Mit tanít a Szentírás : a hitről
Nagyon sok emberrel
találkozunk, akik így beszélnek : én nem hiszek csak abban, amit látok, ami
felől magam is megbizonyosodom. Nem fogom csak úgy elhinni azt, amit a Biblia
mond, amit mások Istenről nekem mondanak. Az ilyen ember nem gondolja meg azt,
hogy a megbizonyosodásnak is több módja van és nem csak az egy, amit ő
elgondolt. Az ilyen ember azt mondja : bizonyísd be nekem azt, hogy Isten
létezik. De hogyan? Vezessem le ezt úgy, mint ahogy egy matematikai tételt
levezetnek? Ez pont olyan lehetetlen vállakozás,
mint egy süket embernek bebizonyítani azt, hogy milyen szép egy zenedarab. A
hitetlen emberből épp az hiányzik, amivel ő Isten valóságát meg tudná ragadni :
a hit. Az ilyen emberért csak imádkozni lehet, mert hitet csak Isten tud
Szentlelke által valakinek ajándékozni.
Feltevődik itt az a
kérdés is, hogy miért olyan fontos a hit? Miért fog elveszni a hitetlen ember
és miért tartatik meg a hívő ember? Hogy van az, hogy ezernyi jó cselekedet se
tud minket üdvözíteni, de a hit az igen? Miért helyez maga Jézus is akkora hangsúlyt
a hitre, hogy minden embernek a hitére kérdez rá, azt dicséri meg, vagy épp
annak meglétét hiányolja? Miért mondja Jairusnak, a halott zsinagógafőnek :
csak higgyj! Miért mondja a Zsidókhoz irt levél, hogy hit nélkül lehetetlen
Istennek tetszeni? Semmiképpen nem azért, mert a hit valamennyire is
érdemszerző lehetne, hanem azért, mert ez az egyetlen út arra, hogy Istennel
közösségbe kerüljünk, hogy az Ő ajándékait elfogadhassuk. A hit végső soron
bizalom. Emberi viszonylatban is úgy van, hogy ha nincs bizalom, akkor nincs
közösség. Jaj annak a házasságnak, ahol a házastársak nem bíznak egymásban! Ott
minden megszakad, ott mindennek vége van. A mi legnagyobb nyomorúságunk a
hitetlenségünk, Isten iránti bizalmatlanságunk. A hitetlen, bizalmatlan ember
pedig semmit sem tapasztalhat meg Isten kegyelméből.
A Szentírs azt is
megmutatja, hogy a hitben egyfajta szent „erőszakosság” is kell legyen. Hinni
merni kell. A hit merészsége két dologból áll. Egyfelől látnunk kell a magunk
méltatlan voltát. Nagy baj az, ha valaki természetesnek, magától érthetődőnek
veszi a bűnbocsánatot, azt hogy Isten elfogadja őt. Másfelől azonban Isten
kegyelmességét is látnunk kell, azt hogy az Ő kegyelme nagyobb, mint a mi
bűnünk. Ez a hit merészsége, amit Isten soha nem vesz rossz néven. Láthatjuk
ezt szépen a kananeus asszony történetében. Ennek az asszonynak semmi „ joga”
nem volt lánya gyógyulását kérni. Ő nem volt a szövetség gyermeke, Izrael
népének a tagja. Jézus kezdetben érezteti is vele, hogy Ő elsősorban Izrael
elveszett juhaihoz küldetett. De ez az asszony nem adja fel a harcot és Jézus
végül is kapitulál az asszony bátor és merész hite előtt. Ez az asszony
merészen mer hinni az Isten kegyelmében és ez egyszerre példamutató és
megszégyenitő a mi számunkra. Merünk-e mi nagy dolgokat várni és kérni
Istentől? Jézus sohasem igazolja a hitetlenséget, de mindig védelmébe veszi és
megjutalmazza a nagy hitet. Mi Jézust sohasem hitünkkel bántjuk meg, hanem
mindig kételkedésünkkel és kicsinyhitüségünkkel. Magunkat mindig kicsinek és
méltatlannak kell látnunk, Istent azonban nagynak és dicsőségesnek, aki nem
szégyenit meg minket hitünkben, sőt inkább megjutalmazza hitünket és megáld
minket hitünk merészségéért.
A Szentírásra
mindig az jellemző, hogy sokoldalú, a dolgokat mindig több szemszögből világítja
meg. Úgy vannak a Szentírásnak az igazságai, mint az a gyémántdarab, amit a Nap
felé tartunk, és amely ujra és ujra szebbnél szebb árnyalatokban pompázik. Néha
arra biztat a Szentírás, hogy ne túl sokat foglalkozzunk önmagunkkal, az ú.n.
hitéletünkkel sem, máskor viszont arra szólít fel, hogy nézzünk csak
önmagunkba, tartsunk önvizsgálatot, hisz anagyon könnyen előfordulhat ilyenkor,
hogy meglátjuk a hitéletünkben levő fogyatkozásokat. Megtörténhet az is, hogy a
mi hitünknek a tartalmával baj van, de az is előfordulhat, hogy a hit
tartalmával nincs baj, hanem annak az alkalmazásában vannak nehézségek. A Szentírás
nagyon komolyan figyelmeztet arra, hogy a hitünk lehet halott vagy más szóval
hiábavaló hit. Ez adott esetben nagyon súlyos helyzetet idézhet elő. Ezt a
problémát nem lehet egyszerüen azzal megoldani, hogy azt mondjuk, hogy mi nem a
kegyes emberben hiszünk, hanem Krisztusban. Ezért fontos a Szentírásnak az a
felszólítása, hogy szünteleneül vizsgáljuk meg hitünket, annak valódiságát. Még
az sem elég, hogy vannak bizonyos jó cselekedetek az életünkben , de ha azok
nem a megtérés gyümölcsei akkor azok mögött nem a hit áll. Aki azt állítja,
hogy ő hisz a bűnök bocsánatában, de megtűr bizonyos bűnöket az életében, az
valójában mégsem hisz abban. Találóan mondta valaki : egyedül hit által
igazulunk meg, de nagy baj az, ha a hit egyedül marad és nem követik azt
cselekedetek az életünkban. Az élő hit életes cselekedeteket von maga után.
Ezek után
feltevődik a kérdés, hogy mik az élő hit ismertető jegyei? Ebben a kérdésben
nagyon elővigyázatosnak kell lennünk, mert nagyon sok félreértés, gyanakvás van
ezen a területen. Ebben az életben mindennek van ismertető jele. Van ismertető
jele annak, hogy valaki él még és annak is, hogy már meghalt. A halottnak már
nem ver a szive, nem beszél, nem hall. A Szentírásban van egy példázat , ami
sokat mond ebben a tekintetben. Az okos szűzeknek nem csak lámpásuk volt, hanem
olajuk is a lámpában. Ők komolyan vették a feladatukat, a vőlegény várását. A
balga szűzek könnyelmüek és felelőtlenek voltak, nem gondoltak arra, hogy kellő
mennyiségü olajat is vegyenek magukhoz. Mind a két csoport hitte azt, hogy a
vőlegény meg fog jönni, mind a két csoport várta annak érkezését. Ebben nem
volt köztük különbség. A különbség abban volt, hogy az okos szűzek levonták a
hitből származó következtetéseket. Az okos szűzek hite igazi volt, a balgáké
látszat.
János apostol is
beszél a hit ismertető jeleiről. Ő azt mondja, hogy ez nem más mint a szeretet.
Aki gyűlöl az a halálban marad, az még nem ment át a halálból az életre.
Vigyáznunk kell, hogy ne vonjunk le hamis következtetést, ne így gondolkozzunk
: én most szeretni fogom a testvéremet és akkor átmegyek a halálból az életre,
ekkor azt gondolhatnám, hogy a jó cselekedeteim válthatnak meg engem. Nem azért
igazulok meg, mert jó cselekedeteket tudok felmutatni, hanem azért tudok jót
cselekedni, mert már megigazultam. A fa nem azért él, mert gyümölcsöt terem,
hanem azért teremhet gyümölcsöt, mert él.
Fontos ebben a
kérdésben a hit és megtérés kapcsolatát is megvizsgálni. Vannak olyan emberek,
akik megtérés nélkül akarnak hinni és olyanok is, akik hit nélkül akarnak
megtérni. A Szentírás világosan tanítja, hogy ez a két dolog elválaszthatatlan
egymástól. Jézus és Keresztelő János is egy mondatban beszél a kettőről, Péter
is a pünkösdi prédikációjában. Aki megtérés nélkül akar hinni, az végül is nem
Krisztusban hisz, legfeljebb a Róla szóló tanításban, rosszabb esetben a maga
által elképzelt keresztyén életben. Aki pedig hit nélkül akar megtérni , az
végül is nem Krisztushoz tér meg, hanem csak egy bizonyos erkölcsi normához.
Végül hadd szóljunk
a hit csodálatos erejéről. Az erő nyilván nem tőlünk van, hanem Istentől. Az
igazi hit tudja, hogy az ember önmagában gyenge és erőtelen, de a hit lényege
épp az, hogy nem önmagára, hanem Krisztusra néz. A hit már most és itt az
örökkévalóságból él. Hit által a jövő dicsősége már most a jelenre is kirasztja
erejét és hatalmát. Hit által találkozik a Golgota keresztj, a nyitott sír és
az új ég és új föld valósága, s ebben a találozásban ott lüktet a hivő ember
diadalmaskodó élete ma.
Olvasandó igék: Hab. 2,4,
Máté 15,28, 25,3, Márk1,15,
Luk.8,5O Ján.2O,25, Zsid. 11 fej. ,Jak.2,26
, 1Ján 3,14,
5,4
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése