A Szentírás
emberei : Demeter, az ötvös
Egy különös emberrel
találkozunk ebben a fejezetben, aki Pál ellen agitál, de bizonyos mértékig
szimpatikus is a mi számunkra, hisz ő egy vérbeli kereskedő, egy ügyes
üzletember. S ő ezt egy pillanatig se tagadja, ezt nem is igyekszik véka alá
rejteni. Nem úgy tesz, mint Filippiben a jövendőmondó kislány gazdái, akik nem
azért panaszkodnak Pál ellen, mert az üzleti ügyekben kárt okozott nekik,
hanem, hogy a vallást megrontja. Ők képmutatók voltak, de Demeter nem képmutató.
Ő nyílt kártyákkal játszik, ő megmondja kerek-perec, hogy nála hányadán áll a
helyzet.
Demeternek van egy gyára,
egy üzeme, egy nagyvállalkozása, amit egy kicsit meg kell magyaráznunk, hogy a
körülötte kialakult eseményeket megérthessük.A turizmus már ebben az időben
komoly üzleti ág volt, egy tehetős turista látni akarta az akkori világ hét
csodáját, amelyiknek egyike épp Efézusban volt. Ebben a városban volt ugyanis
egy templom, egy ősrégi szentély, amit Pál érkezése előtt már négyszáz évvel
egy Herostratus nevű ember felgyújtott és hamuvá tett. Amikor ezt az ember
kihallgatták s megkérdezték tőle, hogy miért gyújtotta fel a templomot, akkor
azt válaszolta, hogy azért tette, mert így vonulhatott be a neve a
világtörténelembe. Igen, vannak ilyen emberek és mindig is lesznek, akik ilyen
utakon –módokon próbálják nevüket halhatatlanná tenni. De a templomot rögtön a
felgyújtás után újjá is építették. Ez volt az a templom, amit Pál apostol itt
talált Efézusban. Lenyűgöző méretei voltak ennek a templomnak, 133 méter hosszú
és 69 méter széles, 128 egyenként 19 méter magas oszlopon állt, és 10
lépcsőfokon kell a templomba bemenni. Ebben a templomban egy magas oltáron ül
egy Diána-alak, ami a legenda szerint az égből pottyant le épp ezen a helyen.
Ez a szobrocska nem nagyon ízléses, hiszen 12 melle van, kezében búzakalászt
tart, ami nyilvánvalóan a termékenység, az anyaság szimbóluma. Ezt a Diána
istennőt Efézusban és környékén egyfajta anya-istennőként tisztelték, a város
jegyzője, aki a végén lecsendesíti a sokaságot nem is nagyon túloz, amikor azt
mondja , hogy ennek az istennőnek a kultusza az egész világon elterjedt. Hiszen
32 városban találtak Diána templomokat a régészek az egész Földközi-tenger
térségében. De Efézus volt e kultusz központi helye, egyfajta zarándokhely.
Ezért a zarándok-turisták tízezrei árasztották el évente a várost és
hömpölyögtek annak utcáin. Ez ma sem ismeretlen, hisz gondoljunk csak a római
„Szent Péter bazilikára” amit szintén zarándokok és turisták milliói keresnek
fel évente. Ezt vallásos kapitalizmusnak is nevezhetjük, s a Demeter neve ezzel
kapcsolódik szorosan össze.Demeter ötvösmesterként a turistáknak egy
emlékcikket,szuvenírt készített, a templomnak ezüstből készült kicsinyített
mását. Ez az üzlet többszáz efézusi ember számára biztosította a megélhetést,
akik mint munkások, eladók meg viszonteladók foglalaltoskodtak ebben az
üzletben.
De egy ideje az üzlet
kezdett nem olyan jól menni, mint eddig. Amikor Demeter egy kicsit utána néz a
dolgoknak, akkor kiderül, hogy ez két éve van így, amióta egy zsidó ember, egy
Pál nevű tárzuszi vándorpróféta elkezdte működését. Ez a különös ember azt
tanítja az embereknek, hogy Isten nem lakik templomokban, amiket emberi kéz
alkotott. Nos, megvan végre az ok! De ha ez az ember továbbra is tanít és az
emberek el is hiszik, amit mond, akkor mi lesz az üzlettel, akkor ki fog még
templomocskákat vásárolni? Demeter egy szép napon összegyűjtötte munkásait és
eladóit és eléjük tárta az ügyet. Demeter nagyon sötéten látja a jövendőt. Ha
ez így folytatódik, akkor megszűnik a pénz és a turisták-zarándokok Efézusba
való áramlása és akkor vége ennek a nagyszerű üzletnek, akkor a régi
Herostratus csekélység volt e Pál mellett, aki újját se mozdítja, de
prédikálásával megingatja ennek a városnak, s még inkább az ő üzletének az
alapjait.
Ennek a régi történetnek nagyon időszerű
üzenete van mind a mai napig.Hány olyan iparág van ma is, amit egy igazi
igehirdetés, az emberek megtérése le kellene romboljon, gondoljunk itt csak a
szórakoztatóipar különböző ágazataira, vagy épp a fegyvergyártásra. Hány ember
dolgozik ezekben és micsoda pénzeket mozgat meg ez. Vagy gondoljunk a sportra,
ami szintén valóságos üzletté vált és ahol óriási pénzek forognak. Ha Isten
igéje ma is úgy terjedne és olyan hatása lenne, sok vállalkozó jutna a Demeter
sorsára. Ma nem Diána-teplomnak hívják ezt, hanem szórakoztatóparknak, éjjeli
bárnak, kaszinónak, stadionnak. Igen, ma is nagy Diána, csak épp a nevét
változtatta meg. Csak ma nem kalászt, hanem dollár és eurókötegeket tart a
kezében, nem tizenkét melle van, hanem tizenkét vagy annál sokkal töb
fiókvállalata a különböző országokban. Sokszor az egyház és hit is egy hatalmas
üzletté lett, gondoljunk a különböző zarándokhelyekre és azok vándoraira.
Ezekből hatalmas üzlet lett.
Demeter lázadása Efézusban
forradalmi hangulatot teremt, mégpedig az evangélium ellen. Az emberek mind az
aréna felé rohannak, ahol kb.25.000 ülőhely volt. Az érdekes az, hogy Demetert
nem találjuk itt, eltűnik a színről. Egy hatalmas tömeg verődik össze, de ennek
nincs egy tulajdonképpeni vezetője. Tulajdonképpen a nagy tömeg nem is tudja,
hogy miért van itt, csak hallják, hogy valami zsidókról van szó, erre meg is
próbálnak egy Alekszander nevű zsidó embert szóhoz juttatni, hogy ő próbálja
elmondani, hogy itt most nem a zsidókról van szó. De nem is engedik szóhoz
jutni. S ekkor különös dolog történik. Elkezdik űvölteni : nagy az efézusi
Diána. S ez az űvöltözés két órán át tart, ez már tényleg ördögi dolog.Az
evangéliumokban sokszor olvassuk, hogy a démonok Jézus közelében kiáltozni
kezdenek, s most itt is ez történik. Ehhez hasonló történik Nagypénteken is,
ott a Pilátus palotája előtt. Itt tulajdonképpen nem is emberek, hanem démonok
lázadása van, akik veszélyeztetve érzik magukat Pál igehirdetése által. De ez
egy tehetetlen kiáltozás, mert a Sátán és seregei le fognak győzetni.
Különös az is, hogy Pál
nincs jelen. Nem találták meg, ő rejtőzött el, vagy egyszerűen nem merik Pálra
tenni a kezüket? Az is valószínű, hogy Pált barátai, munkatársai tartják távol
az eseményektől, világosan látva azt, hogy Pál megjelenése olaj lenne a tűzre
ebben a helyzetben. Pál távol van a csődülettől, de nincs távol a harctól. Ő
ott van a frontvonalban, s mi tudjuk, hogy ezek voltak Pál életének talán
legrettenetesebb pillanatai. Efézusból levelet ír Korinthusba, ahol azt írja,
hogy „fenevadakkal viaskodtam”. Ez erre a két rettenetes órára való utalás,
amikor Pál testben nem volt ugyan az arénában, de imádságban bizonyára térdein
tusakodott az események jóra fordulásáért, az evangélium győzelméért.
Végül az efézusi jegyzőnek
sikerül szóhoz jutni és a sokaság valahogy lecsendesül. Nagyon bölcsen és
okosan szól a tömeghez s így jobb belátásra tudja bírni őket s végül is
mindenki hazamegy. De kimondja az igazságot, hogy Pál nem templomsértő és nem
csaló vagy rabló. A keresztyénségnek a pogányság elleni harcában nincs
ilyesmire szüksége. Mert a feltámadott Krisztus ereje elégséges ahhoz, hogy
végül minden bálvány a porba hulljon. A régia és a mai Diánák nagyon törékeny
és ingatag lábakon állnak. Diána nagy és hatalma is nagy, sok pénzt és sok
üzletet mozgat, de Krisztus nagyobb és végül is Ő fog diadalmaskodni. A harc
még tart, sok Diána áll még a lábán, s azok ellen mi is fel kell vagyük a
harcot. Ez a harc azonban nem reménytelen, még ha sokszor kilátástalannak is látszik.
Mi a Győztes oldalán állunk, ebben higyjünk és ebben bízzunk.
Olvasandó igék:
Ap.csel.19,23-40, 1Kor.15,32,Ef.6,12
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése