Mit tanít a Szentírás : a
királyi tisztről
Ennél
a kérdésnél nem lehet máshonnan elindulni, mint hogy : Isten a Király. Az Ő
hatalma korlátlan, mindent megtehet, ami az Ő szentségével és szeretetével
nincs ellentétben. Az ember számára nincs nagyobb áldás, mint hogy teljességgel
alárendelje magát Isten uralmának, mivel Isten mindig a legjobbat akarja az
ember számára. Isten számára nincs fájdalmasabb, mint amikor az ember nincs
megelégedve az Ő uralmával, amikor az ember ki akar törni az Ő uralmából. Pedig
milyen sokszor megtörtént ez Izrael népének az életében is! Isten helyett
embert akartak királlyá tenni. Amikor az ember az Isten királyságát emberi
királyságra cseréli fel, mindig meg kell lássa annak súlyos következményeit.
Mindig tévútra jut az az ember, aki Isten helyett bűnös emberek, vagy a saját
énjének az uralmát választja. Ez a szabadság helyett mindig a szolgaságot hozza
magával. Az a jó földi király, aki Istennel, a legfőbb Királlyal szemben
kicsinynek és erőtlennek érzi magát. Dávid bár király volt, de annyira meg
tudta magát alázni Isten előtt. Tudta, hogy
mindenben Tőle függ, Neki van kiszolgáltatva.
Isten
az Ő királyi hatalmának egy bizonyos részét átengedi az embernek a teremtett
világban. Isten már a teremtéskor uralmat adott az embernek, a tenger halai, az
ég madarai felett. Isten értelmet adott az embernek, amivel ezt a királyi
hatalmát gyakorolja. Az ember lehetőségei nagyon naggyá lettek a tudomány, a
tehnika, a kúltura fejlődésével. Már a zsoltárírót is lebilincselte az a tudat,
hogy Isten az embert mekkora hatalommal ruházta fel, hogy csak kevéssé kisebb a
hatalma, mint az Istené. De egy dologról az ember sohasem feledkezhetik el,
éspedig arról, hogy ezt a hatalmat Istentől kapta. Minél nagyobbá válik az
ember, annál nagyobb lesz a felelőssége Teremtőjével szemben és annál nagyobb
dicsőséget kell adjon Neki. Jaj az embernek, ha nem ezt teszi. Akkor egész
bizonyosan visszaél hatalmával. S abban a pillanatban, amikor ezt teszi
rendkívül veszélyessé válik. Mert ilyenkor az ember minden hatalmát és tudományát a bűnben akarja
kamatoztatni. Ilyenkor az ember függetleníti magát Isten királyságától és azt
teszi, amit bűnös szíve diktál. Az Ószövetségben rengeteg olyan gonosz
királlyal találkozunk, akik nem akarták Istent maguk fölött elismerni. Sokszor
megtartották az istenfélelem, vagy jobban mondva a vallásosság látszatát, de
közben eszükbe se jutott Isten akaratát kérdezni és azt követni. Sokszor Isten
csak eszközzé vált a saját politikai vagy gazdasági céljaik elérésére. De az
Újszövetség is egy olyan királlyal kezdődik, aki megölet ártatlan
kisgyermekeket csak azért, hogy az ő királyi poziciója biztosított legyen, hogy
nehogy valaki is veszélyeztetni merje az ő hatalmát és uralmát.
Manapság
ez a heródesi indulat szintén Isten ellenes érzésekben nyilvánul meg. Az ilyen
ember megfeszíti Krisztust az ő szentségtelen és gonosz életével. Vigyázzunk,
mert ez a Heródes mindnyájunk szívében ott rejtőzik és uralomra akar törni
bennünk. Boldog az az ember, aki ezt meglátja, bevallja és életét újra és újra
Krisztus áldott uralma alá rendeli.Ilyenkor az emberi élet csodálatosan
kibontakozhat és nagy áldássá lesz mások számára is. De ha nem ezt tesszük,
akkor a királyi hatalom egy démonikus erővé válhat számunkra, mert ilyenkor a
királyi hatalom nem azt a célt szolgálja, amire azt Isten nekünk adta : az
Isten és felebarát szeretete. Ilyenkor a tudomány és a kúltura is
szeretetnélkülivé, hideggé válik. Luther az ember bukását abban látta, hogy
önmaga felé fordult. Az önmagunk felé fordulás pedig a legrosszabb, ami
létezhetik. Most Karácsonykor láthatjuk azt, hogy Isten szeretete épp abban
mutatkozott meg, hogy Ő kilépett önmagából, felénk, a bűnös világ felé fordult.
A betlehemi jászolban egy igazi Király fekszik, egy mások felé forduló Király.
Ő az isteni szeretet Királya, amely szeretet abban bontakozott ki és dicsőült
meg, hogy ki tudott lépni önmagából, be tudott lépni ebbe a bűnös, nyomorult
létbe, átformálva és átalakítva egészen azt. Mert a szeretetben mindig valami
csodálatos királyi méltóság van. A keleti bölcsek épp ezért borulnak le előtte,
mert meglátják Isten királyi szeretetének méltóságát felragyogni e kisded
arcán. Mi keresztyén emberekként ebből a királyi méltóságú szeretetből kell
valamit felmutatnunk. Ez a mindennapi életben úgy valósulhat meg, hogy kilépünk
önmagunkból, merünk nyitni, elindulni az emberek felé. Megkeressük azokat, akik
e szeretet tárgyaivá lehetnek a mi életünkben. Így lesz a mi királyságunk
Krisztus királyságának részévé, így lehet a mi életünk az Ő dicső országának
egy kis részévé, megvalósulási helyévé.
Nagyon
vigyáznunk kell arra, hogy a különféle bűnök ne rombolják le bennünk ezt a
királyságot. Ha bűn kezd uralkodni bennünk, akkor a Krisztus királyságának vége
szakad. Lehetnek ezek olyan bűnök is, amiket mi kis jellemhibáknak nevezünk,
mint heveskedés, féltékenység, irigység, pletykálkodás, tisztátalanság,
fösvénység. Ezek bizony hamar kizárnak minket Isten országából. Ezért nagyon
oda kell figyelnünk a mindennapi életünk apró-cseprő dolgaira, mert sokszor
ilyen "banánhéjakon" csúszik el királyi méltóságunk. Amikor naponta
azzal a kérdéssel szembesülünk, hogy mit szabad és mit nem, akkor újra fel kell
tennünk a kérdést : most én ezt vagy azt a dolgot tényleg Krisztussal akarom
megtenni, vajon az Ő uralma lesz ebben nyilvánvalóvá? Ha ezekre a kérdésekre
nem tudok igennel válaszolni, akkor jobb ha nem teszem meg ezt vagy azt a
dolgot. Ezeket a kérdéseket nem lehet egyszer s mindenkorra tisztázni, ez egy
állandó harcot jelent az életünkben. Isten erre nekünk egy gazdag lelki
fegyverzetet bocsát rendelkezésünkre. Vegyük igénybe bátran ezeket a
fegyvereket, éljünk velük, harcoljunk velük, s ahol harc van, ott a győzelem
nem fog elmaradni.
A
Krisztus királysága rejtett királyság. Ezt földi életének idejében sem látta
meg mindenki, sőt annyira nem látták sokan, hogy csúfolódtak vele, gondoljunk
csak a római katonákra a szenvedés történetében. Krisztus királyságát csak az
újjászületett ember látja, akiben ez nem történt meg, az hasonlatos lesz a
római katonákhoz, akik csúfot űztek Krisztus királyságából. Heródes jelet kért
Jézustól, s amikor Ő ezt nem tette meg, szintén megcsúfolta Jézust éppúgy, mint
a római katonák. A csodálatos az, hogy Jézus engedte magát kicsúfolni annak
ellenére, hogy akkor is az övé volt minden
hatalom mennyen és földön és egyetlen pillanatban megsemmisíthette volna
ellenségeit. De Jézus nem tette meg ezt, királyi hatalmának és voltának
kicsúfolását papi és prófétai módon elhordozta. Amíg Krisztus vissza nem jön,
addig királysága rejtett marad. Mi csak egyet tehetünk : imádkozzunk azért,
hogy Isten Szentlelke nyitogassa az emberek szemét Krisztus királyságának a
meglátására és adjon ugyanakkor engedelmességet és alázatot az előtte való
meghajlásra. Pál is ezt tette Félix helytartó előtt. Azt kívánta, hogy bárcsak
lehetne Félix és mindazok, akik hallgatták olyan, mint ő. Mi is ezért
imádkozhatunk és erről tehetünk bizonyságot.
Mi azonban tudjuk, hogy ez nem mindig
marad így. Egyszer majd mindenki számára nyilvánvalóvá válik, hogy Ő Király. Akkor
leteszi az alázatosság ruháját és felölti bírói köntösét, hogy megítélje a föld
népét. Amíg ez meg nem történik még el lehet ismerni Őt Úrként és Királyként és
meg lehet hódolni előtte. Aki ezt nem teszi meg, az már csak Bíróként fog
találkozni Vele és ez a pillanat rettenetes lesz. Az egyház népének feladata
hirdetni a megtérést és felszólítani az embereket arra, hogy a kegyelmi időt
jól és jóra használják fel. Világosan kell hirdetni, hogy Krisztus vissza fog
jönni ítélni élőket és holtakat. A missziónak és evangélizációnak egyetlen nagy
célja ezt elmondani és felszólítani az embereket arra, hogy készüljenek erre az
eljövetelre.
Vigyázzunk arra, hogy akár
igehirdetőként a szószéken, akár igehallgatóként és bizonyságtevőként az élet
szószékén ezt az igazságot ne hallgassuk el. Ne maradjunk meg a hangulatoknál,
a kedves kisdednél, mert Ő a dicsőségben visszatérő Úr lesz egykoron, aki
másodszor már nem alázatban és elrejtettségben jelenik meg, hanem dicsőségben
és ítélő Biróként. Hadd legyen ez az ünnep is áldott alkalom ennek hirdetésére,
s bárcsak sok szív meghódolhatna igazán és egészen a nagy Király előtt!
Olvasandó igék :2Krón.13,2, Zsolt.8,6-7, Mát.2,2.16,
24,3O, Luk.13,21,23,11, Ján.19,23,
Ap.csel. 26,29, Róm.6,12, Ef.6,11,
2Tim.4,1-2, Jel.21,24
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése