Mit tanít a
Szentírás : a józanságról
A
józanság lehet adott esetben jó és rosz tulajdonság egyaránt. És ez különösen
igaz a lelki élet területén. Mert a dolgok az életben sokszor nagyon
bonyolultak,összekúszáltak. Meg kell tanulnunk a dolgokat mindig a hit szemével
látni és szemlélni. Hadd mondjunk erre egy bibliai példát. Samáriát, az északi
ország fővárosát ellenséges seregek veszik körül, rettenetes éhség van a
városban. Elizeus próféta azt jövendöli, hogy másnap a zsemlyelisztet rendes
áron lehet majd megkapni. Ez hihetetlennek tűnik, hisz most még a szamárfejért
és a galambtrágyáért is kemény pénzt kell fizetni. A király egyik főembere, aki nagyon is józan
ésszel mérlegel, azt mondja, hogy ebből semmi sem lesz, ez egy lehetetlen
dolog. Itt a hitetlen józanság jellemző példájával állunk szemben, amely nem
számol az Isten mindenhatóságával. Ő csak emberi módon tud gondolkodni
Istenről. Úgy tűnik, hogy ez az ember nagyon is józanul gondolkodik, mert a
valós tényekkel számol, de nem számol a legnagyobb és legdöntőbb valósággal :
Istennel és az Ő hatalmával. Az ilyen embernek meg kell mondani, hogy nem
eléggé józan, mert Istent hagyja figyelmen kivül.
Sokszor
a hitetlen emberek a hívőket azzal vádolják, hogy ők nem eléggé józanok. Pedig
az igazság az, hogy igazából csak egy hívő ember lehet józan ember. A hitetlen
a valóságnak csak egy piciny részével, a látható dolgokkal számol, csak a
dolgok külsejét és felszínét látja. A hit azonban a látható dolgok mögé is
belát, ő látja a dolgok igazi eredetét, hátterét, de a végső célját is.A hit
számára a valóság sokkal szélesebb, mélyebb, átfogóbb, mert a hívő ember
mindenben és minden mögött látja Istent és az Ő hatalmát és szeretetét. Ez nem
azt jelenti, hogy mindent meg fogunk érteni, mert hogy tudnánk mi Isten dolgait
teljességgel megérteni, de azt igen, hogy számolunk Vele és mindenben Őt
keressük, az Ő akaratát és célját. Isten akarata sokszor a mi emberi, józan
eszünk számára érthetetlennek és értelmetlennek tűnik. Péter is így volt ezzel
. A mikor Jézus azt mondja, hogy evezzen a mélyre és ott vesse ki hálóját,
akkor Péter is a hitetlenség józanságával reagál Jézus szavára. Mintha azt
mondaná Péter Jézusnak : lehet, hogy te értesz a prédikáláshoz, de semmit se
értesz a halászathoz. Hogy gondolod , hogy roszz időben és rossz helyen
eredményes lehet a halászat? Péter is
beleesik most a hitetlen józanságnak a hálójába, mert csak a szaktudásával
számol és nem a Jézus szavával és hatalmával. Az a jó, hogy Péter azonnal
"kijózanodik" ebből a hitetlen józanságból és Jézus szavára mégis
csak kész kivetni a hálót. A legnagyobb józanság a csodában hinni, mondotta
találóan valaki. Aki Jézus szavát komolyan veszi, az a legjózanabb ember. Ha
készek vagyunk a mi kicsinyes emberi számításainkat feladni, és mindent
Istentől várni, nagy dolgok történhetnek az életünkben. Ami embereknél
lehetetlen, az nem lehetetlen Istennél. Milyen jó lenne jelszóvá emelni a Péter
szavát : "de a te szavadra". Ilyenkor mindig csodákat élünk át, ezek
a legáldottab pillanatok az életünkben.
Isten igéje nélkül nem tudunk eligazodni az
életben. Ez nem azt jelenti, hogy a hitetlen emberek között nincsenek értelmes
emberek. De azt igen, hogy ők nem tudnak a dolgok mélyére látni. Amikor arról
van szó, hogy meg kell ítélni a világot és a kort, amiben élünk, nagyon
vigyáznunk kell arra, hogy ne tévesszük össze a betegséget a betegség jeleivel.
Ahhoz nem kell valaki orvos legyen, hogy megállapítsa magát a fejfájást, de
ahhoz már igen, hogy magára a betegségre rájöjjön,ami a fejfájást kiváltja. A
hívő és hitetlen ember egyaránt megállapítja, hogy ezzel a világgal nagy baj
van. De a itetlen ember nem tud megoldást adni a bajra, megállapítja a
diagnózist, de nem tud orvosságot adni. Ha Jeremiás korára gondolunk, azt
látjuk, hogy a hamis próféték is látták azt, hogy bajok vannak, de azt már nem
látták be, hogy minden baj okozója az, hogy a nép elfordult Istentől. Ők a bajt
csak nemzeti vagy politikai síkon akarták orvosolni, de nem látták meg azt,
hogy az egy szükséges dolog az Istenhez való megtérés.A hamis próféták csak a
gazdasági, politikai, szociális szempontokkal foglalkoztak és a nép romlását
hamis nyugtatgatással, vígasztalással próbálták gyógyítgatni. Jeremiás prófétai
józansággal figyelmezteti a népet erre a veszélyre és megmutatja az igazi
megoldáshoz vezető utat. Ó, mennyire szükség lenne arra, hogy mi is ilyen
prófétai józansággal és ugyanakkor prófétai bátorsággal merjük néven nevezni a
bűnt és ugyanakkor kertelés nélkül tudnánk hirdetni az embereknek a bűnbánat és
a megtérés elodázhatatlan szükségességét.
Az igazán
józan, aki Jézust és az Ő szavát megbízhatónak tartja. A hitetlenség mindig
bizonyítékok után kutat.Dehát nem elég nekünk mindaz, amit Jézusról tudunk,
amiről a Szentírás bizonyságot tesz?
Jézus semmit se mondott, amit ugyanakkor életével ne bizonyított volna.
Szavai és cselekedetei teljes összhangban állottak egymással. Jézus többször is
mondta ezt a hitetlen népnek, ha nem hisznek szavaiban, akkor higyjenek
cselekedeteiben, amelyek napnál is világosabban hirdették, hogy Ő Isten Fia. Ha
valaki nem akar hinni, akkor a bizonyítékok sem használnak. A hitetlen ember
annyira elvakult, hogy látván nem lát és hallván nem hall. Amikor az ember
hitetlenségével teljesen elzárkózik Krisztustól, akkor a megkeményedés
folyamata kezdődik el, ami egyúttal Isten ítélete is ezen az emberen. Ez végső
soron a Szentlélek elleni bűnben fejeződhet be. Az ilyen emberből minden
józanság és meggondolás kivész. Ezért figyelmeztetnek a próféták és apostolok,
hogy legyünk józanok, hogy józanul számoljunk azzal, hogy Jézus visszajön és
lesz utolsó ítélet. Jaj, annak, akit a bűn annyira elbódít, hogy erről
elfeledkezik, és a szerint is él. Milyen rettenetes pillanat lesz a kijózanodás
az ilyen ember számára. Isten őrizzen minket ettől!
A józanság
kerete, amiben Isten a maga áldott munkáját kifejti, az a Krisztus szeretete.
Pál apostolt Krisztusnak ez a szeretete szorongatja, hogy menjen mindenhova az
evangélium boldogító üzenetével. Pál tudja, hogy a Krisztus szereteténél nincs
fontosabb dolog ezen a világon, hisz ez a mi örök váltságunk alapja. Pál ennek
annyira tudott örülni, hogy mennyei magasságokban szárnyalt, ami már-már a
rajongás határát súrolta. Ami őt mindig egyensúlyban tartotta és a
szélsőségektől, a rajongástól megőrizte az volt, hogy mindig az Isten értünk Krisztusban
elvégzett váltságának a talaján, történelmi tényeinek valóságában mozgott. A
másik fontos dolog Pál számára a gyülekezet építése volt. Ő nem zárta ki az
elragadtatást, látomást, nyelveken szólást, de mindig azt hansúlyozta, hogy a
gyülekezet építése kell legyen a fő szempont és mindent ennek kell alárendelni.
Ha az emberi dicsekvés, önzés, szenzációhajhászás kerül a középpontba, ott már
nem az Isten szerinti józanságról van szó. Ezekben a kényes kérdésekben nekünk
is legyen a Krisztus szeretete, az Isten üdvtettei és a gyülekezet, a testvér
építése a mindeneket meghatározó szempont. Akkor nem fogunk semmilyen rajongás
hálójába esni.
Pál apostol
arra is megtanít minket, hogy az életünk úgynevezett lelki dolgai és a
mindennapi dolgok szorosan egyűvé tartoznak. Az a tény, hogy Krisztus egyszer
vissza fog jönni, hogy Isten országa dicsőségesen be fog teljesedni, még nem
jelenti azt, hogy életünk apró-cseprő dolgait, a mindennapi munkát a családban,
munkahelyen elhanyagolhatnánk. Ez történt a thesszalonikai gyülekezetben. Ott a
Krisztus visszajövetelének várásából azt a helytelen következtetést vonták le,
hogy a földi dolgokkal már nem kell foglalkozni, a munkát nem kell elvégezni.
Úgy gondolták, hogy a Krisztus hívása a földi hivatást és annak pontos és becsületes
elvégzését feleslegessé teszi. Pál ezt rendetlen életvitelnek nevezi, ami nem
illeszkedik bele az Isten szép rendjébe. Aki nem akar dolgozni. az ne is egyék,
mondja nagyon egyszerüen. Mindenki azt a kenyeret egye, amiért becsületesen
megdolgozott.
A Szentírás
azért egy nagyon gazdag és csodálatos könyv, mert a rossz ellen nagyon sok
fronton harcol.Nincs az életünknek egyetlen olyan területe sem, amire nézve
abban ne találnánk eligazítást. Van a lelki életben is egy olyan veszély, hogy
minél többet akarunk a magunk számára megtartani. De az Isten országában az
gazdagodik, aki mer adni másoknak. Isten nem azért adott nekünk tálentumokat,
hogy azokat elássuk, hanem hogy azokkal szolgáljunk Isten dicsőségére és
embertársaink javára. Ez a legnagyobb józanság, járjunk mi is ebben.
Olvasandó igék : 2Kir.7,1-2, Péld.11,24, Jer.8,11, Ámós 5,18,
Luk.5,5, Ján.12,37-38, Kor.5,13-15, 2Thessz.3,1O-12, 1Pét.4,7
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése