Mit tanít a
Szentírás : a cél és eszköz viszonyáról
Azt szoktuk mondani, hogy jaj annak az embernek, akinek már semmi célja
sincs az életben. Mert ezen a világon mindennek célja van, minden egy bizonyos cél eléréséért létezik.
Miért hordanánk a karunkon egy olyan órát, amely már nem jár? Ennek semmi
értelme sincs, hisz az óra azt a célt szolgálja, hogy mérje az időt. Miért
tartanánk egy kiszáradt fát a kertünkben, hisz annak az a rendeltetése, hogy
gyümölcsöt teremjen. Isten is gyűlöli a cél nélküli, értelmetlen létezést.
Isten ezt a világot és benne az embert is egy jól meghatározott céllal
teremtette. Ezt a célt röviden így tudnánk megfogalmazni : az ember, mint Isten
képének a hordozója a Teremtője és felebarátja iránti szeretetet kell
kiábrázolja és megvalósítsa.
Ha
az ember nem akar Teremtőjére hallgatni, akkor az ember nem fogja megérteni
létezésének célját. Akkor minden
hiábavalóság lesz. Akkor semminek semmi értelme sincs. Ebbe a téves
gondolkodásba esett bele a prédikátor és az a szolga is, aki elrejtette a
tálentumát, ahelyett hogy gazdálkodott, sáfárkodott volna azzal. Nagyon
vigyázzunk mi is erre. Nehogy az értelmetlenség, céltalanság gondolata erőt
vegyen rajtunk, és így mi is csak hiába foglaljuk ezt a földet.
Ha
az életünk célja nem Istenben van, akkor életünk elvész a sok kicsi apró cél
között. Ahol nem látjuk az igazi célt, ott "célocskák" foglalják le
időnket és erőnket. Aki nem szolgálja az egy igaz Istent, az sokféle bálvány
után fog futkosni. Jeremiás drámai módon figyelmezteti népét, mert az elhagyta
az igazi kútfőt és repedezett kutakat ásott magának, amely nem tartja a vizet.
Jól jegyezzük meg azt is, hogy Isten nem csak a végső cél, hanem Ő az eredet, a
forrás is, ahonnan mindent meríthetünk. Aki nem Istenből él és táplálkozik, annak
célja sem lesz. Isten dicsősége a forrás, de a cél is. Jézus is komolyan
figyelmeztet minket arra, hogy a mindennapi életünk apró-cseprő dolgai is
elvonhatják figyelmünket a végső célról. A sok gond, amely a mindennapjaink
velejárója megfojthatja az Isten szerinti céltudatos életet bennünk. Nehogy
gondjaink kerüljenek életünk középpontjába, oda ahol csak Istennek lenne helye.
Ezek
után tegyük fel a kérdést : mi hát életünk egyetlen nagy célja? Isten el akar
vezetni minket ennek meglátására. Ez a cél pedig nem más, mint Isten
szolgálata. Ez nem jelenti persze azt, hogy az apró, kicsi dolgok nem tartoznak
bele Isten szolgálatába. A keresztyén embernek is kell tanulni, vizsgázni,
munkát keresni, dolgozni, mosogatni, gyermeket nevelni, szórakozni, csak épp ne
feledkezzen meg ezek végzése között Istenről, ne szorítsák ki ezek Istent az
életéből. Márta is beleesett ebbe a hibába. Nem vette észre, hogy most nem az ő
szolgálata a fontos, hanem hogy Jézus szolgáljon neki az egy szükséges
dologgal, az Ő kegyelmével. A veszély csak az, hogy földi dolgaink végzése
közben elfeledkezünk a mennyeiekről. János apostol azt mondja, hogy Jézus minden munkája, szava
egyetlen célt szolgált : hogy mi higgyjünk Benne, és hogy örök életünk legyen
Általa. A mi életünk kicsiny dolgai is, az összes öröm és szenvedés mind ezt az
egy dicsőséges célt szolgálja, amit nekünk egyetlen pillanatra sem szabad
figyelmen kivül hagynunk.
A
Szentírásban arra is sok példát találunk, hogy egy jó célt rossz eszközökkel
próbáltak megvalósítani. Ezekből megláthatjuk, hogy az oly gyakran emlegetett
közmondásunk : a cél szentesíti az eszközt, a Szentírás mérlegén egyáltalán nem
állja meg a helyét. Nem elég, hogy jó a cél, az eszköznek is jónak kell lennie.
Mózes is jót akart, amikor a kősziklára ütött. Amikor a nép zúgolódását látta,
úgy gondolta, hogy meggyőzőbb lesz a kősziklára ütni, mint szólni a
kősziklához, úgy ahogy azt Isten parancsolta. Isten annyira megharagudott e
magaválasztott eszközre, hogy emiatt Mózes nem mehetett be a Kánaán földjére.
Uzza is jót akart, amikor megragadta a frígyládát, hogy az ne essen le a megingó szekérről. De ez a
meggondolatlan eszköz az életébe került, mert Isten előtt szentségtelennek
bizonyult. Péter is jót akart, amikor kardot rántott, hogy megvédje Mesterét,
de Jézus figyelmezteti őt, hogy nem ilyen eszközök által fog Ő megdicsőűlni.
Jakab és János is úgy gondolták, hogy jogosan kérnek tüzet a samáriai falura,
amelyik nem akarta befogadni őket, de Jézus keményen megdorgálja őket is ezért
a roszz eszközért. Ma is így van ez. Főleg az egyházpolitikában folyamodunk meg
nem engedett eszközökhöz, pedig lehet, hogy a cél sokszor jó és nemes.
Gondoljuk meg jól, hogy ne csak a cél legyen jó, hanem az eszköz is. Az Isten
országa építésében ne használjunk ördögi szerszámokat.
Van
itt még egy másik kísértés is, éspedig az, hogy egy rossz cél érdekében jó
eszközöket használunk fel. Alamizsnát adni egy nagyon szép és áldott dolog.
Bőjtölni is jó dolog és templomba járni is. De itt nagyon kell vigyáznunk a
"hogyan" kérdésre. Isten arra az indulatra, érzületre is figyel, amiből
egy bizonyos cselekedet fakad. Milyen szívvel teszünk valamit, mit akarunk
azzal elérni? Jaj nekünk, ha azért imádkozunk, hogy az emberek megdícsérjenek
érte, de így van ez a prédikálással, az adakozással, bőjtöléssel és sok más
dologgal is. Jézus leleplezi a farizeusoknál és nálunk is, ha önmagában jó és
szent dolgokkal szentségtelen célt, az önmagunk dicsőitését keressük. Az
emberek ítélete nem egyezik Isten ítéletével. Könyörögjünk állhatatosan azért
is, hogy necsak jó eszközöket használjunk, hanem a cél is Isten szerint való
lehessen.
De
ki az, aki elmondhatná magáról, hogy ő mindig csak jó célért és mindig csak jó
eszközökkel küzdött? Ezt közülünk senki sem mondhatja el önmagáról. Ilyen csak
Egy volt, az Úr Jézus Krisztus. Ő volt az, aki elmondhatta, hogy soha se a maga
akaratát kereste, hanem az Atya akaratát. Ezért csak Ő egyedül kiálthatta a
kereszten : elvégeztetett! A nagy cél, az emberek, a világ megváltása el van
végezve, s ez nem egy magaválasztotta könnyű úton, hanem a Golgota véres
áldozatának vállalásával. Amikor a Sátán megkísérti, hogy a köveket változtassa
kenyerekké, akkor Ő ezt nem hajlandó megtenni, bár joga és hatalma lett volna
rá. Ő kenyeret is csak az Úr szájából akar nyerni. Nem csak a cél, az eszköz is
fontos számára. Ha az eszközt, a gondolatot a Sátán adja, nem hajlandó azt
elfogadni. Még akkor sem fogadja el az igét, amikor azt a Sátán adja. Isten
szavát a Sátán szájából nem lehet elfogadni, mert ő a hazugság atyja, és az ő
szájában az ige is hazugsággá lesz. Jó lesz figyelni erre is. Gondoljunk csak
ilyen vonatkozásban a sok tévtanításra, ami annyi embert megtéveszt. A Sátán
nem akkor a legveszélyesebb, amikor ordító oroszlánként, hanem amikor
világosság angyalaként kísért meg minket. Ezért legyünk nagyon éberek, hogy
megláthassuk, hogy mi jön Isten kezéből és mi jön a Sátán kezéből. Jézus a
keserű poharat is kész volt Atyja kezéből elfogadni, de az egész világ
dicsőségét se volt hajlandó a Sátán kezéből elfogadni.
Jézus
hadd legyen ebben is fenséges példánk. Tanuljuk meg Tőle azt, hogy szent kell
legyen a cél és szent kell legyen az eszköz is. Isten országát építeni, ez egy
szent cél, de ezt csak szent eszközökkel lehet véghezvinni. Adjon nekünk az Úr
bölcsességet, hogy mindig lássuk az egy, fő célt, és tudjuk megnyerni ennek
eléréséhez a szent , Isten akarata szerinti eszközöket is.
Olvasandó igék :4Móz.2O,11, 2Sám.6,7, Préd.1,2, És.1,12, Jer.2,13, Mát. 3,9, 4,1O, 6,2.5.16, 25,3O, 26,52, Márk 2,26-27, Luk. 8,14, 9,44.54, 1O,41-42, Ján.2O,31, Róm.8,29, Zsid.12,1O
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése