Mit tanít a Szentírás : a szeretetről
Alig
van még egy olyan szavunk, amit annyiszor emlegetnénk, mint a szeretet. Nem
csak az igehirdetés, hanem a mindennapi élet, sőt még a szórakoztató-ipar is
gyakran használja. Mi emberek mindennel vissza szoktunk élni, ezzel a
szóval is megtesszük. Mivel minket a bűn megrontott, a legszentebb dolgok is
tisztátalanná lesznek kezünkben. A Szentírás arról tesz lépten-nyomon
bizonyságot, hogy Isten szeret minket, mert Ő maga a szeretet. Az Ő szeretetét
pedig Jézus Krisztus tette nyilvánvalóvá. Ő valóban mindig, mindenütt,
mindenkit tökéletesen szeretett. Ő elmondhatta magáról, hogy mindhalálig
szeretett. Nem szünt meg szeretni még a
kereszten sem, hisz ott is imádkozott gyilkosaiért. Mi pedig csak általa tudunk
szeretni. Annyiban tudunk szeretni, amennyiben Ő bennünk lakozik. Nem véletlen,
hogy Pál apostol olyan sokszor említi leveleiben at, hogy “ Krisztusban, az
Úrban”. Mert csak Ő a szeretet forrása, aki Benne van és marad, az tud szeretni.
Ez nem jelenti azt, hogy a hitetelen emberekben semmi szeretet nincs, hisz
akkor már régóta nem lenne világ. Az Istentől távol élő emberben is maradt valami
az isteni szeretetből, de az nem az igazi és tökéletes szeretet. Épp csak
annyira elég, hogy ez az élet valahogy elviselhetővé váljon. Mi azonban Isten
szeretetét hirdetjük, mert hisszük, hogy minden emberi szeretetünk is csak
abból táplálkozhat és bontakozhat ki.
A mi emberségünk meghatározó
tulajdonsága, hogy szeretni tudunk. Abban a pillanatban, amikor az ember
megszünt szeretni, megszünt embernek lenni. Azt mondjuk erre : embertelenné
lett. A szeretet hiánya az emberi lét mélypontja, ott ahol már az ember minden iránt elfásult és
közömbössé válott. Ahol nincs szeretet, ott felelősségről sem lehet beszélni az
embertárs iránt. Pedig hányszor megtörténik ez az emberi kapcsolatokban. A
legtöbbször kényelemszeretetből és önzésből hanyagoljuk el a szeretet
gyakorlását. A pap és lévita semmi rosszat nem tettek úgymond azzal, hogy
elmentek a szerencsétlenül járt ember mellett. De mégis a legrettenetesebb bűnt
követték el azzal, hogy nem szerették azt az embert. Mennyi ilyen múlasztási
bűnünk van a családban, a munkahelyen, de a gyülekezetben is. Legtöbbször arra
hivatkozunk, hogy nincs időnk. Így azonban teljesen kihűlt ez a világ,
elfásultak a családtagok, elidegenedtek egymástól a szülők és gyermekek. A
szeretet nélkül élő ember csak egy fájdalmas ürességet érez a lelkében. Nagy
lecke ez a mi életünk számára : nem elég az, ha nem gyülölködünk, de nem is
szeretünk, közömbösek vagyunk felebarátunk iránt. A pap és lévita azt
mondhatták : elvégre nem mi vertük félholtra azt az embert, de ez egyszerüen
nem igaz, mert a szeretet gyakorlásának elhanyagolásával mégis aktív részesei
lettek volna az ő halálának. Ne essünk a múlasztási bűn nyomorúságába. Jézus
mindig megtette azt, amit meg kellett tennie, tegyük meg mi is, amit
megtehetünk.
Sokszor az emberi szeretet
egy nagyon olcsó szeretet. Csak akkor szeretünk, ha úgy gondoljuk, hogy az a
másik ember ezt megérdemli, vagy csak addig szeretünk, amig szeretetünkre
válasz érkezik. Olcsó szeretettel szeretünk, amely nem hajlandó áldozatot hozni
és mindig valamilyen hasznot is akar húzni. Az a szeretet, amire Krisztus meg
akar tanítani minket nem egy magától érthetődő valami, ez az újjászületett szív
csodája. Mi a szeretetet a szimpátia, kedvesség szintjére degradáljuk,
leszűkitjük azt egy kis szűk körre. Az ilyen szeretet semmibe se kerül, nem
kell megtagadnunk önmagunkat, ez megy úgy magától is. Az ilyen szeretethez nem
kell hit, megtérés, újjászületés. Akkor tudunk mi is csak igazán szeretni, ha
meglátjuk, hogy Isten minket minden
méltatlanságunk s bűnös voltunk ellenére szeretni tud. Ő akkor szeretett
minket, amikor mi még ellenségei voltunk. Ez az igazi szeretet, minket is erre
akar Isten az Ő Fiának váltsága által alkalmassá tenni.
Az, hogy baj ban a mi
szeretetünkkel abban is meglátszik, hogy beszélünk akkor, amikor hallgatni
kellene, felfedünk valamit, amit be kellene fednünk. A legtöbbször felfedjük a
felebarátunk bűnét és elfedezzük a magunkét. Mások hibáit hangosan hirdetjük, a
magunkéról pedig hallgatunk, mint a sír. Az isteni szeretet nem
felfedte a mi bűnünket, hanem befedezte azt a Krisztus vérével. Ha mi ezt
megértjük, akkor mi is e szerint kell cselekedjünk. Mennyire meg kellene
tanulnunk azt, amire a Példabeszédek könyve tanít minket: elfedezi a vétket,
aki keresi a szeretetet, aki pedig ismétlen előhoz egy dolgot, elszakasztja
egymástól a barátságosokat is. Pál a szeretet himnuszában azt mondja, hogy a szeretet mindent elfedez.
Mi pedig hányszor mondjuk : megbocsátok, de elfelejteni nem tudom, amit tettél
velem. Az isteni szeretet nem így beszél, ha mi ilyeneket mondunk , akkor mg
nem letünk teljessé a szeretetben.
A szeretet egy olyan
tartozás, amitől sohasem lehet megszabadulni. Minél inkbb törlesztgetjük, annál
jobban érezzük, hogy ez az adósság egyre csak nagyobb lesz. Minden
felebarátunkban egy olyan embert kell látnunk, akit Iste azért hozott elénk,
hogy ezt az áldott adósságot törlesztgessük benne.
Nagy kérdés az, hogy hogyan
viszonyul egymáshoz az ismeret és a szeretet? Ki mondhatja el magáról, hogy ő
ismeri Istent, ki mondhatja el hogy ismeri felebarátját? Az egész Szentírás
egybehangzóan hirdeti, hogy az igazi ismeret csak a szeretet által lehetséges.
Korintusban nagyon sok olyan ember volt, aki nagyon büszke volt tudására,
komoly teológiai ismereteire. Közben azonban a szeretet meghidegült, súlyos
ellentétek, pártoskodások, egymás megvetése és lenézése jellemezték a
gyülekezetet. A szeretet nélküli ismeret nagyon veszedelmes lehet., púsztító,
démonikus hatalommá válhat. Ez nem csak általában az ismeretre, de még a
teológiai ismeretre is érvényes. Pál ezeket az embereket figyelmezteti, hogy a
szeretet nélküli ismertet felfuvalkodottá tesz, épülés csak ott van, ahol
szeretet van. Istent csak szeretet által lehet megismerni, aki nem szeret, az
hiába állítja, hogy ő ismeri Istent. Az lehet csak igazi hívő ember, s
ugyankkor ismerettel rendelkező is, aki szereti Istent és felebárátját. Az
Isten-ismeretünket a szeretet méri le, vigyázzunk, hogy nehogy híjával
találtassunk.
Az emberek szüntelen
rákérdeznek nem csak a hitünkre, hanem a szeretetünkre is. Felteszik nekünk
ezernyi formában a kérdést : mi hát az igazi szeretet? Ha erre a kérdésre nem
tudunk válaszolni szégyent hozunk Isten nevére és csődöt mondott a
keresztyénségünk. A szeretet az, ami mindent hitelesít, mindenre rányomja a
pecsétjét. Pál apostol a szeretet himnuszában figyelmeztet minket arra, hogy
szeretet nélkül mi semmik vagyunk. Szeretet nélkül mit sem ér az életünk, ahogy
a középkori költő mondja:
Ez a láng maga az élet,
Másra nem lehet szükséged.
Ami jó még van egyéb,
Nélküle mind nem ér semmit.
Mind eloszlik, mind elomlik,
Mind csak tünő semmiség.
A szeretetet semmivel nem
lehet pótolni. Hiába próbálunk pótszereket kitalálni, csak boldogtalanok
maradunk szeretet nélkül. Hiába mondjuk: hát a szeretettel valóban vbaj van az
életünkben, de más dolgokban, hitben, ismeretben azért mégis csak gazdagok
vagyunk. A szeretet a legnagyobb, ez marad meg örökre.
Olvasandó igék: Péld.17,9, Máté 5,46, 22,39-4O, Luk.1O,31, Ján.15,12, Róma 5,6, 13,1O, 1 Kor 8,3, 13,7, 1Ján 4,
7-8,
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése