Mit tanít a
Szentírás : az Isten országáról
Jézus
Krisztus ezzel kezdte és ezzel is végezte igehirdetését. Hirdette, hogy
elközelített az Isten országa, ennek lényegét sok példázatában, beszédében és
minden cselekedetében felmutatta, majd mennybemenetelekor parancsot adott
tanítványainak, hogy mindenkit tegyenek ezen ország polgáraivá. Az egyház, az
Isten népe nélkülözhetetlen eszköze az Isten országa terjedésének és
növekedésének. Az egyház szent kötelessége, hogy ezt az országot hirdesse, azt
megnyissa , illetve bezárja az emberek előtt az igehirdetés és a bizonyságtétel
eszközeivel. Milyen komollyá teszi ez a mi szolgálatunkat. Nem akárhogyan kell
nekünk ezt az országot hirdetni. Mert csak igéje és Szentlelke által gyűjti a
mi Urunk az Ő egyházát. Mi teljességgel bele kell simuljunk az igébe, a
Szentlélek munkájába. Mi nem egy akármilyen országot hirdetünk, hanem az Isten
dicső és szent országát. Isten országa csak úgy növekedhet, ha engedelmes
eszközei leszünk az igének és a Léleknek. Ez arra figyelmeztet, hogy az igét
szünteleneül tanulmányoznunk kell, s ugyanakkor a Lélek vezetéséért is kell
könyörögnünk.
Nem
véletlen az sem, hogy manapság sokat beszélünk az igehirdetés válságáról. Sok
szó esik arról, hogy az igehirdetés nem időszerű, életidegen, nem eléggé
konkrét, nem nevezi néven a dolgokat, megmarad az általánosságoknál.
Kétségtelen, hogy ezek a kritikák sok igazságot tartalmaznak, de talán még sem
ez az igehirdetés legnagyobb nyomorúsága, hanem az, hogy nem hatalommal szól,
hogy nem késztet döntésre. Mert az igehirdetés egy olyan üzenet, amire
válaszolni kell, vagy igent, vagy nemet kell mondjon rá az ember. Az
igehirdetés nem egy teológiai előadás, mégcsak nem is egy tudományos
megalapozottságu magyarázó beszéd, hanem az Isten országának megnyitása vagy
bezárása az emberek előtt. Nagyobb komolyság el sem képzelhető sem az
igehirdető, sem az igehallgatók számára. Nagyon vigyáznunk kell arra, hogy ne
ott akarjunk zárni, ahol Jézus nyitni akar, és ne ott akarjunk nyitni, ahol
Jézus zárni akar. Óriási felelősség mind igét hirdetni, mind pedig igét
hallgatni, hiszen Krisztus ezen evangélium szerint fog ítélni mind most, mind
pedig az utolsó napon.
A
nehézség abban áll, hogy a Bibliában nagyon sok olyan ige van, ami arról szól,
hogy nehéz bemenni az Isten országába, hogy még az igaz is alig tartatik meg,
hogy sokan vannak a hivatalosak, de kevesen a választottak és sorolhatmnám
tovább. De nem kevésbé igaz az is, hogy nagyon sok olyan ige is van, ami tele
van hivogatással, kegyelmes ígérettel. Nagyon kell vigyázzon mind az
igehirdető, mind pedig bármely bizonyságtevő, hog ne váljon egyoldalúvá. Hogy
ne essen bele abba a hibába, hogy túl
nehézzé, vagy pedig túl könnyűvé teszi az Isten országába való bejutást. Mi a
teljes Szentírást kell hirdetnünk és mind a bejutás nehézségét, mind pedig
annak örömét fel kell mutatnunk az emberek előtt. Mi a nehezet nem tehetjük
könnyűvé, de a könnyűt se tehetjük nehézzé. Ezeket az igéket nem szabad
egymással kijátszani, mert mind a kettő egyszerre igaz, és ez így kell mind az
igehirdetésben, mind pedig a bizonyságtételben megszólaljon. Vigyázzunk arra,
hogy se ne fenyegessük az embereket, de ne is hízelegjünk nekik olcsó
kegyelemmel, olcsó evangéliummal. Mert igaz az, hogy Krisztus kegyelme és
keresztje megnyitotta számunkra a menny kapuját, de az is igaz, hogy abba mi
mégis egy kemény lelki harc és tusakodás által mehetünk be. Hadd lássák az
emberek ezt rajtunk egész magatartásunk által.
Az
Isten országának egy különös Királya van. Az első dolog, amit világosan látnunk
kell, hogy nem mi kell Őt Királlyá tegyük. A kenyerek megsokasítása után a
sokaság épp ebbe a hibába esett bele. A kérdést az teszi olyan nehézzé, hogy
Jézus egy olyan Király, aki szolgai formát öltött magára. S az ember olyan
nehezen tudja a kettőt összeegyeztetni. Az alázat, az önmegtagadás, a szolgai
munka a mi gondolkodásunkban sehogysem egyeztethető össze a királyi tisztséggel
és méltósággal. Mi ezeket a dolgokat a legszívesebben elkerülnénk. Amikor Jézus
ilyen Királyként jött el ebbe a világba, akkor az emberek , sőt még a
tanítványok is tiltakoztak ellene. A zsidók vártak egy királyra, de nem
olyanra, aki a szeretetben valósítja meg királyságát, hanem olyanra, aki a
nemzeti ideált fogja megvalósítani, és ugyanakkor megoldja a kenyérkérdést, és
az összes többi kérdésüket is. Amikor Jézus ebbe az irányba cselekedett, akkor
azonnal királlyá akarták tenni és nem vették észre, hogy Ő már rég az, ha pedig
engedné, hogy úgy legyen király, ahogy ők akarják, akkor már nem lenne az Isten
országának a Királya. Akkor Ő is csak egy lenne a sok földi király közül.
Jézust végső soron ezért juttatják keresztre népének vezetői, mert nem az ő
elképzelésük szerint akart király lenni.
Vigyázzunk,
mert ebbe a hibába nem csak a zsidók estek bele, hanem mi is beleeshetünk.
Hányszor nem egyezik a mi elképzelésünk se az Ő királyságával!
Nagy
kérdés az, hogy mi az Ő tanítványai mennyire tudjuk követni az Ő példáját,
mennyire tudunk engedelmes követői lenni. Mi sokat beszélünk arról, hogy Ő a mi
Megváltónk, Szabadítónk, és ez jól is van így. De ne feledkezzünk meg arról,
hogy Ő nekünk mindenben példát is adott, és azt mondta, hogy amiképpen Ő
cselekedett, mi is úgy cselekedjünk. Vajon nem azért akarják olyan kevesen
követni ma Jézust, mert nem vagyunk eléggé krisztusi emberek, nem követjük
eléggé az Ő példáját? Az igaz, hogy mi nem vagyunk krisztusok, mi nem tudjuk
megváltani ezt a világot, nem is kell, de mi vagyunk ma a Jézus kezei,
lábai,akiken keresztül Ő valamit meg akar mutatni ennek a világnak.
Ha
mi Jézusnak az Isten országáról mondott szavait jól szemügyre vesszük, akkor
feltűnő a mi számunkra, hogy az Isten országa legtöbbnyire egy eljövendő, egy a
jövőben megvalósuló dolog. De azért azt is kell látnunk, hogy az Isten országa
már most itt jelen akar lenni közöttünk, ennek már most vannak jelei. Ahol neki
valóban engedelmeskednek, ott az Ő országa már most megtapasztalható valóság.
Mi engedelmességünk, hitünk által már most ebben az országban élünk, ennek
erőterében, ennek hatalma alatt. Ott Jézus Krisztus már most Királyként uralkodik
felettünk. Mi nem csak Isten országa jövőbeli eljöveteléért kell buzgón
imádkozzunk, hanem azért is, hogy ez épp bennünk és általunk már itt és most
valóság lehessen. S milyen boldogok lehetünk, ha ennek jeleit már most
láthatjuk a magunk, családunk vagy a gyülekezetünk életében. Ez már valóban az
eljövendő Isten országának előízét hordozza magában.
De
amikor ezt érezzük és látjuk, épp akkor lesz még nagyobb a vágy a szívünkben az
Isten országának teljessége után. Krisztus szép példázatokban beszélt nekünk
ennek a beteljesedett országnak a szépségéről és dicsőségéről. Mi hisszük azt,
hogy az valóban kimondhatatlanul szép lesz, valóban egy királyi menyegzőhöz fog
hasonlítani. De mit tegyünk addig? Mit tegyünk addig, amíg ez eljön hozzánk?
Jézus ezt is megmondja. Úgy készülünk ebbe az országba, hogy szolgálunk. Hogy
megyünk a szegényekhez és az éhezőkhöz, látogatjuk a betegeket, a foglyokat,
felruházzuk a mezíteleneket. Amit ezekkel megcselekszünk, azt mind Jézussal
cselekedjük meg.
A
kegyelem által megváltott és megújitott élet az alázatos szolgálatban találja
meg küldetését. Mi egyszerüen szolgálunk, dolgozunk, végezzük azt, amit Urunk
reánk bízott, és hisszük, hogy majd a maga idejében gazdagon adatik nekünk az
Isten örök országába való bemenetel. Mekkora nagy dolog, hogy Jézus már itt a
földi életünkben munkával, feladattal bíz meg bennünket. Hogy ránk bízza az Ő
országát, ránk bízza az igét, ránk bízza a szereteteszolgálatot, egyszóval
mindent ránk bíz. Hát van-e ennél nagyobb kiváltság, van-e ennél nagyobb
megtiszteltetés, mint hogy a Királyok Királyának a szolgálatában állhatunk? S
gondoljuk meg azt is, hogy honnan emelkedhettünk ebbe a mennyei magasságba?
Onnan, hogy kárhozatra méltó, nyomorúlt bűnösök voltunk. Innen hívott el, innen
hívott ki, hogy legyünk az Ő dicső országának polgárai és munkásai.
Mit
mondhatunk ezek után? Csak azt, amit az ének gyönyörüen így fogalmaz meg:
Örök életem sem lesz
elég,
Zengnem az Ő
dicséretét.
Olvasandó igék :Mát.5,3, 6,1O,
7,13-14, 9,13, 16,19, 25,34-35, 28,18-2O,Luk.1O,16, Ján. 6,15, 13,13-17, 19,14-15,
2Pét.1,11
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése