Mit tanít a Szentírás : a
tanítványságról, Krisztus követéséről II.
Sokat
mondó számunkra, hogy Jézus a tanítványokat többször is nevezte
emberhalászoknak. Nyilván, hogy az igehirdetés , a bizonyságtétel szolgálata
sok mindenben hasonlít a halász munkájához, és egészen bizonyos az is, hogy
Jézus tanítványai majdnem mind ezt a foglalkozást űzték elhivatásuk előtt.
Hiszen a halászt életkörülményei is arra kötelezték, hogy közel érezze magát
Istenhez. Hiszen a halászember szinte naponta meg kellett küzdjön a természet
erőivel, a hatalmas és félelmetes hullámok is Isten hatalmát és erejét
hirdették számára. A halász számára Isten szinte kitapintható valóság volt.
Ezért a halászok nem akármilyen emberek voltak, hanem rendkivül bátor emberek.
Hisz ők naponta az életüket kockáztatték, szinte naponta farkasszemet kellett
nézni a halállal. Jézus azt mondja a tanítványoknak, hogy farkasok közé küldi
őket. Hát bizony farkasok közé nem igen lehetett volna gyáva embereket küldeni.
A halászembernek nagy bölcsességre és rátermettségre is szüksége volt. Jól meg kellett választani az
időt, a helyet, a csalétket. Ahogy mi mondani szoktuk : józan paraszti ésszel
kellett rendelkezni. Nem véletlenül mondja Jézus a tanítványainak, hogy nekik
okosaknak kell lenniük, mint a kígyónak. A halászember ezen felül nagyon
béketűrő, türelmes ember is kellett legyen. Sokszor éjszakákon át
kellett virrasztani a halászcsónakban, sokszor fogás nélkül kellett visszatérni
a partra. Mennyire nagy türelem kell az emberhalászathoz is, mennyit kell várni,
mennyit kell imádkozni, mennyit kell gyötrődni, amig valaki végre "
horogra akad". A halász munkája sokszor hiábavaló, semmi eredménye sincs,
de mégsem lehet feladni a reményt, mindig újra kell kezdeni, és ez nincs
másként a lelki munkában sem.
A
tanítványok tehát Jézus munkatársai voltak.
Jézus nagy munkára, nagy feladatra hívta el őket, mégpedig hogy az
evangéliumot elvigyék a föld végső határáig. De Jézus az elküldés pillanatában
ígéretet is adott a tanítványoknak, hogy Ő velük lesz, velük együtt dolgozik.
Milyen óriási feladatot adott Jézus a tanítványoknak! A tanítványok hatalmas
munkát kellett elvégezzenek, sokszor testet-lelket felőrlő, fáradtságos ,
keserves és veszélyes munkát. A munka , a feladat nem csak az első
tanítványokra volt érvényes, hanem minden idők tanitványai számára. Hisz nem
kisebb célt szabott Jézus a tanítványok elé, mint hogy az egész világot
hóditsák meg az evangélium, az Isten országa számára. A tanítványoknak az egész
világra el kell menni. Ha ők nem hajlandók elmenni, egész népek, sőt földrészek
maradhatnak lelki sötétéségben, kárhozatban. Ezért kellett Pál apostol bejárja
az akkor ismert egész világot, ezért kellett a későbbi tanítványoknak,
misszionáriusoknak eljutni Afrikába, Ázsiába, az őserdők mélyére. Jézus maga beszél
arról, hogy milyen fontos a tanítványok szolgálata, hogy a tanítványok
elmenjenek és tanítsák a népeket mindarra, amit Ő parancsolt nékünk. A
tanítvány kötelessége és lehetősége, hogy az engedelmes bizonyságtétel által a
másik ember is tanítvány legyen. Ezért minden tanítvány ugyanakkor
misszionárius, aki nem mehet el közömbösen mások mellett, akinek szent
kötelessége a Krisztus tudományát és a szerinte való életet másoknak is átadni.
Persze
itt felteheti valaki a kérdést : hát ennyire emberektől függ az Isten
országának terjedése? Hát nem Isten Lelke az, aki meg tudja győzni az
embereket, nem egyedül a Szentlélek újíthat meg emberi életeket? Igen, de ezt
épp a tanítványok szolgálata által végzi. A tanítvány nagyon jól tudja, hogy ez
az egész őgy nem az ő kezében van, nem tőle függ, de mégis olyan buzgalommal és
erőbevetéssel kell dolgozzon, mintha mégis minden tőle függne. Ezt a kettőt nem
lehet és nem is szabad egymással kijátszani. Nyilvánvaló, hogy Krisztus
munkálkodik igéje és Lelke által, de ez a tanítvány szolgálatán ,
bizonyságtételén keresztül érkezik meg az emberekhez. Jézus tehát nem csak
parancsot ad tanítványainak a bizonyságtételre, hanem ígéretet is tesz arra
nézve, hogy ezek az ígéretek be fognak teljesedni. És mi nyugodtan ráépíthetjük
egész életünket és szolgálatunkat a Jézus ígéreteire. Nyilvánvaló, hogy az
ígéretek beteljesedése nélkül egész munkánk csődbe jutna. De mi mindig
tudhatjuk, hogy az van jelen, az van közöttünk, az hordozza szolgálatunkat,
akinek adatott minden hatalom mennyen és földön. Hát Neki ne lenne hatalma
embereket megtéríteni, Neki ne lenne hatalma országát minden népre
kiterjeszteni? Ezért mi tudhatjuk, hogy soha nem vagyunk magunkra hagyatva. Ő
megért minket, ismeri szolgálatunk nehézségeit, ismeri azokat is, akik között
ezt a szolgálatot végezzük, újra és újra megerősít, bátorít, vigasztal mindket
és megadja azt a bölcsességet, ami nélkül szolgálatunkat nem tudnánk végezni.
Akit egyszer Ő elhívott, akit egyszer Ő megragadott, az meg is fogja
tapasztalni, hogy minden az Ő kezében van. Az nem fog kételkedni abban, hogy
minden az Ő diadalma felé halad.
Végül
beszéljünk arról, ami a tanítványi életben a legnehezebb, éspedig hogy a
tanítványnak szenvedni kell. A Krisztus követése elkerűlhetetlenül szenvedést
hoz a tanítvány számára. Krisztus nem is csak egyszer és nagyon őszintén
beszélt erről :" ha gyűlöl titeket a világ, tudjátok meg, hogy engem előbb
gyűlölt tinálatok." A tanítványok osztoznak a Jézus sorsában, Jézus nagyon
szorgalmatosan és alaposan fel is készítette őkert a szenvedésre. Hát mekkora
szenvedés a juhnak a farkasok közé menni! Mi várhat a juhra a farkasok között
más, mint a szenvedés? Földi viszonylatban nincs is olyan pásztor, aki juhait a
farkasok közé küldené. Hisz mi úgy tudjuk, hogy a pásztornak épp az az egyik
legfontosabb feladata a legeltetés mellett, hogy juhait a farkasoktól és minden
más támadástól megvédelmezze. Az emberi értelem számára ez egyenesen
érthetetlen, hogy Jézus a farkasok közé, szenvedni küldi az Ő tanítványait. Mi
mindig arra vágyunk, hogy megszabaduljunk a szenvedésektől, és nem arra hogy az
osztályrészünk legyen. Pedig annak, aki a Krisztus követésében jár számolnia
kell a veszélyekkel és a szenvedésekkel. Mert mire számíthat a bárány a
farkasok között? Arra semmi esetre sem, hogy a farkasok meg fogják őt
kímélni,hogy szeretni fogják, hanem épp az ellenkezőjére : hogy rá fognak
támadni és mag akarják semmisíteni. Ezért azt mondhatjuk, hogy a tanítványok
szenvedése meg fog maradni a világ végezetéig. Persze a szenvedés módja és foka
nagyon különböző lehet a történelem kölönböző korszkaiban. Mi is éltünk át
olyan korszakot, amiben sokkal többet kellett szenvedni a Krisztus nevéért.
Adjunk hálát az Istennek, ha most olyan idők vannak, amikor nem kell
bilincseket és börtönt hordozni a Krisztus bizonyságtételéért. De azért
szenvedni mindig kell, még akkor is ha ez a szenvedés ma enyhébb formákat ölt,
mint régebb. És ne felejtsők el, hogy a világ sok pontján a keresztyének ma is
kegyetlenül szenvednek, sőt nagyon sokan meg is halnak. Pontos statisztikát nem
tudunk, de több tízezerre tehető azoknak a száma, akik vértanúhalállal
pecsételik meg tanítványságukat. Jó lenne sokkal többet imádkozni ezekért a
drága, halálig hűséges tanítvány-társainkért.
A
tanítvány hitének nagy próbája, amikor Jézus nem védi meg a szenvedéstől vagy a
haláltól a tanítványt. A tanítvány pedig nem tudja megvédni magát, úgy ahogy a
bárány sem tud védekezni a farkassal szemben. A tanítványnak semmi esélye nincs
a menekvésre, amikor az ellenség ilyen kegyetlenül támad. A tanítvány a
szenvedésben csak egy dolgot tehet : hogy hűségesen kövesse Mesterét, aki
szidalmaztatván nem szidalmazott, szenvedvén nem fenyegetőzött, hanem hagyta az
igazságosan ítélőre. A Bibliában nem találkozunk harcoló báránnyal. Jézus
megfeddte Pétert, amikor az kardott rántott Mestere védelmében. Amikor Jakab és
János tüzet kértek a samáriai falura, amelyik nem akarta Jézust befogadni,
Jézus rámutatott arra, hogy ez nem az Ő Lelkének a munkája. De a szenvedő
tanítvány tudhatja, hogy szenvedése nem hiábavaló. A tanítvány épp a
Krisztusért való szenvedésben van a legközelebb Mesteréhez, hiszen osztozik az
Ő sorsában.
A
legcsodálatosabb az, hogy a tanítvány nem fogcsikorgatva és nem megkeseredve,
hanem örvendezve szenved. A tanítványok örömmel mentek el a főtanács színe
elől, miután megkorbácsolták őket, Pál és Silás dicsőitő éneket tud énekelni
kalodába szorított lábbal, a magyar gályarab prédikátorok zsoltárt tudnak
énekelni a legembertelenebb szenvedések között is. A szenvedő tanítvány tudja :
ha vele egyőtt szenvedünk, akkor vele együtt dicsőittetünk majd meg.
Olvasandó igék : Mát. 4,19, 1O,16, 28,2O, Luk.9,55, Ján.15,18,
Ap.csel.5,41, Róm.5,5, 2Kor.4,1O, Fil.1,29,2Tim.2,11-12, 1Pét.2,23
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése