Mit tanít a Szentírás : az egészségről és
betegségről
Ilyenkor az új
esztendő első napjaiban nagyon sokszor
szerepel a jókívánságok között az, hogy „ adjon Isten jó egészséget”. Ez nem
véletlen, hisz földi életünk egyik legnagyobb ajándéka az egészség. Ezért
nagyon fontos világosan látnunk ebben a kérdésben , hogy megismerjük ebben a
kérdésben is Isten ígéjének tiszta és világos tanítását.
Az egészség kérdése leginkább akkor kerül figyelmünk
középpontjába, amikor betegek vagyunk. A betegség egész létünket érinti. A
betegséggel együtt jár a helyhez kötöttség, korlátolt lehetőségek, az
emberektől, a környezettől való elszigetelődés. A beteg ember mindent egészen
másképpen lát, mert egy más szemszögből nézi a dolgokat. Ami az egészséges
embernek örömöt okoz, az a beteg embernél épp az ellenkező hatást éri el, hisz
ő ezeket a dolgokat nem tudja élvezni, vagy ha igen, akkor is csak nagyon
korlátozott mértékben. A beteg ember világa egyszerre parányivá zsugorodik. A
betegség tehát egy nagy nyomorúság. A beteg emberen a tehetetlenség érzése vesz
erőt. Ő már nem ura az életének, hanem csak várja, hogy mi is fog történni
vele. A betegség mindig egy határhelyzetet hoz létre, hisz azt öntudatlanul is
érzi a beteg ember, hogy bármely betegség halálhoz is vezethet, a betegség a
halál előhírnöke az életünkben. A betegség a halál birodalmának egy jelzése,
ahogy azt valaki találóan mondotta.
Egy másik fontos kérdés, hogy mit tegyen a beteg ember.
Ha a Szentírást megnézzük, akkor ott azt látjuk, hogy a beteg emberek Istenhez
fordulnak. Betegségük nyomorúságát Isten elé viszik. Tőle kérik a gyógyulást,
életük meghosszabbítását. Ez nem azt jelenti, hogy a beteg ember ne forduljon
orvoshoz. Jakab apostol tanítása szerint a beteget olajjal is meg kellett
kenni. Az olaj az ókorban egy általános gyógyszer volt. Ma ezt az ígét talán így
lehetne mondani : imádkozz, mások is imádkozzanak érted, menj el az orvoshoz és
vedd be a kiírt gyógyszert is. Az orvos és a gyógyszer is Isten ajándéka, a
gyógyítás eszköze, amivel szabad és kell is élnünk.
A
betegségnek nem csak testi, hanem lelki oldala is van. Nyilván, hogy a testi
dolgok a legszembeötlőbbek, de a betegségnek megvan a maga lelki háttere is. A
modern tudomány egyre inkább kimutatja, hogy a testi tünetek mögött nagyon
sokszor lelki problémák, traumák állnak. Így például a stressz, a feszültség, a
hajszoltság megbetegítheti a szivet, az idegrendszert. A betegségben nem csak
az emberekkel való viszony, hanem az Istennel való közösség megléte, vagy
éppenséggel hiánya is fontos szerepet játszhat. A betegség ilyen szempontból
áldás is lehet a számunkra, mert megláthatjuk az életünk mélyén rejlő bűnöket,
rendezetlenségeket. Megláthatjuk, hogy csak a felszínen éltünk, nem néztünk
szembe sok mindennel, vagy éppenséggel valami olyasmibe menekültünk, ami
egészségünket is tönkretette. Ha ezt meglátjuk, a veszteségből nyereség, a
nyomorúságból áldás lesz. Ezt látta meg a zsoltáros is, konkrétan azt , hogy
nem élt Isten parancsolatai szerint. Meglátjuk, hogy nem Isten kell valamit
tegyen, hanem nekünk kell változtatnunk életfolytatásunkon. Ha így a betegségben
eljutunk lelkünkig és Istenig, akkor mi is elmondhatjuk, hogy áldásul volt
nekünk a nagy nyomorúság.
Azt is meg kell látnunk, hogy így az egészség is lehet nyomorúsággá az
életünkben. Nagyon sok ember épp jólét,
egészség és siker idejében távolodik el a leginkább Istentől. Persze ennek nem
maga az egészség az okozója, hanem az ember szíve. Az ember ilyenkor az
egészségét az élvezetek maximális kihasználására fordítja. Az egészségét az
ilyen ember az önzésnek, az érvényesülési vágynak és az élvezeteknek a
szolgálatába állítja. Az ember az egészségét nem Isten és a felebarát
szolgálatába állítja, hanem minden és mindenki az ő önző érdekeinek a
kiszolgálására kell készenlétben álljon. Olyan beképzeltek tudunk mi lenni,
hogy még azt is magunknak tulajdonítjuk, amiben nekünk semmi részünk sincsen.
Mi soha sem lenne szabad büszkék lennünk arra, hogy erős és egészséges testünk
van, hiszen azt Istentől kaptuk, az a Teremtő ajándéka. Az egészségnek a nagy kísértése,
hogy úgy gondoljuk , hogy Isten nélkül is jól el tudunk boldogulni. Sokszor a
testileg makkegészséges ember lelkileg nagyon is beteg. Az egészség ebben az
esetben nem más, mint önző erőszak, rosszul használt ajándék. Ebben is látjuk,
hogy a testi egészség nem a legfőbb dolog az életünkben, mert a fő dolog az ,
hogy mindennel és mindenben Isten dicsőségét és felebarátunk javát tudjuk
szolgálni.
Az ige minket arra tanít, hogy mindent az Istenel való kapcsolatában
lássunk. A bűn következménye az, hogy mi a dolgokat elszakítjuk Istentől és
önmagukban szemléljük őket. Az egészséget sem lehet pusztán önmagában szemlélni
és élvezni. Az egészség egy nagy áldás, egy nagyszerű ajándék. De ha elfelejtjük
Azt, Akitől ezt az ajándékot kaptuk, akkor nagyon könnyen visszaélhetünk vele.
A tíz bélpoklos visszakapta Jézustól az egészséget, de csak egy volt tudatában
annak, hogy ez Istentől származik, és ezért Neki kell hálát adni. Csak ő
egyedül látta meg azt, amit nekünk is nagyon világosan kell látni, hogy
egészségünk középpontjában is Isten és a felebarát szolgálata kell álljon. Az
egészség csak annak az embernek az életében lesz áldás, aki ezért Isten
magasztalja, s aki ezt az Ő szolgálatában hálálja meg.
Hogy az egészség valóban egy nagy áldás és ajándék, azt Jézus földi
életéből is világosan látjuk. Őt nem csak az emberek lelke és üdvössége
érdekelte. Bár soha se akart „csodadoktor” lenni és elsődleges célja valóban az
emberek lelkének megtartása volt, de nem becsülte le az ember testi mivoltát,
ezért Jézust mindig ott találjuk a betegek között. Jézus úgy tekint a beteg
emberre, mint akiben a bűn rontása és következménye elhatalmasodott. Jézus
szembeszáll a bűn rontásával és következményeivel. Ő nem csak a mi bűneinket
vette magára a kereszten, hanem annak következményeit is elhordozta. Ezért a
gyógyítások jelek, amelyel arra mutatnak, hogy Jézus nem csak a mi lelkünket
váltotta meg, hanem testünket is.
Egy nagyon fontos kérdés a hit és imádság által való gyógyulás kérdése. Úgy
gondolom, hogy itt két szélsőség van. Egyesek azt mondják, hogy a gyógyítások
és gyógyulások kora lezáródott Jézus, illetve az apostolok szolgálatával. Ma
már nem történnek csodák. A másik szélsőség az, hogy sokan azt állítják: ha
valaki hisz, az meg kell gyógyuljon, ha a gyógyulás nem történik meg, akkor
ennek a hitetlenség az oka. Nagyon vigyázzunk mindkét szélsőségre. Istennek nem
lehet recepteket és előírásokat adni, hogy Ő hogy cselekedjen. Isten megdicsőítheti
magát ma is abban, hogy egy beteg meggyógyul, de abban is, hogy valaki egy
életen át betegséget , gyengeséget hordoz, sőt még abban is, hogy valaki
meghal. Ne mi akarjuk megszabni Istennek azt, hogy Ő mit és hogyan cselekedjen.
Mi bizalommal hozzuk elé betegségeinket, nyomorúságainkat, Ő majd megmutatja
nekünk is azt, hogy mi nekünk a legjobb.
Már előbb mondottuk, hogy a betegség a halál előhírnöke. A betegség, halál,
fájdalom hozzátartozik a mi földi életünkhöz. De már Ésaiás beszél arról az
időről, amikor nem lesz betegség. Ennek az igének a végső beteljesedése az új
és és új föld eljövetelekor válik teljes valósággá. A mi hitünk végső
reménysége az, hogy eljön az Isten országa, ahol már nem lesznek betegek, kórházak,
műtőasztalok. Mi csak késlelteni tudjuk a halált, Jézus azonban legyőzte azt.
Ennek a győzelemnek az előízét már most kóstolgatjuk, de egykor majd részünk
lesz benne. Mi ezzel az Új Évvel is ehhez leszünk közelebb. Kívánjunk hát
nyugodtan egymásnak jó egészséget, de még inkább azt, hogy ez az isteni ajándék
legyen áldássá életünkben.
Olvasandó igék:Zsolt.73,4.6.12, 88,9,
119,71.75, És.33,24, 38, 3.14.17, Mát.8,16-17, Luk.17,15-16, Jak.5,15, Jel.21,4,
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése