A Szentírás
emberei : Barabbás
Különös dolog az, hogy március 15, a mi népünk
nagy ünnepe mindig az ú.n. bőjti időszakban van, amikor a Jézus szenvedéseiről
emlékezünk meg. Az 1848-1849-es években a mi népünk nagyon sokat szenvedett és
sok vért veszített. Ez a kétféle szenvedés is összefüggésben van egymással,
mert minden szenvedés egy nagy sorsközösségbe állít bennünket. Hadd
foglalkozzunk most épp ezért a Szentírásnak egy olyan emberével, akinek köze
van mind a Jézus, mind pedig a saját népe szenvedéséhez, hisz ő olyan ember
volt, aki megpróbált szembeszállni azzal a római hatalommal, ami népe
szenvedését okozta. A Szentírásból nem derül ki egyértelmüen ez, de mégis erre
következtethetünk. Főleg Máté és Márk evangéliuma igazolja ezt, hiszen az egyik
őt nevezetes fogolynak nevezi, a másik pedig azt is elmondja, hogy Barabbás más
lázadókkal együtt le volt tartóztatva,
akik egy lázadás alkalmával gyilkosságot követtek el. Minden valószínűség
szerint a zélóták közé tartozott. Ők a Jézus idejében egy pártot alkottak, ők
voltak a legbuzgóbb zsidó hazafiak. Amikor Palesztína római fennhatóság alá került a legtöbb zsidó
ezt nem volt hajlandó elismerni és elfogadni. Ezért az országban állandóan
óriási feszültség volt, az egész ország egy puskaporos hordó volt ebben az
időben, amely minden pillanatban robbanással fenyegetett. Galileában volt a
legfeszültebb a helyzet, itt több lázadás is volt, az egyik az, amiről az
Apostolok Cselekedeteiről írott könyv 5-ik fejezetének végén olvashatunk Itt
egy bizonyos Júdásról van szó, aki Sadduk nevű farizeussal együtt megalapította
a zélóták pártját. Mai kifejezéssel ez egy szélsőségesen jobboldali párt volt,
akik nem ismerték a megalkuvást, számukra minden a törvény és a zsidóság volt.
A feltett céljuk az volt, hogy Izrael népe megszabaduljon a rómaiaktól és így visszanyerhesse múltbeli
dicsőségét és ragyogását. Ezek a zélóták nem riadtak vissza a vérontástól sem,
ahol csak lehetett merényleteket szerveztek a római katonai bázisok ellen, de a
saját népük tagjait is képesek voltak meggyilkolni, ha nem gondolkodtak és
cselekedtek úgy, mint ők. Rendkívül elszánt, mindenre kész fanatikus emberek
voltak ezek. Az adófizetést is megtagadták, szerintük Isten a Föld Ura és csak
neki szabad adót fizetni. Jelszavuk a
„szent háború” volt, mindig ruhájuk alatt hordták görbe kardjukat, innen kapták
a másik nevüket : szikáriusok. Ezzel a karddal igyekeztek leszámolni a
rómaiakkal és azokkal a honfitársaikkal, akik abba a gyanúba keveredtek, hogy
együttműködnek a római megszálló hatalommal. Minden valószínűség szerint
Barabbás is ennek a pártnak volt a tagja és egy lázadás idején így ölt meg egy
vagy több római katonát és ezért került fogságba. A zélóták, köztük Barabbás is
egy életstílust, egy lelkületet képviselnek. Erre a lelkületre az erőszak, a
lázadás jellemző. Ez a lelkület azt mondja .vedd a magad kezébe sorsod
irányítását, írtsd ki az ellenséget. Ne engedd, hogy mások uralkodjanak
feletted, te uralkodj másokon. Barabbás az az ember, aki azonnal odaüt és
visszaüt. Barabbás ezért rendkívül népszerű, imponáló, mert a mi ereinkben is a
Barabbás vére folyik Most úgy kerül a figyelem középpontjába, hogy Pilátusnak
eszébe jut, hogy a zsidóknak van egy olyan szokásuk, hogy a nagy ünnepük
alkalmából egy foglyot szabadon engedhetnek, kegyelemben részesíthetnek. A
szokás pontos eredetét nem ismerjük, úgy tűnik, hogy ez nem római szokás volt,
hanem a legvalószínűbb az, hogy az Egyiptomból való szabadulás emlékére
vezették be ezt a szokást a zsidók, s a római megszállókra az volt jellemző,
hogy a jobb együttélés érdekében ők alkalmazkodtak a megszállt népek
szokásaihoz.
De ki az a másik fogoly,
akit választani lehetne, hisz épp így válik nagyon sürgetővé a kérdés, hisz
ezen a napon dönteni kellett, választani kellett Jézus és Barabbás között. Az
írásmagyarázók arról is tudnak, hogy ennek a Barabbásnak a keresztneve is Jézus
volt, ebben az időben ez gyakori név volt, és akkor így hangozhatott a kérdés:
ti melyik Jézust választjátok, azt, akit Barabbásnak mondanak, vagy pedig azt,
aki Krisztusnak mondatik. A mi számunkra is nagyon égető ez a kérdés, sőt
népünk számára is, hisz az ember nagy kiváltsága és terhe, hogy neki mindig
választania és döntenie kell. Egész életünk abból áll, hogy határozott igeneket
és nemeket kell kimondanunk. S ha valamire igent mondtunk, ezzel minden másra
nemet mondtunk. Itt Nagypéntek napján s nekünk Jézus szenvedésének és népünk
szenvedésére való emlékezésünk idején az a kérdés áll előttünk, hogy mi melyik
lelkületet, indulatot választjuk. A Barabbás lelkületével foglalkoztunk, most
lássuk, hogy mi a másik lehetőség, ki az a másik, akit válaszhatunk egyénként
és népként egyaránt. Ez a választás sokkal nagyobb dolog, mint gondolnánk, ez
élet és halál kérdése. Jézus is egy Atyának a Fia, a Barabbás név épp ezt
jelenti, hisz maga az Atya mondta róla : ez az én szerelmes Fiam, Őt
hallgassátok. Az a lelkület, amit Ő hozott egészen más, mint a „barabbási”, a
világi lelkület. Jézus nem az erőszakot hirdeti, hanem a szeretetet. Ő nem azt
mondja, hogy az ellenséget ki kell írtani, hanem azt, hogy az ellenséget
szeretni kell. Ő nem akarja a maga kezébe venni ügyei intézést, hanem egészen
az Atyára bízza magát. Ő nem üt oda és nem üt vissza, hanem alázatosan tűri az
ütlegelést. Ő nam parancsolni akar másoknak, hanem engedelmeskedik Atyjának. Ő
nem uralkodni akar mások felett, hanem szolgálni akar másoknak. Az Ő
megjelenését nem halál és pusztulás követi, mert Ő azért jött, hogy életünk
legyen és bővölködjünk. Ő nem megöl másokat, hanem kész meghalni másokért. A
döbbenetes az, hogy a világ annyit szenvedett már a barabbások miatt és mégis
mindig Barabbást választja. Annyira megtéveszt minket a barabbások
hangoskodása, lármája. Pedig rajtunk és népünkön is nem a barabbások
segíthetnek, hanem Jézus és az Ő lelkülete. Nem kellene szégyelnünk azt, hogy
mi Őt választjuk, nem kellene félnünk elfogadni a Jézus lelkületét, mert mi
nagyon jól tudjuk, hogy a szelídség sokkal nagyobb hatalom, mint az erőszak,
alázattal sokkal többre lehet jutni, mint mások megalázásával, a letiport
igazság is erősebb, mint a gonoszság, a türelem előbbre visz minket, mint a
bosszú, hogy a krisztusi szeretettel sokkal jobban lehet formálni életeket,
mint bármilyen más kényszerítéssel, erőszakkal. Minden forradalomnak és
forradalmárnak az az óriási hiányossága, hogy csak körülményeket tud
megváltoztatni, de nem tudja megváltoztatni az emberi sziveket, életeket.
Márpedig hiába változnak meg körülményeink, ha nem változik meg a szivünk.
Barabbás hiába küzd a szabadságért és a nép is hiába teszi ezt, mert ők nem
szabadok, őket megkötözi a gyűlölet, a bosszúvágy. Az egész
szenvedéstörténetben azt látjuk, hogy csak egyedül Jézus a szabad, bár Ő
megkötözve áll bírái előtt. Szabad arra, hogy mindent eltűrjön, minden
szenvedést magára vállaljon. Ő szabad minden előítélettől, gyűlölettől,
félelemtől, szabad az áldozatra, a teljes engedelmességre, a halálra is.
Semmilyen „barabbási” eszközhöz nem hajlandó nyulni, nem hajlandó azokat
igénybe venni. Ő megmutatta örökre ennek a világnak, hogy a leghatalmasabb
fegyver a szeretet, amely nem kíméli magát, amelynek a másik a fontos. Jézus
ezt a legnagyobb harcot egyedül a szeretet fegyverével harcolta meg.
Bármennyire is ünneprontásnak tűnik március 15-én, de mégis ki kell mondanunk :
mi is és a mi népünk is csak ezzel fog győzni. Megpróbálhatunk Barabbás
eszközeivel segíteni magunkon, de biztos vereséget szenvedünk, mert a bűnt nem
lehet emberi erőszakkal legyőzni, csak isteni szeretettel megbocsátani. A
Krisztus szenvedése ki akar szabadítani minket a „barabbási” lelkületből és
krisztusi emberekké akar minket formálni. Ha nem merünk mi és a mi népünk Jézus
mellé állani, akkor nincs megoldás. Bárcsak meg tudnánk ezt mi is látni,
bárcsak tudnánk Jézust választani.
Olvasandó igék: És.42,2,
53,7, Máté 27,15-26, Márk 15,615, Ján.1O,1O. 19,39-4O, Ap.csel.5,37.
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése