Mit tanít a
Szentírás : a lélek gyümölcseiről I.
Hadd
foglalkozzunk most pünkösd táján két alkalommal a Lélek gyümölcseivel. Nagy
szükség van arra, hogy ebben a kérdésben világosan lássunk, nem csak teológiai
szempontból, hanem sokkal inkább életünk gyakorlati szemszögéből nézve is.
Talán megláthatjuk, hogy így Krisztus sokkal többet jelenthetne a mi számunkra.
Azért szegény az életünk, mert épp a Lélek gyümölcsei hiányoznak belőle.
A
Lélek gyümölcsei között felcserélhetetlenül a szeretet áll az első helyen. Ez
nem is lehet másképp, hisz maga Isten a szeretet, és aki a szeretetetben marad,
az Istenben marad. Akiben nincs szeretet, az nem lehet Istentől. A szeretet az
Isten gyermekeinek legfontosabb ismertető jele. Jézus is azt tanítja, hogy a
fát gyümölcseiről lehet felismerni. A Szentírás tele van a szeretetről szóló
bizonyságtétellel, gondoljunk csak arra, amit Jézus a Hegyi Beszédben mondott
vagy Pál apostol szeretet himnuszára. Isten Krisztusban megjelent szeretete a
legcsodálatosabb szeretet, mert a legvégsőkig elment, az Ő szeretete kiterjed
az ellenségre is. Isten az Ő szeretetében elment értünk a Golgota keresztjéig.
De Isten ezt a szeretetet nem akarja megtartani önmagának, hanem épp Szentlelke
által kitölti azt a mi szívünkbe. Mi ezt a szeretetet el kell fogadnunk. Ne
szomorítsuk meg Istennek Szentlelkét azáltal, hogy ezt a szeretetet
visszautasítjuk. Merjük ezt elfogadni és merjünk el ezzel élni : a családban, a
gyülekezetben, a munkahelyünkön.
Különös az
is, hogy Pál apostol nem a Lélek cselekedeteiről, hanem annak gyümölcseiről
beszél, miközben a testről szólva már nem gyümölcsről, hanem cselekedetekről
szól. Ezzel ő azt akarja elmondani, hogy a gonosz dolgokat a mi bűnös szívünk
munkálja ki, mi pedig felelősek vagyunk ezekért. A jó cselekedetek azonban nem
tőlünk származnak, azt Isten Lelke munkálja ki bennünk. Ezek a Lélek mnkájának
a gyümölcsei bennünk. Ezzel Pál elvágja az önigazultságnak, az Isten előtti
érdemszerzésnek minden fonalát és a hálát teremti meg bennünk azért, hogy Isten
minden jónak a forrása az életünkben. Minden emberi dicsekedés kizárt, egyedül
Istené lehet a dicsőség a megszentelődés munkájáért is. Ez azonban nem jelenti
azt, hogy mi nem lennénk felelősek ezekért a gyümölcsökért,ezért a Szentírás
ezekről a gyümölcsökről úgy is tanít , mint az újjászületett ember
cselekedeteiről. A hit szeretet által munkálkodó erő lesz az életünkben. Ezért
lehetséges az, hogy Isten nem csak adja az Ő Lelkét a gyümölcstermésre, hanem
ugyanakkor parancsolja is azt, hogy teremjük meg ezeket a gyümölcsöket.
Talán a
legnyilvánvalóbb ez épp az öröm gyömölcsénél. A Szentírásban számtalanszor
szólít fel minket Isten az örvendezésre. Ez számunkra furcsának tűnik, hosz az
öröm a mi lelkünk egyik legmélyebb és legalapvetőbb érzése, aminek irányítása
nincs a mi hatalmunkban. Érzéseket nem lehet parancsolni a mi látásunk szerint,
de Isten mégis újra parancsolja azt nekünk. Ez azért van így ,mert Isten,
amikor örömöt parancsol, akkor rögtön megmutatja a mi örvendezésünk okát is.Ez
nem más mint maga Jézus Krsiztus, aki megváltja a bűnös embert. Mivel ez a
megváltás annyira gyökeres, elégséges, örök, ha mi ezt megértjük, akkor mindig
van okunk az örvendezésre. Csak akkor lehet örömtelen az életünk, ha
elfelejtjük azt, hogy milyen Megváltóval ajándékozott meg minket Isten. De elég
csak minden nyomorúságunkban arra gondolni, hogy Jézusé az utolsó szó, s máris
megtelik a szívünk örömmel és hálaadással.
Amikor a
békességről szólunk, világosan kell látnunk azt, amit a mi nyelvünk olyan
szépen meg is tud különböztetni, vagyis hogy a békesség sokkal több, mint a
béke. A történelemből nagyon jól megtanultuk, hogy minden békekötés egy újabb
háborúnak a csíráját hordozta magában. A földi béke legfeljebb a győztes felet
elégítheti meg egy kevés időre. Az ilyen békekötések mindig a bizalmatlanság
légkörében születtek, az egyik félnél a tehetetlenség, a másiknál a hatalmi
mámor a jellemző. Milyen jó, hogy Jézus másfajta békességet ad, mint a világ.
Amikor Isten Lelke bennünk lakozik, akkor életünk legmélyén, a mi lelkünkben lesz
békesség. Ez a békesség életünk mindden területét átöleli. Mindenek előtt
békességünk lesz Istennel Jézus Krisztus által. Az Isten és ember közötti
háborúban az a csoda történt, hogy Isten
úgy győzött, hogy veszített a kereszten, és mi azáltal győzhetünk, hogy mi
ebben részesedünk. Így szerzett Isten békességet a kereszt vére által. Isten
nem harcolni akar velünk, hanem békességet munkál és kínál fel nekünk. Jaj
nekünk, ha ezt a békejobbot nem fogadjuk el. Ha elfogadtuk az Isten békességét,
akkor mi ennek munkálóivá is kell lennünk. A veszekedés, széthúzás mindig az
ördög műve. Ne mondjuk ki hamar azt, hogy én azzal az emberrel nem tudok
békességben élni. A békességben élés szent művészetét mi Isten szeretete által
tanulgatjuk.
A béketűrés a
Lélek egyik legszebb gyümölcse. Mi azt is hamar kimondjuk, hogy én már ilyen
vagyok, hogy hamar indulatba jövök, hogy ami a szivemen az a számon, hogy én
nem tudom mindenki bogarát elviselni. A béketűrést is Istentől kell
megtanulnunk. Mert milyen hosszan tűr Isten velünk szemben is! Mi lenne velünk,
ha Isten minden bűnünkre úgy reagálna, ahogy mi sokszor reagálunk mások bűnére.
Jaj annak az embernek, aki a maga indulatai szerint él és cselekszik. Az ilyen
ember összetöri magát és a körülötte élőket is. De milyen áldott dolog az Isten
hosszútűréséből élni és újra meg újra erőt kapni arra, hogy embertársaink bűnét
és gyengeségét elhordozzuk. Végső soron ez is a szeretet kérdése. Hogy tudnánk
mi szeretet nélkül elhordozni felebarátunk bűnét és gyengeségét? Hogy tudna
Isten elhordozni minket, ha nem Ő maga lenne a szeretet? A béketűrő ember
negyon bölcsen viselkedik és sok nyomorúságot meg tud ezzel akadályozni. A
hirtelenkedő, indulatoskodó ember egyik bajt a másikra halmozza az életében.
Később mindig megbánja azt, hogy indulatos volt, nem tudott békességes tűréssel
lenni felebarátja iránt. De nagyon sokszor már késő a bánat, mert olyan
dolgokat tehet, aminek következményeit már nem lehet többé jóvá tenni.
Gondoljunk csak arra, hogy hányan követnek el ilyen meggondolatlan pillanatban
gyilkosságot, amit azelőtt nem is feltételeztek volna magukról.
A szivesség
szó jelent barátságost, hajlékonyt, alkalmast is. Ebben a szóban sok melegség
van. Ott van benne a szív szó, tehát valamit szívvel, szívesen tenni. Mindent
lehet hidegen, csak kötelességtudatból, gépiesen tenni, de lehet ugyanazt
barátságosan, melegséggel, emberséggel is végezni. Ha távolról nézzük a
dolgokat nem sok különbség van a kettő között , de közelről azonnal megérzi azt
az ember. Miért ne legyünk hát szívélyesek, barátságosak, kedvesek, hisz
ugyanaazzal a fáradsággal lehetünk ilyen emberek? Miért ne mondjunk igent,
hacsak Isten igéje nem mondja azt, hogy nemet kell mondanunk? Miért állítanánk
fel a templomban valakit a helyéről, még akkor is, ha általában mi szoktunk ott
ülni?
A jóság alatt
jószívüséget, jóindulatot, jóhiszeműséget érthetünk. Isten kegyelme az, hogy
még olyan sok jó ember van ezen a világon. Isten ezt az ajándékot sokszor még a
pogányoknak és hitetleneknek is ajándékozza. Nagyot vétkezik az, és ellenáll
Isten Lelkének, aki nem akar jó indulattal lenni felebarátjához. Pedig sok
olyan ember van, aki keresztyénnek nevezi magát, de semmi jóindulatot, jóságot
nem mutat felebarátai felé. Hányszor hiányzik a jóságosság a keresztyén
gyülekezetből is. Újra azt kell mondani, hogy a darabosság, rosszindulat az
ördög munkája, a Lélek gyümölcse jóság és jóindulat. Kezdjük el ezt minél
hamarabb gyakorolni minden ember felé.
A hűség és a
hit szó közös gyökérből származnak. A hűség a hittel kezdődik, hiszek Istenben,
az Ő szavában, az evangéliumban, az Ő kegyelmében. Hiszem azt, hogy Isten
hűséges hozzám. De aki ezt hiszi, annak az életében máris megjelenik a hűség
gyümölcse. Hűség Istennel szemben, de a felebaráttal szemben is. Ha nincs hit,
akkor hűség sincs, ott vége van mindennek. De ha van hűség, akkor van bizalom
is. A bizalom légkörében lehet dolgozni, lehet fejlődni, növekedni. Adja az Úr
ezen a pünkösdi ünnepen, hogy ezek a lelki gyümölcsök áradjanak szét a mi
életünkben is, hogy azokban egyre jobban bővölködhessünk Isten dicsőségére és
embertársaink javára..
Olvasandó igék:Péld.14,29, Máté 23,23, Róma
5,1, 8,6, 15,14, 1Kor.13,4.7,
Gal.5,22, Ef.5,9, Kol.3,12, 1Thessz.514,
1Ján.4,16
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése