A Szentírás
emberei : Dávid, mint pásztor
Különösen szép történet
ez. Egy napon nagy sürgés-forgás lett Isai betlehemi házában. Minden készen áll
a nagy vendég fogadására. Ez a vendég nem más, mint Sámuel próféta. Ő Isai
egyik fiát ma fel fogja kenni Izrael királyává. Mert Saul engedetlenségével
alkalmatlanná tette magát e tisztség betöltésére. Születésük sorrendjében
vonultatja fel Isai fiait. Először jön Eliáb, daliás alkat, Saul hasonmása, de
nem ő az Isten szerint való ember, nem ő Izrael jövendőbeli királya. És így
vonul el Sámuel előtt mind a hét fiú. Mindegyik derék fickó, ügyes legények, de
mégsem ők közülük választ Sámuel királyt. Ekkor Sámuel megkérdezi Isait, hogy
nincs-e több fia? A válasz az, hogy van még egy, de ő a mezőn van a nyáj
mellett. Idehozni – hangzik Sámuel parancsa. Nemsokára ott ál a kis Dávid
pirospozsgás arcával a próféta előtt. Szemei ragyognak, istenfélelme sugárzik
arcán. Sámuel habozás nélkül szarujához nyul és fel is keni Dávidot Izrael
királyává. Milyen különös is az Isten választása. Ő a kicsit, a gyengét, a
jelentéktelennek tűnőt választja sokszor. Ő azonban tudja, hogy mit tesz. S
érezheti-e másnak magát a kiválasztott bűnös ember, mint a legkisebbnek,
érdemtelennek?
A kiválasztott Dávid nehéz
utat kell bejárjon, amíg Izrael trónjára ülhet. Először bizonyítania kell, hogy
Isten nem véletlenül választotta épp őt királlyá. Erre jó alkalom ígérkezik,
hisz a filiszteusok, Izrael ősellenségei újra hadba szálltak, hogy Izraelt
eltöröljék a föld színéről. És ők hoztak magukkal egy „szuperfegyvert”, egy
Góliát nevű harcost, aki több mint három méter magas és tetőtől-talpig fel van
fegyverkezve Ez az ember naponta kiáll, hogy szidalmazva Izrael Istenét valakit
párharcra szólítson fel, így akarván eldönteni a csata kimenetelét. Meg van
győződve ő és egész csapata, hogy senki se fog vállalkozni erre a feladatra. De
egyik nap Dávid, a pásztorfiú a táborba érkezik, élelmet hozva hadba vonult
nagyobb testvéreinek. Amikor hallja az óriás csúfolódását azonnal jelentkezik a
viadalra. Elindul az óriás felé, emberileg nevetséges fegyverrel: egy
parittyával és öt kövecskével. De nemcsak azzal hanem mindenek előtt Izrael
Istenének a nevével. Ő tudja, hogy ebben a névben diadalmaskodhatik akkor is,
ha emberileg semmi esélye sincs erre. Dávid hisz a győzedelmes és
legyőzhetetlen Istenben és ebben a hitben hajtja végre első királyi tettét.
Dávid tette hatalmas bátorítás, buzdítás a mi számunkra is. Mert mi is ennek az
Istennek vagyunk a gyermekei, és Általa mi is felettéb diadalmaskodhatunk mindenben.
Akkor például, amikor csúfolkodnak velünk a munkahelyen, a kórházban vagy épp a
családban. Ne féljünk szembemenni a mai „góliátokkal”. Egy percre se inogjon
meg az Isten kegyelmébe és segedelmébe vetett hitünk.
Isten minden gyermekének
megpróbálja a hitét. Nem volt ez másképp a Dávid életében sem. Voltak nagyon
nehéz pillanatok, amikor úgy tűnt, hogy a királyságból semmi se lesz. Egy adott
ponton az ellenség körülkeríti s barátai is cserben hagyják. A várost, amit ő
biztonságosnak gondolt feldúlják az amálekiták. A saját emberei is ellene
fordulnak, meg akarják kövezni. Mit lehet ilyenkor tenni, mit lehet még
remélni? Valószínű, hogy a mi életünkben is voltak már ilyen helyzetek. Amikor az
egyik próbát a másik követte, amikor még a legközelebbi hozzátartozók vagy
barátok is ellenünk fordultak, amikor Isten is olyan távolinak tűnt és úgy
éreztük, hogy hiába bíztunk Benne, mert íme nem segített, nem hozott ki a
bajból. Jó, hogy ilyenkor meglássuk, mit tett Dávid ebben a helyzetben és mit
tehetünk mi is, ha hasonló nehéz helyzetbe kerülünk. Hát Dávid azt teszi, hogy
a romok fölött leborul Isten színe elé, kiönti szívének egész keserűségét,
bánatát és megerősíti magát az Úrban. Így erősítette meg magát a mi drága
Megváltónk is ott a Gecsemáné kertjében, amikor térdeire esve könyörgött, hogy
ha lehetséges vétessék el tőle a keserű pohár, de ha nem, legyen meg az Atya akarata.
Ő el tudta fogadni a véres keresztet is, mert az Atya nyujtotta azt neki. Mi a
legtöbbször csak azt nézzük, hogy mi van a nekünk nyujtott pohárban, holott
sokkal inkább azt kellene néznünk, hogy ki nyujtja azt felénk. Atyánk kezéből
miért ne tudnánk a nehezet, a próbákat is elfogadni?
Hosszú várakozás után Dávid
végre király lesz. Elfoglalja Jeruzsálemet és fővárossá teszi. A békesség
városa lesz királyi rezidenciája. Dávidnak itt mindene megvan és mégis valami
nagyon hiányzik neki. Ez nem más, mint a szövetség ládája, az Isten
jelenlétének a szimbóluma. És eljön a nagy nap, talán a Dávid életének a
legszebb napja, amikor a ládát elhozhatják Obed-Edom házából.Hogy elhelyezzék a
Sion hegyén az Úr sátrában. Nagy, ünnepi menet élén Dávid táncol a láda előtt.
Alig van ruha rajta, egészen elvegyülve a nép közé, ezzel is kifejzve mélységes
alázatát. Dávid itt Isten dicsőségéért küzd, s mennyire előképe lesz ő Jézus
Krisztusnak, akit szintén emésztett az Úr háza iránti szeretet, aki semmire se
vigyázott annyira, mint hogy az Atya neve magasztaltassék fel egész életében.
Bárcsak tudnánk ebben mi is a Dávid , Jézus , Kálvin és a többi előttünk járt
hithős követői lenni, bárcsak lenne életünk nagy célja:egyedül Istené a
dicsőség.
Sajnos, a Dávid életét nem
csak nagy győzelmek és nagy magasságok, hanem nagy bukások és mélységek is
jellemezték. Mindnyájan ismerjük életének mélypontját, amikor a paráznaság és
gyilkosság bűnébe esik. Szinte hihetetlen, hogy egy ember, kit Isten úgy
megáldott, aki úgy helyt állt a legnehezebb helyzetekben, most ilyen csúfosan
elbukott. Ne dobjunk hamar Dávidra követ, mert mi is pont olyan bűnös és
romlott szívvel születtünk mint ő, mi is hajlandók vagyunk minden gonoszra. Ha
még nem tettünk ilyen bűnöket, az csak Isten végtelen, megőrző kegyelmének köszönhető.
De az talán még nagyobb kegyelem, amikor az ember meg tudja alázni magát és
bűnismeretre, bűnbánatra tud jutni. Az ilyen ember megtapasztlja a bűnbocsátó kegyelem
csodáját is. Ha ezt valaki így olvassa azt is mondhatja : hát ez nagyon
egyszerű és könnyű, mert íme vétkezik Dávid és rögtön meg is kapja a
bocsánatot, később Rómában így fogalmazták meg: akkor hát vétkezzünk, hogy
minél nagyobb legyen a kegyelem. Mi nagyon jól tudjuk, hogy ez a bocsánat nem
volt könnyű és olcsó, Jézus életébe, vérébe került. Nem úgy van, ahogy a
csúfolódó filozófus mondta : Isten megbocsát, mert az a mestersége. Aki
megértette már, hogy mibe került Jézusnak az, hogy Isten nekünk
megbocsáthasson, egészen bizonyosan nem fog könnyelműen vétkezni. Én nem tudom
elképzelni, hogy a tékozló fiú még egyszer fogta magát és újra elment az atyai háztól.
Nem tudom elképzelni, hogy az atyja megbocsátó szeretete ne bilicselte volna
örökre otthonához. Csak azt tudom elképzelni, hogy azután már sokkal jobban
tudta értékelni azt, hogy újra otthon lehet, hogy bocsánatot nyert s hogy egyre
jobban szerette atyját és a körülötte levőket.
A Dávid életének
legnagyobb próbája az volt, amikor a saját fia Absolon fellázadt ellene.
Dávidnak menekülnie kell. De Isten nem hagyja őt cserben, vissza térhet
Jeruzsálembe és újra király lehet. Absolonnnak pedig életével kell fizetnie
meggondolatlan cselekedetéért. A szép az, ahogyan Dávid siratja és gyászolja
lázadó fiát. Egy igazi szülő sohasem tagadhatja meg gyermekét, még akkor sem,
ha az megtagadja szüleit. Egy igazi, hívő szülő a lázadó gyermekéért is kell
imádkozzon. Isten megadhatja, hogy a lázadó gyermek egyszer csak ott áll az
imádkozó szülő ajtaja előtt és bebocsátást kér. Ez Dávidnak nem adatott meg,
bárcsak most sok szülőnek megadatna.
Olvasandó igék 1Sám.16,12,
17,45, 30,6, 2Sám.6,21, 7,16, 12,7, 8,33, Mt.26,29, Róm.6,1-2
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése