Ésaiás felesége
„És bementem a prófétaasszonyhoz, aki fogant és szült fiat és mondá az Úr nékem: Nevezd nevét: siess zsákmányra és gyorsan prédára.” (És. 8,3)
Próféta feleségének, mondhatnánk lelkipásztor feleségének lenni nem könnyű dolog manapság. Sok leány nem is vállakozik erre a feladatra. Így volt ez már évezredekkel korábban is. Lássuk hát : hogyan nézett ki az élete Ésaiás feleségének?
Az egész könyvben Ésaiás csak egyetlen egyszer említi feleségét, jóllehet tudjuk, hogy legalább két gyermeket szűlt neki. Ez érthető is, hisz Ésaiás életét döntő módon meghatározta az a prófétai szolgálat, amit az Úrtól kapott, és könyvéből kitetszik, hogy ez az ember csodálatos mennyei magasságokban szárnyalt. Nem véletlen, hogy Ésaiást az Ószövetség evangélistájaként szoktuk emlegetni. Felesége eltörpűl férje árnyékában, de ezen a helyen is nagy segítség lehetett férje számára, együtt tusakodott vele, együtt beszélhették meg azokat az üzeneteket, amiket aztán férje Isten nevében tovább adott a népnek. Nem lehetett könnyű az, amikor férje azt a feladatot kapta, hogy ruha nélkül, vagyis felsőruha nélkül és mezítláb járja három éven át Jeruzsálem utcáit, hogy mintegy élő tiltakozás legyen a király terve ellen. Ki kellett ábrázolja azt az állapotot, amiben majd kortársait fogságra fogják hurcolni. Három éven át fagyoskodni és eltűrni az emberek gunyolódását. Micsoda gyalázat lehetett ez a próféta, de nem kevésbbé a felesége számára is. És ki tudja, hogy még mennyi megpróbáltatást kellett együtt a férjével elszenvednie, amikről nem tudósít a Szentírás. Másfelől, mekkora lelki támasz lehetett Ésaiáás számára az, hogy olyan felesége volt, aki őt mindenben megértette, aki mindig együtt érzett vele, aki mindig bátorította és vígasztalta. Bármilyen lelki terhe is volt, odamehetett hozzá. Elpanaszolhatta bánatát, megoszthatta örömét, egyszóval ezt a gyönyörűségesen terhes igát együtt hordozhatták Isten nevének dicsőségére. Csak úgy tudjuk ezt a prófétafeleséget elképzelni, mint egy önfeláldozó, drága lelket. Mindig és minden helyzetben tudta, hogy az ő élete és az ő házassága az Isten szolgálatát kell előmozditsa.
Milyen jó lenne, ha a mai lelkészfeleségek mind ilyenek lennének. Ésaiás felesége legyen egy drága példakép az ő számukra. Ha így van ez életükben, akkor az ő példája legyen még nagyobb ösztönzés a jövőre nézve, ha nem így van, akkor legyen egy megrázó figyelmeztetés számukra.
Amikor Ésaiás azt a feladatot kapja Istentől, hogy menjen el és bátorítsa Akház királyt az adott politikai helyzetben , fiát, Seár-Jásubot is magával kell vigye. Hogy nézhetett ez az asszony férje és fia után, amikor el kellett szakadjon tőlük! Ugyanebben az időben a próféta egy nagyon különös parancsot kap. Egy fémlapra közönséges betükkel egy isteni üzenetet kell felkarcoljon tanuk szeme előtt. Ez az üzenet azt tartalmazza, hogy nemsokára eljön az idő, melyben a királyt és a népet az ellenség meg fogja alázni. De Akház és a nép nyugton maradhatnak, ha az Úrban bíznak, akkor nem érheti őket bántódás. Ez a feleség mindezt a harcot hősiesen végig harcolja férjével. De Ésaiás ezt az üzenetet még egy más módon is ki kell ábrázolja. Teherbe kell ejtenie feleségét. Különös, hogy amikor Ésaiás erről beszél, feleségét prófétaasszonynak nevezi. Hát nem lesz úgymond automatikusan prófétaasszony valaki, akinek a férja maga is próféta? Még akkor is, ha a Szentírásból ez nem derül ki teljes világossággal, minden jogunk megvan azt feltételezni, hogy ez az asszony Debórához és Huldához hasonlóan prófétai lélekkel is megáldatott. Ha ez így van, akkor itt egy igazi prófétai házaspárral van dolgunk. Férj és feleség együtt állnak Isten szolgálatában és az ígéről szóban és tettekkel is bizonyságot tesznek. Nekik már van egy gyermekük :Seár -Jásub, aki egy vígasztaló nevet hordoz, amely azt jelenti : a maradék megtér. Ebben a névben az Isten üdvterve tökröződik vissza. Arról nem olvasunk, hogy ennek az első gyermeknek a nevét Isten határozta volna meg. De az ő neve mégis egy prófétai igehirdetést hordoz . Amikor Ésaiás ezt a gyermeket, Seár-Jásubot kézen fogja és úgy áll a királya elé, akkor ennek a gyermeknek a neve egy megrázó igehirdetés a király számára. A második gyermek nevét azonban Isten határozza meg, s ez a név azt jelenti: siess zsákmányra, gyorsan prédára. Ez a név nagyon harcias. Júda ellenségeinek tudniuk kell, hogy a végük már közel van. Akház király pedig eszébe kell vegye, hogy nem ő kormányozza a világpolitikát és az ország életét, hanem az az Isten, akiről Ésaiás prédikál. Ha ő ezt most nem akarja elhinni, akkor az ő életében is hamarosan el fog jönni a leszámolás napja.
El tudom képzelni, hogy ez a prófétai házaspár milyen sokat beszélgethetett ezekről a dolgokról, arról, hogy mindkét gyermekük neve üzenetet kell hordozzon a király és a nép számára. Mekkora áldásnak láthatták, hogy gyermekeket nemzhettek, szülhettek, nevelhettek az Isten üdvterve számára. Mekkora ajándéknak, mekkora kiváltságnak láthatták ezt az életükben.! És ebben teljesen egyek voltak, semmi nézeteltérés sem volt bennük gyermekeik nevelését és életcélját illetően.
Mekkora áldás az, ha a mai lelkészházaspárok ilyen gyermekeket nevelhetnek a jövő nemzedék számára. Ha ők tudják, hogy ez is az életük egyik nagy feladata, hogy családjaikban is tovább folytatódjon Isten üdvterve. Nem jelenti ez azt, hogy minden lelkészgyermek maga is lelkész kellene legyen, mert Isten üzenetét hordozni nem csak a szószéken és palásttal lehet, hanem az élet minden területén. Mekkora szükség van hívő mérnökökre, orvosokra, ügyvédekre, tanárokra, szakmunkásokra is. Milyen szomorú az, amikor egy lelkészi családban megszünik és megtörik az üdv vonala. Isten őrizzen minden lelkészházaspárt ettől.
Ésaiásnak és feleségének nem volt könnyű sorsa. Ha figyelmesen olvassuk ezt a fejezetet, akkor azt látjuk, hogy Ésaiás egy kis csoport hívő emberrel együtt teljesen magára maradt a nép túlnyomó többségével szemben. De ő, felesége és gyermekei is tudták, hogy nekik az egész nép számára jellé kell lenniük és ezért mindent vállani kell. Ésaiás családja egy csodálatos prófétai család, ahol férj, feleség és gyermekek mind egy nagy dicső cél szolgálatába állították az életüket.
Ésaiás próféciájának középpontjában az eljövendő Messiás áll, az Úr Jézus Krisztus. Az ő családja a Krisztus gyülekezetének az előképe. Ez a kis-nagy család ott él egy ellenséges világban és sok megaláztatásban és szenvedésben van része. De ez a kis sereg mégis bátran vállalja a küldetést, mert tudja , hogy ezzel az Isten dicsősége lesz nyilvánvalóvá az életében.
Többet nem hallunk erről az asszonyról. De az amit róla tudunk nagyon is sok áldást hordoz számunkra. Ennél többet nekünk se kell tenni. Ennyi elég ahhoz, hogy egy áldott életünk legyen: az Úr felhasznál az Ő üdvtervében. Gyermekeket nemzhetünk, szülhetünk és nevelhetünk az Ő dicsőségére. Lehet, hogy az emberek szemében ez nem egy nagy teljesítmény, hiszen a világ fiai egészen más dolgokat tartanak fontosnak, azt hogy fényes karriert fussunk be, hogy sikeres emberek legyünk, akiket mindenki csodál és irigyel. De nem az a fontos, hogy mit mondanak az emberek, sokkal fontosabb az, hogy mit mond Isten a mi életünkről. Nincs fontosabb annál, mint hogy Isten használhasson minket azon a helyen, ahova állított minket. Lehet, hogy a világ szemében nagyon szerény és jelentéktelen az a hely, de mi nagyon boldogok leszünk azon a helyen, és ami a legnagyobb : Isten áldása nyugszik meg az életünkön.
Kérdések
1. Szerinted mi egy feleség életében a legfontosabb?
2. Hogyan lehet egy feleség áldás férje számára, az ő szolgálatára nézve?
3. Mit tehetnek a komoly keresztyén szülők, hogy gyermekeik is Isten üdvtervének részesei lehessenek?
4. Mi egy mai keresztyén házaspár prófétai szolgálata?
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése