Mit tanít a
Szentírás : a hivatásról és munkáról
Van egy ismert mondás, miszerint a munka nemesít. Ebben sok igazság
van, hisz az ember nemességének, nagyságának egyik szép megnyilatkozása, hogy
dolgozni, alkotni tud. Az állatok is dolgoznak a maguk módján, de mégsem úgy,
mint az ember. Ahhoz, hogy az ember ember legyen, valóban dolgoznia kell, az
ember kell használja azokat az ajándékokat, amiket Istentől kapott. Mert
mindaz, amit az ember nem használ az visszafejlődik. Igaz tehát, hogy a munka
nemesít, hogy az ember nemességéhez hozzátartozik a munka. Az az ember, aki
kerüli a munkát és lusta, előbb-utóbb embertelenné válik. Hányszor ilyen
munkakerülő, lusta emberek követik el a legborzalmasabb bűntetteket. Isten is
megszégyeníti a dolgozni nem akaró embert, a hangyához küldi példát venni, s
Pál apostol keményen kijelenti : aki nem dolgozik, az ne is egyék. A munka
által az ember aktívan részt vesz az Isten teremtő hatalmában. Az ember
munkájában Isten teremtő munkája folytatódik.
Isten
a paradicsomkertben parancsot is adott a munkára. A munka az ember
istenképűségének egyik legszebb kifejezője. Persze az is igaz, hogy nem mindegy
az, hogy hogyan dolgozunk. Isten mindig szeretettel és szeretetből teremtett ,
ezért nekünk is minden munkát szeretettel kell végezni. A szeretet nélkül végzett munka nagyon
veszélyessé válhat, sőt egyenesen ördögivé. Csak a szeretettel végzett munka
nemesít, másképp csak megkeserít vagy megnyomorít a munka. A szeretettel
végzett munka hivatássá lesz. A munka célja, hogy az embertársunk javára és
Isten dicsőségére történjen.
Azt
is kell látnunk sajnos, hogy a bűneset a munkát is megrontotta. Az áldás
összekeveredett az átokkal. Mintha minden az ember ellen fordult volna. A
természet erői feletti uralkodás nem megy vér, veríték és könnyek nélkül.
Minden munkán ott van a halandóság, a mulandóság árnya és nyomorúsága. Az ember
küzd, hogy uralma alá hajtsa a földet, s végül mégis a föld hajtja uralma alá
az embert. A bűneset következménye az is, hogy az ember munkálkodik az eledelért,
ami elvész és nem törődik azzal az eledellel , amely megmarad az örök életre. A
munka azáltal lesz átkozottá, hogy épp Isten marad ki belőle. Így válik a munka
démonivá, amely nem nemesíti, hanem lezülleszti az embert. A Jelenések
könyvének 18-ik fejezete megrajzolja Babilont, az Isten nélküli emberi kúltura
központját. Ez szépnek és ragyogónak tűnik, s mégis megöli az embert,
rabszolgává teszi. Az Isten nélküli munka embertelenné válik.
Az
ember ebben a helyzetben menekülni próbál. Az egyház történetében sokszor
látjuk, hogy az emberek kimenekültek a világból, s remeteként, szerzetesként,
apácaként élték le életüket. Mi nagyon jól tudjuk, hogy ez nem az Isten akarata
szerinti megoldás volt. Nagy reformátorunk Kálvin János úgy próbált ebben a
kérdésben világosságot teremteni, hogy beszélt az ember kétféle hivatásáról. Az
egyiket ő "kis hivatásnak" nevezte. Ide tartozik a házasság, család,
nép és haza, tudomány és társadalom. Ezt se szabad megvetni, hisz mindezek
hozzátartoznak a mi életünkhöz. De ezt a " kis hivatást" úgy lehet
jól betölteni, ha ez beleágyazódik a " nagy hivatásba", ami nem más,
mint az Isten országa és annak igazsága. Ezt egy pillanatra sem szabad szem
elől tévesztenünk. Minden, amit végzünk ebben a földi életben, a leghétköznapibb
dolgok is, Isten országának nagy ügyébe kell beletagolódjanak. Ha ezt a két
hivatást nem látjuk világosan, akkor könnyen a bálványimádás bűnébe eshetünk.
Akkor a földi dolgok kerülnek az első, a fő helyre, és Isten dolga valahol
hátul kullog, mint valami egészen jelentéktelen dolog. Jézus is arra
figyelmeztet, hogy először a nagy hivatásunkat halljuk meg, vegyük komolyan és
azután induljunk el kis hivatásunk dolgainak végzésére. Ezeket úgy kell
végezni, hogy minden a nagy hivatásunk szolgálatában álljon.
Nem
szabad azt sem figyelmen kívül hagynunk, hogy az ember társadalmi, szociális
helyzete nagyban befolyásolja az ő gondolkodását, magatartását. Ha valakinek jó
poziciója van a társadalomban, akkor az mindent elkövet, hogy azt a társadalmi
rendet, berendezkedést megőrizze. Ha pedig valaki egy nyomorúlt társadalmi
helyzetben van, az mindent el fog követni, hogy ezt a rendet, berendezkedést
megszüntesse és másra változtassa. Nagyon kevés olyan ember van, akik
függetleníteni tudja magát társadalmi helyzetétől, aki bele tudja képzelni
magát egy másik ember helyzetébe. A főnök nehezen tudja megérteni a munkását, a
munkás is a főnökét. Itt is nagyon érezteti hatását a szeretet hiánya és az
egyre növekedő önzés. Mindenki a maga igazát erősítgeti, mindenki a mag
érdekeit képviseli. Ebben is nagy megtérésre és megújulásra lenne szükség. A
hivatás és munka területén is nagyon sok baj van, s csak komoly Istenhez
fordulás segíthetne ezeken a bajokon.
Tudjuk
azt is, hogy ezek a dolgok csak az emberek előtt számítanak, hisz Isten előtt
nincs sem miniszter, sem munkás, se gyártulajdonos, se koldus. Isten előtt csak
az számít, hogy megváltott bűnösök legyünk és hogy szeretni tudjunk. Istennnél
nem az számít tehát, hogy valaki államelnök-e vagy pedig csak egy egyszerű
munkásember, hanem az, , hogy mind a kettő neki szolgáljon igazságban és
szentségben, hogy mind a kettő az Ő országát építse. Isten gyermeke úgy tekint
hivatására és munkájára, mint amit Istentől kapott ajándékba, és mint amiről
egykor számot kell adnia. Ezáltal egy mennyei fénysugár ragyoghat bele a
leghétköznapibb munka gyötrelmébe, küzdelmébe is. Végül is minden munkának és
hivatásnak egyetlen célja lehet : hogy általa emberek halászai legyünk, hogy
embereket megnyerjünk Krisztusnak, Isten országának.
Beszéltünk
már arról, hogy milyen nagy baj az, ha az ember kerüli a munkát, ha a lustaság
lelke vesz erőt rajta. De éppoly nagy nyomorúság az is, ha valaki soha se tud
megpihenni az ő munkájától. Az ilyen ember sohase tudja a pihenés, a megnyugvás
édességét élvezni. Az ilyen ember már nem úr a munkája fölött, hanem annak
rabszolgájává válik. Az ilyen ember sohasem tudja életét egy kicsit távolról,
felülről szemlélni, sohasem látja meg az összefüggéseket, elvész a
részletekben. Az ilyen ember sok mindent megnyerhet, de elvesziti lelkét,
elveszíti önmagát. Az ilyen ember végső soron emberségét veszíti el. Isten
nyugalomra hív minket, mert Ő maga se rabja munkájának. Ő is meg tudott
nyugodni a munkájától és tudott gyönyörködni is a munkájában.
Sokan
azzal vádolják az egyházat, az evangéliumot, hogy az kúlturellenes. Ez nem
igaz, még akkor sem, ha sokszor hívő emberek úgy gondolták, hogy a
kegyességüket kúltura-ellenességükkel tudják bizonyítani. Sajnos sokszor
beleestek hívő emberek abba a hibába, hogy mindenre ráfogták, hogy az ördögi :
az irodalom, a művészet, a zene. Pedig tudjuk, hogy ezek is Isten jó ajándékai
a mi számunkra, s hogy ez mennyire így van, mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy ezek a mennyei Jeruzsálemben is
jelen lesznek. Vagy gondoljunk arra, hogy a szent sátrat egyiptomi arannyal és
ezüsttel kellet csodálatosan színesre kidísziteni. Isten meg tudta szentelni és
fel tudta használni Egyiptom kincseit és értékeit. Később Salamon a templomot
mind olyan fákból és kövekből építtette, amelyek a környező pogány országokból
származtak. Hát nem az Úré a föld és annak egész teljessége?
János
apostol a Jelenések könyvében világosan megmondja, hogy mi mehet be a mennyei Jeruzsálembe és mi kell kinn
maradjon. A kúltura, a tudomány, a művészet értékei mind be fognak menni. De mi
az, ami nem mehet be? Nem mehet oda be semmi tisztátalan, sem aki utálatosságot
és hamisságot cselekszik.
Hadd
legyünk készek, hogy amikor majd felhangzika nagy trombitaszó, amikor visszajön
az Úr, tudjunk elébe állni. Nem a kúltura és annak szeretete fog kizárni minket
az Isten országából, hanem az utálatosság , a hamisság, a hazugság. Hadd
becsüljük így meg azokat az értékeket is, amelyekért több mint másfél
évszázaddal ezelőtt eleink harcoltak. Ennek is megvan a maga értéke és
szépsége. Persze ez is bele kell ágyazódjon az Isten országának igazságába és
dicsőségébe.
Olvasandó
igék:1Móz.1,27-28, 2,3, 3,17.19, Zsolt.8,6,
Mát.5,16,6,33, 22,4O, Luk.3,12-13, 5,1O,14,18-2O, Ján.6,27, 1Kor.1o,31, 1Thessz.4,16,Jak.1,14,
Jel.18,19, 21,26
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése