Mit tanít a
Szentírás : a misszióról és evangélizációról
Voltak
sajnos olyan idők, amikor sokan úgy gondolták, hogy a misszió és evangélizáció
néhány buzgó ember magánvállakozása. Ma már az egyház sokkal világosabban látja
, hogy ez az egyik legfontosabb feladata, Krisztustól kapott küldetése. Ő
mondta tanítványainak : tegyetek tanítványokká minden népeket. Sajnálatos tény
az is, hogy az egyház ezt nagyon sokszor rossz eszközökkel próbálta elvégezni,
lásd a keresztes háborúkat, erőszakos térítéseket. Az egyház nagyon sokszor
elfelejtette, hogy Krisztus nekünk egyetlen fegyvert adott a kezünkbe, és ez
nem más mint az Ő igéje, az Ő szava. Ez a fegyver elégséges annak a szent
küldetésnek az elvégzéséhez, amit Ő nekünk adott. Az igéhez való viszonyulás
mindig is a misszió és evangélizáció fokmérője az egyházban. Amikor Isten igéje
élő és ható volt az egyházban, akkor a misszió is folyt, amikor Isten igéje
elhalványult, akkor a misszió is megtorpant.
A
misszió kérdésében tanulságos történet az, amit az Ószövetségben olvasunk.
Samáriát, az északi ország fővárosát a sziriai seregek ostrom alá veszik, hogy
éhhalál által foglalják el azt. Óriási a nyomor, megdöbbentő jelenetek zajlanak
a városban. De Isten könyörül népén, a sziriabeliek egy nagy sereg közeledésének
zaját vélik hallani, ekkor pánikszerű menekülés közben mindent maguk mögött
hagynak : a sátrakat, állataikat, finom eledeleiket és drága kincseiket. Az
ellenséges sereg és az ostromlott város között négy bélpoklos őgyeleg. Nekik
nincs veszteni valójuk. Tudják, hogy a városban nincs esélyük arra, hogy
eledelt kapjanak, ezért úgy határoznak, hogy az ellenségnél próbálkoznak, hátha
megesik rajtuk a szivük és dobnak nekik is valamit. Ha sikerül jó, ha pedig
nem, akkor meg fogják ölni őket, de már úgyis mindegy, hiszen másképp meg éhen
fognak elpusztulni. Akár az éhhalál, akár az ellenség kardja, más választásuk
úgy sincs. De láss csodát, az ellenséges tábort elhagyatva találják. Addig
lakmározhatnak, ameddig csak birják. Látják a drága kincseket is, s amennyit csak
tudnak eldugdosnak maguknak. Nem csak tele eszik magukat, hanem egy csomó
felesleges dolgot is megpróbálnak a maguk számára félretenni, s eközben benn a
városban minden pillanatban halnak az emberek, akiknek egy falás eledele, s
talán egy korty vize sincs már. Ez a négy ember az önzés által gyilkosssá
válik. A szabadulást, a menekvést a maguk számára tartják fenn. Nem osztják meg
a halálban sínylődő várossal, azt a nagy gazdagságot, ami csak úgy
ajándékképpen nekik adatott. De egyszer csak az egyikben megszólal a
lelkiismeret, és eszükbe jutnak a város lakói. Nem igazán cselekszünk, szól ez
a társaihoz. Ez a mai nap örömmondás napja, ha mi hallgatunk és a virradatot
megvárjuk, bűntetés ér bennünket.
Mennyire
döbbenetes és tanulságos ez a történet a mi számunkra. Mert vajon mi nagyon
gyakran nem hasonlóképpen cselekszünk?
Élvezzük úgymond Isten kegyelmét, szeretetét, Isten országának minden
gzdagságát a gyülekezetben, a hívők közösségében, de közben elfelejtjük, hogy
ott kinn a világban lelkileg éhen halnak emberek, tönkre mennek és kárhozatba
jutnak lelkek, akik nem tudják, hogy Jézus Szabadító, legyőzte a bűnt és a
halált. Jézus a tálentumokról mondott példázatában beszél arról a rettenetes
lehetőségről, hogy mi a nekünk adott tálentumot elrejtsük, kihasználatlanul
hagyjuk. Jó, hogy én Isten gyermeke vagyok, jó hogy nekem van üdvösségem, a
többi már nem érdekel, az nem az én dolgom. Jézus kemény ítéletet mond azon
szolga felett, aki a rá bízott tálentummel nem sáfárkodik, aki azt nem fordítja
mások javára és üdvösségére. Így van ez a földi viszonylatban is. Minden bank
igyekszik forgatni tőkéjét, igyekszik azt minél jobban befektetni különböző
vállalkozásokba. Amelyik bank ezt nem teszi, az előbb-utóbb csődbe fog menni.
Ilyen forgatni, befektetni való kincs a ránk bízott evangélium is. Ha azt nem
adjuk tovább, ha azzal nem szolgálunk, akkor még az is elvétetik tőlünk, amink
van.
Nagyon
sok vita van a keresztyének között arról, hogy az igét szóval vegy
cselekedettel kell hirdetni. Hogy mi fontosabb : Isten igéje vagy pedig a
keresztyének bizonyságtevő élete? Itt nagyon világosan kell látni, hogy Isten
igéje a fontosabb, a döntő, hisz ott találjuk meg az üdvösség útját. A mi
legjobb cselekedeteink is pedig, ahogy a
Káté is tanítja bűnökkel fertőzöttek.
Minket megtartani nem a keresztyének cselekedetei fognak, hanem egyedül Isten
kegyelme. Ezért nincs fontosabb dolog, mint Isten igéjének a hirdetése. A
hirdetett igének megfelő cselekedetek és életfolytatás azonban hitelesítheti és
erősítheti az ige hirdetését. A keresztyén ember hiteles életfolytatása
megerősíti a még hitetlen emberben, hogy amit az mond nem mese, nem
valótlanság, hanem nagyon is "életszagú" realitás. Jézus egy szép
képpel azt mondja, hogy a cseleketeteink úgy kell világítsanak a sötétben, ahogy
azt egy gyertya, egy világítótest teszi. A hitetlenek megláthatják így, hogy a
keresztyének élnek is abból és azzal, amit mondanak, hogy Isten igéjében erő is
van. A jó cselekedetek jelek lehetnek arra nézve, hogy a hívő ember Isten
igéjéből él. Kegyelemből élni tehát egyet jelent a példamutató élettel. Ebben
nincs semmi erőlködés, ez nem "izzadtságszagú" próbálkozás, hanem a
legtermészetesebb életfolytatás, amelyet Isten felhasználhat arra nézve, hogy
hitetlen emberek látva a szóban, cselekedetben, szeretetben és tisztaságban
járó életet, maguk is kívánkozzanak ilyen életet élni.
Határozottan
el kell utasítanunk azt az álláspontot, hogy beszélni nem kell, hogy elég a jó
cselekedet, a példamutató élet. Ez legfeljebb csak addig juttathat embereket,
hogy csodálni és tisztelni fognak bennünket, de ige nélkül soha senki nem fog
eljutni a Jézus Krisztusban való élő hitre. Persze ez fordítva is igaz : nagyon
veszélyes az is, ha csak igehirdetés, csak bizonyságtétel van, a példaadó élet
pedig sehol sincs. Az emberek ettől is el fognak fordulni, mondvan hogy ez csak
képmutatás, farizeuskodás. Ezért azt mondhatjuk, hogy az ige hirdetése és az
annak megfelelő életfolytatás szorosan egymáshoz tartoznak, erre is érvényes :
amit Isten egybeszerkesztett, azt ember el ne válassza. Imádkozzunk naponta
azért, hogy szóval és tettel is tudjuk jól hirdetni az evangéliumot.
Nagyon
nagy kérdés az is, hogy hogyan kell reagáljon a világ az emberek az én
bizonyságtételemre? Népszerű ember kell legyek, vagy pedig gyűlölniük kell engem?
A Szentírásban mind a kettőre találunk példát. Van olyan is, hogy gyűlöletesek
lesztek az én nevemért, ahogy Jézus mondja, és van olyan is hogy kedvességet
találtak a nép előtt, ahogy azt az első keresztyénekről olvassuk. A keresztyén
ember mind a kettővel találkozik, mind a kettőt megtapasztalja. Nagyon fontos
az, hogy legyünk őszinték és egyenesek.Merjük kimondani Isten igéjének kemény
igazságait is, ezért ha kell vállajuk a gyűlöletet is. De a gyűlölet vagy harag
tényleg Krisztusért érjen, ne pedig azért, mert olyan gyarló keresztyének
vagyunk. Az nem baj, ha szentségünkért gyűlöl minket a világ, csak épp
képmutató álszentségünkért ne gyűlöljön. Ne akarjunk se népszerűek lenni, de ne
keressük a vértanúságot se.
Csak
az tud missziót és evangélizációt végezni, aki hajlandó leereszkedni az
emberekhez. Magas lóról nem lehet missziót végezni. Milyen felséges példát
adott nekünk ebben Jézus. Ő leereszkedett mihozzánk. Minél nyomorúltabb, minél
elesetteb volt valaki, annál nagyobb irgalommal és szeretettel hajolt le hozzá.
Mi is készek kell legyünk erre a lehajlásra.
Annak
is tudatában kell lennünk, hogy az emberben két ellentétes érzés van. Egyrészt
mindenkiben ott van egy Isten utáni vágy, ahogy valaki találóan mondta : egy
Isten-alakú űr van bennünk. Mélyen mindenkiben ott van a honvágy az elveszített
paradicsom után. De a másik indulat is ott van az elesett emberben, hogy
elutasítja Istent, hogy lázad Isten ellen. Az ember nem tud boldog lenni Isten
nélkül, de Istennel se akar élni. Ebből az áldatlan helyzetből csak Isten
Szentlelkének ereje tudja kiragadni az embert, hogy megtörjön az ellenállás és
az ember megtalálhassa az Istennel való élet teljességét, boldogságát.
Végül
még egy kérdés : hogyan lehet egy hitetlen embert megközelíteni az evangéliummal?
Pál és Jézus példája is azt mutatja, hogy meg kell próbálni egy olyan kiinduló
pontot találni, ahonnan aztán eljuthatunk az evangélium üzenetéhez. Most a
reformáció ünnepéhez közeledve imádkozzunk azért, hogy Krisztus egyháza tudja
megújult erővel végezni a misszió, az evangélizáció szent feladatát.
Olvasandó igék : 2Kir.7,9, Mát.5,16, 25,25-26, 28,19, Luk.6,22.26,
19,1O, Ján.1O,37-38, Ap.csel.2,47,17,22, Róm.8,7, 1Kor. 2,14, 9,16, 1Tim.4,12
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése