Mit tanít a Szentírás : a boldogságról és
boldogtalanságról
Minden ember szeretne boldog lenni, minden ember keresi a boldogságot. Sok
ember kétségbeesésében keresi boldogságát. Mivel nem találta meg az igazi
boldogságot, legalább annak látszatát akarja. Az ember fél, hogy nem lehet
boldog és boldogtalanságát feledni akarja. Az ember összetéveszti a boldogságot
a mámorral, amivel tulajdonképpen az ember a valóság elől próbál elmenekülni.
Ilyenkor nyúl az ember a pohár után, mert az az embert a valóságból a boldogság
képzelt világába vezeti. De ennek nem sok értelme van. Az egész
szórakoztatóipar tulajdonképpen az embernek azt a tehetetlenségét mutatja meg,
hogy nem tud igazi boldogságra eljutni. Aki az igazi boldogság birtokában van,
annan nem kell a mámorba menekülni a valóság elől. Az ember igazi problémája
minden korban és minden helyzetben ugyanaz. Ha a Szentírást megnézzük, akkor
ott is látjuk, hogy abban az időben is voltak olyan emberek, akik boldogságukat
rossz utakon keresték. Nem sokkal Jeruzsálem eleste előtt a nép ahelyett, hogy
Istenhez menekülne, aki könyörülni tudna rajtuk és segíteni tudna rajtuk, a
mámorba menekülnek. Ahelyett, hogy porban és hamuban megtérnének, ők esznek,
isznak, ünnepelnek, jóllehet a szivük remeg a félelemtől.
Ne gondoljuk azt, hogy mi hívő emberek nem lehetünk abban a veszélyben,
hogy könnyelmü és hamis utakon keressük boldogságunkat. Nehogy elfelejtsük,
hogy mi csak Istenben és az Ő kegyelmében, bocsánatában és szeretetében
találhatjuk meg igazi boldogságunkat. Ha egy igazán boldog embert keresünk a
Szentírásban, akkor ott áll előttünk Simeon alakja. Ő tudja, hogy mindent elért
az életben, amit elérhetett. Ő kész a halálra, mert mindent megkapott ebben az
életben, amire szüksége volt. Látták szemei az üdvösséget és ez elég neki. Krisztus
ott van a karjaiban, ott van a szívében és ez őt tökéletesen boldoggá teszi. Mi
is lehetünk ilyen emberek, akik a mindennapi életünk egyszerűségében és
szürkeségében Isten ígéreteit megragadva tökéletes boldogságban érezhetjük
magunkat. Nem azért, mert ez az élet olyan sok jót kínált nekünk, hanem azért,
mert Isten a legnagyobb jót kínálta fel nekünk. Ez olyan nagy, hogy minden más
eltürpül mellette.
Vigyáznunk kell azonban arra is, hogy a boldogságot ne szűkitsük le csupán
lelki dolgokra, hiszen Jézus is testté lett, vagyis leszállt ide a mi földi
valóságunkba. Ne felejtsük el, hogy nem vagyunk angyalok, még itt a földön
járunk : Jézus tudja, hogy a boldogságunkhoz úgymond testi, földi dolgokra is
szükségünk van. Nem véletlen az, hogy Jézus az első csodáját épp egy esküvőn
tette és az épp a bor megsokasítása volt. Jézus igenli a földi dolgainkban való
boldogságot is, ha örülünk annak, hogy két ífjú egymásra talált, ha új élet
született e földre, ha jól sikerült egy vizsga, ha felemelték fizetésünket, ha
megértünk egy szép évfordulót, ha finom eledelt tudtunk asztalunkra tenni, s
így sorolhatnám még tovább. De nagyon fontos az, hogy ezekben a földi dolgokban
is az Ő dicsősége legyen nyilvánvalóvá. Mert minden földi öröm is, az örök
öröm, az örök üdvösség előhírnöke a mi számunkra. A megváltás csodája szenteli
meg és hatja át földi örömeinket is. A pohár bor is végső soron az ő vérére
utal, ha azzal szentül és mértékletesen élünk. Sőt épp ezért olyan rettenetes
az, ha valaki visszaél a bor fogyasztásával, mert ezzel Krisztus áldozatát is
megcsúfolja. Jézus nem kiveszi a földit az életünkből, hanem azt munkálja, hogy
a földivel is lelki módon tudjunk élni. Ő megszenteli a megszokottat, a
kegyelem által a megszokottból rendkívüli, a mindennapiból csoda lesz. Így
mindennel háladással lehet élni. Jézus a mi boldogságunkat nem elveszi, hanem
egy magasabb, lelki szintre emeli. A hívő ember tudhatja, hogy Jézus minden
öröméért drága árat fizettet. Nekünk Krisztusban egy gazdag Istenünk van. Ő nem
akar kívül rekedni a mi életünkön, hanem részt akar venni abban, hogy
megszentelje azt.
Mindig voltak és vannak olyan emberek, akik azt gondolják, hogy a boldogság
abban van, ha minél több gyönyör, szórakozás, élvezet van az életünkben. Az
ilyen ember nem veszi észre, hogy ez nem más, mint durva önzés.. Mindent csak
azon a szemüvegen kesresztül nézek, hogy nekem mi hasznom van abból, mennyi
örömöt ad ez vagy az nekem. Az ilyen ember előbb-utóbb embertelenné válik.
Jézus is beszél erről. Azt mondja : képzeljünk el egy olyan embert, aki az
egész világot megnyeri, vagyis mindnt ki tud csikarni ettől a világtól, minden
perc örömét és gyönyörét le tudja szakítani, de lelkében rettenetesen kárt
vall, mert az ilyen ember nem is élt igazából emberi életet. Az ilyen ember úgy
akart boldoggá lenni, hogy semmi szeretet nem volt benne sem Isten, sem a
felebarátja iránt, és épp ezáltal lett a legboldogtalanabb,
legszerencsétlenebb, legszegényebb ember. Mert igazi boldogság szeretet és
áldozat nélkül lehetetlen. Az ilyen világot megnyerő boldogság csak látszat, de
mögötte egy boldogtalan, kiégett szív és élet van.
Az igazi boldogsághoz többre van szükség, mint étel ital, bizonyos testi
szükségek kielégítése. Jób egy adott ponton mindenét elveszíti : vagyonát, gyermekeit, egészségét, s mégis
ki tudja mondani : áldott legyen az Úrnak a neve. A földi dolgok elvétettek, de
megmaradz az, ami minden földinél nagyobb : az Istenben való hit. Pál apostolnak
se volt külsőleg sok oka az örömre. Sok nélkülözés, betegség, üldözés, gond
volt az életében. De az övé Krisztus és az Ő kegyelme és ez őt végtelenül
boldoggá teszi.
Isten sokszor azért próbál meg minket, azért vesz el földi dolgokat, földi
örömöket az életünkből, hogy megszabaduljunk az önzéstől, a szeretetet nélküli
boldogság-kereséstől, és meglássuk azt, hogy miben van a mi igazi boldogságunk.
Ebben a kérdésben is a mi drága Megváltónk a példaképünk. Ő nem akkor kiáltotta
el magát, hogy „elvégeztetett”, amikor hozsánnát kiáltottak neki, amikor
királyként ismerték el. Ő akkor sírni kezdett Jeruzsálem felett. Akkor érezte
bevégzettnek munkáját, amikor ott függött a kereszten ég és föld között.,
Istentől és emberektől elhagyatva. De Ő tudta, hogy ekkor teljesedik be Isten
örök célja az emberiséggel, ekkor lett teljes az elkezdett üdvmunka. A mi
boldogságunk legfőbb forrása az Ő bevégzett váltságműve. Ebben teljesedik be a
mi életünk is. Mi ebből a bevégzett váltságból élhetünk. Külsőleg sok minden
lehet reménytelen és kétségbeejtő, a magunk bűne is csüggeszthet, de az Ő
kegyelme mindennél nagyobb. Mi soha sem abban kell megnyugodnunk, amit mi
tudtunk megtenni, hanem abban, amit Isten tett meg értünk.
Mi most az utolsó nagy világkorszakban élünk, ami pünkösddel kezdődött és
Jézus Krisztus visszajövetelével fog véget érni. Pünkösd a zsengék ünnepe volt,
tehát ekkor kezd a termés beérni. De a teljes aratás még nem jött el, ezért még
a mi boldogságunk is csak rész szerint való. Most még sóhajtozunk e testben
várván annak megváltását és a teljesség, az új ég és az új föld eljövetelét.
Teológiai nyelven ezt így szoktuk kifejezni : már igen és még nem. Már
elkezdődött az üdvösség, Krisztus meghalt a kereszten, de a teljes váltság még
várat magára. Mi várjuk azt a legboldogabb pillanatot, amikor a látásból
megérkezhetünk a hitbe. Ezért nem csüggedünk el, bár látszólag minden okunk
megvan a csüggedésre. Jó, hogy mi nem csak a láthatókra kell néznünk, hanem
sokkal inkább a láthatatlanokra. Jelenben való nyomorúságainkon túlnézve
láthatjuk a végső célt, Isten országának eljöveteleét és beteljesedését. Ez a
látás már most végtelen boldogsággal tölti el szívünket.
Olvasandó ígék : Jób
1,21, És.22,13 Máté 1O,22, 16,26,
Luk.2,29-3O, Ján. 2,1O, 19,3O,
2Kor.4,16, Zsid.12,1O
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése