A Szentírás
emberei : Gamáliel
Pünkösd áldott és szép
ünnepünk. Mi csendben, békességben ünneplünk. Az első pünkösd nem így volt.
Volt ugyan egy rövid kegyelmi idő, amikor a gyülekezet békességben élhetett éls
növekedhetett, de hamar jöttek az üldözések, a próbák. Bár a nép közül sokan
elfogadták Krisztust és csatlakoztak a gyülekezethez, a nép vezetői azonban
elutasították Krisztust és az Ő egyházát. Ebben az egyik kulcsfigura Gamáliel
volt. Nevének jelentése : Isten jót tett velem. Ő maga farizeus, írástudó,
korának egyik legtiszteltebb irásmagyarázója volt, a Nagytanács tagja, Pál
kortársa és tanítómestere. A Nagytanácsban annak a mérsékeltebb farizeusi
irányzatnak volt a vezetője, amelyet nagyapja, a híres Hillél rabbi alapított. Ő
egy eléggé jóindulatú, toleráns, kiegyezésre hajló személyiség volt, a törvény
emberi oldalát hangsúlyozta. Azt is tudjuk róla, hogy enyhítette a szombat
megtartásának szigorú előírásait, szabályozta a válási szokásokat, mégpedig
olyan irányban, hogy a nők, a feleségek is védve legyenek, igyekezett a
zsidóságot arra nevelni, hogy több megértést tanúsítson a körülöttük élő
pogányok iránt. A zsidóság életében most egy döntő óra érkezett el : felismerik
és elfogadják-e Jézust, mint Messiást és csatlakoznak-e a gyülekezethez? A kérdés
ugyanaz volt, mint ami Keresztelő Jánost is foglalkoztatta : te vagy-e az
eljövendő, avagy mást várjunk? Erre a kérdésre Jézus válasza az volt,hogy
mondják el, amit láttak és hallottak vagyis azokat a jeleket és csodákat,
amiket Jézus tett. Nos ezekből most is rengeteg volt. Pünkösd után annyi csoda
történt, hogy még a vak is láthatta, hogy itt Jézus cselekszik, hogy valóban Ő
a Megváltó. De Gamáliel ezt nem látja, szeme van bár és nem hallja, füle van
bár.Ezért ő most azt a tanácsot adja, hogy mást várjanak, és a zsidók
engedelmeskedtek ennek. Ők erre várnak immár kétezer éve, mind a mai napig.
Gamáliel működése Kr.után 25 és 50 közé esik, vagyis a Jézus fellépésének,
halálának és a gyülekezet első húsz esztendejének az ideje ez. Gamálielnek egy
súlyos szava volt ebben a kérdésben, olyan súlyos, mint senki másnak. Olyan
tiszteletben állott a nép előtt, hogy amikor meghalt ezt írták : Gamáliel rabbi
halálával megszűnt a törvény iránti tisztelet és meghalt a tisztaság és
önmegtartóztatás. Hogy ennek az embernek tényleg tekintélye és méltósága volt,
az jól kitetszik ebből a történetből, hisz miközben a többi társai féktelen
dűhben törnek ki és rövid perben halálra akarják ítélni őket, ő megőrzi
méltóságát és nyugalmát. Ő az, aki komolyan veszi a bűnt, mert képzeljétek el –
teszi fel a kérdést- mi lesz, ha mi Isten ellen vétkezünk? Ő annak a híve, hogy
várják ki ennek a dolognak a végét. Ha ez az egész dolog emberektől van, akkor
úgyis vége lesz, s erre a közelmúltból ő csak egy példát említ, bár több is
lenne. Ez a mérséklet itt jól jön és az apostolokat megmenti a biztos haláltól.
Gamáliel itt a vallási toleranciának, türelemnek fényes előfutára.
Ez mind szép és jó, de
csak akkor lenne az, ha itt nem a Krisztussal szembeni döntésről lenne szó.
Mert kétségtelen, hogy itt Isten az egész zsidó népnek felkínálja a nagy
lehetőséget, hogy fogadják el Krisztust. És Gamáliel tanácsa ez: ne döntsetek,
illetve még ne döntsetek! Krisztus kéznyújtásnyira van Gamálieltől és az egész
néptől, de ők nem ragadják meg a nagy lehetőséget, ők közömbösek, semlegesek
maradnak, nem döntenek. Lehet tehát Krisztust ilyen szépen, elegánsan,
toleránsan, bölcsen és kegyesen elutasítani. Mert itt a kérdés az, hogy ki
nekünk Jézus?. S amikor ez a kérdés elhangzik, már mi se vagyunk kivülálló
szemlélődők, hanem résztvevők vagyunk ezen a gyűlésen, ebben a döntésben. Az
emberek általában háromféleképpen vélekednek Jézusról.
Vannak olyanok, akik azt
állítják, hogy Ő nem is élt. Ezek szerint a tudomány bebizonyította, hogy
Krisztus nem is élt, de az emberek elkezdtek hinni ebben a mítoszban.
A második embercsoport
szerint Ő egy vallásos zseni volt. Sok ember tiszteli Őt magas erkölcsi
tanításáértés Jézust egy sorba állítják Buddhával, Szokrátesszel, Mahatma
Ghandival, Goethevel és a világ más nagyjaival.
Az emberek harmadik
csoportja hiszi azt, hogy Ő Isten Fia, aki azzal a pontos feladattal jött el
erre a földre, hogy kereszten való szenvedésével az emberiséget Isten
haragjától megmentse és feltámadásával a halált legyőzze. De ez azt jelenti,
hogy Ő minden ember részéről határozott döntést kér: igen vagy nem? Harmadik
lehetőség nincs. Amit a keresztyének ebben sohasem alkalmazhatnak az az
erőszak. A keresztyének erre a döntésre csak az igével, imádsággal és ahogy itt
is történik szenvedéssel bátoríthatnak embereket. Jézus ellenségei azonban az évezredek során
épp ehhez az eszközhöz fordultak a
legtöbbet. Itt egy gyalázatos dolog történik : az apostolokat véresre verik, s
ami döbbenetes az az, hogy Gamáliel ezt a gyalázatosságot nem akadályozza meg.
Az valószínű, hogy ez a megvesszőzés nem a Gamáliel gondolata volt, az is
lehet, hogy szégyellte magát a történtekért, de ami szomorú, hogy ő se tud
igent mondani Jézusra. Gamáliel a klasszikus példája annak az embernek, akinek
nem igazsága, hanem igazságai vannak. Gamáliel így okoskodik : ha ez a dolog
nincs Istentől, úgyis el fog múlni. Ezt a véleményt látszik alátámasztani és
megerősíteni a fáraó és Nabukodonozor és a világ többi zsarnokainak az esete.
Ők és birodalmaik nem maradtak meg. De Gamáliel tanácsa mégis csak félig igaz.
Vannak olyan nem Istentől való dolgok, gonoszságok, amik évezredek óta léteznek
és fennmaradtak. Az emberi butaság is régi, Mohhamed is régi, a babonaság is
régi. Az, hogy valami fennmarad, az még nem jelenti azt, hogy Istentől van.
Gamáliel tanácsa legyen
intő példa a mi számunkra. Nem a mi dolgunk az sem, hogy végső ítéletet
mondjunk Gamáliel felett. Dante megteszi az ő „Isteni színjátékában”. Ebben
leírja, hogy még mielőtt megérkezne a pokol kapujához rettenetes kiáltozást
hall. Az ő kisérője, aki rákérdez a kiáltozás okára s kapja a válasz : itt azok
a lelkek vannak, akik sem nem káromolták, sem nem dicsőítették az Urat. Ők
azok, akik nem lázadtak fel Istennel szemben, de dönteni sem tudtak mellette.
Ezekről a semleges lelkeről azt mondja : őket a menny kidobta, de még a pokol
se akarja befogadni őket. A közömbösekre, a dönteni nem tudókra és akarókra még
a pokolban sincs szükség.
Ismét mondom és kérem : ne
ítéljük el Gamálielt, mert a mi feladatunk nem az ítélkezés, hanem az, hogy
higgyjünk, reméljünk és szeressünk. Ennek az áhítatnak az olvasása indítson
minket arra, hogy vizsgáljuk meg : nincs-e vajon bennünk is ilyen „gamálieli-lélek”? Luther egyszer ott állt ellenségei előtt és
azt mondta : itt állok, másképp nem tehetek. Hol állunk mi? Ott állunk-e már
határozott döntéssel Krisztus mellett, vagy pedig ott állunk a Gamálielek
táborában?
Gamáliel tanácsa végzetes
vol t: egész népét arra indította, hogy elmenjen Jézus mellett közömbösen.
Félelmetes , pokoli szolgálat ez, még akkor is, ha nem látszik annak. Isten
őrizzen minket attól, hogy mi ennek a szolgálatnak legyünk a részesei.
Izrael sorsa tragikus sors
lett, de megsem reménytelen. Gamáliel tanítványa, aki a damaszkuszi úton más
látást nyert, mint amit tanítómestere vallott, prófétai látással látja, hogy az
idők végén Izrael is meg fog térni, meg fogja ismerni Krisztust és el fogja
fogadni Őt. Gamáliel döntése még nem az utolsó döntés. Isten még mindig
türelmesen várja választott népének, Izraelnek a döntését, amellyel Fiát magáénak
vallja és elfogadja. Mi mit tehetünk? Imádkozzunk azért, hogy ez minél hamarabb
bekövetkezzen. Hogy ne csak Izrael, hanem minden nép vallja, hogy Krisztus Úr
az Atya Isten dicsőségére.
Olvasandó igék: Ap.csel.
5,34-42, 22,3 ,23,9, Róm.11,11-12. 15. 23. 25-26
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése