A Szentírás
emberei : Énók
Énókról azon kívül, hogy
született, gyermekeket nemzett az is meg van írva, hogy Istennel járt. Ebben az
egyetlen rövid mondatban mondja el a Szentírás ennek az embernek az életét, de
ez nekünk nagyon sokat mondhat és jelenthet. Ez akkor sem volt jellemző az
emberekre. Lámekről például azt olvassuk, hogy ő volt az első , aki áttörte az
egynejűség Isten által adott szabályát, s aki egy pofont gyilkossággal torolt
meg. Énók ezzel szemben Istennel járt. Ezt nem ő mondja magáról, hanem Isten
mondja ezt róla. Mert nem abban van a mi üdvösségünk és bizonyosságunk, amit mi
gondolunk vagy mondunk magunkról, hanem amit Isten gondol és mond rólunk. Isten
pedig azt mondja Énókról, hogy ő Vele járt. De ahhoz, hogy Istennel járjon,
egyszer találkoznia kellett Vele. Hisz még emberi viszonylatban is úgy van, hogy egy idegennel nem indulunk el
sétálni. Ahhoz, hogy valakivel együtt járjunk, ahhoz az kell, hogy előbb
találkozzunk vele, megismerjük s a kölcsönös bizalom légköre kialakuljon. Így
van ez Istennel is, Őt is meg kell ismernünk, találkoznunk kell Vele. Hogy ez
az Énók életében hogyan történt nem tudjuk, nem is ez a fontos, erre sincs
recept a Bibliában, Istennek sokféle útja és lehetősége van arra, hogy velünk
találkozzon. Azt azonban tudjuk, hogy a Vele való kapcsolatot nem mi
kezdeményezzük, hisz mi természetünktől fogva arra vagyunk hajlandók, hogy
meneküljünk Tőle, hogy elhagyjuk Őt. A kegyelem nagy csodája és ajándéka az, ha
egy ember találkozik Istennel és ez a találkozás döntő változást idéz elő az
életében. És mekkora kegyelem az, hogy Isten odáig alázkodik, hogy velünk jár,
velünk bűnös és gyarló emberekkel. Hogy Ő Krisztusban a mi földi szintünkre
ereszkedett le, hogy elfogad minket. Mekkora kiváltság, hogy a szent Isten arra
hívja a bűnös embert, hogy Vele járjon, hogy az Ő közelében és közösségében
éljen. Talán azt is mondhatja valaki : igen de Énók egy rendkívüli ember volt,
biztos hogy jobb és szentebb volt, mint én. De ez egyszerüen nem igaz, ő is épp
olyan bűnös ember volt mint mi, egy cseppel se volt jobb, ő is pont úgy bűnben
fogantatott és született, mint mi.
De az Isten megkönyörült
rajta, megbocsátotta a bűneit, megváltotta őt és hit által igazzá tette. Ez
Énók életében és a mi életünkben is épp így történik : hit által, kegyelemből. Ebben
nincs különbség. Az Énók hite a mi hitünk is, Isten ugyanazzal a hittel akar
minket is megajándékozni, amivel Énókot is megajándékozta. Az Énók Istennel
való járásának a kezdetén ott van a két nélkülözhetetelen dolog : a hit és
megtérés. E kettő nélkül nem lehet
Istennel járni.
Ezek után feltevődik a kérdés : mit jelent
Istennel járni? Ezzel a kifejezéssel nem gyakran találkozunk a Szentírásban.
Csak Nóéról olvassuk még azt, hogy Istennel járt. Legelőször ott találkozunk
ezzel a kifejezéssel, amikor még a bűneset előtt a Paradicsomban Isten együtt
járt az emberrel. Ábrahámról és Izsákról azt olvassuk, hogy ők Isten előtt
jártak, Dávidról azt olvassuk egy helyen, hogy ő Isten után járt, de sajnos a
legtöbbször azt olvassuk Izrael fiairól, hogy ők idegen istenek után jártak.
Nem kell itt valami különös és rendkívüli dolgokra gondolni, misztikus
élményekre, különös átélésekre, hisz Istennel járni egyszerüen azt jelenti,
hogy Isten beavat engem az Ő terveibe, közli velem szándékát, akaratát és én
engedelmeskedem ennek. Istennel járni azt jelenti, hogy én teljességgel az Ő
kegyelmére vagyok utalva, Tőle függök, mindent Tőle kell várjak, mindenért Neki
kell hálát adjak. Nyilván, hogy erre csak az alázatos ember képes, aki Istennel
jár, az alázatban is jár ugyanakkor. A” járás” kifejezés is arra utal, hogy ez
egy életmód, egy magatartás, nem egy
szemlélődő, meditáló, hanem egy valóságos életgyakorlatban megvalósuló,
mindenapi valóság. Ezt az Újszövetségben látjuk a legvalóságosabban, amikor a
testté lett Ige megszólítja a tanitványokat : kövess engem, és ők egyszerüen
engedelmeskednek ennek, és Jézussal járnak-kelnek, mindenben Rá figyelnak, az Ő
akaratát cselekszik. Az együttjárás egy folytonos párbeszédet, beszélgetést is
feltételez, hiszen a legjobban talán épp egy séta alkalmával tudunk valaki
előtt megnyílni, ilyenkor elmondjuk egymásnak bajainkat, problémáinkat,
tanácsot kérünk egymástól, igyekszünk megoldást találni kínzó kérdéseinkre. Pontosan
így vagyunk mi Istennel is. Ha Vele járunk, akkor mindent bizalommal tárunk fel
előtte, nincs szégyellni és takargatni valónk. Elmondjuk Neki legmélyebb
titkainkat, legútálatosabb bűneinket is megvalljuk Előtte, mindazt, ami terhel,
fáraszt, megszomorít.
Talán azt is mondhatná
valaki : háromszáz éven át Istennel járni, nem unalmas dolog ez? Mindig csak
Isten dolgaival foglalkozni? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket csak az tesz
fel, aki még soha nem járt Istennel. Mert Istennel járni egy nagyon gazdag és
sokszínű élet. Nem egy egyoldalú, besavanyodott élet. Ez nem azt jelenti, hogy
minden emberi érték ki van zárva az életünkből. Az Istennel való járás semmi
széptől és jótól nem foszt meg minket, egyedül csak a bűntől, attól a bűntől,
ami csak megrontja és tönreteszi az életünket. Aki már Istennel jár az vallja
az énekkel együtt : Megváltónk keresztje, mily gazdag élet kútja lett neked.
Pesze az is igaz, hogy
Istennel járni nem olyan könnyű és egyszerü dolog. Énók számára se volt könnyű
Istennel járni, hisz kortársai nem tették ezt. Lehet , hogy még családtagjai se
értették ezt meg. Ő se egy kis „szent sarokban” élte le az életét. Ő is minden
nap ki kellett menjen az emberek közé, hallotta csúfolódásukat, érezte
megvetésüket. Mindennap fel kellet vegye a Krisztus gyalázatát, hogy
újszövetségi kifejeséssel éljünk. De mégis tudott Istennel járni. Nincs olyan
nehéz helyzet, nincs olyan istentelen környezet, élethelyzet, amiben ne lehetne
Istennel járni, Őt követni, Neki engedelmeskedni. Bátorítson bennünket ebben az
Énók példája.
Végül azt olvassuk róla,
hogy Isten magához vette őt. Háromszázhatvan év abban az időben rövidnek
számított, hiszen mások ennél szinte háromszor többet éltek. Ma azt mondanánk :
élete derekán halt meg. Ez is mutatja, hogy az Istennel való járás nem jelent
olyan garanciát, hogy szép öreg kort fogunk megérni, hogy a próbák és
nehézségek elkerülnek majd minket. De hisszük azt, hogy rövidebb élet is lehet
nagyon gazdag és áldott élet, és hogy rövidebb életben is el lehet végezni azt a
munkát, amit Isten ránk bízott. Énókh az Istennel járásban már érett gabonává
lett és Isten betakarította őt mennyei csűrjébe. A különös az, hogy Énók nem
halt úgy meg, ahogy az emberek meg szoktak halni, hisz azt olvassuk, hogy Isten
magához vette őt. Nem látta meg a halált. Az történt vele, amiről Pál beszél a
Thesszalonikabeliekhez írott levelében, hogy akik megérik testben a Krisztus
visszajövetelét, azok egy szempillantásban elváltoznak, illetve átváltoznak. Ez
nyilván csak keveseknek adatott meg és fog a jövendőben is megadatni, csak
annak a nemzedéknek, akik Krisztus visszajövetelekor élni fognak. De nem is ez
a fontos. A fontos az, hogy Énók Istenhez ment, ezért nem találták őt az
emberek a földön.
Ő boldogan ment el,
egyenesen az Úrhoz érkezett meg, mert ahogy a Zsidókhoz írt levél fogalmaz
felvitetése előtt bizonyosságot nyert afelől, hogy kedves volt Istennek. Nekünk
sok kedves élményünk, pillanatunk lehet ebben az életben, de a legnagyszerübb
mégis az, amikor ezt érezzük meg : kedves vagyok az Isten előtt. Lehet, hogy
emberek előtt nem vagyok kedves, sőt sokszor ellenszenves vagyok nekik,
megszólnak, lenéznek, megvetnek, talán ki is gúnyolnak, de Isten előtt kedves
az életem.Nincs boldogabb ember annál, mint aki tudja, hogy őt Isten szereti és
kedves Előtte. Te is légy ilyen boldog ember!
Olvasandó igék: 1Móz.3,8, 5,21-24,
6,9, 48,15, 1Sám.25,15-16, Zsid.11,5-6
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése