Mit tanít a
Szentírás : a kitartásról
Már foglalkoztunk egyszer a szenvedés kérdésével, de most próbáljuk azt
a kérdést körüljárni, hogy hogyan hordozzuk el a szenvedést. Hiszen ez az egyik
legnehezebb kérdés ezzel kapcsolatban. Nagyon sok ember úgy gondolja, hogy a
legjobb keresztyén válasz erre a kérdésre : bele kell nyugodni, meg kall adni
magunkat a szenvedéssel szemben. De ez nem így van. Egy nagy teológus keményen
fogalmazva azt mondja, hogy a " belenyugvás " szót ki kellene
törülnünk a szótárunkból, hisz az teljességgel pogány szó.
Tudjuk
azt, hogy a régi görögöknél a sztoikusok voltak azok, akik azt tanították, hogy
a szenvedéssel szemben az az ideális magatartás, ha azt szenvtelenül, úgymond
szemrebbenés nélkül elfogadjuk. A történelem számos példát is szolgáltat erre,
ezek az emberek valóban így is cselekedtek. E gondolat mögött az a pogány
felfogás áll, hogy az életünket a sors szeszélye, vagy ahogyan mondani szoktuk
a vak sors vezérli, s a sors ellen úgy se tud tenni semmit az ember. A görög tragédiák
mind azt hirdették, hogy az ember semmit se tehet a sors ellen, ami úgymond
" meg van írva" annak úgyis be kell következnie. A belenyugvás tehát
a pogány filozófiából , nem pedig a Szentírásból származik. Hisz a Szentírás
nem tanít minket arra, hogy egy vak sors, egy végzet vezetné az életünket, ami
ellen mi semmit se tudunk tenni. A Biblia ezért sehol se tanítja, hogy nekünk a
szenvedésbe, vagy a veszteségbe csak úgy bele kell nyugodnunk, mert úgysem
tehetünk semmit ellene. A Bibliában valami egészen mást olvasunk, mégpedig azt,
hogy a szenvedésben, megpróbáltatásokban, a kedvünk ellenére való dolgokban ki
kell tartanunk. A kitartás egészen más, mint a belenyugvás. Ezt nagyon sok
igével lehetne alátámasztani, talán a legnyilvánvalóbb a Kolossé 1,11-ben, ahol
a kitartás és az örvendezés együtt van említve. A Biblia sehol se kapcsolja
össze a belenyugvást és az örvendezést, de annál inkább a kitartást és az
örvendezést. A belenyugvás az mindig szomorúságot, tehetetlenséget, keserűséget
feltételez, tehát ez a két fogalom teljességgel kizárják egymást, de a
kitartásban már egészen más dolgok vannak, és ezért a kitartás és az öröm már
nem zárják ki , hanem sokkal inkább kiegészítik egymást.
Istennek
egy áldott embere megvakult. Akkor azt kérte Istentől, hogy ezt ne
lázadozással, panaszkodással, hanem Isten dicsőitésével tudja elfogadni, hogy
vakon is tudja örömmel magasztalni Istent. Mert amikor az ember csak
belenyugszik valamibe, a mélyen még mindig ott van a keserűség, a panasz a
csendes vagy hangoskodó lázadás Isten ellen. Az ilyen belenyugváson nyilván
nincs ott Isten áldása, az ilyen belenyugvás nem tudja Istent dicsőiteni,
magasztalni. De amikor mi ki tudunk tartani valamiben, akkor ott megjelenik
Isten magasztalása. Ezt látjuk Isten gyermekeinek az életében az évszázadok
folyamán. Az egyháztörténelem legszebb lapjai épp arról szólnak, hogy Isten
gyermekei nem csak hogy fogcsikorgatva, keserű panasszal bele tudtak nyugodni a
szenvedésbe, hanem abban tudták Istent dicsőiteni. Gondoljunk csak Pálra és Silásra,
akik a Filippi börtönben, az éjszaka közepén, kalodába szorított kezekkel és
lábakkal tudták Isten magasztalni. Ez a keresztyén bizonyságtétel. A
belenyugvásra senki se figyel fel, hisz azt a maga erejéből is meg tudja tenni
az ember, de a dicsőítéssel párosuló kitartás már olyan megrázó bizonyságtétel,
ami mellett nem tud elmenni a világ közömbösen. Az ilyen kitartás szavak nélkül
is hitelesen tesz bizonyságot Krisztusról és az Ő kimondhatatlan erejéről és
kegyelméről.
Érdekes
az is, ha megvizsgáljuk annak a görög szónak a pontos és részletes jelentését,
amit mi kitartással fordítunk. Ha mi ezt a szót megvizsgáljuk, pontosan
lefordítjuk, akkor ilyen jelentésekkel találkozunk : valami alatt megmaradni,
valami alól nem kihúzni magát, egy teher alatt nem összeroskadni. Ha egy képpel
akarnánk ezt szemléltetni, akkor talán a legjobb szemléltetés egy híd lehetne,
mégpedig a hídnak a pillérei, amelyen a híd nyugszik. A híd nem omlik össze,
bármilyen súlyos teher is nehezedjen rá, bármilyen súlyos járművek is menjenek
végig rajta, mert a pillérek azt mindig erősen tartják. Valahogy így kell
elképzelnünk a mi keresztyén életünket is. Mennyi minden átmegy a mi életünk
felett, vagy jobban kifejezve, mennyi mindenen kell mi átmenjünk ebben a földi
életben. Hány próbának, szenvedésnek, veszteségnek a terhe nehezedik ránk! És
mi ezek alatt nem omlunk össze, nem esünk kétségbe, de nem is lázadozunk, nem
is vagyunk tele keserű panasszal, hanem egyszerüen megmaradunk ezek alatt a
terhek alatt, sőt örömmel hordozzuk azokat. De ha a már említett képnél
maradunk, akkor arról is beszélnünk kell, hogy miért nem roskad össze a híd,
bármilyen terhek is nehezednek rá? Azért, mert a híd pilléreinek erős a
fundamantuma. Hisz a pillér nem a folyam homokjára van építve, hanem a fúrók
lehatolnak mélyen a folyam homokja alá, egészen addig, amig egy szilárd talajt,
kősziklát találnak, és arra építik rá a pilléreket. Ha nem így lenne, hiába
lenne pillér, mert az egyszerűen belesüllyedne a homokba és előbb-utóbb
összeomlana.
Ahhoz,
hogy a terhek, próbák alatt mi is ki tudjunk tartani, az életünk erős
fundamentummal kell rendelkezzen, s mi nagyon jól tudjuk, hogy ez az erős
fundamentum egy személy : a mi Urunk Jézus Krisztus. Ő az a fundamentum, amit
maga Isten adott nekünk, aki mindörökre erősen megáll. Nos, ahogy a pillér a
tartósságát nem önmagából meríti, hanem az erős fundamentumból, éppúgy mi sem
magunkból merítjük erősségünket, hanem Jézus Krisztustól kapjuk azt. Ezért a mi
kitartásunk elszakíthatatlan a Jézus Krisztusban való hitünktől. Csak Benne és
csak Általa tudunk mi kitartani mindabban, ami átmegy felettünk, vagy amin mi
kell átmenjünk.
A
legcsodálatosabb az, hogy ezeken diadalmaskodva mehetünk át, mindezeket
legyőzhetjük épp a Krisztusban való hit által. Isten gyermekei a századok során
nem kis próbákon mentek át. Gondoljunk csak Pál apostolra, akiről már
beszéltünk is. A Római levél 8-ik fejezetében Pál fel is sorol jónéhány dolgot,
amin a keresztyén embernek át kell mennie, és ezek sokszor rettenetes dolgok :
nyomorúság, szorongattatás, üldözés, éhség, mezítelenség, éhség, fegyver,
veszedelem. De utána rögtön ki tudja mondani : mindezekben felettébb
diadalmaskodunk azáltal, aki minket szeretett, nyilvánvalóan Jézus Krisztusra
gondol. Mert Krisztus nem csak az erőt adja nekünk, hanem a kitartásban is Ő a
mi legfőbb példaképünk. Mennyi mindent kellett neki elhordoznia : nemcsak a
rettenetes szenvedést az élete végén, hanem addig is az értetlenséget, a
hitetlenséget és sokszor nem is a világ, hanem a hozzá közel állók, a tanítványok
részéről is. Hányszor üldözték, hányszor akarták megölni, hányszor próbálták Őt
megfogni? Jézus örökre megmutatta azt
nekünk, hogy nem az az erős, aki a másiknak szenvedést tud okozni, hanem, aki a
szenvedést örömmel el tudja hordozni. Életünkben ezért nem is az a döntő, hogy
milyen események történnek velünk, hanem az, hogy hogyan fogadjuk és még
inkább, hogy hogyan hordozzuk el ezeket az eseményeket. Tudunk-e azokban
kitartóak lenni, tudjuk-e mindenek között diadalmasan magasztalni Istent?
A
Szentírás nem csak arról beszél, hogy nekünk ki kell tartani, hanem arról is
nagyon sokszor szól, hogy Isten majd nagyon bőségesen fogja megjutalmazni
azokat, akik kitartással futották meg az előttük levő küzdő tért, akik minden
körülmények között fel tudtak nézni Krisztusra, a hit elkezdőjére és
bevégzőjére. A Jelenések könyvében a sok szenvedést hordozó hét kisázsiai
gyülekezet sok ígéretet kap arra nézve, hogy a kitartás után jön a jutalom. Mi persze azt is tudjuk hogy
ez se a mi érdemünk, hisz az is, hogy kitarthatunk az Isten nagy kegyelme. Isten mégis meg
akarja és meg is fogja ezt jutalmazni. Ez a mi drága hitünk és reménységünk.
Ezekkel
a szavakkal most be is zárjuk azt a sorozatot, amit majdnem három évvel ezelőtt
kezdtünk el, és amelyben közel hetven kérdést tárgyaltunk meg, próbáltuk a
Szentírás tanítását kikutatni, megérteni és személyes életünkre alkalmazni.
Elmondhatom személyesen is, hogy amig ezekben a kérdésekben elmélyültem, magam
is nagyon sokat épültem, hitemben gazdagodtam. S ha csak egy piciny segítséget
tudtam is adni Nektek szeretett olvasóim,ha csak egy kicsit is jobban
megértettétek Isten igéjének gazdag tanítását, ha csak egy kicsit is erősödött
ezáltal a ti hitetek, s ha csak egy kicsit is fel tudtatok abból használni
keresztyén életetekben, akkor mondjuk együtt a reformátorokkal : legyen egyedül
Istené minden dicsőség. Ámen.
Olvasandó igék : Mát.1O,22, 24,13,
Luk.8,15, 21,19,
Ap.csel.1,14, 2,42, 16,25, Róm.2,7,
5,3-4, 8,25, 2Kor.12,12, Kol.1,11, 1Thessz.1,3, 2Thessz.1,4, 3,5, Zsid.1O,36, 12,1, Jak.1,3.4.12,
2Pét.1,6, Jel.1,9, 2,2-3, 3,19, 13,1O, 14,12
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése