A Szentírás
emberei : Illés
Illés egy igazi reformátori alkat. Fellépésével, munkálkodásával
történelmet formál. Izrael története elképzelhetetlen az ő alakja nélkül.
Hirtelen, váratlanul jelenik meg, mintha a mennyből pottyant volna a földre.
Izrael életének nagyon válságos korszaka ez. Akháb király, feleségének
Jézabelnek a hatására és nyomására újra bevezeti a Baál-kultuszt, ezt az
utálatos bálványáldozatot, Samáriában még templomot is építenek a tiszteletére.
Isten szemében ez egy lelki paráznaság, amit nem hagyhat szó nélkül. Ezért
küldi el Illés prófétát, aki hevesen és szenvedélyesen tiltakozik e súlyos
lelki eltévelyedés ellen. Keményen szól és lép fel, de mindezt Isten
megbizásából teszi . Ha most a reformáció idejére gondolunk, akkor nekünk is
sok minden túlzásnak tűnhet, megbotránkozhatunk azon a módon, ahogy a
reformátorok felléptek a középkori egyház tévelygései ellen, de ők ezt egy
szent buzgalommal tették, úgy érezték, hogy nem is tehetnek másképp. A
történelem őket igazolta, hisz ha nem lettek volna ennyire bátrak, akkor ma nem
lenne református egyház.
Illés nevének jelentése :
az én Istenem az Úr. Ez a név számára életprogram lett. Ő az Úrért él és
szenved. Mekkora szükség volt a történelemben ilyen emberekre, akik Isten színe
előtt álltak és harcoltak az Úr szent ügyéért. Ez az ember helye, az Úr előtt
állni, Rá figyelni, Őt hallgatni. A mi időnk se sokkal jobb, mint az Illés
ideje volt. Csak a bálványok neve változott meg azóta. Igaza van
reformátorunknak, Kálvinnak, amikor az emberi szívet bálványgyárnak nevezi. A
bálványokat ma is meg kell nevezni és le kell leplezni. Mert nekünk az Urat
kell teljes szívünkből szeretni. Imádkozzunk új Illésekért, lánglelkű
igehirdetőkért.
Aki az Úr ügyéért küzd,
annak mindig számolnia kell azzal is, hogy üldöztetés, megpróbáltatás éri. Így
volt ez az Illés életében is. Bejelenti, hogy nem lesz eső egy hosszú ideig. Ez
nem véletlen, hisz Baál épp az esőnek és a termékenységnek az istene volt, most
pedig le kell lepleződjön teljes tehetetlensége. Ez az idő Illés számára is a
nagy megpróbáltatás ideje. De Isten csodálatos módon gondoskodik róla. Először
a Kérith patakánál tartózkodik, ahol a hollók gondoskodnak róla, majd pedig
Sareptában egy özvegyasszony lesz a megtartatás és a gondviselés eszköze.Ez
nagyon különös dolog, hisz az özvegy maga is, fiával együtt az éhhalál
árnyékában él. De az Úr épp egy pogány asszony életében mutatja meg hatalmát.
Különös az a mód is, ahogyan ez a csoda bekövetkezik. Illés megparancsolja az
asszonynak, hogy először neki készítsen egy pogácsát. S miközben az asszony
engedelmeskedik megtörténik a csoda. Így van ez a mi életünkben is.
Valahányszor engedelmeskedünk, az Úr gazdag áldása kíséri ezt. Mindig rá kell
bíznunk magunkat az Úrra és az Ő vezetésére. S mi is csodákat élünk át,
megtapasztaljuk, hogy az Úr gondot visel az övéiről. A legnehezebb időkben sem
hagyja el az övéit. Gondoljunk csak a
reformátorok életére. Milyen nehéz üldözéseken kellett nekik is átmenni.
Hányszor voltak életveszélyben, hányszor kellett menekülni, bújdosni az
ellenség elől. De az Úr erje nem fogyott el.Isten mindig erősitette őket.
Minket is.
Minden ember életében
vannak hatalmas és felejthetetlen pillanatok, amelyek mélyen bevésődnek az
emlékezetbe és sokszor a történelembe is. Így volt ez Illés életében is. Már
tűrhetetlennek tartja a helyzetet és ezért a Kármel hegyére egy nap népgyűlést
hív egybe. Itt megállapítja, hogy Izrael népe egy súlyos állapotban van.
Kétfelé sántikál. Állandóan ide-oda kapkod. Hol az Úrban bízik, hol pedig
Baálhoz szaladgál. Nem akarják ők megtagadni Istent, hisz neki is szolgálnak,
de újra kacsingatnak Baál felé is, mert tetszik nekik az, hogy ott kiélhetik
bűnös hajlamaikat, úgymond egy kicsit elereszthetik magukat. Hány ilyen kétfelé
sántikálás van a mi életünkben is. Hát nem az, ha vasárnap ott ülünk szépen a
templomban, de hétfőn már nem sok látszik meg ebből az életünkben? Vagy az,
amikor a keskeny és a széles út között az „arany középutat” próbáljuk
keresgélni? Vagy az, amikor olyan határozatlanok vagyunk sok kérdésben? Nem tudunk és nem
akarunk határozott nemeket és igeneket
kimondani. A „vagy-vagy” helyett az
„is-is” útját választjuk. Az ilyen magatartás mindig nagyon jó betörési
lehetőséget ad a Sátánnak az életünkben. Ilyenkor hitéletünk mindig veszít az
erejéből. Milyen jó, hogy Illés kérdése kimozdítja a népet ebből az
állapotából. Mintha ultimátumot adna a népnek. Milyen jó, hogy ezt megérezték a
reformátorok is a maguk idejében, Meddig mehet ez még így tovább : a bűnbocsátó
cédulák, a jócselekedetekből való üdvözülés és megigazulás, az erkölcstelenség?
S ki tudták mondani : elég, változtatni kell. Áldott idők az ilyenek, bárcsak
most is fel tudnánk tenni magunknak és másoknak is ezt a kérdést, és tudnánk
válaszolni is rá : nem akarunk már többé kétfelé sántikálni, egyedül az Urat
akarjuk szolgálni.
Egy szent párbajnak
lehetünk tanui a Kármel hegyén. Nagyon nagy a különbség Illés és a Baál-papok
között. Ez utóbbiak nagy hangon kiabálnak, vagdossák magukat, Illés pedig
csendben imádkozik. Amazok hisztériás őrületben, Illés alázatos csendességben
az Úr előtt. Ő nem magáért küzd, nem a maga igazáért, hanem az Úr nevének
dicsőségéért. És az Úr válaszol az imádságára. Mégpedig azonnal. Alig hallgat
el az imádság , tűz jön le az égből. Az egész áldozat megemésztetik. Mekkora
kegyelem! Hisz a nép érdemelte volna meg, hogy a tűz rájuk sújtson, őket
eméssze meg, de nem ez történik. A Kármel hegyén történtek egy másik hegy, a
Golgota eseményeire emlékeztetnek. Ott az Isten haragjának a tüze Krisztust
emészti meg. Azért, hogy ott a mi sok bálványimádásunk bűnéért is eleget
tegyen. Azért, hogy ezután teljes szívvel csak egyedül Neki szolgáljunk.
Miután a nagy harcnak már
vége lett és Illés győztesen került ki belőle, különös dolog történik. Iléés
elindul a hegy teteje felé egy újabb imaharcra. Esőért imádkozik most Illés.
Dehát nem felesleges ez? Hisz Isten már megígérte, akkor meg minek ezt újra
kérni? Hitetlenség lenne ez az Illés részéről? Nem, ilyesmiről szó sem lehet.
Isten ígéretei nem teszik feleslegessé a mi imádságunkat. Nem úgy van az, hogy
mi ölbe tehetjük a kezünket és várjuk azt, aminek amúgy is jönnie kell. Isten
ígéretei nem tehetetlenekké, passzívakká tesznek minket, sokkal inkább
mozgásba, imába lendítenek. Istennek tetszett, hogy az Ő ígéreteit gyermekei
imádságai által valósítsa meg. Illésnek hatszor kell megmásznia a hegyet, amig
végre esni kezd az eső. Így gyakorol bennünket is Isten az imádságban való
kitartásban. Minket is így akar nevelni Isten. Hisz nekünk is drága ígéreteket
adott. Bűnbocsánatot és örök életet fog adni nekünk is. De ezért nekünk is
tusakodni és imádkozni kell. A Vőlegény azt ígérte : íme hamar eljövök. De a gyülekezet
kell kiáltson : bizony hamar jövel Uram Jézus.
Szinte nem ismerünk rá
Illésre a Kármel hegyi esemény után. Halálosan el van csüggedve a puszta
közepén. Illés sem volt hős, ő is csak egy szegény bűnös, aki kegyelemből él. Illésnek
is átt kellett menni egy súlyos hitválságon, de nem maradt abban. Az Úr
kiemelte onnan és sziklára állította. Az Illés sorsa az egyház sorsa is ebben a
világban. Voltak mélypontok és voltak magasságok, voltak áldott idők és
válságos idők. Volt reformáció és ellenreformáció. Mi most a reformáció ünnepe
körül hálát adunk a magasságokért, az áldott időkért, a történelemformáló
pillanatokért és emberekért. És kérjük az Urat, hogy adjon a mi időnkben is
ilyeneket.
Olvasandó igék : 1Kir.17,1.16, 18,21.38.42, 19,4.13.15
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése