Igehirdetési
sorozat 2OO7 Karácsony nagyhetére
1.Nap.
Text.Luk.2,12
Isten kegyelméből
folytatjuk azt az igehirdetési sorozatot, amit a tavaly kezdtünk el a
karácsonyi történetről, a pásztorok történetéről. Láttuk a pásztorokat a sötét
betlehemi éjszakában, amint hirtelen körülvette őket a nagy fényesség, az Isten
dicsősége, s elkezdtük megvizsgálni az angyal igehirdetését, amit a
pásztoroknak mondott. Most ezt az igehirdetést folytatjuk. Eddig két fontos
üzenete volt. Az első egy biztatás volt : ne félj. A második üzenet maga az
evangélium : hirdetek néktek nagy örömöt, mely az egész népnek öröme lészen.
Mert született néktek ma a Megtartó, ki az Úr Krisztus a Dávid városában.
Most a harmadik üzenet
következik, s ha Isten életünket megtartja, akkor végig ezzel fogunk
foglalkozni : hol lehet ezt a kisgyermeket megtalálni és hogy ez milyen
üzenetet hordoz a mi számunkra? Az angyal ezt is elmondja : ez lészen néktek a
jele, találtok egy kis gyermeket bepólyálva feküdni a jászolban. A pásztoroknak
most el kell indulni egy elég hosszú útra : a mezőről a jászolhoz. El kell
indulni, el kell hagyni a nyájat. Azt a helyet, amit már úgy megszoktak, amit
ők valamikor tudatosan választottak, vagy ahova talán már gyermekként bele is
születtek. Bennük is megszólalhatott sokféle hang, ami ilyeneket mondhatott :
minek elmenni, miért elindulni, miért ezt tenni? Miért kimozdulni a jól
megszokott helyről, a szokásaikból, gondolataikból, biztonságukból? De a
Megváltót az angyal nem hozza oda hozzájuk, nekik kell elmenni, nekik kell
elindulni. A karácsonyi üzenet a mezőn hangzik, de az ünnep az istállóban van.
Mit akar ez nekünk ma
mondani? Először is azt, hogy Krisztust nem úgy lehet megtalálni, ahogy mi azt
elgondoltuk, ez nem a mi gondolataink, vágyaink szerint történik. Mi úgy
szeretnénk Krisztust is megtalálni, hogy az semmibe ne kerüljön, semmi
fáradtságba, semmi kényelmetlenségbe, semmi erőfeszítésbe. Meg kell tanulnunk
azt,amit a pásztoroknak is meg kellett tanulni, hogy Krisztust követni azt
jelenti, hogy az Ő sorsában osztozunk. Mert Krisztus is el kellett hagyja a
maga szép mezejét, a gyönyörű mennyet és a mennyei seregeket. A pásztorok és mi
is meg kell tanuljuk tőle, hogy a Krisztus követés áldozatba kerül, a magunk
megtagadásába, a kereszt felvételébe. Krisztus is elhagyta a mennyet értünk, mi
is el kell hagynunk a „ mezőt” , a saját kényelmünket, elképzeléseinket,
gondolatainkat Érte. Hogy az Ő elindulása minket is indulásra késztessen, hogy
végre lépjünk ki önmagunkból és induljunk el Felé.
Ha ezt nem tesszük meg,
akkor soha nem találkozhatunk Vele, akkor elveszítjük Őt. Ha Ő jön felénk a
kegyelemmel, akkor mi is el kell indulnunk felé a megtéréssel, a bűnbánattal.
Amikor Ő jön, hogy megmutassa magát nekünk, akkor ki kell nyissuk szemeinket,
amikor igéjében jön hozzánk, akkor ki kell nyissuk fülünket, amikor Ő nekünk
ajándékozza magát, akkor nekünk is oda kell szánnunk magunkat az
engedelmességre.
Világosan kell látnunk
ebben a karácsonyi történetben is, hogy mindig az az elsődleges és fontos, amit
Ő tesz. Itt nem lehet nagyszerű pásztorokról beszélni, akik íme milyen ügyesek,
milyen engedelmesek, hisz az, hogy elindulhatnak szintén nagy kegyelem. Az első
és döntő lépés nem az övék, hanem az Istené, a Krisztusé. A döntő és nagy út
nem az, amit a pásztorok megtesznek a mezőtől az istállóig, hanem az, amit
Jézus tett meg a mennytől a mezőig, az istállóig, a bűnös világig. Ők csak
részesei, kegyelemből osztozhatnak ebben a nagy kegyelemben. Ők azért
találhatnak Rá, mert Ő már előbb rájuk talált, ott a mezőn, ott a bűnben, ott a
sötétben, az éjszakában. Nehogy
magunknak adjuk a dicsőséget azért, hogy elindulhattunk, vagy ha már Rá is
találhattunk, ha már megragadhattuk Őt. Egy nagy igehirdető ezt így fogalmazta
meg : az is kegyelem, hogy a kegyelmet elfogadhatom. És ez valójában így is
van. Ezért jertek és a mai estén is Neki adjunk minden dicsőséget.
2.Nap Nem
volt helye text. Luk 2,7.12
Hol találhatják meg a
pásztorok a megszületett Messiást? A jászolban. Első hallásra ma a mi számunkra
ez egy teljesen elhanyagolható kérdésnek látszik, de az evangélium írója és a
pásztorok számára ez egyáltalán nem mellékes kérdés. Hiszen ebben a történetben
a jászolról nem kevesebbszer, mint háromszor van szó. Háromszor is említi
Lukács, hogy Jézus a jászolban feküdt. Először a hetedik versben volt róla szó
: és szülé az ő elsőszülött fiát és helyezteté őt a jászolba, mivelhogy nem
volt helyük a vendégfogadó háznál. Az is
figyelemre méltó, hogy nem József helyezte őt a jászolba, hanem Mária. És
rögtön miután megszülte. A jászolba való fektetés oka pedig az, hogy nem volt
helyük a vendégfogadó háznál.
Miért nem volt helyük? Sok
emberi okot is felsorolhatunk. Hogy talán későn érkeztek, meg hogy a
vendégfogadó ház kapacitása is véges volt, meg más okok is lehettek. A különös mégis az, hogy ez a Keleten lévő
meleg vendégfogadó szeretettel sehogy sem egyeztethető össze. Tudjuk, hogy
abban az időben nem olyan vendégfogadó házak voltak, ahol pontos számú személyt
fogadhattak, ha nagyon akartak volna lehetett volna még helyet szorítani nekik.
Még meglepőbb az, hogy akkor se engedték be őket, amikor látták a Mária
állapotát, akinek minden pillanatban szülnie kellett. Hogyan lehetséges az,
hogy egy ilyen országban, ahol a vendégszeretet ilyen magas fokon állott, egy
ilyen házaspárt az utcára küldenek? Ha nem lenne kifejezetten feljegyezve,
szinte nem is hinnénk, hogy ez így megtörténhetett.
Valószínű, hogy a
megoldást más irányban kell keresnünk. Az Ap.csel.5,37-ben ezt olvassuk :
ezután felkelt ama Galileus Júdás az összeírás idején és sok népet maga után
csábított, ez is elveszett és mindazok, akik őt követték, szétszóródtak. Ha
most ezek után meggondoljuk, Hogy József és Mária Názáretből, vagyis Galileából
jöttek, onnan tehát, ahol ama Júdás sok népet maga után csábított, akkor mindjárt
kezd derengeni, hogy miért nem volt számukra hely. Hisz nem tudhatták, hogy
József nem-e vett részt ebben a lázadásban. ( mi még emlékszünk, hogy a 9O-es
években milyen előítélet volt Nyugaton mindenki iránt, aki Romániából jött.
Valaki mesélte, hogy Ausztriában esteledve 4 panzióban is próbáltak helyet
keresni, mindenütt az volt a válasz, hogy nincs hely, amikor a román útlevelet
meglátták, az ötödikben már úgy kezdték, hogy mi erdélyi magyarok vagyunk, s
erre szívélyesen befogadták őket.) Mi nagyon jól tudjuk, hogy Józsefnek s főleg
Máriának semmi köze se lehetett a lázadáshoz, de az nagyon is érthető, hogy
minden galileus gyanús volt a szemükben. Amikor megszólaltak, a vendégfogadós a
dialektusukból, beszédükből azonnal megértette, hogy ők galileusok, és jobbnak
látta semmilyen kockázatot nem vállalni, minden biztonság okáért egyszerűen
kimentette magát azzal, hogy nincs hely , s ezzel máris az ajtóra mutatott és
kitessékelte őket. Eleve ahhoz a sok néphez számította őket, akiket Júdás maga
után csábított. Pedig egészen biztos, hogy ebben a dologban ők teljesen
ártatlanok voltak, hisz a kevés rendelkezésünkre álló információ szerint József
egy nagyon kedves és békés természetű ember volt, nem volt egy
forradalmár-tipus, Mária esetében pedig teljesen világos, hogy neki semmi köze
se lehetett ehhez a dologhoz, mert egyfelől nő lévén ilyesmit nem tehetett,
másfelől pedig ráadásul még terhes is volt. Napnál is világosabb tehát, hogy
hamis vád, hamis előítélet állott e nemkívánatossá való nyílvánítás mögött.
Milyen különös! Jézust már anyja méhében is hamis vád miatt
utasítják el. És élete végén szintén
hamis tanúk, hamis vallomása alapján ítélik el halálra. Hamis vád miatt kellett
jászolba feküdnie és hamis vád miatt kellett keresztre feszíttetnie. Nem rettenetes
ez? Nem égrekiáltó igazságtalanság? Minden lázad bennünk és már-már azt
kérdezzük : hogyan engedhette ezt meg Isten? Itt azt kell meglátnunk, hogy
Jézus számára ez tényleg rettenetes volt, de a mi számunkra ez kegyelem és
evangélium. Az Ő számára valóban égrekiáltó igazságtalanság, de a mi számunkra
a legnagyobb kegyelem. És Isten nem csak hogy megengedte, hanem kifejezetten
így akarta. Ez volt az Ő szent akarata. Mert így kellett az írásoknak
beteljesedni : az Úr mindnyájunk vétkét ( itt az eredeti szövegben
igazságtalanság van) Ő reá veté. Azt az igazságtalanságot, amit mi követtünk
el, s amivel mi kellett volna vádoltassunk az Isten színe előtt. Ami miatt mi
megérdemelnénk a kárhoztatást, az ítéletet. Ő már a jászolban is az Isten Báránya,
aki elveszi a világ bűneit. Ő már születésekor a mi bűneinkért kellett az
utcára kerüljön, később meg a keresztre, s a poklokra is alászállnia. Mindezet
helyettünk és értünk hordozta el. Azért, hogy mi kegyelmet nyerjünk. Hogy a mi
büntetésünket elvegye. Ő azért vádoltatott meg hamisan, hogy nekünk ne kelljen
már jogosan se vádoltatni. Ő azért került az utcára, a keresztre, hogy majd a
mennyei vendégfogadós ne kelljen az ajtóra mutasson, hogy mi majd
befogadtassunk a mennyei hajlékokba.
3. Nap Text.
Luk.2,12 Azért, hogy megtalálhassuk
A hetedik versből
megtudtuk azt, hogy miért kellett Jézusnak a jászolba feküdni: mert nem volt
hely a vendégfogadó háznál. Most megtudjuk ennek a célját is. A cél nyilván a
pásztorokra irányult. A pásztorok számára ez egy jel volt. Ez lesz néktek a
jele : találtok egy kis gyermeket bepólyálva feküdni a jászolban. Azért kellett
ott legyen, hogy a pásztorok megtalálhassák Őt. Ez is nagyon fontos. Hisz fel
lehet tenni a kérdést : megtalálhatták volna-e Jézust a pásztorok jel nélkül? A
mi számunkra ez ma nyilvánvalóan egy nagyon is mellékes kérdés, de a pásztorok
számára életfontosságú volt. Hisz a földi keresők számára egy mennyei jelre
volt szükség. És hogy ez megadatott, ezt ők nagy kegyelemként élték meg. És ez
a kegyelem úgy adatott meg nekik, hogy nem is kérték. Adatott egy jel, amiről
Jézust fel lehetett ismerni, aminek segítségével Őt meg lehetett találni. A
32-ik Zsoltárban így olvassuk : bölccsé teszlek és megtanítlak az útra, amelyen
járj, szemeimmel tanácsollak téged.
Isten meg akarja mutatni
az utat. Segít a keresőknek. Csak épp lenne szemünk ennek meglátására. Ma is
vannak jelek, amik mind Jézusra mutatnak, Jézushoz vezetnek. Egy ilyen jel
számunkra a gyülekezet, az egyház. Ma ott lakozik Krisztus. Az igaz, hogy ma a
gyülekezetben nem egy makulátlan csecsemőt találunk, hanem bűnös embereket, de
mégis ott van Jézus Krisztus. Jel lehet számunkra továbbá a megváltozott életek
sokasága, akiket naponta láthatunk. Rácsodálkozhatunk arra, amit Isten
emberekben elvégzett az Ő kegyelme által. Hogy kihozott embereket nagy
mélységből, szenvedélyekből, bűnökből. Jelek lehetnek továbbá az életünk
eseményei, amelyekből mind azt láthatjuk, hogy Isten vezette az életünket,
minden az Ő akarata szerint történt és nem véletlenségből. És végül azt is
jelenti ez, hogy nekünk is jellé kell lenni. Mutatni kell az utat azoknak ,
akik keresik Jézust, de még nem találták meg. De azoknak is, akik még nem is
keresik. Nagy kérdés, hogy tudunk-e mi keresztyének jellé lenni ebben a
világban?
A jászol tehát azért adatott, hogy megtalálhassák a pásztorok
Jézust. S néhány verssel később már olvassuk is, hogy megtalálták Józsefet és
Máriát és a kisgyermeket feküdni a jászolban. És ők később ezt el is mondták
mindenkinek. Tehát Jézus nem csak azért tétetett jászolba, mert nem volt helyük
a vendégfogadó háznál,, nem csak azért, hogy jellé legyen a pásztorok számára,
hanem azért is, hogy megtalálhassák Jézust. Ezzel az evangélium azt is el
akarja mondani, hogy amit az angyal mondott, az igaznak bizonyult. Mert az
evangélium azok számára, akik elvesznek botránkozás és bolondság, de azok
számára, akik megtartatnak Istennek ereje. Így ez az ige is, ami a jászolról
mondatott Isten erejének bizonyult a pásztorok számára. És így ezek a pásztorok
megtapasztalhatták a megtalálásnak és az engedelmességnek az örömét. Aki hisz
az isteni szónak és engedelmeskedik annak, az részesül a megtalálás örömében.
Mert milyen csodálatos érzés ez a megtalálás! Hisz ahogy azt valaki találóan
mondotta, minden ember lelkében egy Isten alakú űr van, és az ember csak akkor
lehet boldog, ha Valaki azt az űrt kitölti. Jézus épp azért született, azért
jött el erre a világra, hogy ne maradjon bennünk egy fájdalmas üresség, hogy az
űrt Ő töltse ki, ahogy szép énekünk is mondja. A mai ünnepnek is az lehet a
legnagyobb ajándéka, ha olyan emberek lesznek itt a mi gyülekezetünkben is,
akik eddig üres és céltalan életet éltek, de most már megtalálták azt, aki
tartalmat, célt és értelmet tud adni életünknek. S mindenki, aki megtalálta
Jézust elmondhatja ezt másoknak is, és hívogathat másokat is : jer te is, mert
Ő azért jött, hogy te is megtalálhasd.
4.Nap Text.
Luk.2,12 Nem kívánatos személy
Láttuk, hogy nem véletlen
az, hogy Lukács háromszor is említi a jászlat. Ez az evangélium írója, de a
pásztorok számára is egyaránt fontos volt. Nem kevésbé fontos a mi számunkra,
akiket óriási idő és térbeli távolság választ el Betlehemtől és a jászoltól.
Mit üzen még a jászol ma
nekünk? Hát azt, hogy mi egy olyan Megváltót kell követnünk, aki már születése
pillanatában „nem kívánatos” személy volt, ahogy azt latinosan mondani is
szokták : persona non grata. Akit mi követünk, annak számára már születésekor
sem volt hely. Kezdődött az élete azzal, hogy utcára tették még anyja méhében
és befejeződött azzal, hogy kitoloncolták a városon kívülre, hogy ott
megfeszítsék. És a közötte eltelt 33
esztendőben így kellett szóljon : a rókáknak van barlangjuk és az égi
madaraknak fészkük, de az Ember Fiának nincs hova fejét lehajtania. Ő nem
kívánatos személy lett a földön, hogy mi
kívánatos személyek lehessünk a mennyben. Hogy nekünk majd ne kelljen az
ajtóra mutassanak, mint Józsefnek és Máriának Betlehemben.
Azt, hogy nekünk egy nem
kívánatos Megváltónk van, nem könnyű elfogadni. Sokkal könnyebb lenne egy
ünnepelt sztárt követni, egy olyat, akit mindenki körülrajong, mindenki
ünnepel. Kész vagyok-e az Ő követésének keresztjét felvenni? Hisz a szolga nem
lehet nagyobb az Ő Uránál, ha Őt gyűlölte a világ, akkor minket is gyűlölni
fog. Ez persze nem mindig egyformán néz ki ebben a világban, nem mindig és
minden helyen egyforma a gyűlölet, de hogy ezt valamiképpen mindig érezni kell,
az is biztos. Lehetnek kegyelmi idők, amikor Isten kedvessé teszi az övéit,
mint az első keresztyéneket is egy rövid ideig, de aztán rájuk is elkövetkezett
a kegyetlen üldözés. A világ hamar kimutatta a foga fehérjét velük szemben.
Ezért is kellett Jézus a jászolba tétessen mindjárt születése után. És itt most
végezzünk egy összehasonlítást a bölcső
és a jászol között külsőleg, hogy ennek belső, lelki értelmét is megérthessük.
A jászol sokkal mélyebben van, mint egy bölcső. A bölcső egy kényelmes
magasságban van, hogy az édesanya ne kelljen túl nagyot hajoljon, de a jászol
egészen lenn van a földön. Én úgy gondolom, hogy nem belemagyarázás és
beleerőltetés az igébe, ha ebben a tényben is a Jézus megalázkodásának a
csodáját látjuk. Jézus nem maradhatott a bölcső kényelmes magasságában, hanem
le kellett szálljon a jászol mélységébe. Jézus későbbi életében sem volt soha
se piedesztálon, sohase tekintett ránk valami fennkölt magasságból, hanem
mindig lenn volt, a mi szintünkön, azon a szinten, ahova a bűnesetben
kerültünk. Tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok és
nyugalmat találtok a ti lelkeiteknek, mondotta később tanítványainak.
Az is különös, hogy miközben József és Mária
Jézust a lehető legmélyebbre, a jászolba helyezik, az angyalok a mennyben így
énekelnek : dicsőség a magasságos mennyekben az Istennek. Akkor van dicsőség
fenn, ha megalázkodás, leereszkedés van lenn. Jézus azáltal lett naggyá, hogy
annyira kicsivé tudott lenni. Az angyalok dicsőitik Jézust a leereszkedéséért,
mert ez számunkra a felemeltetést jelentette. Az Ő leereszkedése megnyitja az
utat, a mi felemeltetésünk felé. Mihelyst megtörténik a Gyermek leereszkedése,
azonnal megkezdődik a bűnös ember felemeltetése.
Ezen az estén különösen
teljen meg szívünk hálával azért, hogy nekünk ilyen Megváltónk van, aki ezt
vállalta értünk. Gondoljuk csak meg : ha Ő ezt nem vállalta volna, ha Ő nem
lett volna hajlandó a jászol mélységét, földiességét, szinte azt mondhatjuk
állatiasságát vállalni, akkor mi soha se juthatnánk a mennybe. Ha Ő nem látta
volna meg a jászlat, mi soha se láthatnánk meg a mennyet.
5. Nap
Text.Luk.2,12 A templomon kivül
Különös dolog, hogy az
üdvtörténet nagy eseményei sohasem történtek „vallásos” helyeken, hanem mindig
azokon kivűl. Így volt ez a karácsonyi eseményeknél is. Hisz ez is a mezőn, egy
nagyon is „világi” helyen kezdődik és majd az istállóban folytatódik. Pedig
nyugodtan történhetett volna a jeruzsálemi templomban is.. De nem, minden a
templomon, zsinagógán kivűl történt. És ez nem csak a Jézus születésekor volt
így, hanem később is a Jézus életében. Az ötezrek megvendégelése, a
boldogmondások hegyhez kötődnek, a vihar lecsendesítése a tengeren, sok csoda
az utcán, vagy családi hajlékokban esett meg. A Jézus tusakodása egy kertben, a
kereszthalála pedig ismét egy hegyen történik. A templomban vagy zsinagógákban
szinte semmi érdemleges, említésre méltó dolog sem történik.
Az is különös, amit az
Izraelbe látogató turisták mind láthatnak, hogy a legtöbb ilyen helyen egy
templomot építettek. Minden csoda vagy jézusi esemény helyén van legalább egy
kápolna, de a legtöbb helyen egy szép templom, dóm, sőt még bazilika is. Az
egyház mindig megpróbálta ezeket a
helyeket birtokba venni, talán az egyetlen kivétel Izraelben a feltámadás
kertje, ahol az Arimáthiai József sírja volt. Igy történt ez azzal a hellyel
is, ahol a Jézus jászolbölcsője állott. A „születés templomában” néhány
sekhelért( izraeli pénz) a papok szívesen megmutatják azt a helyet, ahol a
jászolbölcső állott, s néhány méterre ettől azt a helyet is, ahol Mária
megszülte a kis Jézust. S mindenütt körülötte a hatalmas templom, a születés
temploma.
Vajon véletlen lenne ez?
Nem hordozna ez valamilyen üzenetet a mi számunkra? De igen. Gondoljuk csak meg
: a Jézus születése és aztán az egész élete olyan mozgalmas, dinamikus, hisz
Jézus nem sokáig feküdt a jászolban, mindig úton volt, mindig valamit
cselekedett, s az egyház pedig megpróbálja őt egy templomba, egy épületbe „belemerevíteni”.
Valahogy a Sátán kezére játszunk, mert ő akarja, hogy hogy ne jussunk túl
falakon, épületeken, ne lendüljön mozgásba az életünk, merevedjünk,
csontosodjunk a templom falai közé. A mi ellenségünk akarja azt, hogy a hitünk
ne legyen élő, ne legyen egy szent életforma, hanem csak liturgia,
szertartások, szokások egyvelege. Ebben mindig az ember lesz naggyá, ahelyett
hogy Krisztus dicsőülne meg benne. Az ember magasodik, tornyosul a jászolbölcső
fölé, ahelyett hogy a jászolból kinövő Krisztus lenne Úrrá az életünk fölött.
Valahogy mindig az ember akarja Krisztust birtokba venni, ahelyett hogy
engednénk Krisztusnak, hogy Ő vegyen birtokába minket. Az egyház tragédiája az,
ha Krisztus nem tud kibontakozni benne, s a benne való hit nem tud élővé, elevenné
válni. Mert Krisztus nem látványosság, szenzáció, turisztikai attrakció akar
lenni, még csak nem is a hívők zarándokhelye, hanem az Élet Fejedelme és
Forrása. Az egyház mindig arra kell vigyázzon, hogy nehogy ő akarja megragadni
Krisztust, hanem Krisztus ragadhassa meg őt.
Jegyezzük jól meg és
véssük a szívünkbe : Jézus olyan gyakran volt életének idejében a templomon
kivűl. Persze azt is tudjuk, hogy nagyon szerette a templomot, féltő szeretet
emésztette az Isten háza iránt, de mégis a legtöbbször a templomon kívülre
vitte az örömüzenetet, a szeretetet, a megbékélés evangéliumát. Tanulunk-e mi
ebből valamit? Vagy ott maradunk a hitünkkel, a kegyességünkkel a templom falai
között? Hányszor ott marad az ige, nem visszük haza a családba, nem visszük el
a munkahelyünkre, a betegekhez, a szenvedélyek megkötözöttjeihez, a börtönök
mélyére: Jézus nem átallott egy istállóban megszületni, jászolba helyeztetni, s
a gyalázat helyén meghalni. Mi se féljünk az evangéliumot ilyen helyekre
elvinni. Most mi ma és a következő napokon nagyon sokat leszünk a templomban,
istentiszteleteken, ez nagyon szép és nagyon jó dolog, de ne hagyjuk itt
Krisztust, az élő templomot, hanem vigyük ki a templomot a „mezőre” a világba,
mindazokhoz, akiknek a Karácsonyi Gyermekre oly nagy szükségük van.
6.Nap Text.
Luk.2,12 Ami táplál
Szenteste van ismét,
aminek különös meleg hangulata megüli szívünket, ami kedves élményeket csalogat
elő szívünk mélyéről. Egész bűnbánati hetünkön a jászolról hallottunk,
foglalkozzunk még ezen az estén is ezzel. Szinte hihetetlen, hogy egyetlen
igének, egyetlen egy halott tárgynak ennyi üzenete van a mi számunkra. Amikor a
jászolról beszélünk meg kell gondolnunk, hogy a jászol épp ellentéte a
bölcsőnek. Mert mi a bölcső szerepe, milyen feladatot tölt be a mi életünkben?
Hát nyilvánvalóan azt, hogy egy újszülött életet oda belehelyezzünk, hogy az a
bölcső ezt az életet oltalmazza, védelmezze, hogy ártó hatalmak ne tudjanak
hozzáférkőzni. Hogy a kisdednek semmi bántódása ne essék. De mi a jászol
szerepe, milyen feladatot tölt be ez az egyszerű tákolmány? Hát ennek épp az
ellentétét. Hisz a jászol egy olyan készítmény, egy olyan tárgy, illetve egy
olyan hely, ahova az eledelt helyezik, nem azért hogy az eledel, a táplálék ott
jó biztonságban legyen és megmaradjon, hanem azért, hogy éhes állatok
felfalják, megegyék, megemésszék. Ez is egy szép jel a mi számunkra. Hisz
Jézust tehették volna szülei a földre is, vagy valami hirtelen összeeszkabált
székre vagy asztalra, de neki épp a jászolba kellett kerülnie. És ez jellemző
maradt a Jézus egész életére. A jászol máris elmondja nekünk, hogy miért jött
Jézus. A jászol és Jézus teljességgel együvé tartoznak. Rámutat már most arra,
amit majd Jézus egész életében és egész életével tett. Hisz Ő nem azért jött el
ebbe a világba, hogy megőriztessen, hogy a szél se fújja Őt meg. Nem véletlen
az, hogy később Jézus egyszer magát az élet Kenyerének nevezi. Nem véletlen az
sem, hogy amikor Jézus a régi szövetség emlékvacsoráján az Újszövetség szent
vendégségét szerzi, nem él azzal a nagy választékkal, amit a mózesi törvény
szerint elkészített gazdagon terített asztal kínált neki. Hisz ott sok minden
volt, a húsvéti bárány, a keserű füvek, de Ő csak a kenyérhez nyúl, azt veszi
kézbe és azt mutatja fel. Mert az eledelek között is vannak különbségek. Vannak
elemibb dolgok és vannak különlegesebbek. Vannak olyan eledelek, amelyek nélkül
nyugodtan le lehet élni az életet, de van olyan is, amit nem nélkülözhetünk. A
legelemibb, a legalapvetőbb, a leglényegesebb eledel pedig a kenyér. Ha minden
mást nélkülözni is kell, a kenyér soha nem hiányozhat asztalunkról. Nem
véletlen az, hogy a Miatyánkban is a mindennapi kenyeret kérjük. Jézus az
Úrvacsora szereztetésekor azt akarja elmondani, amit a jászol már születésekor
elmondott : az Ő megváltó munkája nem egy fényűző különlegesség, nem valami
nélkülözhető csemege, hanem a leglényegesebb dolog, ami nélkül nem lehet
igazából életről beszélni. Jézus tápláló ereje nélkül mi elvesznénk,
elkárhoznánk. Ő táplálékká lett éhes emberek számára. Ő nem a jóllakottakért,
az igazakért, az egészségesekért jött, hanem az éhezőkért, a bűnösökért, a
betegekért. A jászol mellett állva gondoljunk a Jézus szavára : boldogok, akik
éhezik és szomjúhozzák az igazságot, mert ők megelégíttetnek.
S még egy utolsó gondolat.
A jászolból az eledelt nem lehet akárhogyan elvenni. Le kell mélyen hajolni,
sokszor az állat le kell térdepeljen. Egyáltalán nem véletlen, hogy híres
festmények úgy ábrázolják a születés történetét, hogy Jézus szülei, a
pásztorok, a bölcsek ott térdepelnek a jászol előtt, vagyis Jézus előtt. A
jászol gazdag, a jászolban ott van az Élet Kenyere, de ahhoz hogy az miénk
lehessen, le kell hajolni. Aki ezt megtagadja, aki erre nem hajlandó, az soha
nem részesülhet ajándékában. Aki felmagasztalja magát az megaláztatik, s ez
jelen esetben azt jelenti, hogy az ilyen ember éhesen, üresen, boldogtalanul
távozik el a jászol mellől. De aki magát megalázza, az felmagasztaltatik,
vagyis drága eledelt kap, megelégíttetik a lelke.
Milyen nehéz ezt megtenni!
Talán semmi se olyan nehéz az ember számára, mint a megalázkodás. Az első
Ádámnak is az lett a tragédiája, hogy nem tudott engedelmesen megalázkodni az
Isten parancsa előtt. Ő olyan akart lenni, mint Isten. Olyan nehéz nekünk
térdünkre ereszkedni, megalázkodni, bevallani itt a Jézus jászla előtt, hogy mi
semmit se tudunk hozni, csak bűneinket, elrontott életünket, sokféle
gyarlóságunkat és gyengeségünket. Mi még aranyat, tömjént és mirhát se tudunk
hozni, mint a keleti bölcsek, csak gyarló, bűnös voltunkat.
Legyünk a mai estén
alázatosak, ne gondoljunk nagyot magunkról. Térdeljünk le lélekben a jászol
mellé, hogy a miénk lehessen a Karácsony szülötte, Jézus Krisztus. Hogy ne csak
ünnepi hangulattal maradjunk, amit az ünnepi ruhánkkal együtt le is vetünk. Nem
azt akarom mondani, hogy ezek nem szép ajándékok, hisz hozzátartozik
ünnepünkhöz a karácsonyfa, az ajándékozás, a család szeretete, összetartozása,
az ünnepi asztal, az ünnepi hangulat. De Isten most a jászolban az egy
szükséges dolgot , az Ő Egyszülött Fiát kínálja nekünk. Jászlához lehajolva,
magunkat megalázva hálás szívvel fogadjuk el, fogadjuk be Őt.
Ámen
Lőrincz
Istvan
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése