Mit tanít a
Szentírás : a Lélek és szervezés viszonyáról
Ilyenkor
pünkösd táján figyelmünk az első gyülekezet felé fordul, annak életével,
gondjaival, örömeivel foglalkozunk. Úgy tűnik, hogy az első gyülekezetben
mindent a Lélek irányított, semmit se kellett szervezni, minden olyan magától
érthetődően ment. Később azonban már azt látjuk, hogy az apostolok is meg kell
szervezzék a diakóniai munkát, a missziót és más gyülekezeti ügyet. A Lélek
munkája és az emberi szervezés között minden helyzetben feszültség van. Az élet
nem lehet szervezés nélkül, mert másképp anarhiába és káoszba fullad, de a
szervezés is sokszor megöli a spontán életet.
A
prófétákat is sokszor akadályozta az akkori szervezett egyház munkájuk
végzésében. Jézusnak se volt szervezett gyülekezete, presbitériuma, csak
tizenkét tanítványa. A tanítványok kiküldése se volt különösképpen
megszervezve, csak néhény utasítást adott Jézus a tanítványoknak, különben
mindent rájuk bízott. Mégis a Szentírás nem beszél ellenségesen a szervezésről,
gondoljunk csak a templomi szolgálat rendekezéseire, vagy a presbitérium
megszervezésére való utasításokra.
Egy
dolgot nem szabad elfelejtenünk : a szervezés nem akadályozhatja a Lélek
munkáját, kibontakozását. Nem a forma a fontos, hanem az azt betöltő tartalom.
Ha a szervezés eszköz helyett céllá válik, akkor démonizálódott. A Lélek
sokszor áttöri a megszokott, szervezett formát, úgy ahogy azt Eldád és Médád
esetében is láthatjuk. Ők egy adott ponton nem illeszkedtek be a megadott
sémába, de mégis Isten Lelkének az eszközei voltak, mégis Isten Lelkének áldott
hordozói lettek. Jézus nem tiltja le azoknak a munkáját, akik az Ő nevében
munkálkodnak, de mégse az Ő szükebb tanítványi köréhez tartoznak. A Szentlélek
megköthet minket, de mi nem köthetjük meg a Szentlelket.
A
Szentírásban azt látjuk, hogy mind a próféták, mind az apostolok mernek
kritikát megfogalmazni a hivatalos egyház és annak tisztségviselői címére.
Teszik ezt annak ellenére, hogy azt, mint Isten által elrendeltet fogadják el.
De felemelik mégis szavukat épp azért, mert úgy látják, hogy az már nem felel
meg annak a rendeltetésnek, amire azt Isten adta. A baj sohasem az egyházban,
mint szervezetben, vagy a tisztségben van, hanem az emberben, aki a tisztét nem
tudja vagy nem is akarja jól betölteni. Azt látjuk, hogy van egy jó és egy
rossz dicsekedés az egyházban és az egyházzal. Mi is dicsérhetjük Istent azért,
hogy nekünk egyházat adott, egy olyan áldott helyet és keretet, amelyben mi az
Istennel és az egymással való közösségünket megélhetjük. Mégpedig ékesen és jó
renddel. De van egy helytelen dicsekvés is, amikor maga a szervezet, a keretek,
az emberek válnak a dicsekedésünk tárgyává. Ilyenkor a Krisztus magasztalása
eltörpűl az emberek magasztalásával szemben. Ilyenkor a magam egyházát
magasztalom és nem az egyház Urát. Ennek az is következménye lehet, hogy más
egyházakat, felekezeteket lekicsinylően megvetek, lenézek. Az egyház története
sok megrázó példát szolgáltat erre. Ennek következtében máglyák gyúltak és vér
folyt.
Isten
az embernek az egyházi tisztségek által olyan tisztességet adott, aminél
nagyobb már el sem képzelhető. Gondoljunk csak az ószövetségi papságra. Ők
voltak Isten szája, akiken keresztül Isten az Ő akaratát népének kijelentette,
ők voltak Isten keze, hiszen kezüket a népre tévén az Ő áldását közvetítették.
De ez a tiszesség egyedül Isten kegyelme és ajándéka volt. De mekkora
nyomorúság volt, amikor ezek az emberek visszaéltek ezzel a tisztséggel. Amikor
az Isten igéje helyett a maguk gondolatait mondták, amikor kezüket nem áldásra,
hanem kapzsiságra nyújtották ki, gondoljunk csak Éli fiaira. Hányszor
megtörtént, hogy így a szolgálatból zsarnokság, a kegyelemből érdemszerzés, az
önmegtagadásból felfuvalkodottság lett. Azt is látjuk a Szentírásban, hogy
amikor a papok magatartása , életszentsége megromlott, akkor a nép is
megromlott, akkor a nép élete is szentségtelenné lett. Ha a pap jobban kereste
az emberek akaratát és tetszését, mint az Istenét, akkor minden odalett. Ez
óriási figyelmeztetés minden egyházi tisztségviselő számára. Vigyázzunk, hogy
az Istennel való közösséget ne áldozzuk fel a világgal való barátságnak, vagy a
népszerűség keresésének az oltárán. Az ilyen ember csak akkor töltheti be
igazán tisztét, ha meg tudja tagadni saját érdekeit és emberektől való függését
és mindenben Isten akaratát és dicsőségét keresi. Mi nem a magunk dolgaival
kell törődnünk, hanem Isten dolgaival, mert ahogy Istennek egyik áldott embere
mondotta : ha mi törődünk Isten dolgaival, akkor Isten is törődni fog a mi
dolgainkkal.
Isten
úgymond egy szervezett keretet adott a mi életünknek, amikor szövetséget kötött
velünk Jézus Krisztusban. Ez a szövetség számunkra Lélek és élet, vagy ahogy
Pál is mondja élet és békesség. Ebben a szövetségben az Úr a kezdeményező fél,
Ő tett meg mindent ennek a szövetségnek a létrehozására. De ez minket is
kötelez, mégpedig engedelmességre és viszontszeretetre. Az Istennel való
szövetségnek van tehát egy emberi és egy isteni és egy emberi oldala. Isten
soha nem töri meg a szövetséget, annál inkább hajlamos az ember erre. Amikor ez
megtörténik- jóllehet a szövetség külső kerete megmarad- de belső tartalma
teljességgel megüresedik, nincs benne élet. Ilyenkor az ember az igazi életet
szervezéssel próbálja pótolni. Messzibbről nézve úgy tűnik, hogy minden
olajozottan megy, mert van egyház, van istentisztelet, vannak tisztségviselők,
de közelebbről már látszik, hogy minden csak látszat, mindennek
"hullaszaga" van. Az igazi megtérést és az élő hitet nem lehet
semmilyen emberi szervezéssel pótolni. Az Ószövetségben, de Jézusnál is látjuk,
hogy mennyire Isten haragja alatt van ez az állapot. Keresztelő János is
figyelmezteti a hozzá jövőket, hogy hiába hivatkoznak arra, hogy ők Ábrahám
fiai, hiába tartoznak az Isten csodálatos szövetségéhez, ha nem termik a
megtérés gyümölcseit. Isten ígéretei nem hatnak automatikusan, csak megtérés és
engedelmesség hitelesíthetik őket. Nagyon komoly figyelmeztetés ez minden
keresztyén ember és gyülekezet számára. Semmilyen garancia nincs arra nézve
Isten kegyelmén kívül, hogy ezek a kísértések nem rontják meg a mi egyházi
életünket is. Sokan megpróbálnak manapság olyan egyházakat keresni, ahol
úgymond sokkal lazább a keret, ahol nincs annyi tisztség, szervezés, de ott is
fennáll a formalizmus, a lelki megüresedés veszélye. Klasszikus példa erre a korinthusi
gyülekezet. Ott rengeteg kegyelmi ajándék volt, úgy érezték, hogy a Lélek
szabadon áradhat, de milyen hamar erőtt vett rajtuk a nagyképűség, a lelki gőg,
egymás megvetése, a "lelki versengés". Ebben a gyülekezetben sok
minden volt, csak épp a legfontosabb, a szeretet hiányzott. Ezért nem véletlen,
hogy ennek a levélnek szólt a szeretet himnusza, hogy szeretet nélkül nagyszerű
dolgokat tehetünk, prófétálhatunk, szólhatunk nyelveken, még csodákat is
tehetünk, s mégis semmik vagyunk. Nálunk
is lehet ez így : van diakónia, ifjúsági munka, különböző szövetségek, tele
templom, de az első szeretet tüze kialudt a lelkekben.
Azt
kell összegezésképpen elmondanunk, hogy a Lélek munkája és az emberi szervezés
közötti feszültség mindvégig megmarad. Nem lehet a kettőt egymással kijátszani.
Hideg parancsok, rendszerek, szabályok a Lélek melege, ereje nélkül éppoly
veszély, mint az ige fegyelme nélküli rajongás. Az egyház története számos
példát szolgáltat erre. Az ige nincs Lélek nélkül, de a Lélek se lehet ige
nélkül. Nem véletlen az, hogy Káténk nagyon sokszor a kettőt együtt említi, s
hogy mi hisszük, hogy Isten minket Szentlelke és igéje által kormányoz. Isten
ezt a kettőt az Ő egyházában egybeszerkesztette, mi pedig ne akarjuk
elválasztani. Ne felejtsük el, hogy az egyház is bűnös emberekből áll.
Vigyázzunk arra, hogy mindenek ékesen és jó renddel történjenek Isten
anyaszentegyházában. Mi szüntelen kell imádkoznunk Isten Szentlelkének tüzéért,
hogy az első szeretet tüze ne aludjon ki Isten gyermekeinek a szívében. De
ugyanakkor meg kell becsülnünk azokat a földi kereteket, az egyházat, a
gyülekezetet, amelyben pedig vannak szabályok, vannak rendelkezések, vannak
felelősségek. Engedelmességgel tartozunk azoknak, akiket Isten épp azért
rendelt az Ő egyházában, hogy a jó rendre vigyázzanak. A kérdés tehát nem így
tehető fel : Lélek vagy szervezés, hanem : Lélek és szervezés. Így akarja
építeni Isten az Ő egyházát az idők végezetéig.
Olvasandó igék :4Móz.11,29,
Zsolt.5O,16-17, Jer.7,4, Mal.2,8, Mát.3,9, 23,3.6.7,
Luk.9,49-5O,,1Kor.13,1-2, 14,39-4O,Tit.1,5, Jel.2,4-5, 3,17
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése