Mit tanít a
Szentírás : az életünk középpontjáról
Mi úgymond a
történelem közepén élünk. A kezdet már rég mögöttünk van, s a vég még előttünk,
hogy milyen messze, azt közülünk senki se tudhatja. A történelem közepén élni,
ez a mi helyzetünk. Ezt a helyzetet Isten kezéből fogadhatjuk el, hiszen Ő
állított minket ebbe a helyzetbe. És mi ezt halálosan komolyan kell vegyük. Ez
csak hit által lehetséges. Hitben élni azt jelenti, hogy kapcsolatban vagyunk a
kezdettel és a véggel. Csak akkor lehet komolyan venni az életet, ha látjuk és
ismerjük mind a kezdetet, mind pedig a véget. Hogy tudnánk másképp eligazodni
az életben, ha nem látnánk annak kezdetét és végét és nem látnánk azt, Aki mind
a kezdetnél, mind a végnél ott van, magát Istent? A hitben az a csodálatos,
hogy a láthatatlan kezdet és az elérhetetlen jövendő láthatóvá és elérhetővé
válik, mert Isten eljött hozzánk, az élet közepén levőkhöz.
Ha
beletekintünk a Szentírásba, akkor meglep minket, hogy milyen sokszor van szó a
középről, a középen lételről. Isten közénk jön, közöttünk jár, közöttünk
lakozik. A szent sátor és a templom is a nép közepette volt. Jézust két
gonosztevő között feszítették meg a középen, a megdicsőült Krisztus a hét
gyertyatartó között jár, ami azt jelenti, hogy Ő ma is egyháza középpontjában
akar lenni. A mi életünknek értelme, célja és szépsége épp abban áll, hogy
Isten lehet annak középpontjában. Ez határozza meg a történelmet, de a
személyes életünket is. A számunkra sokszor érthetetlen és titokzatos élet így
válik érthetővé és értelmessé. Így értjük meg, hogy a számunkra érthetetlen
dolgoknak is van értelme és célja. Ezért a mi számunkra nincs boldogítóbb
üzenet, mint az, hogy Isten közöttünk lakozik, hogy Ő a mi Istenünk és mi az Ő
népe lehetünk. A lakozás szó a görög nyelvben a sátorozás szóval van kifejezve.
Az élet pusztaságában mi lelki hajléktalanok lennénk, ha nem lenne ez a
lehetőség, hogy Vele sátorozzunk, Nála hajlékot és menedéket találjunk.
Az, hogy
Isten velünk lakozik, Jézus Krisztusban lett teljesen nyilvánvalóvá. Ha valaki
Jézust elveti, nem fogadja el, akkor szükségszerüen bálványokhoz fog
fordulni.Aki ezt teszi az az élet szélére, perifériájára kerül. Ha valaki nem
fogadja el a történelem központi eseményét, Jézus keresztjét, akkor önmagát
állítja a középpontba.Az ilyen ember kitaszítja Istent a középről és a maga
bálványává lesz. De ez az ember számára a véget és a bukást jelenti. Gondoljunk
csak Nabukodonozor királyra. Amikor felfuvalkodott, amikor magát helyezte az
imádat középpontjába, akkor állati mélységbe süllyedt, királyi eledel helyet
füvet evett. Vagy gondoljunk Heródesre, aki szintén isteni magasságba emelte
magát és férgektől megemésztve, nyomorultan hal meg. Az ember isteni magasságba
való emelkedése állati mélységbe való zuhanással fejeződik be. E negativ példák
mellet ott van a Jézus ragyogó példája. Ő kész volt Betlehem jászláig, a
Golgota keresztjéig alázkodni, kész volt minden dicsőségről lemondani, hogy
egyedül Atyjának adjon dicsőséget. Csak ott lehet az emberek között békesség és
jóakarat, ahol Istené minden dicsőség.
A Szentírás
figyelmeztet minket arra is, hogy Istent lehet helytelen módon is a középpontba
állítani. Lehet ezt hitetlenül és babonás módon tenni. Az ilyen ember olyan,
mint az a menyasszony aki akarná a menyasszonyi gyűrüt, de nem akarja magát a
vőlegényt.Sokan akarják Isten áldását, segítségét, de nem akarják magát Istent.
Ezek az emberek nem akarják életüket Istenhez kötni, hanem csak egy külső
jegyet akarnak, egyfajta varázsszert az Istentől.Isten nem tűri azt el, hogy Őt
úgy akarjuk használni, mint egy biztosítást, mint egy villámhárítót.Nincs
utálatosabb előtte, mint amikor önzésből helyezzük Őt életünk középpontjába.
Izrael népe is így gondolkozott. Isten adja áldását és védelmét, de ne törődjön
azzal, hogy ők pedig a bűnben élnek. Ők fogják a frígyládát és magukkal cipelik
a harcba, hogy mintegy ezáltal maga is ott legyen. A szomorú eredményt tudjuk :
megsemmisítő vereség, Éli fiai is elesnek a harcban, s maga a frígyláda is a
pogányok kezébe kerül.
De az is, ami
Jézussal történt nem félelmetesen hasonlít erre? A különbség csak az, hogy
Jézussal nem lehetett azt megtenni, amit a ládával megtettek, de ekkor az
emberek mint veszélyes gonosztevőt keresztre feszítették. És mi azt kell
meglátnunk, hogy ebben mi is vétkesek vagyunk. Jézus a mi önző kegyességünket
is felvitte a keresztre. A kegyelem az, hogy a kereszt nem csak a mi önzésünket
leplezi le, hanem feltárja az isteni irgalom végtelen gazdagságát is.
A Sátán nagy
célja és terve, hogy önmagát állítsa a középpontba. Az ördögben nincs semmi
eredeti, mondotta valaki találóan. Luther is az Isten majmának nevezte őt, aki
mindent leutánoz, amit Isten tesz, csak épp egy rossz irányban és rossz
szándékkal. Ahogy Isten az Ő üdvösségünkért elvégzett cselekedeteit állítja a
középpontba, úgy próbálja a Sátán is a maga gonosz cselekedeteit a középpontba
állítani. Az Isten emberré lételével szembeállítja az ember istenné válását,
istenítését. Az ördög célja, hogy az ember fellázadjon Istennel szemben.
Megpróbálja az embert fellázítani a saját sorsa ellen, az egyház ellen, az
Isten kormányzása és gondviselése ellen. Azt akarja elérni, hogy az ember
minden ellen lázadjon, csak maga és a bűn ellen ne, hogy az ember a rosszat ne
magában keresse, hanem Istenben. Milyen jó, hogy volt egy Valaki, aki nem
lázadozott, hanem alázatosan végigment az engedelmesség útján. Ő ebben nekünk
is példát adott.
Az Isten
nélkül lévő ember is ugyanezt teszi. Önmagát akarja minden áron nagynak és
dicsőségesnek láttatni. Akár a Bábel tornya, akár a világvárosok felhőkarcolói
erről tanúskodnak. Pedig az ember egyetlen nagysága épp az, hogy ő tud alázatos
lenni, ha Istent tudja életének középpontjába állítani. Nem az emberek által
épített tornyok fogják őt megtartani, hanem az Úrnak neve, amely a legerősebb
torony lesz az ember számára. Nem nagy és híres emberek nevei fogják ezt a
világot megtartani, hanem a Jézus Krisztus neve. Ez a név ugyanakkor arra is képes, hogy eggyé tegye az
embereket, hogy áthidaljon nyelvi, gazdasági és sok másféle korlátot is. Ha az
Úr van a középpontban, akkor az emberek körülötte békességre és szeretetre
találnak.
Ezt csak
Isten Szentlelke tudja elvégezni az emberben. Csak az az ember állítja Istent a
középpontba, aki teljes Szentlélekkel. Akiben nincs Szentlélek az még mindig
csak önmagával, a saját dicsőségével van tele. A Szentlélek mindig közösséget
teremt. Aki a Lélek által Krisztussal közösségben van, az Isten népéhez
tartozik. S aki Isten népéhez tartozik, az Isten dicsőségét fogja mindenben
keresni. Mások ezt nem értik, vagy éppenséggel félreértik. Dávidot se értette
meg felesége Mikál , amikor az Úr színe előtt táncolt. Ő azt gondolta, hogy
Dávid a népnek akar imponálni.Az első pünkösd napján is félreértette a tömeg
azokat, akik befogadták Isten Szentlelkét az életükbe, csúfolkodni kezdtek velük,
azt mondván, hogy édes bortól részegedtek meg. Ne féljünk attól, hogy az
emberek minket is félre fognak érteni, vagy éppenséggel ki fognak csúfolni. Ne
akarjunk olyanok lenni, mint a mások, tegyük meg azt, amire Isten Lelke indít
minket, mondjanak bármit is az emberek.
Egy nagy
igehirdető az embereket két nagy csoportja osztja, az egyiket kalandoroknak, a
másikat vándoroknak nevezi. Mindkét csoport hasonlít abban, hogy úton vannak.
Mindkét csoportban van nyugtalanság, hisz valami olyasmi felé haladnak, amit
még nem ismernek. Mindkét csoport hall a távolból egy hívó hangot. A kérdés
csak az, hogy mi milyen hangot hallunk meg, milyen hangra hallgatunk? Mert van
egy isteni és van egy ördögi hívás is. Az ördög is örömököt ígér, élvezeteket
kínál fel nekünk, kalandokra akar rávenni minket. Azt akarja elhitetni velünk,
hogy nekünk egy izgalmasabb, színesebb életet kell élnünk.
Boldog ember
az, aki nem erre a hangra, hanem az Isten hangjára, szavára hallgat. Ábrahám
ezt a hangot hallotta meg és ennek engedelmeskedett. Nem tudta, hogy hová megy,
de ismerte azt, aki őt elhívta és megszólította. Ábrahám nem kalandra vágyott,
hanem oda, ahova Isten akarta őt elvezetni. Ábrahám vándor lett és mi is azok
vagyunk. A történelem közepén járunk, de ha Isten és az Ő szava lesz életünk
középponta, akkor el fogunk jutni a végső célba is. Ha Ábrahám és a többi
hithősök eljutottak oda, mi miért ne jutnánk el?
Olvasandó igék : 1Móz.11,4, 3Móz.26,11-12,
1Sám.4,21, 2Sám.6,2O.21.23, Zsolt.2,2,
Luk.15,13, Ján.19,18, Ap.csel.2,13.16, 12,21-23, Zsid.11,8, 1Ján.3,3, Jel.2,1
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése