A Szentírás
emberei: Dániel
Nehéz, szorongó érzésekkel
léptük át az új év küszöbét. Világot átfogó gazdasági válság van, csüggedés,
reménytelenség üli meg a lelkünket. Jó nekünk épp ezért egy olyan ember életét
megvizsgálnunk, aki még nehezebb időben élt, s akit Isten nagyon megáldott és
fel tudott használni országa építésében. Mert végső soron ez a mi életünk célja
is, ha ebben az esztendőben velünk is ez történhet, ez az év minden nehézsége
és próbatétele ellenére egy áldott év lehet. Dánielt fogságba viszik. Nem
lehetett könnyű ez neki, hiszen fejedelmi családból származott. Nabukodonozor,
Babilon királya épp ezért viteti el őt és barátait, hisz ő is tehetséges ifjú
embereket keres, az ő birodalmának építésére, felvirágoztatására.Emberileg
nézve ez is nem néz ki rosszul, hiszott nagy jólét,szórakozási lehetőségek
várják őket.Őket teljességgel át akarják nevelni, babiloni neveket kapnak, a
nyelvüket is el akarják feledtetni velük, s a babiloni kultúrát és értékrendet
akarják beléjük súlykolni. Az átnevelés ideje után egy bizottság majd
megvizsgálja őket, hogy sikerült-e belőlük igazi babiloni ifjakat formálni . Az
átneveléshez az étrend megváltoztatása is hozzátartozott. Olyan ételeket
kellett volna fogyasszanak, amelyek nem feleltek meg a mózesi törvény előírásainak,
a hús pedig a babiloni istenek áldozásaiból származtak. De ez lesz az a
választóvonal, az a határ, amit Dániel és barátai nem hajlandók átlépni.
Bármennyire is ízletesek ezek az ételek, ők nem hajlandók abból enni, mert
számukra fontos az Úr és az Ő törvénye.
Milyen szép példa ebben
Dániel és barátai számunkra is. Hisz mi is egy olyan világban élünk, ami nagyon
kezd Babilonhoz hasonlítani, s ez a világ azt szeretné, ha Isten mai gyermekei
is mindenben alkalmazkodjanak hozzá. Nem kell a hitet és Bibliát olyan komolyan
venni, mondogatják nekünk.Az még nem árt meg nekünk, annyit még megengedhetünk
magunknak. De a keresztyén ember semmit sem engedhet meg magának, csak azt amit
Isten megenged neki. Nekünk van eledelünk, és ez az, hogy Isten akaratát
cselekedjünk és higyjünk abban, akit Ő elküldött, Jézus Krisztusban.
Bár Nabukodonozor - miután
Dániel megfejtette álmát – szép szavakat mond Istenről, ez azonban nem sokat
jelent neki, hisz hatalmas állóképet állíttat magának, aminek méretei is
aranybevonása lenyűgöző. Az akkori világban ez építészeti remekműnek is
számított. A képet egy grandiózus ünnepség keretében avatják fel. Mindenki, aki
csak valaminek számít a birodalomban, meg kell jelenjen és meg kell hajoljon az
állókép előtt.A zene és tánc sem hiányozhat erről az ünnepségről. Csak Dániel
barátai nem hajolnak meg a kép előtt, mert ők csak Isten előtt hajolnak meg.A
besúgók azonnal jelentik a királynak, hogy van a birodalmában három olyan
merész ember, aki megtagadta az engedelmességet az imádás parancsával szemben.
A király ad még egy esélyt nekik, de ha ezzel nem élnek, akkor a tüzes kemence
vár rájuk. És onnan senki sem tudja kiszabadítni őket, legalábbis úgy gondolja
ezt a király.
Az ilyen királyok és
paramcsaik gyakori jelenségek a történelemben. Gondoljunk csak a fáraókra, a
római császárokra, a közelmúlt diktátoraira. Az ilyen idők kegyetlen
helyzeteket jelentenek Isten gyermekei számára, az ilyen idők sokszor a vértanúság
szomorú, de felemelő pillanatait hozza el a keresztyénség történelmében. Ma
nincs ilyen idő, legalábbis nálunk nincs. Tudjuk azt, hogy a világ sok
országában ma is életükkel fizetnek a hitvalló keresztyének hitük
megvallásáért. De azért állókép az van: az elvilágiasodás, az anyagiasság, a
közömbösség, a tudomány és tehnika mindenhatóságának, az emberi teljesítmények
nagyszerűségének dicsőítése és imádása. S ha tüzes kemencébe nem is kell lépni,
a Krisztus gyalázatát hordozni ma is kell. Nabukodonozornak és a világnak pedig
meg kellett és meg kell látni, hogy van Aki szabadítást adjon. Mert Isten
felállította a világtörténelem egyetlen imádandó „emlékművét” , a golgotai
keresztet, amiből ma is erő és üdvösség árad. Mi a kereszten függő, de
feltámadott és megdicsőült Urat imádjuk és hajtunk fejet és térdet előtte.
Nabukodonozor annak az
embernek a jelképe, akit az Isten sokszor megintett, akinek sok lehetőséget
adott a megtérésre, de aki ezeket nem használta ki, hanem büszkén és keményen
rohan a vesztébe. Amikor palotája tetején sétál és látja a büszke várost, a gőg
elhatalmasodik rajta és ezért az állati sorig kell lesűllyednie. Vigyázzunk
nagyon mi is erre. A gőg, az elbizakodottság az ősbűn bennünk. És ez akár hivő
ruhába is tud öltözködni. Arra is büszke lehet valaki, hogy ő nem büszke. Hívő
teljesítményeinkkel is ágálhatunk. Olyan könnyen elfelejtjük, hogy semmink
sincs , amit ne kaptunk volna. Maradjunk hát ebben az esztendőben is alázatban,
ne engedjük a gőgöt eluralkodni magunkon.
Dánielnek megadatik az,
hogy több király uralma alatt is szolgálhasson. Bár már ő se fiatal,
bölcsessége és becsületessége tudtára jut az új királynak is. Dárius király
magas előljárói posztba helyezi. Ez sok
társában irígységet és féltékenységet támaszt. Összedugják a fejüket, hogy
mimódon tudnák Dánielt a királynál bevádolni. Arra a javaslatra jutnak, hogy a
király rendelje el, hogy harminc napon át senki senkitől ne kérhessen semmit,
csak a királytól.Ha ezt valaki meg merné tagadni, az vetessék az oroszlánok
vermébe. Ezt a parancsot Dániel is meghallja. Mit tehet Isten gyermeke ilyen
helyzetben. Azt gondolnánk, hogy valahogy megpróbál egy szerencsés
kompromisszumot kötni. Valahogy így : látszólag engedelmeskedem a parancsnak,
bensőmben úgyis csak Istentől várok mindent. Dániel azonban nem ezt teszi, ő
nem okoskodik, hanem teszi azt, amit eddig is tett, háromszor kinyitja ablakait Jeruzsálem felé és térdre borulva
imádkozik az Úrhoz. A besúgók ismét helyükön vannak és jelentik a dolgot a
királynak s ő bármennyire is fájlalja az esetet, nem tehet mást, mint hogy
Dánielt az oroszlánok vermébe veti. De ő ott sincs egyedül, ott vannak az Isten
angyalai, akik befogják az éhes oroszlánok száját és nem árthatnak neki.
Egyszer mi is verembe, sírba kell mennünk, de hisszük, hogy nem a halál, hanem
Júda oroszlánja fog győzedelmeskedni ezen utolsó és rettenetes ellenségünk
felett.
Dánielnek Isten különös
látomásokat ad. Az egyik az, amikor a tengerből sorra szörnyűségesnél
szörnyűségesebb állatok emelkednek ki, ezek azok a birodalmak, amelyek a
történelem során váltogatják egymást. Az egyik erősebb és hatalmasabb, mint a
másik. De Dániel mindezek fölött látja Istent egy trónon ülni és látja az
Embernek Fiát, akinek örökkévaló hatalom és ország adatik. Nem tudjuk, hogy
ebben az évben milyen hatalmak és birodalmalk fognak fel vagy épp letűnni. Milyen
úniók keletkeznek vagy éppen bomlanak fel. De olyan jó, hogy lelki szemeinkkel
mi is láthatjuk ezek felett a Szentháromság Isten uralmát. Ő Ura lesz ennek a
2011-es évnek is és mindannak, ami abban történik.Az övéit senki ki nem
ragadhatja kezéből.
Az utolsó kedves dolog,
amit Dániel életéből megtanulhatunk, hogy ő az imádság és az ige embere volt.
Minden helyzetet Isten elé vitt és minden helyzetre kereste az Írások
útmutatását. Így találta meg Jeremiás könyvében azt is, hogy a fogság hetven
esztendeig tart, utána pedig jöhet a hazatérés, az ország helyreállítása. Jön
az Isten ígéreteinek a beteljesedése. Mi is számolgatjuk ilyenkor újévben
esztendeinket. Vajon hány adatik még nekünk? Egyszer mindnyájunk számára az
utolsó lesz. De milyen jó, hogy a hivő ember nem kell erre se félelemmel
gondoljon, mert akkor mi is hazatérhetünk majd Isten dicső országába. Töltsük
ezt az esztendőt is – Dánielhez hasonlóan – imádségban, az ige kutatásában,
Isten országa építésében.
Olvasandó igék: Jer.25,12,
29,10, Dán.1,8, 3,15, 4,29-30, 6,23, 7,14, 9,18, Jel.5,5
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése