Barangolások
bibliai tájakon: Korinthus 2
Miután a múlt alkalommal
foglalkoztunk a város történelmével, a gyülekezet megalakulásával, most
próbáljunk a levelekből néhány fontos dolgot megtanulni. Pál körülbelül másfél
évig munkálkodott ebben a gyülekezetben. Nem volt könnyű itt a szolgálat, hisz
Pál egy súlyos kudarc után egyedül, kimerűlve érkezett ide. Tele van félelemmel
és aggodalommal: mi lesz ebben a züllött városban? De Isten csodát tesz, és
nagyon megáldja Pál itteni munkálkodását. Munkát keresve bukkan Akvillára és
Priscillára, akikkel nem csak a közös munka és foglalkozás, hanem mindenek
előtt a Krisztusban való hit köti össze.Így ők sokat jelenthetnek egymás
számára. Ebből mi is megtanulhatjuk, hogy ne csüggedjünk el nehéz helyzetekben
sem. Hisz Isten vezeti az életünket. Ő olyan megoldásokat tud adni, amilyenekre
mi gondolni se mertünk volna. Bízzunk jobban Istenben, bízzuk rá egész
életünket.
Ahogy már elmondtuk,
Korinthus egy olyan város volt, amiben mindent meg lehetett találni. Imádták
itt a pénzt, hisz kikötő és kereskedelmi város volt, de a testi gyönyöröket is,
aminek temploma is volt ebben a városban. De az evangélium mindenütt fel kell
hangozzék, mindenki kell halljon a világ Üdözítőjéről, Jézus Krisztusról.És
nemsokára itt, ebben a bűnfészekben, ahogy egy igemagyarázó mondja az
Újszövetség Sodomájában megszületik a keresztyén gyülekezet. Istennek sok népe
van ebben a városban, csak épp el kell indulni feléjük, csak épp hirdetni kell
nekik az igét. Legyen ez bátorítás a mi számunkra egy olyan időben, amikor egyre
több szó esik a gyülekezetek apadásáról, az istentelenség terjedéséről. Merjük
hinni azt, hogy Istennek a mi falunkban vagy városunkban is sok népe van vagy
lesz. S Isten ennek a nagy népnek az összegyűjtésében minket is fel akar
használni. A kérdés csak az, hogy készek vagyunk-e elindulni az emberek felé és
tudjuk-e vinni nekik az evangéliumot?
Az ördög nem alszik,
szoktuk mondogatni, és ez így igaz. Ezt látjuk a korinthusi gyülekezetben is.
Csoportosulások, klikkek alkulnak, s mindegyik csapat, csoport egy-egy olyan
szolgának a nevét tűzi zászlajára, akik a gyülekezetben szolgáltak, illetve,
akik számukra ismertek voltak. A baj nem is az volt, hogy ezek az emberek
szimptikusak voltak számukra, hanem az, hogy ez a szimpátia szembeállította
őket egymással. Óriási baj az egy gyülekezetben, ha már nem úgy látjuk a másik
embert, mint testvért, hanem mint ellenfélt, mint aki egy másik táborba
tartozik.Pál apostol keményen rájuk szól és elmondja nekik, hogy az lehetetlen
dolog a gyülekezetben, hogy azok, akik Krisztus nevéről neveztetnek,
különálljanak, egymással szembehelyezkedjenek. Mi tudjuk és fájdalmasan éljük
meg a Krisztus egyházának különböző felekezetekre való szakadozását. De
ugyanakkor tudjuk, hogy Krisztusnak csak egy egyháza van, mi ebben az egyetemes
egyházban hiszünk, annak ellenére is, hogy azt a valóságban nem látjuk. Aki
Krisztust Urának és Megváltójának vallja, az testvérünk még akkor is, ha egy
más felekezethez tartozik, ha a keresztyén élet kérdéseiben sok mindenben különbség
is van közöttünk. Krisztus azért halt meg értünk, hogy emberek ne tudjanak
többé minket egymással szembeállítani.
Egy Rómában végzett ásatás
során egy gúnyos festményre bukkantak. Ezen a festményen egy szamárfej van keresztre feszítve, előtte térdel egy ember s
ez az írás olvasható: Alexamenos imádja az ő Istenét. Ő egy keresztyénné lett
római katona volt, akit egyik társa így gúnyolt ki. Ebben az időben az átlag
ember úgy gondolkozott, hogy csak egy bolond ember imádhat egy olyan embert,
aki tehetetlenül függ a kereszten. A rómaiak vagy görögök számára ez a
gyengeség jele volt s szerintük egy kereszten függő ember nem lehet Megváltó.
Mert a világban mindig az számít, az ér valamit, aki nagy, erős, tekintélyes. A
gyülekezetnek vigyáznia kell, hogy nehogy ez legyen az ő mértéke is.A
gyülekezetnek meg kell tanulnia, hogy neki egészen más mértékei és értékei
vannak, mint a világnak.A gyülekezet hiszi, hogy a kereszt bolondsága az ő
megtartása. Ne törődjünk azzal, hogy mit mond a világ. Mert a világ elmúlik, de
aki az Isten akaratát cselekszi, az megmarad örökké.
Pál ebben a levélben
nagyon szép és kifejező képeket használ arra, hogy a gyülekezet egységét
kifejezhesse. Ezekkel a képekkel rendbe akarja hozni a gyülekezet tagjainak
Istenhez, egymáshoz és a vezetőkhöz való viszonyulását. Az első dolog, hogy az
igehirdetők, lelkipásztorok olyan gazdákhoz hasonlítanak, akik vetnek, majd
később öntöznek. Nekik tudatosítani kell, hogy a mező, a föld, vagyis a
gyülekezet nem az övék. A második képben Pál a gyülekezetet egy épülethez
hasonlítja, aminek a fundamentuma maga Jézus Krisztus. Az építők változhatnak,
építési stílusuk, tehnikájuk is különböző lehet, ezzel nincs is semmi baj, az
épület azonban ugyanaz marad. Az építőknek csak arra kell vigyázni, hogy
munkájuk Isten kegyelmén és ne emberi bölcsességen nyugodjon. A legszebb kép
azonban az, hogy minden egyes hívő ember a Szentlélek temploma. Ők együttesen
beleépülnek abba a csodálatos építménybe, amit Isten országának nevezünk. Ezt
kell lássa az egész világ, s ezért ott nem történhet akármi, ott minden az
Isten dicsőségét kell szolgálja, ott békesség és szeretet kell uralkodjon. Mert
a templomot be lehet mocskolni, meg lehet szentségteleníteni. Isten őrizzen
minket ettől.
A korinthusi gyülekezet se
volt egy tökéletes közösség. Sok baj, nyomorúság volt itt.Súlyos és durva bűnök
is helyet kaptak a gyülekezetben, olyan bűnök, amilyenek még a pogányok közt se
igen fordultak elő. Ez a gyülekezet azt a jelszót tűzte zászlajára: mindent szabad
nékem, elvégre Krisztus szabadságra hivott el minket. Jó, hogy a lelkünk meg
van váltva, az hogy a testünkkel mit teszünk, már nem olyan fontos. Pál apostol
nagyon keményen lép fel a bűn ellen és azt mondja, hogy az ilyet ideiglenesen
ki kell zárni a gyülekezet közösségéből, mert ha benn marad, akkor a többieket is
megrontja, mint ahogy a kovász az egész tésztát megkeleszti.Krisztus azért halt
meg, hogy véget vessen a mi bűnben élő létünknek. Jézus azért ontotta vérét,
hogy minket megváltson gonoszságunkból, romlottságunkból. Ő azért hullatta
vérét, hogy megtisztított életben szolgáljuk Urunkat. A bűnnel szembeni harc
egy szüntelen küzdelem az életünkben. A megigazításunk egyszeri esemény, de a
megszenteltetésünk egy életen át tartó folyamat. De ezen az úton nincs
megállás, egyre jobban kell hasonlítanunk Krisztus ábrázatához.
Bajok voltak ebben a
gyülekezetben az úrvacsorával is. Pál apostol megpróbál ebben a kényes
kérdésben is eligazítást adni. Az első század gyülekezeteiben még nem vált el
egymástól a rendes étkezés és a sákramentumi, ezért az úrvascorát megelőzte egy
szeretetvendégség, ahol mindenki elfogyasztotta a hazulról hozott ételét. Az is
gondott okozott, hogy a gazdagabb emberek előbb érkeztek, mint a szegény
szolgák, akiknek későig dolgozni kellett. A gazdagok addigra már jóllaktak
étellel, itallal, s a szegényeknek sokszor semmi se maradt. Nyilván, hogy ott
volt bennük egy adag keserűség, s mindnyájan érezték, hogy így nem lehet
úrvacsorázni. Jó ebből tanulni nekünk is. Ma már így nem tevődik fel a kérdés,
de úgy igen, hogy lehet-e úrvacsorázni, ha nem vagyunk tekintettel egymásra,
egymás szükségeire? Lehet-e úgy úrvacsorázni, ha nincs békesség egymás között,
ha veszekszünk, ha meg vagyunk keseredve egymással szemben? Nyilván, hogy nem lehet.
Ezért nagyon fontos minden úrvacsorázás előtt az önvizsgálat, hogy ne legyünk
méltatlan vendégei az Úr asztalának.
Olvasandó igék: 1Kor.1,9-10.23, 2,3 3,5-6.9.16,
5,7, 11,27
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése