A Szentírás
emberei : Ésaiás
Ésaiást az Ószövetség
evangélistájának szoktuk nevezni, mert senki se volt a próféták között, aki
annyit jövendölt volna Jézus születéséről, szenvedéséről, mint ő. Nem könnyű
korban kellett prófétálnia Kr.e.740-690 között. Prófétának lenni nem kevesebb,
mint az Úr szavát tovább adni. Isten olyanokat is mondott neki, hogy gyűlöli a
nép ünnepeit, áldozásait. Ezt nehéz volt hallgatni, hisz Júda népe azt
gondolta, hogy náluk minden rendben van, ők kegyesek, szeretik a templomot, az
ünnepeket. Meg kellett értetni a néppel, hogy semmit se ér az az áldozat,
amiben nincs benne a szívük. Nem lehet a kezet imádságra kinyujtani s
ugyanabban a kézben bűnöket is szorongatni. Mindezt nekünk se könnyű hallgatni,
hiszen mi is sokszor hamis nyugalomban ringatjuk magunkat. Büszkék vagyunk
arra, hogy járunk templomba, hogy még szépen adakozunk, hogy még tele vannak a
templomaink. De Isten ezekre nemet mond, ha közben rejtett bűnök vannak az
életünkben, ha nem igaz és őszinte a szívünk az Úr iránt. Jó, hogy Ésaiás itt
nem fejezi be az igehirdetést, hanem hirdeti a megtérés, az újrakezdés
lehetőségét. Ha bűneink skárlát-pirosak lennének is, hófehérek lesznek.
Mégpedig annak a Jézusnak a vére által, akiről Ésaiás olyan szépen prófétált.
Ésaiásnak sok ajándékot
adott Isten. Tudott verseket és énekeket is írni. Istennek és népének
kapcsolatáról a szőlőskert képében beszél. Szőlőskertet plántálni Izraelben nem
volt könnyű dolog. Először el kellett takarítani a sok követ, kerítést kellett
készíteni a vadállatok ellen, vízforrást is kellett keresni a környéken
valahol. A tolvajok ellen, meg a szőlő préselésére toronyházat is kellett
építeni. De a legfontosabb nyilvánvalóan az volt, hogy egy nemes szőlőtövet
kellett keresni, hogy azt ültessék el az előre elkészített földbe. Ha minderről
gondoskodott a gazda, várhatta, hogy jöjjön a gyümölcstermés. Ez a kép Ésaiás
igehirdetésében példa értékű lesz. Isten mindent megtett az ő népe érdekében,
hogy az jó gyümölcsöt teremjen, de a termés elmaradt. Nem az lett, ami az
alapos munka után joggal várható lett volna. Az Úr szívében mély fájdalom van
és elhatározza az ítéletet. A próféta komoly üzenete a mi számunkra is, hogy
Isten tőlünk is gyümölcsöket vár, mi nem díszpéldányok vagyunk az Úr kertjében.
S nem akármilyen gyümölcsöket kell termjünk, hanem olyanokat, amelyek az
örökkévalóság mérlegén is megállnak. Ez persze magunktól nem megy, ehhez
szükséges az, hogy Krisztusba oltassunk, hogy Ő éljen bennünk. De ha ez
megtörténik, akkor ahogy Káténk fogalmaz, lehetetlen, hogy a háládatosság
gyümölcseit ne teremjük.
Örülhetünk annak is, hogy
a Szentírás megőrizte számunkra az ő elhívásának a történetét. Látjuk, hogy
milyen nagy dolog az, amikor az Úr megszólít és elhív minket az Ő szolgálatára.
Ésaiás is megretten, hisz tudatában van bűnösségének s népe bűnösségének is.
Ésaiást lenyűgözi Isten szentsége . Ki ne félne és rettegne Előtte megállani? A
csodálatos az, hogy Ésaiás bűnössége ellenére Isten eszköze lehet, mégpedig
megtisztított és megszentelt eszköze. Hisz az oltárról egy angyal parazsat vesz
és azzal megérinti ajkát. Isten teszi őt alkalmassá a szolgálatra. Így a porból
lett ember, ahogy Kálvin mondja el van híva, hogy Isten szája legyen. A Jézus
vére minket is megtisztít s Lerlke minket is felkészít, hogy ennek a negy
hivatásnak eleget tudjunk tenni.Lehet, hogy nem kapunk akkora feladatot, mint
Ésaiás, de Isten előtt a kevesebb is éppoly értékes, mint a sok.
A próféták magánéletéről
nem sokat tudunk. Soknál a nevén kívül semmit sem ismerünk, még azt se tudjuk
pontosan, hogy hol és mikor születtek vagy haltak meg. Pedig az életünkhöz ez
is szorosan tartozik. Az életünk nagyobb része nem is az emberek között zajlik,
hanem a szűk családi körben. Egyáltalán nem minden, hogy magánemberként hogyan
élünk, mit teszünk. Ésaiás életéről se tudunk sokat, de azt tudjuk, hogy
házasember volt. A házasság Isten rendelése, hisz Ő mondta már a teremtés
hajnalán: nem jó az embernek egyedül lenni. Az Isten szerinti házasság Istent
dicsőiti és jó eszköz lehet országa építésében. Isten szolgái életében nagyon
fontos az, hogy ki a társuk, hogy az segíti vagy épp akadályozza őket a
szolgálatban. Ésaiásnak és feleségének Isten gyermeket ad , akinek egy hosszú
és furcsa nevet kell adni, amit magyarra így fordít a Szentírás: siess zsákmányra
és gyorsan prédára. Ennek a gyermeknek Izrael népének drámai sorsát kell
kiábrázolnia, hisz nemsokára a pogányok prédájává lesz. Az első gyermek is
különös nevet kapott, aminek jelentése: a maradék megtér. Ésaiás gyermekei
nevével is kellett hirdesse Isten ítéletét, de kegyelmét is, hiszen a nép bár
prédául adatik, de a maradék mégis megmarad és visszatérhet ősei földjére.
Tudjuk azt, hogy Ésaiás Jézus nevét is megjövendöli : Immánuel, vagyis velünk
az Isten. Most adventben olyan meghitten cseng ez a név a fülünkben.
Ésaiás nagyon sok szép
igét hagyott ránk. Nem is lehet ezeket most felsorolni. Ilyen az is, amiben
hálaadásra és magasztalásra szólít fel minket. Adjatok hálát az Úrnak és
magasztaljátok az Ő szent nevét. Ebből is sokat lehet tanulni.Imádságainkat
mindig hálaadással kezdjük. Hányszor elfeledkezünk erről és mindjárt jövünk
kéréseink, panaszaink sokaságával. Pedig a hálaadás mindent meg kell előzzön.
Pedig a nép még fogságban van, még messze van a szabadulás.De a próféta tud
Isten ígéreteire tekinteni, s tudja, hogy Isten hűséges és beváltja ígéreteit.
A hálaadás után jöhetnek a kéréseink is, segítségül hivhatjuk az Urat,
kiönthetjük Előtte szíveinket. Ennek is van helye, hisz nekünk olyan Atyánk
van, aki várja, hogy szükségeinket és nyomorúságainkat őszintén feltárjuk és az
Ő segítségét kérjük.
Ésaiás a vigasztalás
prófétája is, hisz neki adatik az a nehéz feladat, hogy a fogságba hurcolt
népnek kell igét hirdetni. Csodálatos már az, hogy Isten vigasztalni akarja azt
a népet, amelyik Őt elhagyta, amelyik a bűn útján járt. A nép elhagyhatja
Istenét, Isten sohasem hagyja el az Ő népét. Ő könyörűlni akar rajtuk, nem
akarja, hogy kétségbe essenek, hogy összeomoljon az életük. Milyen jó, hogy
Isten a minden vigasztalás Istene, aki megvigasztal minket minden mi
nyomorúságunkban, ahogy azt minden temetés alkalmával is halljuk. Isten Lelke
is a vigasztalás áldott munkáját végzi a mi életünkben, csak hallgassunk mindig
rá.
Ésaiásnak sok mindent
kellett hirdetni: megtérést, fenyegetést, ítéletet. De ő mégis a kegyelem
prófétája, aki kihirdeti az Úr jókedvének esztendejét. Hétszáz év múlva Jézus
ott áll a názáreti zsinagógában, felolvassa ezt a részt Ésaiás könyvéből és azt
mondja : ma teljesedett be ez az ige a ti hallásotokra. Mert az,amiről Ésaiás
prófétált valóban Jézusban teljesedett be.Benne közelített el az Istennek
országa. Ő volt az, aki gyógyított és mindenkivel jót tett, Ő volt az Úr
szenvedő szolgája Is, aki bűneink bűntetését magára vette, aki az eljövendő Úr
is, amit Ésaiás még csak tükör által homályosan láthatott, de amit az apostolok
már nyilván hirdettek. Ésaiás is már arra a Krisztusra tekinthetett előre,
akire mi egyrészt visszatekinthetünk, de akit a jövőben is várhatunk. Ésaiás
gyönyörű szép képekkel beszélt a Messiás eljövendő országáról, amikor a
vadállatok szalmát esznek, amikor a kígyó nem árt, mert a Gyermek ártalmatlanná
tette. Most adventben mi is ezt a kettőt tesszük: egyrészt visszatekintünk
Jézuzus első eljövetelére, hálát adunk mindazért, amit Ő kétezer eszetendővel
ezelőtt értünk tett, de másrészt várjuk Őt, mint dicsőséges Urat, aki új eget
és földet hoz magával. Ez lesz majd adventi várakozásunk végső beteljesedése.
Olvasandó igék: És.1,18, 5,1,
6,7, 8,3, 12,4,
40,1, 61,2, Luk.4,21, Ján.14,16, 2Kor.1,4
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése