Mit tanít a
Szentírás : a gonoszok szerencséjéről
Minden
időben nagy kérdése volt ez a hívő embereknek : miért van az, hogy azok akik
Isten nélkül élnek sokszor nagyon boldogok, egészségesek, jól alakulnak a
dolgaik, ők pedig, akik Isten útján hűségesen igyekeznek járni, tele vannak
próbákkal, szenvedésekkel. Nagyon sokszor találkozunk ezzel a kérdéssel a
Szentírásban is, főleg a Zsoltárok könyvében. A zsoltárírót is zavarba hozta,
amit maga körül látott. Talán ő is ismert olyan embereket, akik nem törődtek
Istennel, sőt még ellenségesen is viseltettek Isten iránt, s ezeknek az
embereknek minden
sikerült, talán jó egészségnek örvendtek, még az anyagi dolgaik is nagyszerűen
alakultak, egyre gazdagabbak lettek, egyre nagyobb jólétben éltek. Ő pedig ezer
kérdéssel küzdött, talán betegségei is voltak, egyszóval sok és nehéz kereszt
nyomta a vállát.
Valószínű,
hogy közülünk sincs senki, akit ez a kérdés ne foglalkoztatott volna, aki ezen
ne gyötrődött volna : miért van a gonosznak jó szerencséje, miért mennek jól az
ő dolgai, s miért megy rosszul a sora a jónak, miért érik őt csapások, próbák,
miért kell neki annyi nehézséggel megküzdenie? Ezeket a kérdéseket a
legvilágosabban talán a 73-ik Zsoltár irója fogalmazta meg, őt annyira
foglalkoztatta, gyötörte ez a kérdés, hogy már-már úgy érezte, hogy összeroppan
az élete, hogy kétségbe kell esnie. Hiszen ő úgy látta, hogy mintha Istent épp
az ellenkezőjét tenné annak, amit ő joggal elvárt. Ahelyett, hogy Isten a jót
megjutalmazná, segítené, a rosszat segíti, a jót pedig cserben hagyja. Úgy
tűnik, mintha Istennek minden minden lenne, hagyja a dolgokat a mentére,
nem avatkozik úgy közbe, hogy a jót megjutalmazza, a gonoszt pedig megbűnteti.
Hát nem így volt ezzel Keresztelő János is. Vajon nem ezért kezdett el ő is kételkedni,
nem ezért küldte el tanítványait a kérdéssel : te vagy-é az eljövendő, vagy
pedig mást várjunk? Hiszen ő is bátran hirdette az ítéletet Heródes számára,
joggal várhatta, hogy Isten minél hamarabb meg fogja ezt az istentelen
uralkodót bűntetni, de nem ez történik, hanem ő jut a börtönbe, ő van
megbűntetve, neki kell szenvedni. Miközben ő a börtönben senyved Heródes éli a
világát, élete csupa gyönyör, szórakozás. Ő komolyan hirdette, hogy jön a
Messiás, aki a fák gyökerére veti a fejszéjét, akinek szórólapát van a kezében,
hogy a tiszta bőzát megtisztítsa a konkolytól, de ennek épp az ellenkezéje
történik. A rossz gyümölcsöt termő fa virul, a konkoly gátlástalanul növekszik,
a búza pedig a tűzre, jelen esetben a börtönbe vettetik.
Mi
is úgy érezzük sokszor, hogy Isten a jót bűnteti s a gonoszt jutalmazza. Mit
tegyünk mi ilyenkor? Hát azt, amit a zsoltáros is tett : ezekkel a súlyos,
gyötrő kérdésekkel odamehetünk Istenhez. Neki elmondhatjuk őszintén
keserűségünket, előtte kiönthetjük szívünket. Még azt is őszintén
megkérdezhetjük tőle : ha én téged szeretlek, akkor miért nem mutatod meg
sokkal jobban, hogy Te is szeretsz engem?
Persze
ne gondoljuk azt, hogy azok akiket mi szerencséseknek látunk minden esetben olyan nagyon boldogok. Ez csak
a külső látszat, belülről nézve egészen más a helyzet. Egyszer egy
munkanélkülivé vált ember bekerült egyfajta házmesternek, mindenesnek egy
rendkívül gazdag ember házához. Az első időben nem győzött áradozni az új
munkahelyéről, hogy ott mi minden van, hogy micsoda élet van ott, hogy milyen
ételeket esznek, milyen szórakozásokat engedhetnek meg maguknak.Később már
mélyebben belelátott ennek a családnak az életébe, és látta pl. hogy állandó
veszekedés van a férj és feleség között, féltékenységi jelenetek, mert mind a ketten
üzletemberek lévén állandóan külön utakon jártak, hogy tulajdonképpen egy igaz
barátjuk sem volt, hogy az egyetlen gyermekük is teljesen elmagányosodott, hogy
a pisztoly mindig ott kellett legyen a párna alatt. Néhány hónap múlva
otthagyta őket, mondván hogy ezt nem lehetett már tovább birni.
A
Szentírás azt tanítja, hogy a gonosz ember szívében nem lehet igazi nyugalom,
igazi békesség, csak üresség, félelem és aggodalmaskodás. Valószínű, hogy a
zsoltáros is csak messziről nézte és látta a gonosz életét, de ha ő is
közelebbről megismerte volna, akkor már egészen másképp nyilatkozott volna.
S
gondoljuk csak meg jól : mi lenne, ha minden
úgy történne, ahogy mi azt elképzeljük, ahogy mi azt szeretnénk? Ha a gonosz
mindig valóban azonnal elvenné a maga bűntetését, a jó pedig azonnal jutalmat
nyerne? Mi lenne akkor, ha a jó emberek mind gazdagok, egészségesek, sikeresek
lennének, nem kellene semmilyen nehézséggel szembenézniük, egyszóval nem
kellene keresztet hordozniuk? Vajon
akkor nem egy nagy színpad lenne ez a világ, mert a gonoszok mind jóknak
tettetnék magukat? Ha például azok, akik templomba járnak, mind gazdagok,
egészségesek és sikeresek lennének, akkor minden ember a templomba menne, akkor
a gonoszok lennének a legnagyobb templomlátogatók, de ott nem Isten igéjét és
az Ő országát keresnék, mert számukra a templombajárás csak egy jó üzlet lenne.
A jóság, a szentség, a becsület csak egy üzlet lenne, akkor az emberek csak
érdekből lennének jók, érdekből járnának templomba. Akkor aztán végleg egy nagy
zűrzavar volna, akkor senkin nem lehetne eligazodni. Látjuk tehát, hogy az
emberi logika itt teljességgel csődöt mond, hogy sokkal jobb ráhagyatkozni
Istenre, ő mindent jobban lát és tud.
Tanuljuk
meg azt is, hogy ne legyünk tűrelmetlenek. Isten nem bűnteti meg azonnal a
gonoszt, annak is időt ad, ahogy azt a búza és konkoly példázatában is látjuk.
De az is világos, hogy az a tény, hogy Isten nem bűnteti meg azonnal a gonoszt,
még távolról sem jelenti azt, hogy Ő nem látja a gonoszt, hogy nem tartja azt
számon, vagy hogy egyet ért vele. S a Szentírás azt is világosan elmondja, hogy
miért nem csap oda, miért nem semmisíti meg a gonoszt : azért mert időt akar
adni neki a megtérésre, Isten még azt is, ami most konkoly, tiszta búzaként
akarja csűrébe takarítani. Valóban úgy van, ahogy azt a közmondás is
megfogalmazza : Isten malmai lassan őrölnek.Gondoljuk csak meg : ha Isten a
dűhtől lihegő Saulust azonnal megsemmisítette volna, akkor nem lehetett volna
belőle Pál apostol, Istennek egyik legáldottab eszköze. Ki gondolta volna a
dűhöngő Saulust látva, hogy abból valaha még Pál apostol lehet? De Isten nagyon
jól tudott mindent. Tudta, hogy kell jöjjön a damaszkuszi út, a Krisztussal
való találkozás, a megtérés. Milyen bölcsen cselekedett Isten ennek az embernek
az életében. S épp így megtörténhet az ma is, a kötülöttünk levő
"gonoszokkal" is, hogy meghallják Isten szavát és megtérnek hozzá. Mi
nagyon sokszor türelmetlenkedünk, de Istennek sok ideje van. Merjük kivárni az
Ő cselekvésének az idejét.
Jó
nekünk azt is meglátni, hogy hol kapott a zsoltáros választ a gyötrő kérdéseire
: a templomban. Bement a templomba és Isten igéjéből komoly tanítást vett. Ott
a templom csendjében meglátta, belátta, hogy nem a gonosz az igazán boldog,
hisz ő nem is lehet az, hanem ő maga az igazán boldog, mert van egy Mindenható,
Mindentudó és bölcs Istene, aki jól igazgatja ezt a világot, és benne az ő
személyes életét is. Meglátja azt is, hogy ő sokkal boldogabb lehet mindazon
dolgok nélkül is, amiért a gonoszt irigyelte. Meglátja a templom csendjében azt
is, hogy a gonosznak csak nagyon is evilági, múlandó kincsei vannak, ezzel
szemben ő romolhatatlan kincsek birtokában van, amit a halál se fog elvenni
tőle. Belátja, hogy a gonosz, akire eleinte oly nagyon irigykedett, végül is egy
nagyon szegény ember. Mert csak földi kincsei vannak, amiket még ez éjjel
elvehetnek tőle, de Istenben nem gazdag. Márpedig csak az gazdag ember, akinek
a lelke és a szíve is gazdag és nem csak a pénztárcája. Mit használ az
embernek, ha az egész világot megnyerné is, de a lelkében kárt vallana, teszi
fel Jézus is a kérdést. A válasz egyértelmű : semmit. Mert a világot egyszer
amúgy is el kell engedni, annak minden örömével és gazdagságával. De aki
Krisztust megnyerte, az a legnagyobb gazdagság birtokába jutott, ami el nem
vétetik tőle. Ne irígykedjünk hát a gonoszok szerencséjét. Azt elfújja a halál,
mint ahogyan elfújja a polyvát a szél. Lehet, hogy e földön nem lesz úgymond
szerencsénk, de a mienk lesz Isten országának teljes kincse és gazdagsága. Ezt
egy pillanatra se felejtsük el.
Olvasandó igék: Zsolt. 73,2-3, 13.17, Mal.3,13-18, Mát.3,1O.12,6,19-2O, 11,2-6, 13,24-3O, 16,26,
Luk.12,2O-21, 2Kor.6,1O
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése