A Szentírás
emberei : János apostol
Vannak az életben különös, nemvárt pillanatok. Ilyen
lehetett a János életében az, amikor egyszer csak halászás közben meghallotta
Jézus szavát : kövess engem! Ő soha nem gondolt erre, ez nem volt előre
bejelentve.Ebből is világossá válhatik számunkra, hogy az Isten országában
sohasem mi vagyunk az elsők. A kezdeményezés nem a mienk, hanem az Övé. Ő jön
hozzánk, Ő tekint ránk, Ő hív minket követésébe. Milyen jó, hogy ez így van, mi
lenne a mi egész keresztyén életünkből, ha az tőlünk függne, rajtunk múlna.
Amit mi tehetünk csak annyi, hogy engedelmeskedünk hívó szavának és elindulunk
követésébe. Azt is megtanulhatjuk, hogy Jézus nem olyankor szólít meg, amikor
az emberi látás szerint alkalmas pillanatnak látszik vagy ígérkezik. Jézus a
lehetetlen pillanatoknak és helyzeteknek is Ura. S ez nem csak itt van így.
Elizeust is a munka dandárjából, az ökrök mellől hívja el Isten, Ámóst a nyáj
mellől, Lévit pedig a vámszedő asztal mellől. Az Úr nem a mi gondolataink,
számításaink szerint cselekszik. Amikor Ő jön,, akkor áthúzhatja minden
jövőbeli terveinket, gondolatainkat és elíndit a maga útján. Ez azonban nem
megy önmegtagadás nélkül. Valamit el kell engedni, fel kell adni. De sokkal
többet kapunk annak helyébe, amit elengedünk : egy olyan áldott életet, ami az
Ő szolgálatában áll, ami Őt dicsőíti. Ezt még senki se bánta meg.
János nem egy olyan alkat,
személyiség, aki szeretne előtérbe kerülni. Valahogy mindig egy kicsit a
háttérben marad, eltörpül a lelkes és robbanékony Péter árnyékában. De a Jézus
szívében Jánosnak megkülönböztetett helye van. Ő lesz a szeretett tanítvány.
Többször is ílyen megnevezés alatt találkozunk vele az evangéliumban. János és
Jézus között egy bensőséges szeretet-kapcsolat volt. János is odatartozott a
legszorosabb tanítványi körhöz Péterrel és Jakabbal együtt. Olyan pillanatokat,
eseményeket élhettek át Mesterükkel, ami a többi tanítványoknak sem adattak
meg. Gondoljunk itt a megdicsőülés hegyére vagy Jaírus leányának
feltámasztására. Micsoda kiváltság ilyen közel lenni Jézushoz. Minél közelebb
vagyunk Hozzá, annál csodálatosabb dolgokat élünk át Vele. Az ilyen
pillanatokban az Isten országa kitapintható közelségbe kerül, édes valóság lesz
a számunkra. Ahogy énekünk fogalmaz: „érzem, hogy az örök élet, már a földön
enyémmé lett.” Hadd jussunk minél
közelebb mi is Hozzá, hogy majd egykor mi is kebelén nyugodhassunk.
Van egy különös pillanat a
János életében. Amikor húsvét reggelén együtt fut Péterrel a sírhoz, miután az
asszonyok elmondják a nagy hírt, hogy a sír üres és Jézus feltámadott. Már az
is egy csoda, hogy ők együtt vannak. Ezt nem várnánk a történtek után. Hogy
János, aki hű maradt egész a Golgotáig hajlandó együtt menni, együtt szaladni a
tagadó, mélyre bukott Péterrel. Azt is mondhatta volna : én egy ilyen emberrel
többé nem indulok el egyetlen útra se együtt. Mert bizony ez még Pállal is
megtörtént, aki nem hajlandó János Márkkal elindulni a második térítői útra,
miután az az elsőn megijedve a nehézségektől, gyáván visszafordult. Inkább
elszakad legjobb barátjától Barnabástól. És hányszor ismetlődött meg ez az idők
során. Milyen rettenetes az, hogy még templomba igyekvő emberek is messzi ívben
elkerülik egymást, hogy keresztyének megvetik, lenézik egymást. Jánostól kell
és lehet is szeretetet, megbocsátást tanulni. Milyen jó lenne egymásra nem a
múlt eseményeinek szemüvegén keresztül nézni, súlyos előítéleteken keresztül.
Milyen jó lenne együtt menni a Feltámadott Úr felé, együtt járni az Ő
követésében. Nincsen rettenetesebb botránkozás a világ számára, mint amikor a
keresztyének nem tudnak együtt menni az úton, mint amikor lemondják, megvetik,
leminősítik egymást. Az nem olyan nagy baj, ha néha megelőzzük egymást, vagy
kisé lemaradozunk, ahogy itt is látjuk, de tragédia az, ha végleg elveszítjük
egymást. Nézzünk néha hátra és előre, fogjuk meg egymás kezét és járjunk együtt
Krisztus követésében. Mekkora áldás, hogy ez néhány nap múlva a mi
szétszaggatott református egyházunkban is megtörténik, hogy kinyujtjuk kezünket
egymás felé és együtt akarunk menni az úton mindazokkal, akik a Krisztus
nevéről neveztetenek.
Van a János életének egy
másik tanulságos momentuma is. Húsvét után, amikor még a feltámadás valósága,
öröme nem járta át igazából a tanítványok lelkét, a Péter tanácsára elmennek
halászni. Hisz Jézus már nincs velük, nem lehet Őt megtalálni, nem lehet Vele
találkozni. Jelenléte megfoghatatlan, segítsége elérhetetlen távolságban. Nem
ez ma is sok ember kérdése, gyötrelme? Hogy lehet Istennel találkozni, mert
olyan nehéz Őt meglátni ebben a világban, ahol annyi baj, szenvedés, nyomorúság
is van!? Erre a kérdésre egy válasz van : ott ahol merünk negdelmeskedni Neki,
ahol hallgatunk az Ő szavára. Ha le tudjuk tenni a mi emberi gondolatainkat,
okoskodásainkat, ahogy a tanítványok is merték jobb oldalra vetni a hálót.
Ehhez persze alázat kell, önmegtagadás. De csak így fogjuk Őt felismerni, ahogy
János is felismrte ott Jézust a parton. Bárcsak tudnánk Őt mi is életünk minden
helyzetében meglátni és felismerni!
János és Péter nem csak a
húsvét reggelén van együtt, hanem pünkösd után is együtt maradnak, az Apostolok
Cselekedeteiről írott könyvben sokszor halljuk, hogy ők elválaszthatatlanok
egymástól. Milyen áldott dolog az, amikor a keresztyének így tudnak ragaszkodni
egymáshoz, amikor így tudnak szolgálni. Isten mindig megáldja az ilyen
ragaszkodást. Péter és János együtt mennek a templomba. Miért - tesszük fel a csodálkozó kérdést? Mi közük van
nekik még a zsidók templomához, elvégre Krisztus áldozata a templomot, ahol az
áldozatokat mutatják be már feleslegessé tette? Ők azonban nem így
gondolkoznak. Ők nem tudják egyszerűen leírni azokat, akik közül származnak vér
szerint. Azért mennek a templomba, hogy ott azoknak bizonyságot tegyenek
Krisztusról, akik még nem hisznek benne , mint Messiásban. Ez minket is két
dologra figyelmeztet : hogy legyen kedves nekünk a népünk, amelynek tagja
vagyunk. Isten előtt minden nép kedves, de a mi népünk iránt sokkal nagyobb
felelősséggel tartozunk.Menjünk népünk közé s tegyünk nekik bizonyságot
Jézusról. A másik dolog, hogy ne feledkezzünk meg a zsidó népről, hogy
imádkozzunk értük, hogy ők se maradjanak a sötétségben, hitetlenségben, hogy a
fátyol vétessék el szemeikről, hogy felragyogjon nekik is a Krisztus.Ők minden
gyarlóságuk ellenére „szerelmetesek az atyákért”, ne felejtsük ezt el,
imádságainkban legyen helye az Izraelért való könyörgésnek!
János apostol azért is
olyan kedves a mi számunkra, mert levelében a legrövidebb és legfrappánsabb
meghatározást adja Istenről : Isten szeretet. Hányszor kínlódunk, hogy megfogalmazzuk,
hogy ki is Isten a mi számunkra, próbáljuk ezt sokszor órákig magyarázni
embertársainknak, s János íme egyetlen szóban ragadja meg az Ő lényét és
mennyire igaza van. Hogy az a szeretet, amit Isten Jézusban tett értünk, hogy
odaadta értünk azt, aki számára a legdrágább volt. Hogy Krisztusban mindent
megtalálunk, amire szükségünk van. Ez a szeretet s ez a mi életünk része is
lehet.
Életének utolsó nagy
tanulsága, hogy Isten akkor ajándékozhat meg minket a leginkább, amikor mi arra
egyáltalán nem gondolnánk. Amikor Jánost a Pátmósz szigetére száműzték biztos
nagyon el lehetett keseredve. Kiszakítva szerettei, a gyülekezet köréből, egy
elhagyatott, magányos szigeten. Mit lehet itt várni, ahol csak pusztaság, kövek
s mérhetetlen víztömeg van. Hát nem kevesebbet, mint a Feltámadott Krisztust és
az Ő csodálatos kijelentését a jövőt illetően. És hallani újra a szót : ne
félj! Jól jegyezzük meg : Vele még egy lakatlan és reménytelen sziget is
áldások helye lehet.
Olvasandó igék : Máté 4,21,
Márk 5,17, Ján.2O,4, 21,7, Ap.Csel.31,1 Ján.4,8, Jel.1,17
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése