A Szentírás
emberei: Epafroditus
Nevének jelentése:kedves ,bájos, szeretetreméltó, és ő valóban egy ilyen ember. Van még egy más
jelentés is a nevében, de erről majd később fogunk szólni. A filippibeliekhez írott levélben olvasunk
róla két alkalommal is, ezen kívül nem találkozunk személyével a Szentírásban.
De ez elég nekünk ahhoz, hogy tőle tanuljunk, és őt örökre szívünkbe fogadjuk.
Mert neki valóban sok köze volt ehhez a gyülekezethez, és Pálnak ebben a
gyülekezetben elvégzett szolgálatához. Pál ezt a levelet római fogságából írta,
utána odaadta Epafroditusnak, hogy vigye el Filippibe, amikor az Rómából
Filippibe ment. A levél tehát akkor érkezett meg ebbe a gyülekezetbe, amikor
Epafroditus is megérkezett. Az az benyomásunk, hogy Pál ezt épp így akarta.
Valószínű, hogy a gyülekezet nem fogadta volna a legnagyobb szeretettel ezt az
embert, hisz ők azért küldték őt Rómába, hogy Pál fogságának végéig vele
maradjon, s csak akkor jöjjön el, ha Pát szabadon engedték már. Talán azt
mondták volna neki: miért jöttél el, miért hagytad sorsára Pált? De így először
a levelet olvasták el, amiben Pál részletesen beszámol a dolgok állásáról. Pál
így védelmébe veszi Epafroditust, még mielőtt bánthatták volna. Ez a védelem
nem volt fölösleges és értelmetlen. Azonfelül az egészségi állapota is elég
gyenge volt, s így nagyon rosszkor jött volna a bántás a gyülekezet részéről. Epafroditus
tehát, aki minden valószínűség szerint ugyanaz a személy, akit a Filemon levél
Epafrásként említ, Filippiből származott. Az ő szülei pogányok voltak. Nem
véletlenül adták neki ezt a nevet, ami azt is jelenti :Afrodité kedveltje, vagy
Afroditének szentelt, amiben a szerelem, a testi gyönyörök istennőjének a neve szerepel. Úgy gondolták, hogy az ő gyermekük
majd úgy lesz boldog, ha beleveti magát ennek a világnak örömeibe és
gyönyöreibe, ha együtt úszik az árral, ami majd sodorja őt is. Egy olyan életet
szántak neki, amely önmaga körül forgolódik, azt keresi, ami neki jó és tetsző,
amiben nincs tekintettel senki és semmi másra. De megtörténik a nagy csoda,
hogy Isten ezt az ifjút a sötétéségből az Ő csodálatos világosságába hívja el.
Nem tudjuk, hogy ez mikor és hogyan történt. Feltételezhetjük, hogy Pál apostol
igehirdetése ragadhatta meg, és így juthatott élő hitre. De ez nem is fontos,
hanem az a lényeg, hogy Őt Isten Lelke megragadta és egészen más emberré lett,
amint amivé szülei szánták. Isten kiragadta őt a múlandó örömök világából, hogy
az Ő örökkévaló szeretetével töltse meg a szívét és életét. Istennnek más terve
volt az életével, mint amit szülei szántak neki. Pál apostol lelki testvérének
nevezi őt. Mekkora kegyelem, hogy ez az ifjú, akit a bűn szolgálatára szántak,
az Isten áldott szolgája, embere lett. Mint pogány ember beléphetett az Isten
csodálatos családjába, Krisztus vére egészen megtisztította, Isten Lelke
teljességgel újjászülte és megváltoztatta az életét.
Feltevődik a kérdés: mi
mire szánjuk a gyermekeinket? Azt akrajuk, hogy ennek a világnak legyenek a
fiai, ebben a világban próbálják szerencséjüket és boldogulásukat keresni, vagy
pedig azt szeretnénk, hogy Isten országának a tagjai és építői lehessenek?
Bárcsak minden keresztyén szülő ezért imádkozhatna. De azért is imádkozhatunk,
hogy Isten még olyan gyermekeket és ifjakat is ragadjon meg, akiknek nem voltak
hívő szüleik, akik egy pogány környezetben születtek és nőttek fel. Isten ezt a
csodát ma is megteheti bármelyik ifjú életében.
Mert nem minden ifjú ilyen
szolgálatkész, még a keresztyének között sem. Pálnak is voltak ilyen
tekintetben rossz tapasztalatai. A Filippi levélben beszél olyan emberekről,
akik a maguk hasznát keresik és nem a másokét. Epafroditus nem egy ilyen ember,
ő teljességgel átadta magát Krisztusnak és az Ő ügyének. Mindent kész megtenni
a gyülekezetért és testvéreiért. Érdekes, hogy Pál itt a liturgus szót
használja kétszer is, ami az áldozattal van kapcsolatban. Epafroditus egy olyan
ember volt, aki kész volt komoly áldozatokat is hozni azért, hogy Krisztust és
hittestvéreit szolgálhassa. Ez a kedves tulajdonsága hamar ismeretes lett az
egész gyülekezet előtt, és a gyülekezetben megtisztelő feladatot kapott. A hír,
hogy a gyülekezet alapítója, az általuk annyira szeretett Pál apostol Rómában
börtönbe került, mélyen megrázta az egész gyülekezetet Nagyon aggódtak érte, mi
lesz vele, vajon megvan-e a mindene, amire szüksége van, van-e ott egy ember,
aki szeretettel gondoskodjon róla? Gyorsan terveket készítettek, hogyan
tudnának eledelt küldeni az apostolnak, hogyan tudnának segíteni rajta. Gyűjtést
szerveztek,de hogyan juttassák el az adományokat Pálnak? Az út Rómába hosszú,
veszélyes és fáradtságos volt. Ekkor Epafroditus önként jelentkezett erre a
szolgálatra. Nem azt mondta: vigye el valaki más, hanem azt mondta: én vállalom
ezt az utat és elviszem Pálnak a gyülekezet küldeményét. Pál meg is köszöni
szépen levelében a küldött ajándékokat. Így jutott Epafroditus Pálhoz Rómába,
de nem csak elvitte Pálnak az adományt, hanem kész volt ott maradni és neki
mindaddig szolgálni, amíg börtönben lesz. Ő teljesen megfeledkezett magáról,
hogy egészen odaszentelhesse magát ennek a szent szolgálatnak. Pedig a munka
nem volt könnyű és veszélytelen.Pál azt írja, hogy ebben a szolgálatban még az
életét is kockára tette. Azt pontosan nem tudjuk, hogy ez mit jelenthetett.
Lehet, hogy őt is halálosan megfenyegették, de az is lehet, hogy egészsége is
megromlott a nehéz börtönkörülmények között. De nem ezért gyötrődött, hanem
azért, mert meghallotta, hogy az otthoni gyülekezet tudomást szerzett
betegségéről és nagyon aggódnak érte. Milyen nagyszerű ember ez az Epafroditus!
Halálosan beteg, de nem önmagáért aggódik, hanem az érte aggódó gyülekezetért.
Isten csodálatos módon
könyörült rajta és a halálos betegségből felgyógyulhatott. Bizonyára
imameghallgatás eredménye volt ez, hisz Pál és az otthoni gyülekezet buzgón
imádkozott érte. Pál ekkor hazaküldi őt Rómából. A levélben azt is megírja,
hogy Epafroditus nem a maga feje szerint tér vissza Filippibe, hogy ő tartotta
szükségesnek ezt a hűséges munkatársat és bajtársat hazaküldeni. Ebben az is
szerepet játszott, hogy Pál látta azt, hogy Epafroditus vágyódott az otthon
maradt gyülekezet után, és rá tudott érezni arra, hogy most az a jobb, ha ő
hazamegy. Pál lelkében látta azt a nagy örömöt, amit Epafroditus hazaérkezése
jelenthet, s hogy a gyülekezetnek ismét egy olyan munkatársa lesz, akit
megbecsülhet és szerethet. Eredetileg nem ez volt az elgondolás, hisz a
gyülekezet is és Epafroditus is úgy gondolta, hogy mindvégig Pál mellett fog
maradni, de Isten másképp vezette a dolgokat, és most mégis mind a ketten, Pál
Rómában, ő pedig újra otthon Filippiben boldogan vallhatják, hogy Isten mindent
jól cselekedett. Isten őt egy ideig ott Rómában használhatta, de most újra
Filippiben van nagyobb szükség az ő szolgálatára. Isten bizonyára Pálna is fog
újra segítséget fog rendelni, mint ahogy rendelt is, a szökött rabszolga,
Onézimusz személyében, aki éppúgy szolgált majd Pálnak, mint ahogy azt
Epafroditus is ttte.
A Szentírásnak ez a kedves
embere úgy marad meg a mi szívünkben, mint aki magát teljes önzetlenséggel
tudta odaszánni a szolgálatra. Élete így egy nagyon boldog élet lehetett.
Sokkal több, igazibb és maradandóbb örömöt kapott az Úr szolgálatában, mintha a
világ örömeibe vetette volna bele magát. Élete így egy áldott és értékes élet
lett. A világ fiaként neve soha nem maradt volna fenn, egy lett volna azok
közül, akik névtelenül eltűnnek a történelem süllyesztőjében. Így azonban neve
örökre ragyogni fog, amíg csak keresztyének lesznek a világon, s amíg a
Szentírást az emberek olvasni fogják. Kövessük mi is ennek az áldott embernek a
szép példáját. Szolgálatunk fel lesz örökre jegyezve az Élet Könyvében.
Olvasandó igék: Fil.2,
21.25-31, 4,18, Filem.23
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése