A Szentírás
emberei: Jeremiás
Csak ne engem, csak ne
engem - hányan mondták ezt Jeremiással együtt, amikor Isten hívta őket
szolgálatába. Ő is úgy gondolta, hogy megalapozott érve van arra, hogy a hívást
visszautasítsa: túl fiatal vagyok. Túl fiatal, tapasztalatlan vagyok, hogy
dolgozzam a gyülekezetben, hogy vallásórát tartsak, hogy presbiterré
válasszanak, hogy lelkipásztor legyek. Egy ilyen nehéz és felelősségteljes
szolgálatot én nem tudok elvállalni. Jeremiás, aki Anatótban született és
nevelkedett még nem volt harminc éves, amikor az Úr elválasztotta és elhívta. És
ez a papfiú nagyon jól ismerte népe rendelkezéseit, miszerint harminc évnél
fiatalabb embernek tilos volt nyilvánosság előtt beszélni. De különös, hogy
Isten nem fogadja el Jeremeiás mentegetőzését, hanem azt mondja neki: neked azt
kell tovább mondanod, amit én mondok neked. A fiatal Jeremiás tehát nem maga
kell kigondolja, hogy mit is mondjon,mert mag az Úr fogja a szavakat szájába
adni.
Ma is nagyon sokan
megtapasztalják, hogy Isten szót ad azoknak ajkára, akiket Ő elhívott
szolgálatába. Hányszor éltük már át nehéz helyzetekben, amikor fogalmunk se
volt arról, hogy mit is lehet ilyen helyzetben mondani, hogy az Úr abban az
órában csodálatosan megadta. Magunk is elcsodálkoztunk azon, hogy tudtunk jól
és bölcsen szólni abban a helyzetben. Isten Szentlelke a mi csodálatos
tanítómesterünk, aki felkészít a szolgálatra és alkalmassá tesz annak
elvégzésére. Ha volt próféta, aki nehéz körülmények, ellenséges indulatok
között szolgált, akkor az Jeremiás volt, de az Úr megsegítette őt, hogy
betölthette Istentől kapott küldetését. Ez a próféta legyen bátorításul és
biztatásul főleg azon fiataloknak, akiket megszólított és elhívott az Úr, hogy
ne féljenek, ne gondoljanak fiatal, tapasztalatlan voltukra, hanem higgyék az,
hogy az Úr megsegíti őket is. Az időseknek pedig szól a figyelmeztetést: senki
a te ifjúságodat meg ne vesse! Isten sokszor fiatalokat használ országa
építésében, Kálvin 27 éves korában írta meg az Institutiót, Ursinus és
Olevianus szintén 27 illetve 29 évesek voltak, amikor a Heildelbergi Kátét
megírták. Áldott legyen Isten azokért, akiket már fiatal koruktól használhat
országa építésében!
Aki kertészkedni szokott,
az nagyon jól tudja, hogy ahhoz, hogy zöldségeskertet létesítsünk, először
alapos írtást kell végezzünk, ki kell gyökerestől tépni, vágni a gyomokat, hogy
azután kerüljenek be a jó magvak a földbe. Ez az, amit Isten Jeremiásnak is mond:
gyomlálj! Mert a szolgálat nem is könnyű dolog ám. Nem csak tele templomok és
kedves hangulatú családlátogatások vannak. Van bűn is, amivel szembe kell
szállni, amit el kell ítélni, vannak dolgok, amiket le kell rombolni, sokszor
évszázados hagyományok, berögzült szokások, de amik ellenkeznek Isten
parancsaival. Az Úr szőlőskertjében is úgy van, hogy sokszor először tépni
kell, mielőtt ültetni lehetne, először rombolni, mielőtt az építés
elkezdődhetne. Ez a kétféle munka, tépés, írtás és vetés, rombolás és építés
mindig egyszerre folyik, mindkettőt végezni kell.
A harmadik rész 14-ik
versében van egy különös ige, amit gyakran szoktak félreérteni és
félremagyarázni. Úgy tűnik, hogy Isten csak nagyon keveseket választ ki a a
megtartásra, egyet vagy legfeljebb kettőt egy városból. Pedig nem erről van
szó. Ezt az igét is a maga összefüggésében kell megérteni. Ez a vers és az
egész fejezet Istennek egy szenvedélyes felszólítása a megtérésre, a hozzá való
fordulásra, mivel mindenki elfordult, mindenki a bálványok után jár. Isten itt
azt akarja mondani, hogy ha csak egy vagy két ember is lenne egy városban, aki
meghallja ezt a megtérésre szóló felhívást, Ő azokon is könyörül, neki az egy
vagy kettő is nagyon kedves. Persze, hogy örülne, ha sokkal többen lennének, ha
sokkal többen megtérnének. De Isten az egynek is nagyon örül, ahogy azt a
példázat is mutatja, hisz a pásztor otthagyja a kilencvenkilencet és megy a
századik elveszett után. S Jézus azt mondja, hogy még a mennyben is öröm van az
ilyen megtalált és megtérő bűnös fölött. Adná az úr, hogy a mi városainkban és
falvainkban ne csak egy-kettő lenne, akit megtalálhat az Úr kegyelme, hanem
lennének minél többen a megtérő lelkek, és lenne sok ilyen áldott, mennyei
örömünk.
Tésztát sütni szép és
kedves dolog, gondolnánk. Hát mi rossz van abban, kérdezhetné valaki?.
Önmagában nincs is semmi rossz, de a 7-ik fejezetben nem ilyen „ártatlan”
tésztasütésről van szó, hanem valami egészen másról. Jeremiás egy olyan
tésztáról, bélesről beszél, aminek csillag vagy Nap-formája volt, és ezek a
tészták a bálványok imádására készültek, az égitestek imádására. Hisz már a
teremtés története világosan mutatja, hogy az égitestek csak teremtmények,
amelyek egy szolgálatot töltenek be a világmindenség működésében, de nem
imádandók, mert imádni csak a Teremtőt szabad.
Manapság is sok olyan
dolog van, ami látszólag ártatlannak látszik, amit sokan csak megmosolyognak, a
horoszkópok, a különböző csillagképek, s hogy ki-ki milyen csillagzat alatt
született és más hasonló dolgok. Egyszer egy gyülekezeti tagunk nyakában egy
négylevelű lóhere volt, s mikor rákérdeztem, akkor csak vállat rándított, s mosolygott,
hogy ő annak nem tulajdonít jelentőséget. De amikor arra kértem, hogy vegye azt
le, akkor teljességgel ellenállt, vérig ragaszkodott hozzá. Nagyon vigyázzunk
ezért, az ártatlannak tűnő, de valójában sokszor okkult megkötözöttséget
hordozó és munkáló tárgyainkra, szokásainkra. Ne is beszéljünk a
lekopogásokról, s különféle babonás praktikákról, amelyeket sokszor még a
legbuzgóbb egyháztagjaink is gyakorolnak.
Van a Jeremiás könyvében
egy olyan történet is, ami sokat mond a mi népünk jövőjéről, reménységéről.
587-ben vagyunk, Jeremiás a királyi palota börtönében van és ott meglátogatja
őt unokatestvére Hannameél. Ő egy ravasz tervvel jön, hisz gyorsan pénzre van
szüksége. Ő azt gondolja, hogy Jeremiás úgy se ért sokat az üzleti dolgokhoz,
és egy jó árért megvásárolja tőle a családi örökséget, földet és házat. Közben
a földnek szinte semmi értéke sincs, mivel a babiloni seregek már Jeruzsálemet
ostromolják s úgy is mindent el fognak foglalni és mindent le fognak rombolni.
Különös, hogy Jeremiás belemegy ebbe az üzletbe, megvásárolja a birtokot. De ez
a különös vásár egy igehirdetés lesz az egész nép számára. Mert mit prédikál ez
a népnek? Azt, hogy van még reménység. Bár most egy nagyon nehéz időszak következik,
jön a fogság hetven esztendeje, de ennek a népnek nincs vége, ennek a népnek
még van jövendője, a földeket még vissza fogják kapni és meg fogják művelni
azokat. Milyen jó lenne ennek a történetnek az üzenetét megérteni és szívünkbe
fogadni. Van értelme a munkánknak, merjünk tervezni, merjünk gyermekeket
vállani, merjünk jövőt álmodni népünk és gyülekezeteink számára.
Jeremiás egy olyan
próféta, akinek nagyon sokat kellett szenvedni az Úr szolgálatában. Ez a könyv
betekintést enged a próféta lelki harcaiba, tusáiba.Megható hallani panaszát,
Istennel való tusakodát, amikor ő is eljut a jóbi mélypontig, hogy megátkozza
születése napját is. Kapott verést, volt börtönben, kútban is. Jeremiás
mutatja, hogy sokszor a bizonyságtétel vértanúsággal jár, nem véletlen, hogy a
görög nyelvben a tanú szó tulajdonképpen vértanút jelent. Hála Istennek, mi
most egy olyan korban élünk, amikor nem kell vértanúságot vállani Krisztusért,
de vajon lélekben készek lennénk-e erre? Mert valaki találóan mondta: csak az
tud Krisztusért élni, aki meghalni is kész érte. Nekünk nem kell most meghalni,
de annál inkább éljünk Érte és dolgozzunk, fáradozzunk az Ő országa építésén.
Olvasandó igék: Jer.1,6.10, 3,14,
7,18, 32,15, 38,6, Luk.15,4-7, 1Tim.4,12
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése