A Szentírás
emberei : Dienes, az areopagita
Erről az emberről nevén
kívül nem sokat tudunk, csak annyit, hogy athéni polgár volt, az ottani tanács
egyik tagja. De annál többet tudunk városáról és annak kultúrájáról,
műveltségéről, történelméről. Amikor Pál ide érkezik, nagyon is tisztában van
azzal, hogy hol is van és kikkel beszélget. Az athéni emberek büszkék voltak
mindarra, ami őket körülvette, a múltjukra, a jelenükre. Itt a keresztyénség és
a görög kúltura találkozik egymással. Athén az akkori világban az emberi
csúcsteljesítmények fellegvára volt. Három dologra voltak az athéniek
különösképpen büszkék.
Az első a hősi tettek. A
görögök a tett emberei voltak, olyan emberek, akik készek voltak hazájukért,
népükért életüket is odaadni. Nagy hősöket adott ez a nép, gondoljunk csak Nagy
Sándorra, a dicső hadvezérre, vagy Heraklészra, Herkulesre, nem kevésbé a
spártai katonák példás és fegyelmezett életére. Nem véletlen az sem, hogy a
„politika” szavunk is a görög nyelvből származik. És most ez a Pál azt hirdeti
ezeknek az embereknek, akik büszkék csodásabbnál csodásabb hőseikre, hogy nekik
egy Megváltóra van szükségük és ez a Megváltó egy zsidó ember, akit az általuk
megvetett kereszthalállal végeztek ki.
A második dolog, amire az
athéniek büszkék voltak, az az értelem, a gondolkodás, a filozófia. Micsoda
nevek sorakoznak itt is: Homérosz, Aiszkülosz, Szofoklész, Euripidész,
Szokrátesz, Plátón és Arisztotelész, hogy csak a legismertebbeket említsük. Az
sem véletlen, hogy a „filozófia” szavunk is a görög nyelvből származik. És most
Pál ezek utódainak azt hirdeti, hogy Jézus Krisztus az igazság. Pál nem egy
újabb igazságot hirdet a sok után, hanem az egyetlent, az egyedülállót.
A harmadik dicsősége Athénnak a művészet volt.
Ők mesterei voltak annak, hogy a tetteket, a gondolatokat ki is ábrázolják
Gondoljunk csak az Akropoliszra, a Parthenonra, arra templomra, aminek kilenvvennyolc
ötven méter magas márványoszlopa volt. Athénben minden ablak, kapu, sőt még a
járdakövei is mind művészeti alkotások voltak. Az se véletlen, hogy a poézis,
tehnika és muzsika szavak is görög eredetüek. S a szépségeknek, műalkotásoknak
ebben a paradicsomában Pál egy olyan Megváltót hirdet, akinek nem volt alakja
és ékessége, útált és emberektől elhagyott, fájdalmak férfia és betegség
ismerője. Annyira megvetett volt, hogy az emberek arcukat is elrejtették előle.
Ezek után azt
kérdezhetnénk: mit keres itt Pál egyáltalán? Nem eleve kudarcra ítélt
vállalkozás egy ilyen helyen hirdetni az evangéliumot? Pálban is ott voltak
ezek a kérdések, sőt azt is tudjuk, hogy háborgó lélekkel volt ott látva a sok
bálványszobrot, amit a különböző isteneknek emeltek. Mi bántotta ennyire Pált?
Hát nem más, mint az emberimádat, az emberi tetteknek, gondolatoknak, művészi
alkotásoknak az imádása. Az athéniek az embernek isteni magasságokba való
emelkedését, szárnyalását imádták és hirdették. Pál azonban nem azt hirdeti,
hogy az ember fel tud szállni isteni magasságokba, hanem azt, hogy Isten Jézus
Krisztusban leszállt az ember mélységébe, az ember bűnének, elesettségének,
kárhozatának mélységébe. Pál nem az emberi szellem és alkotások
halhatatlanságát, hanem Krisztus feltámadását hirdeti. Pál azt hirdeti, hogy az
ember bár nagy dolgokra képes, alapjában véve nyomorúlt, szegény, kegyelemre és
megváltásra szoruló. Azt hirdeti nekik, hogy ők nagyon sok mindent tudhatnak és
ismerhetnek, de a legfontosabbat, az élő Istent és az Ő Fiát Jézus Krisztust
nem ismerik Pál nem csak háborog, hanem szánakozik is e város és lakosai
felett, akik azt hiszik, hogy mindent tudnak, de nem veszik észre, hogy
végzetes tudatlanságban szenvednek.
Pál a piactérre siet, ma
úgy mondanánk a főtérre, ahol két filozófiasi irányzat híveivel kezd el
beszélgetni. Az egyik filozófiai iskola az epikureusok főleg a babonaság elleni
harcban tűntek ki, míg a sztoikusok a kicsapongás és az erkölcsi romlás elleni
hacban jeleskedtek. Egy zseniális fogással egy istenszoborhoz-oltárhoz
kapcsolódik, amelyen ez állt: az ismeretlen istennek. Nos Pál azt az igaz és
élő Istent hirdeti nekik, akit ők nem ismernek, de meg kellene ismerniük és
akit imádniuk kellene. Pál három dolgot mond el erről az Istenről.
Az első, hogy Ő a Teremtő.
Nem csak teremtő gondolat, hanem az az Isten, aki ezt a világot semmiből
teremtette. Az Isten egységébél az egész emberi nemzetség egységét vezeti le,
Isten minden népnek a teremtője, Ő szabta meg mindegyik lakozási helyét és
életének idejét is. A népek és országok tehát nem halhatatlanok, ahogy azt a görögök
hirdették. Ez azt jelenti, hogy nincsenek kivételezett, magasabb rangú népek.
Tudjuk azt, hogy a görögök a világot két részre osztották, egyikhez tartoztak
ők, s az összes többit egyszerűen barbárnak nevezték. Ez az Isten nincs távol
tőlünk, gondot visel rólunk, nem lakik emberi kézzel csinált templomokban.
Ennek az Istennek nincs szüksége az emberre, sokkal inkább az embernek van
szüksége Istenre.
A második dolog, amit Pál
elmond, hogy Isten az Úr. Vagyis az övé az uralom és Ő parancsol mindenkinek.
Ez az Úr egyrészt megbocsát, elnézi a tudatlanság idejét, de most parancsolja
még az athénieknek is, hogy térjenek meg. Ez számukra azt jelentette, hogy meg
kell alázkodni, be kell látni, hogy eddig tudatlanságban éltek, de ezután
hajlandók Isten előtt meghajolni és Őt imádni.
A harmadik dolog, amiről
Pál az athéniaknak beszél az, hogy Isten az ítélet Istene. Ő nemcsak Teremtő,
nem csak Úr, hanem Bíró is. Nagyon veszélyes dolog Istennel szembehelyezkedni.
Ő egy olyan Isten, aki nem csúfoltatik meg. Isten rendelt egy napot, amikor az
egész világot s benne Athént is megítéli, és ezt egy férfiú által teszi, akit
előbb feltámasztott a halálból. Ahogy a feltámadásról kezd beszélni, azonnal
félbeszakítják, csoda hogy eddig ezt még nem tették meg. Egyesek csúfolódni
kezdenek, mások udvariasabbak és elnapolják a Pállal való beszélgetést. Erre
azonban soha többé nem került sor, hiszen Pál rövid tartózkodás után tovább
utazott és legalábbis tudomásunk szerint soha többé nem járt Athénban. Gyülekezetet
se alapított, nem írt levelet se az athéni gyülekezetnek. Pált valószínüleg nem
lepte meg a dolgok ilyettén való alakulása. Ő ismerte Jézus szavát, hogy a
gazdagok nehezen mennek be az Isten országába. És az athéniek nagyon gazdagok
voltak, nem csak aranyban és ezüstben, hanem amint láttuk, hőstettekben,
hősökben, gondolkodásban, művészetben, tudományban. Azért döbbenetesen időszerű
ez az ige, mert a mi korunk nagyon is „athéni”. Az ember hihetelenül büszke
önmagára és teljesítményeire. Az ember imádja önmagát, a sztárokat, az
anyagiakat. Egy ilyen gazdag világban élünk és kell hirdetnünk az evangéliumot.
De épp ez a Dienes nevű ember hitre jutása mutatja, hogy Istennek mindenütt van
népe. Itt megtörténik a csoda, hogy a tudomány, művészet és kúltura városában
is vannak üdvösségre választottak, hogy Istennek vannak gyermekei és lesznek is
az akadémikusok, tudósok, költők, írók és művészek, sőt még a filozófusok
között is. Ezért ez a történet és ez az ember és társai ott Athénben bátorítást
és biztatást jelentenek arra nézve, hogy az evangéliumot mindenütt hirdetni
kell és az soha nem lesz hiábavaló. Lehet, hogy nem lesznek mindenütt sokan, de
gyülekezet mindenütt lesz, amíg világ lesz. Pál innen Korinthusba megy és ott
már sok népe volt az Úrnak. Ott már tömegek szíve nyílt meg az evangélium
előtt. Az Isten ügye nem egy vesztett ügy, az Isten jó vetése még ilyen köves
és sziklás talajon is, mint amilyen az athéni gyökeret ver és gyümölcsöt terem.
Legyen áldott ezért az Ő neve!
Olvasandó igék: És.53,2-3,
Mt.19,23.26, Ap.csel.17,16-34
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése