A Szentírás
emberei: Cippóra
Bár nem üdvtörténeti ünnep, de egyházunk szép szokása, hogy május
valamelyik vasárnapján megemlékezünk az édesanyákról. Jó dolog ez, hisz az
édesanyák szeretete az életünk egyik legdrágább ajándéka. Szép dolog őket egy
csokor virággal felköszönteni, ha már elköltöztek ezt a csokrot sírjukra is
elhelyezhetjük.
Ezért hadd szóljunk egy
bibliai édesanyáról, Mózes feleségéről, Cippóráról. Az egyértelmű és nem szorul
bővebb magyarázatra, hogy egy ilyen nagy személyiség mellett személye háttérben,
árnyékban marad. Lehet, hogy még a bibliaolvasó keresztyének között is vannak
olyanok, akik nem tudják a nevét. Mózes életéből tudjuk, hogy ő először a maga
felbuzdulásából, akaratából akart népe szabadítója lenni, amikor Isten erre még
nem adott parancsot neki. Amikor látta, hogy egy egyiptomi ver egy zsidó embert
odament és agyonütötte az egyiptomit. Ez az est hamarosan kitudódott, és
Mózesnek menekülnie kellett Egyiptomból. Midián földjére ment és ott Jethrónak,
az ottani főpapnak lett a szolgája, s mivel neki hét leánya volt, az egyiket,
épp Cippórát feleségül is vette. A midiániták Izrael rokon népe volt, hisz ők
Ábrahámnak második házasságából származtak. Eleinte Isten útjain jártak, később
sajnos a pogány istenek követőivé lettek. Jethró még Istennek szolgált, ezért
igaztalan az a vád, hogy Mózes pogány leányt vett volna feleségül. Mit
mondhatunk el erről az asszonyról? Ő először is egy kedve, finom lelkű leányzó
lehetett. Ez abból a jelenetből derül ki, amikor megismerkedett Mózessel. Ő épp
leült egy kút mellé, ahova itatni jöttek a pásztorok, köztük a Jethró leányai
is. Az erősebb pásztorok elűzték volna a leányokat, de Mózes védelmükre kelt és
jogot szerzett nekik a pásztorokkal szemben. Látjuk ebből a jelenetből is, hogy
milyen kemény világ volt az, hogy az asszonyok semmilyen előnyben,
figyelmességben nem részesültek, mert a törvény ez volt: aki bírja, marja. Mekkora
változást hozott ebben is Jézus és a keresztyén hit, hisz az apostolok már azt
tanították, hogy az asszonynak, mint gyengébb edénynek tisztesség adassék. Mózes megkapja jócselekedete jutalmát, hisz Jethró
befogadja őt házába és őt annak rendje-módja szerint megvendégeli. S ebben
egészen biztos, hogy része volt a leányoknak, közöttük Cippórának is. Milyen
szép erény és lelki gyümölcs egy asszonynak, édesanyának az életében a
kedvesség, nyájasság. Isten a női lelket különösképpen felruházta ezzel az
ajándékkal. Áldott legyen Isten az ilyen asszonyokért és édesanyákért, akik
kedvességgel, szeretettel, gyöngédséggel nevelik gyermekeiket, és ezzel
forgolódnak a gyülekezetben, az emberek közösségében is.
Miután Mózes feleségül vette őt, szép és nyugodt éveket tölthettek együtt.
Ekkor születtek gyermekeik, a két fiú Gersom és Eliézer. Ez a negyven év nagy
áldás volt az ő életükben, hiszen nevelhették gyermekiket, és Isten készíthette
őket a nagy feladat elvégzésére, ami ezután várt reájuk. Ebben a csendes időben
Mózesnek és Cippórának sok mindent meg kellett tanulni, de mindenek előtt az
Isten előtti alázatot és azt, hogy bizodalmukat ne önmagukba, a saját erejükbe,
bölcsességükbe, hanem egyedül Isten be vessék. Ebben az időben meg kellett
tanulni, hogy az élet nem mindig nagy dolgokból áll, hanem a mindennapi kicsiny
dolgokban kell sokszor hűségesnek engedelmesnek lenni, hogy Isten aztán
nagyobbra bízhasson. Mózesnek is meg kellett tanulni, gyermeket nevelni,
játszani velük. Meg kellett tanulni az élet apró-cseprő dolgaiban helyt állni,
hogy aztán alkalmas lehessen a sokkal nagyobb és nehezebb szolgálatra. Mert
sokszor sokkal nehezebb a kicsiny dolgokban hűségesnek lenni és megállni, mint
a nagy dolgokban. Sokszor nagy próbákat kiállunk, de elbukunk a mindennapok kis
dolgaiban. Adjunk mi is hálát a csendes és nyugodt évekért, időkért. Sokszor ez
nem igen van ínyünkre, hiszen mi mindig szeretnénk rivaldafényben élni,
fennforogni, ahogy azt mondani szoktuk, de ezek az idők nélkülözhetetlenek
minden hivő ember életében. Különösen az édesanyák életében fontos ez a csend,
hisz ebben a csendben annyi szép munkát el tudnak ők végezni. A gyermeknevelés,
a házi dolgok elvégzése nem egy látványos dolog, mégis döntő jelentőséggel bír
egy gyermek, egy család életében. A gyermekkor csendes évei, az ott kapott
impulzusok, hatások egész életünkben elkísérnek é minden későbbi
cselekedetünket, döntésünket meghatározzák. De nem csak csendes évekre, hanem
csendes percekre is szükségünk van. A mozgalmasabb éveinkben is legyenek
csendes percek, napok. Minden nap legyen időnk elcsendesedni, szenteljük meg az
Úr napját, tartsuk meg az ünnepeket, amikor feltöltődünk, új erőt merítünk a
nyilvánosságban végzett munkánk végzésére.
Cippóra szépen
gondoskodott a családjáról. Amikor Isten férjét hívja, ő is kész készülni és
indulni a nagy útra, kész a most következő nehéz időben a férje mellett lenni.
S ha rövid időre el is szakadnak egymástól, amíg a kivonulás mozgalmas ideje
lejárt, később újra egyesül a család és mindvégig együtt maradnak.
De a Cippóra életének
legfontosabb mozzanata mégis az, amikor fiait körülmetéli. Nem tudjuk, hogy mi
történhetett, de a második gyermeket nem metélték nyolc napos korában körül,
úgy ahogy azt Isten törvénye elrendelte. Ennek lehetett egy érdekes oka is.
Tudjuk azt, hogy a körülmetélés egy fájdalmas és véres művelet volt
elképzelhetjük azt, hogy Cippóra gyöngéd, szeretetteljes szíve meg akarta
kímélni piciny gyermekét ettől a fájdalomtól. De ez a kímélet mégis hamis volt,
Isten megharagudott ezért, és amikor útra keltek Egyiptom felé Isten angyala
elállta az útjukat és meg akarta ölni őket.
Ennek az igének kettős üzente van a mai édesanyák, szülők számára. Először
is az, hogy a keresztséget ne halasszák el. Manapság sok szülő úgy gondolkodik,
hogy majd a gyermekére bízza a döntést, hogy keresztyén akar-e lenni vagy sem,
és majd csak felnőtt korban keresztelkedjenek meg, amikor ők maguk tudnak
dönteni. A mi egyházunk rendíthetetlen meggyőződése a reformátorok tanítása
szerint az, hogy meg kell keresztelni a kisgyermekeket, mert ahogy a Káténk
szépen fogalmaz, ők is éppúgy, mint a felnőttek Isten szövetségéhez tartoznak,
és ezért meg kell különböztetni őket épp a keresztség által a hitetlenek
gyermekeitől. A gyermekkeresztség a szülők szép hitvallása Isten megelőző
szeretetéről és ezért azt nem mulasztják el.
De van ennek az igének egy
másik üzenete is. Manapság az is divatos lett, hogy a gyermeket minden
nehézségtől, fegyelmezéstől megkíméljük. A szülő megpróbál minden terhet magára
venni, megpróbál mindent a gyermek helyett elvégezni. Pedig ez nem helyes. Nem
kell a gyermekeket minden nehézségtől,
fegyelmezéstől megkímélni, mert épp így ártunk nekik a legtöbbet. Az a gyermek,
aki nem tanul fegyelmet, rendszeretetet, engedelmességet, munkabírást
gyermekkorában, az ezeket később már sokkal nehezebben és sokkal keservesebben
tudja csak elsajátítani. A szenvedés is hozzátartozik életünkhöz. Én és úgy
gondolom velem együtt sokan mások is nagyon hálásak azért, hogy édesanyánk
szigorú szeretettel szerettek minket. Hálásak vagyunk azért, hogy nem engedtek a bűn útján járni, hanem
sokszor keményen megfegyelmeztek bűneinkért, tévedéseinkért. Hálásak vagyunk
azért, hogy ha kellett tudtak gyöngéd szeretettel szeretni, de ha kellett
tudtak kemények is lenni hozzánk, s mi csak később láttuk be, hogy ezt is
irántunk való szeretetből tették. Akkor nyilván nem szívesen hordoztuk el a
fenyítést, a munkára fogást, hogy engedelmeskedni kellett sok szabálynak, de
később szépen beláttuk, hogy így válhattunk komoly, felelősségteljes emberekké.
Áldott legyen az Isten az ilyen édesanyákért.
Olvasandó igék: 2Móz. 2,15-21, 4,22-24,
18,2-5, 1Pét.3,7, Zsid.12,6-11
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése