A Szentírás
emberei: Félix, Festus, Lisiás
Pál apostol életében és a misszió
történetében egyedülálló helyet foglalnak el, a Római
Birodalom képviselői, katonatisztek, helytartók, börtönőrök és mások.Ezek
úgy jönnek be a képbe, hogy ők képviselték az igazságszolgáltatást, ők mondtak
ítéletet különféle ügyekben, perekben. A zsidók, akik Pálnak esküdt
ellenségeivé válnak, e pogány bíróságokkal akarnak halálos ítéletet mondatni
Pál felett. Mert ők szentül meg vannak győződve, hogy Pál és az általa hirdetett
evangélium ellen küzdeniük kell. Pál egyszer azt írta az efézusi
keresztyéneknek:”mert nem test és vér ellen van nékünk tusakodásunk, hanem a
fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen,ez élet sötétségének világbírói
ellen, a gonoszság lelkei ellen.” (Ef.6,11)Pál egy ilyen harcba állítva lát
minket keresztyéneket. A hatalmasságok, fejedelemségek elleni harcot nevezi Pál
a hit szép harcának. De a zsidók se csak test és vér ellen harcolnak, hisz
nekik se csak az ember Pállal van dolguk. Ők is Fejedelemség ellen támadtak,
mégpedig az Élet Fejedelme ellen, olyan Hatalmasság ellen, akinenk adatott
minden hatalom mennyen és földön. Ez nem egy szép, hanem egy gonosz harc és
mindenek felett kilátástalan. De ezek a zsidók látszólag nem érzékelik, hogy
milyen gonosz és ostoba ez a harc, a Feltámadott Krisztus elleni harc. Nem,
mert ők gyűlölik Pált és az általa hirdetett evangéliumot és Krisztust is,
teljes szivükből, teljes lelkükből és minden erejükből. És a gyülölet
elvakulttá, fanatikussá teszi az embert. Jeruzsálemben, a templomtéren a
fanatizált tömeg már meg akarta licselni Pált. A zsinati ülésen szinte élve
szaggaták szét, majd több mint negyvenen esküt tesznek, hogy addig sem nem
esznek, sem nem isznak, amíg Pált nem teszik el láb alól. Isten ekkor kapcsol
be egy római hivatalnokot, egy katonát, egy ezredest, Lisiást, aki úgy érzi,
hoy mivel egy római állampolgárról van szó, kötelessége őt e gyűlölködésből kimenteni
és éjnek idején katonai kísérettel a száz kilóméterre fekvő Cézáreába
szállíttatni, hogy ott a kaszárnyában védelemben lehessen.A zsidók azonban nem
nyugosznak ebbe bele, hanem öt nap múlva delegációt menesztenek a főpappal az
élen Cézáreábe. S a főpap kész átlépni az ellenséges római hatalom
kaszárnyájának küszöbét, csak hogy harcolhasson Pál ellen. Még ügyvédet is
fogadnak, hogy a helytartó előtt képviselje ügyüket Pállal szemben.Félix
helytartó elnököl ezen a kihallgatáson.Először az ügyvéd kap szót, aki
ismerteti a vádat.Beszéde ravasz és szemtelen.Beszédének fele csupa hízelgés és
kedveskedés a bíró felé Pál apostolt veszedelmesnek nevezi Az eredeti szövegben
ez a szó pestis jelent.A vádlók szerint Pál olyan , mint a spanyol nátha,
amelyik váratlanul és kiszámíthatatlanul tör rá az emberekre. A második vád az,
hogy Pál csendháborító, a békesség megrontója, amire Róma különösen érzékeny
volt. A vádlott szerintük lázadást szít a zsidók között és az egész földön.Az
igaz, hogy ahol csak megfordult Pál, ott mindenütt zavargás lett a zsidók
között, de ő ezt soha nem akarta.Ő csak Krisztust, Izrael reménységét hirdette.A
harmadik vád, hogy ő a nazarénusok felekezetének, szektájának a feje, vagyis
egy pártütő klikket vezet. Felix nem mond ítéletet, hanem elnapolja azt. Két év
múlva, amikor Félix már kiesett a császár kegyeiből és utódjául Festust nevezi
ki folytatódik a kihallgatás.A Pál elleni gyűlölet egy cseppet hagyott alá
ebben az időben.Tizennégy nappal a trónralépése után Cézáreába látogat, ahol
ismét kihallgatást szerveznek, s ugyanazon vádakat hozzák fel Pál ellen. A
különbség csak annyi, hogy a vádakat még élesítik, most már császárellenesnek
is állítván Pált.
Ezeket látva először is
feltevődik a kérdés: hol itt a szeretet, amit pedig a törvény is hirdetett, s
amit a zsidók is gyermekségüktől hallottak? Mert itt úgy látszik, hogy semmi
szeretet nincs, minden csupa gyűlölet. Ezt látva azt kell mondanunk, hogy a gyűlölet
nagyobb hatalom, mint a szeretet? Ez egy nagyon égető kérdés, hisz mindnyájan
találkozunk olyan emberekkel, akik gyűlölnek minket. Hogyan szeressük őket?
Erre a kérdésre Pál apostol választ ad nekünk. Az egyik válasz, hogy Pál, bár
őt vádolják nem hízelkedik. Nagyon is józanul beszél, hivatkozik a helytartó
informáltságára, tapasztalatára. A másik dolog, ami feltűnő Pálnál, hogy
egyetlen káromlás, szidalmazás, szeretetlenség sem jő ki a száján.Nincs
hangjában semmi keserűség, sértődöttség, sem bosszú. Nem sajnáltatja magát az
elszenvedett sértésekért, a fogságban töltött két esztendőért. Így Pál mindkét
tárgyaláson a szeretetet állítja a gyűlölettel szembe.
Érdekes azonban az, hogy a
zsidók gyűlölete és Pál szeretete között ott állnak ezek a római tisztviselők.
Közöttük is vannak, mint minden emberi közösségben, jók és rosszak, korruptak
és becsületesek egyaránt. Lisiás és Festus becsületes, megvesztegethetetlen
emberekként jelennek meg. Félix ezzel szemben egy nagyon gyenge ember. Ő
rabszolgáből lett szabad, kegyetlen, kicsapongó ember, aki kemény bánásmódban
részesítette a zsidókat. Druzillát vette feleségül,Heródes Agrippa húgát - aki
már a harmadik felesége volt - miután elcsábította első férjétől Azizusztól.
Páltól is pénzt remélt, ezért többször kihallgatta. De bármilyen emberek is
voltak, a közös bennük, hogy mind hivatalnokok. A hivatalnok ember mindig
valahol középen van, a fenn és lenn között.Az ilyen emberek általában
igyekeznek semlegesek maradni, igyekeznek mindattól távol tartani magukat, ami
nekik árthatna .Ami viszont nagyon fontos, hogy Pál ezekkel a római polgárokkal
szemben is a krisztusi szeretetnek a képviselője. Egy házasságtörő ember és
parázna felesége felé is nyitott, hogy nekik is elmondja az evagéliumot. Nem
hajlong és nem hízelkedik, hanem a szeretet természetességével tesz nekik
bizonyságot. Pál mind a két félt igyekszik Krisztusnak megnyerni: a
szenvedélyesen gyűlölködő zsidókat és a hidegen semlegesnek maradó rómaiakat.
Végül még egy érdekes
dolog. Pál a császárra apellál, mivel erre neki, mint római állampolgárnak joga
van. Feltevődik a kérdés: miért várt oly sokáig Pál ezzel, miért nem tette meg
ezt hamarabb? Remélte volna, hogy szabad emberként jut majd el Rómába? Nem ez a
valószínű, hanem az, hogy ő mindvégig hűséges akart maradni Izraelhez, s csak
akkor megy el tőlük, amikor viszik. Csak két választása volt : vagy visszamegy
Jeruzsálembe, vagy pedig Rómába, a császár elé. Lehet, hogy ebben a pillanatban
eszébe jutott az Úr szava: neked a császár elé kell állanod. Annak, hogy Pál
ilyen későn apellál a császárra, csak egy magyarázata van : a krisztusi
szeretet, amely mindent elhordoz, mindent eltűr, mindent hiszen és mindent
remél. Az utolsó szó nem a zsidóké, még csak nem is a rómaiaké, hanem
Krisztusé. Krisztusnak pedig van népe minden nép és minden társadalmi réteg
között. Higyjünk mi is így a szeretet diadalában.
Olvasandó igék : Mt.5,44, Ap.csel.23-25
fej. Róm.12,21, 1Kor.13,7, Ef.6,11
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése