2012. április 9., hétfő


A Szentírás emberei : Demeter, az ötvös

            Egy különös emberrel találkozunk ebben a fejezetben, aki Pál ellen agitál, de bizonyos mértékig szimpatikus is a mi számunkra, hisz ő egy vérbeli kereskedő, egy ügyes üzletember. S ő ezt egy pillanatig se tagadja, ezt nem is igyekszik véka alá rejteni. Nem úgy tesz, mint Filippiben a jövendőmondó kislány gazdái, akik nem azért panaszkodnak Pál ellen, mert az üzleti ügyekben kárt okozott nekik, hanem, hogy a vallást megrontja. Ők képmutatók voltak, de Demeter nem képmutató. Ő nyílt kártyákkal játszik, ő megmondja kerek-perec, hogy nála hányadán áll a helyzet.
            Demeternek van egy gyára, egy üzeme, egy nagyvállalkozása, amit egy kicsit meg kell magyaráznunk, hogy a körülötte kialakult eseményeket megérthessük.A turizmus már ebben az időben komoly üzleti ág volt, egy tehetős turista látni akarta az akkori világ hét csodáját, amelyiknek egyike épp Efézusban volt. Ebben a városban volt ugyanis egy templom, egy ősrégi szentély, amit Pál érkezése előtt már négyszáz évvel egy Herostratus nevű ember felgyújtott és hamuvá tett. Amikor ezt az ember kihallgatták s megkérdezték tőle, hogy miért gyújtotta fel a templomot, akkor azt válaszolta, hogy azért tette, mert így vonulhatott be a neve a világtörténelembe. Igen, vannak ilyen emberek és mindig is lesznek, akik ilyen utakon –módokon próbálják nevüket halhatatlanná tenni. De a templomot rögtön a felgyújtás után újjá is építették. Ez volt az a templom, amit Pál apostol itt talált Efézusban. Lenyűgöző méretei voltak ennek a templomnak, 133 méter hosszú és 69 méter széles, 128 egyenként 19 méter magas oszlopon állt, és 10 lépcsőfokon kell a templomba bemenni. Ebben a templomban egy magas oltáron ül egy Diána-alak, ami a legenda szerint az égből pottyant le épp ezen a helyen. Ez a szobrocska nem nagyon ízléses, hiszen 12 melle van, kezében búzakalászt tart, ami nyilvánvalóan a termékenység, az anyaság szimbóluma. Ezt a Diána istennőt Efézusban és környékén egyfajta anya-istennőként tisztelték, a város jegyzője, aki a végén lecsendesíti a sokaságot nem is nagyon túloz, amikor azt mondja , hogy ennek az istennőnek a kultusza az egész világon elterjedt. Hiszen 32 városban találtak Diána templomokat a régészek az egész Földközi-tenger térségében. De Efézus volt e kultusz központi helye, egyfajta zarándokhely. Ezért a zarándok-turisták tízezrei árasztották el évente a várost és hömpölyögtek annak utcáin. Ez ma sem ismeretlen, hisz gondoljunk csak a római „Szent Péter bazilikára” amit szintén zarándokok és turisták milliói keresnek fel évente. Ezt vallásos kapitalizmusnak is nevezhetjük, s a Demeter neve ezzel kapcsolódik szorosan össze.Demeter ötvösmesterként a turistáknak egy emlékcikket,szuvenírt készített, a templomnak ezüstből készült kicsinyített mását. Ez az üzlet többszáz efézusi ember számára biztosította a megélhetést, akik mint munkások, eladók meg viszonteladók foglalaltoskodtak ebben az üzletben.
            De egy ideje az üzlet kezdett nem olyan jól menni, mint eddig. Amikor Demeter egy kicsit utána néz a dolgoknak, akkor kiderül, hogy ez két éve van így, amióta egy zsidó ember, egy Pál nevű tárzuszi vándorpróféta elkezdte működését. Ez a különös ember azt tanítja az embereknek, hogy Isten nem lakik templomokban, amiket emberi kéz alkotott. Nos, megvan végre az ok! De ha ez az ember továbbra is tanít és az emberek el is hiszik, amit mond, akkor mi lesz az üzlettel, akkor ki fog még templomocskákat vásárolni? Demeter egy szép napon összegyűjtötte munkásait és eladóit és eléjük tárta az ügyet. Demeter nagyon sötéten látja a jövendőt. Ha ez így folytatódik, akkor megszűnik a pénz és a turisták-zarándokok Efézusba való áramlása és akkor vége ennek a nagyszerű üzletnek, akkor a régi Herostratus csekélység volt e Pál mellett, aki újját se mozdítja, de prédikálásával megingatja ennek a városnak, s még inkább az ő üzletének az alapjait.
             Ennek a régi történetnek nagyon időszerű üzenete van mind a mai napig.Hány olyan iparág van ma is, amit egy igazi igehirdetés, az emberek megtérése le kellene romboljon, gondoljunk itt csak a szórakoztatóipar különböző ágazataira, vagy épp a fegyvergyártásra. Hány ember dolgozik ezekben és micsoda pénzeket mozgat meg ez. Vagy gondoljunk a sportra, ami szintén valóságos üzletté vált és ahol óriási pénzek forognak. Ha Isten igéje ma is úgy terjedne és olyan hatása lenne, sok vállalkozó jutna a Demeter sorsára. Ma nem Diána-teplomnak hívják ezt, hanem szórakoztatóparknak, éjjeli bárnak, kaszinónak, stadionnak. Igen, ma is nagy Diána, csak épp a nevét változtatta meg. Csak ma nem kalászt, hanem dollár és eurókötegeket tart a kezében, nem tizenkét melle van, hanem tizenkét vagy annál sokkal töb fiókvállalata a különböző országokban. Sokszor az egyház és hit is egy hatalmas üzletté lett, gondoljunk a különböző zarándokhelyekre és azok vándoraira. Ezekből hatalmas üzlet lett.
            Demeter lázadása Efézusban forradalmi hangulatot teremt, mégpedig az evangélium ellen. Az emberek mind az aréna felé rohannak, ahol kb.25.000 ülőhely volt. Az érdekes az, hogy Demetert nem találjuk itt, eltűnik a színről. Egy hatalmas tömeg verődik össze, de ennek nincs egy tulajdonképpeni vezetője. Tulajdonképpen a nagy tömeg nem is tudja, hogy miért van itt, csak hallják, hogy valami zsidókról van szó, erre meg is próbálnak egy Alekszander nevű zsidó embert szóhoz juttatni, hogy ő próbálja elmondani, hogy itt most nem a zsidókról van szó. De nem is engedik szóhoz jutni. S ekkor különös dolog történik. Elkezdik űvölteni : nagy az efézusi Diána. S ez az űvöltözés két órán át tart, ez már tényleg ördögi dolog.Az evangéliumokban sokszor olvassuk, hogy a démonok Jézus közelében kiáltozni kezdenek, s most itt is ez történik. Ehhez hasonló történik Nagypénteken is, ott a Pilátus palotája előtt. Itt tulajdonképpen nem is emberek, hanem démonok lázadása van, akik veszélyeztetve érzik magukat Pál igehirdetése által. De ez egy tehetetlen kiáltozás, mert a Sátán és seregei le fognak győzetni.
            Különös az is, hogy Pál nincs jelen. Nem találták meg, ő rejtőzött el, vagy egyszerűen nem merik Pálra tenni a kezüket? Az is valószínű, hogy Pált barátai, munkatársai tartják távol az eseményektől, világosan látva azt, hogy Pál megjelenése olaj lenne a tűzre ebben a helyzetben. Pál távol van a csődülettől, de nincs távol a harctól. Ő ott van a frontvonalban, s mi tudjuk, hogy ezek voltak Pál életének talán legrettenetesebb pillanatai. Efézusból levelet ír Korinthusba, ahol azt írja, hogy „fenevadakkal viaskodtam”. Ez erre a két rettenetes órára való utalás, amikor Pál testben nem volt ugyan az arénában, de imádságban bizonyára térdein tusakodott az események jóra fordulásáért, az evangélium győzelméért.
            Végül az efézusi jegyzőnek sikerül szóhoz jutni és a sokaság valahogy lecsendesül. Nagyon bölcsen és okosan szól a tömeghez s így jobb belátásra tudja bírni őket s végül is mindenki hazamegy. De kimondja az igazságot, hogy Pál nem templomsértő és nem csaló vagy rabló. A keresztyénségnek a pogányság elleni harcában nincs ilyesmire szüksége. Mert a feltámadott Krisztus ereje elégséges ahhoz, hogy végül minden bálvány a porba hulljon. A régia és a mai Diánák nagyon törékeny és ingatag lábakon állnak. Diána nagy és hatalma is nagy, sok pénzt és sok üzletet mozgat, de Krisztus nagyobb és végül is Ő fog diadalmaskodni. A harc még tart, sok Diána áll még a lábán, s azok ellen mi is fel kell vagyük a harcot. Ez a harc azonban nem reménytelen, még ha sokszor kilátástalannak is látszik. Mi a Győztes oldalán állunk, ebben higyjünk és ebben bízzunk.

Olvasandó igék: Ap.csel.19,23-40, 1Kor.15,32,Ef.6,12

                                                                                                Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése