2013. szeptember 15., vasárnap

Preek in Kamperveen en Putten
Text.Ef.5,6-8

Gebed: Help ons  hier binnenkomen, met het heilige verlangen en dorst: we willen weten wat is Uw wil. Vergeef, dat we vaak zo hier komen, dat we vasthouden aan onze wil, en we willen onze wil op U aandwingen, dat U ons wil zou doen. En we willen om vergeving bidden, omdat we zo veel kapotgemaakt hebben, zo dat onze wil is geschieden. Trek nu ons naar U toe, neem ook onze vermoeidheid weg, met Uw Woord verlicht ons en genees ons.

Preek: Iedereen weet, dat we nu in zo een wereld leven, dat al in bijna elk huis, maar in het bijzonder in cantoren en oficiele gebouwen zijn alarmsistemen gemonteerd, dat als dieven of kwaadwillende en makende mensen zouden zich nadern,  de alarm moet in werking komen. Het is erg vervelend, als de dief komt, als er een gevaar is, en de alarm zwijgt. De meeste dieven weten dit ook, en ze hebben vaak middelen om de alarm buiten werking te zetten, of ze loeren op zulke momenten als de alarm niet aan staat. Maar ik wil nu niet over beveiliging van de huizen en cantoren spreken, alleen dit als een voorbeeld gebruiken voor ons geestelijk leven. Want het is net zo passend op ons geestelijk leven, op ons gemeente-zijn, dat er een grote kwaad is als de alarm niet aan is. Maar er is ook slecht, als de alarm begint te gaan, maar niemand erop let. De text,die ik net voorgelezen heb is een geestelijk alarm voor ons. Laat niemand u misleiden met inhoudsloze woorden, met ijdele woorden. Dus hier ziet de apostel een gevaar. Apostel Paulus zag een gevaar ,die toen de gemeenten bedreigde. Maar niet alleen toen, ook nu zijn grote gevaren, die het leven van ons en van onze gemeenten bedreigen. Het is de moeite waard, om na te kijken: wat waren de gevaren van toen, en wat zijn de gevaren van vandaag. De gevaren zijn bijna dezelfde:voordat de apostel over de gevaren zou spreken hij herinnert de gemeente aan het feit, dat zij zijn kinderen van het licht .: Als ze kinderen van het licht zijn, dan moeten ze ook ernaar handelen. De leden van de gemeente in Efeze zijn kinderen van het licht geworden, omdat ze hebben het licht van de wereld aangenomen,dus Jezus Christus. Niet alleen teoretisch, niet alleen in hun hoofd, maar in hun ziel en leven. Jezus Christus mocht Heer worden over hun leven. Voordat ze het evangelie hoorden, waren ze kinderen van de duisternis, ze leefden in dusternis. Wat betekent dit.? In duisternis leven betekent, dat je  jezelf niet ziet, maar ook de andere mens niet.De mens,die in de duisternis leeft ziet niet, wie hij of zij is. Hij, zij weet niet, wie ben ik eigenlijk? Maar hij, zij ziet ook niet: wie is God. Dat iemand zichzelfe en God mocht zien, daarvoor is nodig, dat een licht zou beginnen te branden in zijn, haar hart. Dit licht kann alleen God aansteken. God heeft een wonderlijke middel, die licht in ons maakt, en dit is zijn Woord. De gelezene en de gepredikte Woord ook. Als het Woord van God hier klinkt, als zijn Woord gepredigt is, dat wordt een lamp aangestoken, want God wil, dat Jezus Christus zou lichten in ons leven. Als ik al Jezus zie, dan zie ik ook mezelfe. Dat ik een zondaar ben. In dat moment, als Christus als een licht in een leven van een mens verschijnt, dan begint de mens te zien zijn heiligheid, zijn schoonheid, zijn gerechtigheid, maar tegelijkertijd begint de mens te zien, dat hij is vol met boosheid, met onreinheid, goddeloosheid. Totdat een mens Jezus niet ziet, hij kann zeggen: o, ik ben een goede, eerlijke mens, ja ik heb ook een paar fouten, maar dit heeft iedereen, maar als ik zie de heilige God, dan zie ik ook, dat ik vol zit met zonde en ongerechtigheid. Dat is gebeurd in het leven van de mensen in Efeze, ze hebben ingezien, dat als ze zo blijven, hoe ze geboren waren, als er geen verandering in hun leven komt, dan zal het met hun niet goed komen. Ze hebben ook begrepen, dat straks iedereen moet verschijnen vóór de gericht van God, en daar kunnen we ons niet met andere mensen vergelijken. Want daar zal ons God onderzoeken, zal ons God beoordelen. Ze hebben dit ingezien, en ze hebben Jezus in hun harten binnengelaten, die het licht, de genade,de vergeving en de verandering kann geven. En ze hebben ook gezien en geloofd, dat Jezus kann een nieuw leven, en ander leven geven, die totaal anders is, dan hun leven tot nu toe. Vroeger,zegt Paulus Jullie waren kinderen van de duisternis, maar nu zijn jullie kinderen van het licht. Christus heeft intrede gemaakt in Jullie leven, en heeft een nieuw leven Jullie geschonken. De gemeenteleden van Efeze hebben ingezien, dat in deze wereld zijn twee soorten normen en waarden, twee levenspatronen. De levenspatroon van de wereld en de levenspatroon van Gods kinderen. En als deze mensen dit ingezien en geloofd hebben, dan is een diudelijke scheidinglijn gekomen tussen de twee levenspatronen. Tussen de levenspatroon van de wereld, van de duisternis en de levenspatroon van Christus, van het licht.
            In de centrum van de levenspatroon van de wereld staat de mens zelf, hij bepaalt eigenlijk naar zijn eigen wil hier alles. Daarom zijn de levenspatronen in deze wereld zo onstabiel, wisselend, want de mens bepaalt wat is moreel en imoreel, wat is waarheid en wat is leugen, wat is eerlijk en gemeen, wat is slecht en goed. De mens bepaalt hier alles, hij zegt over alles een oordeel. Dit zien we helaas heel goed in onze landen in heel Europa. God heeft hier niks te vertellen, niemand vraagt naar zijn wil. Met grote droefheid moeten we vaststellen, dat in de levenspatroon van Europa heeft God en zijn Woord geen plaats, want hier wordt alles door de mens bepaald. De levenspatroon van God, waar Jezus alles bepaalt, is totaal anders. En die mensen, die naar deze levenspatroon handelen, hebben en totaal andere verhouding tot de zonde. De kinderen van de duisternis hebben de zonde lief, ze houden van de zonde. God zegt over vele dingen van deze wereld, dat deze zijn zonde onreinheid, leugen, maar de mensen houden van deze dingen. De mens houdt van de wraak, want hij houdt van terugslaan, de mens heeft het lief de ontrouw, de mens wil graag zonder werk rijk worden, de mens houdt van alles waarover God zegt: ik haat deze dingen. De kinderen Gods zijn ook niet zonder zonde, maar ze hebben een hele andere verhouding tot de zonde. De kinderen van het licht haten de zonde, de kinderen van het duisternis houden van zonde, bewaren en beschermen de zonde. De kinderen van de duisternis zoeken de zonde en de gelegenheden, waar ze zondigen kunnen, de kinderen van het licht vluchten van de zonde, en ze vermeiden de plaatsen waar ze in verzoeking zouden kunnen komen.  De kinderen van God kunnen ook in verschillende zonden vallen, maar ze voelen zich niet goed erin. Ook een kind van het licht kann in ruzie komen met zijn vrouw of met haar man, of met iemand anders, maar hij voelt zich niet prettig in deze situatie, en hij of zij probeert zo spoedig mogelijk de zaak in orde zetten. De kinderen van het licht kunnen ook in kleinere-grotere zonden vallen, maar ze schamen zich daarvoor, ze willen daarin niet blijven, ze bekennen de zonde, ze proberen zich niet verontschuldigen. De kinderen van het licht hebben dus een totaal andre verhouding tot de zonde.
            Maar we waren al bezig aan het begin van deze preek van gevaar te praten. Ook in Efeze verschijnt een gevaar. En dit gevaar is, dat in Efeze worden inhoudsloze, ijdele woorden gesproken. Het is hier een interresante woord in het grieks, je kunt vertalen: leugenachtige logos, dus woord. Paulus waarschuwt: een leugenachtig woord verspreidt zich tussen jullie, een kwade denken. Wat is dit dit leugenachtig woord geweest in Efeze en ook onder ons? Ik kann zo formuleren: je moet het licht en de duisternis niet zo scherp van elkaar scheiden. De gevaar is niet zo groot, je moet niet overdrijven. Je moet deze zaak met licht en duisternis niet even zo ernstig nemen. Je moet de woorden van Jezus niet zo ernstig nemen in alle vragens. De levenspatroon van Jezus moet je proberen vermengen, harmonizeren met de levenspatroon van deze wereld. Je moet deze twee werelden in een goede evenwicht bij elkaar brengen en samen houden. Bij voorbeeld: ja, de feestdagen, die zijn zeker van Christus, jullie komen samen, bidden, jullie komen tot avondmaal, jullie luisteren naar Gods Woord, maar de andere dagen, die zijn van jullie. Jullie moeten de feestdagen en de werkdagen een beetje harmonizeren, een beetje delen, de feestdagen, de zondagen zijn van God, en de werkdagen zijn van jullie. Jaren geleden had ik een scriba. Hij was al met pensioen, maar vroeger werkte hij in een magazijn met elektrische materialen. We hebben redelijk veel spullen nodig bij de bouw van een nieuw kamer, en hij zij steeds: je moet dit niet kopen ik zal brengen van thuis. Ik was verbaasd dat hij alle spullen thuis had, en ik vroeg: hoe heb je zo veel materiaal thuis? Dan antwoordde hij met een sluwe glimlach: domine maar je moet ook je kop gebruiken. Ik heb van mijn werk zo veel weggenomen, dat ik kann een hele huis mee verzorgen. Hij was verder een lieve man, elke zondag netjes in de kerk, hij was ook erg hulpbereid, maar hij dacht: je moet deze twee werelden, het geloof en het wereldse denken met elkaar harmonizeren. Hij dacht: ja mijn ziel is van God, maar mijn hoofd is van mij, en die moet ik goed gebruiken, en ik moet net zo doen, als de kinderen van deze wereld. De gevaar in Efeze en ook bij ons is, dat we het licht en de duisternis met elkaar vermengen en komt een prettige grijsheid eruit, die ook niet licht, maar ook niet donker is., zo zijn we goed ook voor Jezus, maar ook voor de wereld.
            Maar Paulus trekt de alarm en zegt: opletten, want dit is een leugenachtig woord, jullie moeten niet misgeleid worden door deze woorden, want als dit gebeurt, dan komt niet goed met jullie. Om deze dingen komt de toorn van God over de kinderen van de ongehoorzaamheid. En lieve broeder en zusters, als ooit deze leugenachtige woord aanwezig was, dan dit is vandaag wel aanwezig. En het zal zich erg snel verspreiden. Dit kunnen we al in de kerken zien. Toen ik voor de eerste keer 16 jaar geleden op een gevangenispredikantenconferentie in Praag was, gingen we zondag in een duits-lutherse kerk. Ik was erg benieuwd natuurlijk op de prediking, maar daar was geen spoor van prediking. Het was wat gezang, en dan kinderen hebben spelletjes gedaan onder een regenbogen, want het ging over de geschiedenis van Noah. De spelletje was leuk, de kinderen lief, maar dit kon ook in een poppentheater net zo goed gebeuren, daarvoor moet je niet kerk zijn. Je wist niet precies of je in een eredienst of op een theaterstuk was. Niet spreken over de conferentie, waar de hoofdthema was een prezentatie van een japaanse meditatiesisteem. Ik was weer verbaasd en ik vroeg de duitse predikant, die de spreker was en zij: dit was erg interressant, maar waar komt hier God ter sprake, dan zij hij: lieve Istvan, maar God hoef hier helemaal niet ter sprake komen. Na de eerste dag, als ik zag, dat er geen gebed zal uitgesproken worden vroeg ik weer met mijn naiviteit: zullen we niet de dag met een gebed afsluiten, dan keek de leider me verbaasd aan en vroeg: ja Istvan, je hebt dit nodig, nou dan mag je een korte gebed uitspreken, maar op onze conferenties is dit geen gewoonte meer. Met deze voorbeelden wilde ik maar laten zien, hoe sluw komt deze leugenachtige woord tot ons en we laten ons misleiden erdoor. De heidendom komt binnen ook in de kerk. In beste geval de mensen schijnen nog in de kerk christenen te zijn, maar thuis zijn ze puur heidens. Onlangs een buurjongens ging trouwen, en ik was ook uitgenodigd op de bruiloft.Ik heb natuurlijk aan het begin gepreekt, Gods Woord verkondigd, maar daarna kwam de party, met al die viese, dubbelzinnige soms goddeloze liederen, die de mensen daar met volle borst gezongen hebben. Ik weet niet hoe hier is, maar bij ons is het bijgeloof en de occultisme een groot probleem. Dat mensen die de Bijbel lezen, geloven ook in verschillende tekenen, maar ze lezen dagelijks ook de horoskope, ze zijn bang van een zwarte poes of van het getal 13. Bij ons des te meer gebeurt, dat er rijst over de bruidspaar wordt gegooid, en ze weten niet, dat dit een oosterse tovenarij is, een vruchtbaarheidskultus. Sommige mensen zijn trots,dat ze gereformeerd zijn, maar ze doen een hele boel dingen, waarover God zegt: ik haat deze.
            Ja, het is een groot gevaar, het licht met de duisternis te vermengen.Paulus terkt de alarm, en zegt :neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmaskeer ze veeleer. Jullie mogen voor geen ogenblik vergeten, dat Jullie zijn nu kinderen van het licht, en jullie hebben nu een andere norm, en deze norm is de wil van de Heere. Wij moeten bij elke daad bedenken: wat zou nu Jezus doen? Als ik jong was, hing nog bij vele gelovige mensen een houten plankje met de opschrift? En wat zegt Jezus ertoe?  Dit plaatje hing soms in voorkamer , woonkamer, slaapkamer, en het was erg nuttig. Want soms kwam de man en vrouw in ruzie en ze zagen de schrift:wat zegt Jezus ertoe? Of het kind heeft iets lelijks gezegd in ongehoorzaamheid tegen zijn ouders, en hij zag de plaatje en was beschaamd. Of vrienden gingen kwaadaardig kletsen over iemand achter zijn rug, en dan moesten ze zien: wt zegt Jezus ertoe?  De gelovige mens heeft één enkele voorwaarde: wat is aangenaam vóór de Heere?
            En terugkerend tot het begin van deze preek: we moeten niet denken, dat de alarm voor ons is niet nodig, of voor ons is niet geldig. Beter is als we ons leven, ons handelen, ons gedrag doordenken en proeven, en als wij de vraag voordurend stellen: ben ik in de daad een kind van het licht? God zij geprezen, als we kunnen vaststellen, dat we in de daad Gods in licht wandelende kinderen zijn. Maar als we kinderen van het licht zijn, dan mogen we niet deel nemen in vele zaken van deze wereld. En we moeten erg opletten, dat we het licht met duisternis niet vermengen.
            We hebben in deze dienst een ernstige waarschuwing gekregen.Dit moeten we ter harte nemen. Dit is ook een opdracht voor de volgende week. Het is een niet makkelijke, maar wel een heilige opdracht. Ik wens u en natuurlijk mezelfe ook kracht en zegen, om dit te mogen vervullen. Amen

Gebed.Heere we dankenU, dat U hebt in onze harten weer een licht aangestoken door Uw Woord.. We danken U dat U hebt onze greisheid ontmaskeerd, dat U waarschuwt ons van de gevaren, die ons bedreigen, ontferm U over ons, dat niemand zij, die van nu aan in duisternis blijft.Laat ons Jezsu Christus in Uw licht wandelen. Laat ons altijd uw wil zoeken, en wat in Uw ogen goed is. Help ons die dingen  haten, wat U haat. Bevrijd ons van boezemzonden, van zondige verslavingen. Laat ons kinderen van het licht zijn ook op onze werkplaats, in de school, in het gezin. We bidden voor alle mensen, die nog in geestelijke ellende en duisternis leven. We bidden voor onze kerken, onze landen en volken, voor de zieken en vertwijfelden, die in de diepten zijn.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése