Aki Jézus által Istennel kibékült, annak a halál bár utolsó ellenség,
de már nem egy rémítő, félelmetes, hanem csak egy legyőzött ellenség. Ahogy
Káténk szépen fogalmaz : a halál már nem büneinkért való megfizetés, hanem csak
meghalás a bünre nézve és általmenetel az örök életre. Mi is sokat foglalkozunk
azzal, hogy mi történik a halál pillanata után testünkkel és lelkünkkel, milyen
jó azt tudni, hogy lelkünk az Atyának kezébe kerül, a szerető, irgalmas Atyának
a kezébe. Mi is az Ő kezébe tehetünk le majd mindent. Ő testünket se hagyja
majd el, hiszen feltámasztja azt az utolsó napon.
De ez nem csak a halál
pillanatára érvényes. Már most is olyan jó mindent az Ő kezébe letenni. Mennyi
gondja, baja, megoldatlan kérdése van az életünknek. Milyen jó ezt az imádságot
naponta elmondani : Atyám én a te kezedbe teszem le magamat, feleségemet,
férjemet, gyermekeimet, szüleimet, munkámat, egyházamat, népemet, országomat,
büneimet, kisértéseimet, kételyeimet, kétségbeesésemet, betegségemet és
sorolhatnám még tovább. S ha majd egyszer eljön utolsó óránk is, akkor is
mondjuk majd együtt Megváltónkkal, István vértanúval, a sokmillió keresztyénnel
együtt : Atyám én a te kezedbe teszem le az én lelkemet. Adjuk ezt az örökséget
mi is a mi mennyei Atyánknak, Istenünknek. Legyen így egykor boldog a mi
halálunk is.
Ámen.
Lőrincz
István
Megjegyzés : ezen igehirdetési sorozat megirásakor felhasználtam Karl Gerok
19.sz.-i német igehirdető gondolatait
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése